View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 15:14

Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Ett nytt (härligare) liv? 
Author Message

Post Ett nytt (härligare) liv?
Igår var den första dagen på mitt nya och härligare (?) liv... 8)

Vid tolvslaget nyårsnatten skålade jag in det nya året med den största prilla snus jag någonsin haft i munnen - dessutom hade jag kedjerökt upp alla cigaretter jag hade kvar. :shock:

Under hela gårdagen spottade och fräste jag åt allt och alla - så till den milda grad att min hustru åkte iväg och köpte nikotintuggummi åt mig. Då blev det något bättre, men långt ifrån bra. :twisted:

Idag är jag inne på dag två. Jag skulle ljuga om jag sa att det gick bra. Kollegorna underrättades i förväg - så nu tvingas jag se deras hånfulla leenden hela dagarna. Men det ska nog gå. För min egen hälsas skull (säger familjen). Men jag har aldrig haft rökhosta, eller några andra men av mitt nikotinbruk. Så varför ska jag egentligen sluta för min skull? :cry:

Hjääääääälp! :oops:

02 Jan 2012, 16:36
Profile ICQ WWW

Post Re: Ett nytt (härligare) liv?
FenderBender wrote:
Igår var den första dagen på mitt nya och härligare (?) liv... 8)

Vid tolvslaget nyårsnatten skålade jag in det nya året med den största prilla snus jag någonsin haft i munnen - dessutom hade jag kedjerökt upp alla cigaretter jag hade kvar. :shock:

Under hela gårdagen spottade och fräste jag åt allt och alla - så till den milda grad att min hustru åkte iväg och köpte nikotintuggummi åt mig. Då blev det något bättre, men långt ifrån bra. :twisted:

Idag är jag inne på dag två. Jag skulle ljuga om jag sa att det gick bra. Kollegorna underrättades i förväg - så nu tvingas jag se deras hånfulla leenden hela dagarna. Men det ska nog gå. För min egen hälsas skull (säger familjen). Men jag har aldrig haft rökhosta, eller några andra men av mitt nikotinbruk. Så varför ska jag egentligen sluta för min skull? :cry:

Hjääääääälp! :oops:

Rökarens motargumenterande har börjat alla redan... :roll:

02 Jan 2012, 16:41
Profile WWW

Ja, du kommer att få en jädrans löneökning, ett sätt att se på de pengar du lägger ut på nikotin varje månad. Räkna om den summan till oskattade pengar så kan du se din nya "lön" :wink:

Hoppas du är mer motiverad än ditt inlägg visade, det behövs en stor portion av det så ett stort LYCKA TILL!!

Matte

02 Jan 2012, 16:48
Profile

Låter inte som du egentligen vill sluta snusa, utan något som andra vill påtvinga dig :)
Blir nog svårt med motivationen då.

02 Jan 2012, 16:51
Profile WWW

det där börjar inte bra..

Motivationen är A och O. Har du verkligen sån, eller är det månne din familj som står för motivationen och du som ska göra jobbet. Det kommer inte att funka, sorry

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

02 Jan 2012, 17:13
Profile WWW

FenderBender wrote:
Men jag har aldrig haft [...] några andra men av mitt nikotinbruk.

Skulle det uttalandet stämma vore du nog något av ett medicinskt under... :wink:

Men lycka till! Tror som många andra att du måste ha motivationen själv, det är ju rimligen också för din egen skull du ska göra det.

Last edited by ChronicTown on 02 Jan 2012, 17:36, edited 1 time in total.

02 Jan 2012, 17:17
Profile ICQ WWW

Håll ut!

02 Jan 2012, 17:19
Profile WWW

Bit ihop och håll ut, en dag i taget.
Om ett par månader känns det lite lättare!

Jag slutade en måndagsmorgon efter 20 års snusande med två dosor om dagen.
Jag fick för mig att "nu jävlar är det dags" utan startsträcka eller tid av ojande innan!

Det är ett helvete, men det blir bättre!

Framförallt så går det, bara man verkligen vill. Annars går det inte!
Lycka till!

