View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 04:30

Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1, 2  Next
kompaktkamera für Josh 
Author Message

Post kompaktkamera für Josh
Jag har en Canon G11, en riktigt bra kompaktkamera. Men den är liiite för stor för att jag ska vilja ha med den jämt

Så nu vill jag ha en mindre kamera som är minst lika bra som G11an, helst ännu bättre förstås.. Det jag prioriterar är hög bildkvalitet, bra optik och så bra ljusinsläpp som möjligt (så klart). Gärna utbytbart objektiv där jag skulle kunna ha ett kort vidvinkel när jag ska ha kameran i fickan och ett kort tele eller telezoom för andra behov

Det jag tänker på direkt är ju en Canon S95, men eftersom hustrun har en sån, känns det ju lite beige om jag köper en likadan

Prisklass uppåt men inte i Leica-nivå (såvida ingen har en bra beggad Leica till salu då...)

Så; finns det ngt nytt i denna klass som jag har missat?

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

17 Dec 2011, 13:46
Profile WWW

Post Re: kompaktkamera für Josh
Olympus Pen 4/3 system!
T.ex. http://special.olympus.eu/pen/sv_SE/olympus-pen-epm1-camera-SLR-digital.htm

http://www.dpreview.com/reviews/olympusepm1/

17 Dec 2011, 14:10
Profile

JAg har ju nyligen sonderat teränngen i en helt annan riktning, men har ju också en G-kamera, lite äldre, en G9. Det gick fort med modellerna senaste två åren! Min spontana reaktion: Om du nu är nöjd med hustruns S95, varför skaffa en annan? Det är ju jättebra om man är bekant med kameran direkt. Och kommer du verkligen undan med mindre än G11 med utbytbar optik? Låter som om du kanske mer är på shoppinghumör... (Och det tillståndet vet jag precis hur det känns! :oops: )

Får kolla in Olympus Pen innan jag skriver för mycket utan vetande...

17 Dec 2011, 14:19
Profile WWW

Canon S100 är ju på ingång så det är i alla fall ett snäpp bättre än frugans.

Micro 4/3 kamerorna är små, men det är svårt att komma ner under G11-storlek i tjocklek när man räknar med objektivet. Jag har en Panasonic GF-2 med ett pancakeobjektiv och det krävs en rätt stor ficka.

17 Dec 2011, 14:40
Profile

Jyda wrote:

Micro 4/3 kamerorna är små, men det är svårt att komma ner under G11-storlek i tjocklek när man räknar med objektivet. Jag har en Panasonic GF-2 med ett pancakeobjektiv och det krävs en rätt stor ficka.

Men om man som trådskaparen vill ha en kamera med utbytbar optik tror jag att Olympusen är minst, men jag kan ha fel, vet bara att Pen -systemet är ngt jag själv är lite intresserad av att titta närmre på...

Magnus

17 Dec 2011, 14:46
Profile

Blues66 wrote:
Jyda wrote:

Men om man som trådskaparen vill ha en kamera med utbytbar optik tror jag att Olympusen är minst, men jag kan ha fel, vet bara att Pen -systemet är ngt jag själv är lite intresserad av att titta närmre på...

Magnus

Läste bara "kompakt" och "mindre än G11". Läsförståelsen är inte den bästa idag. :oops:

Då finns det ju en hel del att välja på idag. Om man är van fotograf och vill ha så stor kontroll som möjligt är det nog Panasonic GX1, Olympus EP-3, eller Nikon V1 som gäller. Tyvärr är de rätt dyra. Kring 8-9000kr.

Panasonic och Olympus har den fördelen att det finns många objektiv att välja på. Det finns även adaptrar för bl.a Nikon och Leica. Olympus har en lite äldre sensor och kanske inte riktigt lika bra bildkvalité som de andra, men det är en riktigt bra kamera. Jag tycker dock att den känns lite plastig trots ett "bastant" utseende. Nikon har en massa trevliga finesser och bra prestanda. Autofokusen är t.o.m snäppet bättre än Panasonic och Olympus trots att de är riktigt snabba (oftast tillräckligt skulle jag vilja påstå). Dock har även Nikon en plastig känsla, framförallt knapparna känns som att de skulle sitta på en kompaktkamera. Jag har inte testat GX1, men skulle nog ta en rejäl titt på den. Företrädaren GF1 är väldigt gedigen och GX1 ska tydligen vara ännu bättre i det avseendet.

