| Author |
Message |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
 En gördetsjälvares förbannelse
Bytte varmvattenberedare för ca 15 år sedan när plattvärmeväxlaren i pannan hade lagt av. Det blev en 150-liters väggmonterad historia. Själv ä bästa dräng, brukar vara min devis, så jag monterade den såklart själv, upp på väggen bara och dra lite rör så var det klart. Ett par nätter senare vaknar jag av ett fruktansvärt brak, det lät som om en lastbil hade kört rakt igenom källarväggen. Det visade sig att det var VVBn som lossnat från väggen och dragit med sig kall och varmvattenrör i fallet. Så nu stod varm och kallt vatten i fontäner i pannrummet.... Nåväl Själv ä bästa dräng var det ju, så nu borrade jag genomgående hål i väggen och satte mutter på baksidan. Tyvärr hahe ju VVBn skrynklat till sig en del i fallet och säkert skadats inuti, men den höll tätt. Jag tänkte, den håller väl i ngt år om jag har tur. Den höll ända tills ikväll, 15 år senare Jaja nu är fanskapet trasigt till slut och det blir att duscha kallt i morgon bitti... Dessutom är det ca 1 månad för tidigt eftersom jag hade planerat ett pannbyte inkl byte av VVB till en sk multitank om ca en månad. Nu får jag göra det i morgon kväll istället, då jag hade bokat bord på en bättre rest på stan. Hoppas bara att multitanken (kostar som en es-335a) finns på lager nånstans i morgon annars blir det till att duscha kallt i flera dagar Tänk att sånt här alltid kommer så olägligt. Diskmaskinen som går sönder på födelsedagen. Spisen som pajjar på Julafton etc tec. Har någonsin något gått sönder vid en passande tidpunkt?
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 12 Mar 2012, 21:34 |
|
 |
|
BiTTeR
|
 Re: En gördetsjälvares förbannelse
Jag har inget hus men jag har en återkommande mardröm som jag haft i flera år och det är att en vattenledning går av och att jag inte hittar någonstans att stänga av vattnet på ....... Så på något plan lider jag med dig 
|
| 12 Mar 2012, 21:51 |
|
 |
|
mangehall
|
BiTTeR wrote: Jag har inget hus men jag har en återkommande mardröm som jag haft i flera år och det är att en vattenledning går av och att jag inte hittar någonstans att stänga av vattnet på ....... Så på något plan lider jag med dig  Det där är faktiskt inte SÅ långt bort i min trappuppgång för om en vattenledning på toan skulle gå sönder så måste man stända av vattnet för hela uppgången och det vet jag inte var man gör (någonstans i källaren). Så jag förstår din mardröm 
_________________ "Hey, it's Nikki. I'm not home because I'm dead" - Nikki Sixx
|
| 12 Mar 2012, 22:38 |
|
 |
|
BiTTeR
|
mangehall wrote: BiTTeR wrote: Jag har inget hus men jag har en återkommande mardröm som jag haft i flera år och det är att en vattenledning går av och att jag inte hittar någonstans att stänga av vattnet på ....... Så på något plan lider jag med dig  Det där är faktiskt inte SÅ långt bort i min trappuppgång för om en vattenledning på toan skulle gå sönder så måste man stända av vattnet för hela uppgången och det vet jag inte var man gör (någonstans i källaren). Så jag förstår din mardröm  Nu blev jag mer nervös för i drömmen har jag egen villa och tanken på att skiten brister i lägenheten hade inte ens slagit mig..... å andra sidan skiter jag i om vattnet sprutar i min hyresrätt 
|
| 12 Mar 2012, 22:41 |
|
 |
|
danix
Joined: 20 May 2003, 23:28 Posts: 2794 Location: Sollentuna, Stockholm
|
Hantverkardjävlar 
|
| 12 Mar 2012, 23:36 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Josh. Jag älskar gör det självare. Det e de bästa kunder jag har. TACK INNERLIGT för "Timell effekten"  .
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 12 Mar 2012, 23:47 |
|
 |
|
Telemann
|
Joshunznera wrote: Har någonsin något gått sönder vid en passande tidpunkt? Nää. Dessutom brukar allt komma samtidigt tycker jag. Sommaren 2010 gick diskmaskinen sönder. Retfullt men den var tämligen ålderstigen så det var inte oväntat. Beställde en ny och eftersom ugnen gått sönder i spisen nå'n månad tidigare så bidde det en ny spis också. Grejerna skulle dyka upp ett par dagar senare och väntetiden använde jag för att hälsa på äldsta dottern 35 mil bort. Jag blev borta en vecka och jag sade nå't om att jag skulle hämta ut mitt nya kök när jag kom hem. Hon kommenterade att för att det skulle vara ett nytt kök så borde jag även byta kyl/frys, men de var inte så fasligt gamla så jag tyckte att de borde hålla ett par år till. Men det gjorde de INTE! Kan säga att det luktade inte hallon när jag kom hem. Sommarvärme och hela frysen full med mestadels fisk och skaldjur... Det blev till att panikköpa även kyl/frys när jag hämtade spisen och diskmaskinen. Köpte ny micro när jag ända höll på. Den gamla hade väl exploderat annars...