Medlem nr 32, medlem på Bojen sedan 12 augusti 2002 kl 10.46

bilton[snabela]telia.com

02 Jan 2012, 20:07
Profile

Tjena
Dag 1,2 och 3 är ungefär lika jävliga. Efter det kan du slappna av lite grann. Ilskan/irritationen och ilningarna i kroppen kan man faktiskt då börja göra något konstruktivt av. Själv blev jag mer aktiv och fick en hel del saker gjorda.
Blir som en positiv spiral eftersom det underlättar att hålla sig sysselsatt.
Se abstinensen som en drivkraft och ge för fan inte efter.. du vet att det är förbannat onödigt.
Glöm tanken på att "bara ta en".. då är det kört för den här gången/året :)

lycka till!!!

02 Jan 2012, 20:52
Profile

och skippa nikotin tugg !!!

det färlänger bara det hela och suget kommer att finnas kvar,
nikotin är som vilket knark som helst, så det är bara o klippa o bita ihop,

Go cold turkey!!

några smygtips, kör nåt riktigt salt lakrits/salmiak eller nåt sånt subbstitut när det är som värst, det funkade för mig,
även valeriana tabletter under första tiden kan lugna nerverna lite, en lite mildare naturdrog (kattmynta),,men du slipper nikotinet iallfall,
(det finns på hälsokosten köp dom starkare dom är enda som funkar)

sen ta "naturliga halsbloss" emellanåt i form av ett djupt andetag fylllungorna ordentligt och blås sen ut luften sakta ung för som du röker en cigg du kommer märka att syret du får i dig ger dig en kick åxå ;)

jag slutatde rakt av med cigg -96, rökte ett paket om dan då,

första veckorna är värst så klart efter en månad eller så märker du skillnad
men vanan kommar att hänga på lite längre så det är bara o köra efter ca 3 mån har du klivit över en tröskel,

/ imo är nikotuggissar bara ett nytt sätt för bolagen att tjäna mer pengar på en "nytt" drogberoende , tycker det är märkligt att man får göra TV reklam av det då mkt är väldigt nikotin romantiskt,,

lycka till
TC

"Blott de tama fåglarna har en längtan, dom vilda flyger"
Elmer Diktonius.

02 Jan 2012, 22:12
Profile

Joshunznera wrote:

Motivationen är A och O. Har du verkligen sån, eller är det månne din familj som står för motivationen och du som ska göra jobbet. Det kommer inte att funka, sorry

När jag slutade röka för ca 10 år sedan la jag bara av. Jag hade nikotinplåster i mindre än en vecka men mådde bara dåligt av dem (klippte dem i två delar för att minska effekten). Kort sagt hade jag egentligen ingen motivation att sluta men kände det motbjudande att röka och har sedan dess aldrig känt mig sugen även om folk stått intill mig och rökt. Jag passar inte in i mallen 'A och O'. :wink:

Med motivation mn göra nästan vad som helst. 8) De värsta nikotinsuget går över på några dagar eller veckor, därefter kommer vanan in - se till att ändra dem, det är nog minst lika viktigt som det fysiska beroendet. Gå inte ut med en kopp kaffe eller tänd en cigg vid brevlådan när hunden ska vallas utan gör något annat så att 'rökreflexen' inte når hjärnan och signalerar 'cigg' är mitt tips.

Många 'ohälsosamma' ämnen kan vara bra i små mängder (i medicinskt syfte) men är nikotin bra för något? :roll:

/R

02 Jan 2012, 23:12
Profile

Tydligen har jag varit så grinig de senaste två dagarna att min kära hustru gjort ett inlägg på facebook:

"Begagnad gubbe med abstinensbesvär bortskänkes. Transport kan ordnas...".

:mrgreen:

02 Jan 2012, 23:19
Profile ICQ WWW

Renegade wrote:
Joshunznera wrote:

När jag slutade röka för ca 10 år sedan la jag bara av. Jag hade nikotinplåster i mindre än en vecka men mådde bara dåligt av dem (klippte dem i två delar för att minska effekten). Kort sagt hade jag egentligen ingen motivation att sluta men kände det motbjudande att röka och har sedan dess aldrig känt mig sugen även om folk stått intill mig och rökt. Jag passar inte in i mallen 'A och O'. :wink:

Med motivation mn göra nästan vad som helst. 8) De värsta nikotinsuget går över på några dagar eller veckor, därefter kommer vanan in - se till att ändra dem, det är nog minst lika viktigt som det fysiska beroendet. Gå inte ut med en kopp kaffe eller tänd en cigg vid brevlådan när hunden ska vallas utan gör något annat så att 'rökreflexen' inte når hjärnan och signalerar 'cigg' är mitt tips.