När de gäller bildkvalité så är de betydligt bättre än kompaktkameror, men det är en bra bit kvar till en bra DSLR.

17 Dec 2011, 15:06
Profile

Olympus PEN hade jag ju kollat på , men inte miniversionen. Den måste klämmas på...

Nikon J1 verkar intressant den också, får nog åka in till stan och kolla lite närmare.

Jag skulle ju helst vilja ha en Canon i den typ som ovan kameror, har en hel del gamla fina canonobjektiv..

Eller finns det ngn kamera av denna typ med Pentax K-bajonett? (har en del såna gluggar också)

Det optimala vore ju en kamera av ovan typ med ett bra och kort vidvinkel (pankake) som standardobjektiv

Vilken butik i city har "allt"?

17 Dec 2011, 16:31
Profile WWW

Joshunznera wrote:

Jag skulle börja på Scandinavian Photo på Kungsholmen. Kanske inte i city, men en vettig butik. :)

17 Dec 2011, 17:11
Profile

bjoel wrote:
Joshunznera wrote:

Jag skulle börja på Scandinavian Photo på Kungsholmen. Kanske inte i city, men en vettig butik. :)

Jag var där i veckan, har typ "allt", och verkar vettiga att prata med, även att handla av. Åker man bil, är Norr Mälar Strand att föredra framför City. Det går ju faktiskt att parkera. Annars ligger väl Rajala på en avstickare från Drottninggatan, och Kungsfoto på Kocksgatan/Söder.

17 Dec 2011, 17:50
Profile WWW

Jag håller med Bjoel & Kjelle, Scandinavian Photo är mycket bra att ha att göra med! Nu handlar ju jag i Göteborgsbutiken men kan inte tänka mig att det är sämre i Stockholm (personalen kommer naturligtvis att vara lite drygare och ha konstig dialekt, man kan inte få allt).

Skämt åsido, det är ett bra företag som har trogna kunder mycket beroende på produktkunskap, after-sales service, gratis kurser, de bjuder på föreläsningar & frukostmöten, bra!

Köpte själv en Eos 7D där igår, lägger kanske 100-150K om året där, har aldrig haft nåt att klaga på, men det tror jag inte den som bara köper ett objektivlock har heller.

PS. En annan butik i Sthlm som kanske riktar sig mer mot enbart proffs är ProCenter (på Alsnögatan tror jag) också grymt kunniga och trevliga, andra känner i jag ej till i hufvudstaden.

Magnus

PS en gång till! När man efter att ha köpt alla sina grejer, lusläst alla manualer och faktiskt fotograferat och photoshoppat sig fram till ett resultat man känner sig glad och stolt över och vill visa upp för världen, då finns det bara ETT labb i detta land som är BÄST! Nämnligen http://procenter.se/bildservice, ovan nämnda ProCenters bildservice!!

Man laddar ner deras ICC-profil, lägger på denna på sin bild, (som man naturligtvis har ställt på en skärm som både är kalibrerad & profilerad, eller hur??) och laddar upp sina filer till deras ftp, dagen efter har man strålande vackra C-printar med posten.
Jag har kollegor och bekanta från olika delar av världen som är förbluffade kvaliten och servicen ProCenter tillhandahåller och därför beställer printar på detta sätt från New York, Paris, London & Rom, bara för att nämna de jag känner till. Sa jag att de är billiga också? 55kr för en 30x40, you can't beat that baby!

17 Dec 2011, 18:14
Profile

Blues66, du får gärna sprida ditt omdöme om 7D:an, den som jag ratade för en 5D. Scand Photo backade upp mig i mina köpplaner, att välja en 5D istället för en 7D, om filmning var av lägre prio (och ekonomin tillräcklig!).
Inte för att strö salt i mina köpskavsår, bara kul att veta.

17 Dec 2011, 19:11
Profile WWW

Blues66 wrote:
PS en gång till! När man efter att ha köpt alla sina grejer, lusläst alla manualer och faktiskt fotograferat och photoshoppat sig fram till ett resultat man känner sig glad och stolt över och vill visa upp för världen, då finns det bara ETT labb i detta land som är BÄST! Nämnligen http://procenter.se/bildservice, ovan nämnda ProCenters bildservice!!