|
| 13 Mar 2012, 00:05 |
|
 |
|
kjelle
|
BiTTeR wrote: Jag har inget hus men jag har en återkommande mardröm som jag haft i flera år och det är att en vattenledning går av och att jag inte hittar någonstans att stänga av vattnet på ....... Så på något plan lider jag med dig  Det kan tyvärr hända! Jag var husvakt åt mina föräldrar för länge sedan, och upptäckte efter ett par dygns frrånvaro att vattenledningen in från gatan spruckit, men inne i pannrummet. Sprickan fanns på "fel" sida om huvudkranen för huset, och det tog nästan ett dygn för de kommunala snubbarna att stänga av vattnet i gatan. Visserligen täcktes det av försäkringen, och kanske av kommunen (kommer inte ihåg), men det resulterade i ny parkett i hela undervåningen, ett förstört skosortiment m.m. Snacka om att det var frustrerande att se det fräsa ut vatten, men inte kunna göra något rejält åt det!
| 13 Mar 2012, 00:07 |
|
 |
|
Bilton
Joined: 12 Aug 2002, 11:26 Posts: 4579 Location: Västra Mälardalen
|
Olyckliga saker som händer vid fel tillfälle kan jag fylla en hel tråd med! I mitt fall händer det alltid första semesterdagen, sedan mer än 15 år. Denna dag har följande hänt de senaste åren: - Cykel stulen - Spisen pajat - Diskmaskin pajat - AC:n i bilen lagt av - Frys pajat - Hustrun backade illa så avgassystemet på bilen lossnade - Påkörd av bil - Påkörd i bil - Hunden akut sjuk - Sonen till sjukhus med krok i foten - Hustrun krossat axeln, sjukhus - Hjullager på bilen skurit Och en massa annat som jag förträngt..... (Jag kan tillägga att jag sedan flera år inte kör bil, motorcykel eller sysslar med farliga saker denna dag!)
_________________ /Bilton "Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."
Medlem nr 32, medlem på Bojen sedan 12 augusti 2002 kl 10.46
bilton[snabela]telia.com
|
| 13 Mar 2012, 08:20 |
|
 |
|
Joshunznera
|
sådärja! nu är det fixat. Blev bara en enda tur till Hornbach /Bauhaus och 4 timmar senare är allt fixat. Om ett par timmar flödar det varma vattnet igen Men guess what.. I dag lämnade brännaren till pannan in (!) Den panna som snart ändå skulle ut, men ändå. Just idag! Pannan är från 1967 (jorå) och brännaren från 1984 så det var väl dags kan man tro.. Ska nog faan unna mig en liten skvätt lagrad rom nu. Känner att jag har gjort mig förtjänt av det (och det är ju trots allt ändå tisdag idag) 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 13 Mar 2012, 21:21 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
Jag kan bara säga att RUT och ROT är mina bästa vänner. /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 13 Mar 2012, 22:55 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Renegade wrote: Jag kan bara säga att RUT och ROT är mina bästa vänner. /R ROT är för folk med tummen i ryggen. Bra karl reder sig själv etc. HAde jag anlitat VVS-firman för det här jobbet så hade det säkert kostat mig typ 8.000 i arbetskostnad. Plus ett par tusen extra för VVBn. Hade "bara" kostat mig 6000:- då iofs, men nu sparade jag de slantarna för 4 timmars avkopplande rörmokande. Dessutom hade de säkert inte fixat det hela direkt och då hade vi fått duscha kallt i flera dar... RUT däremot är bra, då får man ju tid att ROTa lite mer 
|
| 13 Mar 2012, 23:17 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
Joshunznera wrote: Renegade wrote: Jag kan bara säga att RUT och ROT är mina bästa vänner. /R ROT är för folk med tummen i ryggen. Bra karl reder sig själv etc. HAde jag anlitat VVS-firman för det här jobbet så hade det säkert kostat mig typ 8.000 i arbetskostnad. Plus ett par tusen extra för VVBn. Hade "bara" kostat mig 6000:- då iofs, men nu sparade jag de slantarna för 4 timmars avkopplande rörmokande. Dessutom hade de säkert inte fixat det hela direkt och då hade vi fått duscha kallt i flera dar... RUT däremot är bra, då får man ju tid att ROTa lite mer  Är det inte just det Martin Timell-wannabes brukar säga? Men du verkar veta vad som är fram och bak på en hammare. En redig karl allstå. /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 14 Mar 2012, 18:04 |
|
|