Många 'ohälsosamma' ämnen kan vara bra i små mängder (i medicinskt syfte) men är nikotin bra för något? :roll:

/R

att tycka att det känns motbjudande att röka är väl motivation om ngt

Jag gjorde som du, slutade bara. Utan surrogat. Det går det med, bara motivationen finns där :wink:

02 Jan 2012, 23:50
Profile WWW

slutade röka hösten -78
rökte ett paket john silver utan filter om dan, hela ciggen som om det vore en joint
gul och sönderbränd om fingrar o naglar
inte ett bloss sen dess !
inget snus, ingen rockandrolltobak
inga jävla nikotintuggummin, trams :evil:
och inga undanflykter, bara i kväll, på semestern ........NEVER

sparat pengar, skulle gissa det :mrgreen:

rätt lätt att sluta faktiskt, 3-4 första dagarna ett helvete sen blir man röksugen en gång om dan, sen en gång i veckan, månad, år etc

never more, lycka till!
eller stort LYCKA TILL!

02 Jan 2012, 23:51
Profile ICQ WWW

After att ha rökt ha rökt i 25 år så slutade jag tvärt att röka nyårsnatten år 2000. Problemet var bara att jag snusade också så det var inga större problem att sluta med rökat. 2007 beslöt jag mig för att lägga av med snuset, en dosa lössnus om dagen. Jag var oerhört motiverad och det gick bra det första dygnet, ja i en hel vecka men jag betedde mig tydligen för djävligt och hade ett humör som fick familjen att överväga att köpa snus till mig men jag stod på mig. Efter 10 dagar började jag röka med försvaret att att det är lättare att sluta röka än snusa. Tanken var att jag skulle få i mig nikotinet och troligtvis i klart mycket mindre doser än vad snuset gav. Det höll rätt bra, rätt länge men ciggen var så goda att jag var ute innan frukost i garaget varje morgon för att ta första cigarretten. Det fungerade i två-tre månader sedan körde jag igång med snuset igen mer eller mindre för att sluta röka, men i mindre doseringar så sedan dess snusar jag bara upp en dosa varannan/tredje dag. Det är för gott för att ignorera det och jag har ingen tanke på att min hälsa är sämre utan än med. :?

Men nu fick jag ju en morot att sluta. Har fyra dosor i kylen när de är slut ska jag göra ett försök att piska Fenderbender :lol:

03 Jan 2012, 00:08
Profile ICQ WWW

Joshunznera wrote:
att tycka att det känns motbjudande att röka är väl motivation om ngt

Jag gjorde som du, slutade bara. Utan surrogat. Det går det med, bara motivationen finns där :wink:

Det var noll motivation att sluta och bara trist att ta upp en cigg. Ingen lust att fortsätta röka helt enkelt - nästan motsats till motivation faktiskt. :?

/R

03 Jan 2012, 13:23
Profile

Tjena!
Förstår inte varför du slutat med både röka och snus samtidigt. Hade de inte räckt med ciggen först? Låter som självplågeri. Snuset hjälpte mig att bli kvitt rökandet tack o lov! Men självklart önskar jag dig all lycka! Dom tre första dagarna e värst!
Mvh Harald

04 Jan 2012, 01:51
Profile ICQ YIM WWW

Snus är äckligt som fan för personer i din omgivning som inte snusar.
Det borde vara argument nog.
Lägg av med skiten bara och så är det bra sen ok?

04 Jan 2012, 03:45
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:
Så varför ska jag egentligen sluta för min skull? :cry:

Har inga exakta siffror, men alla storrökare drabbas mer eller mindre av sjukdomen KOL och det är ingen värdig död. Har sett sjukdomen slå till på nära håll.

Så även om du inte känner något idag så har du allt o vinna, skippa ciggen och lev tio år till.

Lycka till, efter en månad är det glömt...;)

/Ulf

04 Jan 2012, 13:04
Profile

Abe Normal wrote:
Har inga exakta siffror, men alla storrökare drabbas mer eller mindre av sjukdomen KOL och det är ingen värdig död. Har sett sjukdomen slå till på nära håll.

Så även om du inte känner något idag så har du allt o vinna, skippa ciggen och lev tio år till.