Man laddar ner deras ICC-profil, lägger på denna på sin bild, (som man naturligtvis har ställt på en skärm som både är kalibrerad & profilerad, eller hur??) och laddar upp sina filer till deras ftp, dagen efter har man strålande vackra C-printar med posten.
Jag har kollegor och bekanta från olika delar av världen som är förbluffade kvaliten och servicen ProCenter tillhandahåller och därför beställer printar på detta sätt från New York, Paris, London & Rom, bara för att nämna de jag känner till. Sa jag att de är billiga också? 55kr för en 30x40, you can't beat that baby!

Tack för tipset. Måste prova dem. Annars tycker jag att Crimson gör ett bra jobb och har bra service. Brukar skicka bilder på förmiddagen och plocka upp dem på eftermiddagen. :) De har också bra priser. 30x40 kostar 30kr. :wink:

17 Dec 2011, 19:15
Profile

jaha, då var det de jag redan hade koll på då, köpte min senaste systemkamera på Scandinavian och G11an på Rajala. Pro Center har jag också beställt prints från :) Inget nytt under solen alltså

I morgon ska jag in och klämma och känna

Blir lite förvirrad av alla sensor-format bara. Känns ju som man vill ha en så stor sensor som möjligt typ 24x36.

kan ngn enkelt förklara pros and cons med four thirds, resp 2/3 eller vad det nu heter. Varf inte 24x36? Är det för dyrt? Har wikepediat det där men blev inte klokare för det...

17 Dec 2011, 20:08
Profile WWW

Ja, stor sensor = mycket dyrare att tillverka.

17 Dec 2011, 20:10
Profile

Joshunznera wrote:
jaha, då var det de jag redan hade koll på då, köpte min senaste systemkamera på Scandinavian och G11an på Rajala. Pro Center har jag också beställt prints från :) Inget nytt under solen alltså

I morgon ska jag in och klämma och känna

Blir lite förvirrad av alla sensor-format bara. Känns ju som man vill ha en så stor sensor som möjligt typ 24x36.

kan ngn enkelt förklara pros and cons med four thirds, resp 2/3 eller vad det nu heter. Varf inte 24x36? Är det för dyrt? Har wikepediat det där men blev inte klokare för det...

Jag valde till slut 24x36mm sensor för min dSLR. Man åker upp 5-7000 på huset (för dSLR), och objektiven ställs det lite mer krav på (kantskärpa, olika typer av förvrängning m.m.) varför de tenderar att bli dyrare. En 24-36mm sensor kräver den storleken på kiselbit, vilket gör att yielden sjunker drastiskt i tillverkningen av sensorn (normalt processbeteende). Man får helt enkelt tillverka fler för rätt antal fullt fungerande men betalar för alla som man tillverkar. Alltså blir en större sensor rätt mycket dyrare, vilket hamnar på kamerapriset.

Om man nu ändå skall försöka hålla nere formaten på både hus och gluggar, kanske det är vettigt att minska sensorns yta, för att inte fördyra i onödan.

17 Dec 2011, 20:21
Profile WWW

Ja, objektiven blir ju oftast bra mycket större med 24x36 (spegelreflex då).

Jämför t.ex det 14mm pancake (som motsvarar 28mm på en fullstor sensor) som sitter på min Panasonic micro 4/3 med ett "vanligt" 28mm bredvid den.
Image

Blir ju också rätt stor skillnad att bära D700:an som i det utförandet väger 3kg. :lol:

17 Dec 2011, 20:54
Profile

Jyda wrote:
Ja, objektiven blir ju oftast bra mycket större med 24x36 (spegelreflex då).

Jämför t.ex det 14mm pancake (som motsvarar 28mm på en fullstor sensor) som sitter på min Panasonic micro 4/3 med ett "vanligt" 28mm bredvid den.
Image

Blir ju också rätt stor skillnad att bära D700:an som i det utförandet väger 3kg. :lol:

nåja, det beror väl på hur man bygger objektivet. Jag har ett Pentax 28mm pancake till en gammal 35mm-kamera som inte sticker ut mer än typ 25mm

17 Dec 2011, 22:29
Profile WWW

@ Jyda; Just det, Crimson, de har ju alltid haft gott rykte, har kopierat åt mig några gånger men det var nog på negativets tid senast... Måste väl erkänna att min rekommendation av Prolabbet grundar sig mer i glädjen jag känner när jag får en perfekt leverans från dem än någon empirisk jämförelse mellan färglabben, icke desto mindre dock...

@ Kjelle; Måste nog pilla lite mer med kameran innan jag kan säga så himla mycket, jag köpte den till allra största delen för dess förmåga att filma 720/50P vilket ger mig 50% slowmotion när jag klipper in det i materialet från 5d-kamerorna jag vanligtvis filmar med, något inte 5d kan (720/50P alltså).
Kommentarer so far; samma byggkvalitet som 5d, de allra flesta rattar och knappar på samma ställen, dessutom går funktionerna på dessa att "remappa" . Fler autofokuspunkter än 5d det tackar jag för! Något mindre hus, eftersom detta köptes för sin filmfunktion kommer det sitta på stativ mest hela tiden så storleken är inte så viktig, annars tycker jag mycket om just storleken på 5d.
En mycket snabb och ovetenskaplig test ger vid handen att bruset är lika med 5d upp till ISO 3200, sedan är 5d mycket bättre! Dubbla Digicprosessorer i 7d gör den lite snabbare känns det som...
Skillnaden i output-storlek mellan 18mpx (7d) & 21mpx (5d) är ovidkommande IMHO, dock känner jag mig alltid lite vingklippt med cropsensor just vid stillbildsfotografering, vid filmning spelar det inte så stor roll, 7d:ns sensor är ändå lika stor som en 35mm "filmruta", vill jag ha ännu kortare skärpedjup vid filmning och slowmotion inte är en issue så har jag ju mina 5d.

Magnus

17 Dec 2011, 23:19
Profile

Joshunznera wrote:
nåja, det beror väl på hur man bygger objektivet. Jag har ett Pentax 28mm pancake till en gammal 35mm-kamera som inte sticker ut mer än typ 25mm

Jag borde kanske ha skrivit "oftast" med fet stil så hade det synts bättre. :roll:

Jämför gärna objektiven själv när du är på Scandinavian så behöver du inte lita på det jag skriver. :wink:

17 Dec 2011, 23:34
Profile

Jyda wrote:
Joshunznera wrote:

Jag borde kanske ha skrivit "oftast" med fet stil så hade det synts bättre. :roll:

Jämför gärna objektiven själv när du är på Scandinavian så behöver du inte lita på det jag skriver. :wink:

jaja, man får se i morgon. Jag vill ju ha en slim kamera och Pen Min verkar ju intressant. Får se hur den tar sig ut i fickan med den kortaste objektivet :)

17 Dec 2011, 23:45
Profile WWW

sådärja, nu har jag kollat.. Blev ju inte direkt övertygad för ngn modell, Det har kokat ner till tre intressanta:

Olympus PEN mini; instant habegär! ligger bra i handen och verkar ha alla funktioner jag behöver. Väldigt snabb autofocus. Tyvärr för "stor" även med det plattaste objektivet

Canon S95, eller det får väl bli S100 i så fall (kan ju inte ha samma som hustrun...) Bra kamera på alla sätt. Nuff said

Men den som fick mig riktigt på fall var ju en outsider som jag vet att bjoel har pushat för tidigare; Fuji X100, jääävlarns vad många rätt det var på den! Nostalgia deluxe, påminner om mina första kompaktkameror anno mid 60s. Bara ett fel egentligen, priset är lite väl saftigt

Image

Det lutar starkt åt att jag köper den där Finpixen... Men inte före jul, det vore ju korkat

18 Dec 2011, 13:41
Profile WWW

Heja!

18 Dec 2011, 14:27
Profile

Aha, du ändrade lite i kravspecifikationen ser jag....
Den ser ju väldigt nice ut!! Efter en hastig genomläsning om denna blir man ju lite sugen måste jag hålla med om, min enda undran är varför Fuji inte byggde den med liiite vidare optik? Går ju att sätta på en 0,5x el. 0,7x lins, hmmmm, måste kanske ta en titt...

Magnus

18 Dec 2011, 14:35
Profile

FX100 verkar ju vara nice, men som Magnus nämnde, specen ändrades lite längs resan (som den ofta gör...). Tyngre än en S95, bra mycket dyrare, ingen zoom och ingen tydlig auto, om jag läst rätt. Och gör sig inte bättre i fickan än en G12, jo kanske, eftersom du måste tömma fickan på en hel del mer pengar först. :wink:

Men, om det där med fickan går att tumma på, och pengarna finns, är den ju djäkligt läcker! Gillar vintagestuket skarpt!
Men om nu fickan blev vidare, har ju G12 mer funktionalitet...

18 Dec 2011, 14:57
Profile WWW

Ja, X100 är riktigt nice. Jag gjorde misstaget att klämma på den efter att precis hanterat en Leica M9, men om man lyckas hålla den jämförelsen utanför (det är bara att tänka på prisskillnaden) så verkar den väldigt bra. Den har väl haft en del barnsjukdomar, bl.a med autofokusen, men jag tror de har åtgärdat en hel del av dem.

Ett 35mm objektiv är ju en klassiker, men jag väntar spänt på att de ska släppa versionen (X200?) med utbytbara objektiv som de redan har påannonserat.

18 Dec 2011, 15:03
Profile

Jyda wrote:
Ja, X100 är riktigt nice. Jag gjorde misstaget att klämma på den efter att precis hanterat en Leica M9, men om man lyckas hålla den jämförelsen utanför (det är bara att tänka på prisskillnaden) så verkar den väldigt bra. Den har väl haft en del barnsjukdomar, bl.a med autofokusen, men jag tror de har åtgärdat en hel del av dem.

Ett 35mm objektiv är ju en klassiker, men jag väntar spänt på att de ska släppa versionen (X200?) med utbytbara objektiv som de redan har påannonserat.

'
'
aha! men då så, bara att vänta på den nya modellen då :)

och kjelle; jag har ju redan en G11, men den går ju inte ner i innerfickan på kavajen. Det gör inte G11an herre, invänder någon, men då svarar jag att X100an är så snygg att den har man i en brun läderrem på magen 8)

18 Dec 2011, 15:24
Profile WWW

har haft barnbarnet hemma ett par timmar och då blir det ju en del fotande. Luftade G11an lite och insåg att den ju inte är såååå stor som jag mindes. Helt ok fickamera om man tar jackan istf kavajen 8)

18 Dec 2011, 18:48
Profile WWW

Jag har en Canon S95 och är helnöjd med den. Fantastisk liten kamera med i princip alla manuella inställningsmöjligheter, Jag har inte plockat fram min Nikon system sedan jag köpte denna i somras.

Men nu har ju S100 släppts så min nuvarande får gå till förmån för en S100, mest för att jag är prylgalen men vill även ha full HD i en sån liten kamera.

19 Dec 2011, 12:00
Profile ICQ WWW

Stout wrote:
Jag har en Canon S95 och är helnöjd med den. Fantastisk liten kamera med i princip alla manuella inställningsmöjligheter, Jag har inte plockat fram min Nikon system sedan jag köpte denna i somras.

Men nu har ju S100 släppts så min nuvarande får gå till förmån för en S100, mest för att jag är prylgalen men vill även ha full HD i en sån liten kamera.

håller med. men... man kan ju inte ha en likadan kamera som hustrun :wink:

19 Dec 2011, 12:11
Profile WWW

Har slitit ut två olympus OM-2 or innan digitala eran. Reste med halva jävla packningen full av kamera, gluggar, blixt, film och fan o hans mormor. Kamerorna tog mest stryk av allt damm och skit som man utsattes för som backpacker men en del fina bilder blev det.
Reser numera med en olympus tough och några extra minneskort samt extrabatteri. Never fails! Kan ta med kameran överallt, även under vattnet, skyddad mot damm, stötar och väta, dvs allt som normalt knäcker en kamera.
En del bilder blir numera tagna därför att jag alltid har kameran med, i vått och torrt, samt att jag har närmare 30 gb minne fördelat på några micro sd kort.
Moderna kompaktkameror klarar rätt mycket även i taskigt ljus och de motivprogram som oftast finns ger rätt hyfsade resultat.
Min kamerautrustning (kamera+laddare) utgör idag ungefär två ciggpaket i volym och jag skulle inte vilja byta. Har redan pajjat (hamnat i vatten) två bra kompaktkameror (finepix f30) för att jag varit alltför angelägen att få bra bilder. Numera behöver jag aldrig fundera.
Laddare i packningen och kamera i bröstfickan sen är man klar att möta dagen.
Perfekt och man behöver aldrig oroa sig, -någonsin!

20 Dec 2011, 16:21
Profile
Reply to topic   [ 32 posts ]  Go to page 1, 2  Next