/Ulf

Jo, när jag tänker efter så har jag KOL på nära håll - på fruns sida. Hennes mor, dog i KOL. Hennes bror lider också av sjukdomen, liksom en kusin till henne som just för närvarande är i slutstadiet.

En morot så god som någon faktiskt - trots att jag aldrig haft rökhosta (ännu). Är inne på fjärde dagen nu, och allt går bra förutom att humöret är riktigt i botten... :twisted:

04 Jan 2012, 13:57
Profile ICQ WWW

Håll ut ! Varje minut du låter bli gör nytta i avgiftningen. Om ett par veckor så kommer du tycka att det ser helt vrickat ut när folk röker.
Sen det där med sjukdomarna. Farsan var sjuk under hela min barndom och dog när jag var 15 bast. Han skickade storebrorsan till kiosken för att köpa cigg. Själv satt han där han satt och hade en flaska whiskey i beredskap när dödsångesten kom krypande. På slutet var det syrgas upp i näsan och whiskeyn när det behövdes.
Hoppas du klarar av det.
Lasse

04 Jan 2012, 18:18
Profile

FenderBender wrote:
Abe Normal wrote:

/Ulf

Jo, när jag tänker efter så har jag KOL på nära håll - på fruns sida. Hennes mor, dog i KOL. Hennes bror lider också av sjukdomen, liksom en kusin till henne som just för närvarande är i slutstadiet.

En morot så god som någon faktiskt - trots att jag aldrig haft rökhosta (ännu). Är inne på fjärde dagen nu, och allt går bra förutom att humöret är riktigt i botten... :twisted:

Jag kan stilla dig med att min far är 96 år, Han slutade röka för 20 år sedan och har rökt sedan han var 15 år. Hmm det blir 61 års rökande. Han är i god vigör och ingen tendens till KOL. Jag tror att det är många andra faktorer som spelar in, hur man äter, hur man mår och framför allt gener. Vem vet, du kanske blir överkörd i morgon. :wink:

George Burns signus var ju cigarr och kvinnor. Har nog aldrig sett honom utan en cigarr i hand eller mungipa. Han blev 90 år.

05 Jan 2012, 11:09
Profile ICQ WWW

Du behöver inte sluta med snuset om du inte har besvär, typ tandlossning, cirkulationsrubbningar (lättfrusen om fingrar o tår) eller får stora problem med kistan.
Nikotinets farlighet har nedgraderats rejält på senare år och att snusa istf röka är en rejäl skillnad.
När man röker drar man i sig tjära, co2 och en mängd ofullständigt förbrända kolväten som är cancerframkallande och kläggar igen kranskärlen. Detta dras ner i en vävnad som inte har några bra skyddsmekanismer och egentligen är ganska känslig, -lungorna!
Snus hamnar i magen, en vävnad som är designad att ta emot främmande ämnen dagarna i ända och har alla möjliga skyddmekanismer och reparationssystem igång.
Verkar vara farligare med enstaka halsbloss än att svälja hela prillan efter den har domnat av. Det viktiga är att sluta röka !

05 Jan 2012, 11:38
Profile

jasså wrote:
Du behöver inte sluta med snuset om du inte har besvär, typ tandlossning, cirkulationsrubbningar (lättfrusen om fingrar o tår) eller får stora problem med kistan.
Nikotinets farlighet har nedgraderats rejält på senare år och att snusa istf röka är en rejäl skillnad.
När man röker drar man i sig tjära, co2 och en mängd ofullständigt förbrända kolväten som är cancerframkallande och kläggar igen kranskärlen. Detta dras ner i en vävnad som inte har några bra skyddsmekanismer och egentligen är ganska känslig, -lungorna!
Snus hamnar i magen, en vävnad som är designad att ta emot främmande ämnen dagarna i ända och har alla möjliga skyddmekanismer och reparationssystem igång.
Verkar vara farligare med enstaka halsbloss än att svälja hela prillan efter den har domnat av. Det viktiga är att sluta röka !

en dåres försvartal :wink:

05 Jan 2012, 12:57
Profile WWW

Jag slutade röka 1999.
Här ska du få motivation.

Efter ett litet tag:

- börjar man faktiskt känna lukt! Underbart!
Din vår 2012 kommer bli den bästa på 100år :P

- börjar man faktiskt känna smak! Upplevelsen
kan nästan liknas som efter en genomförd
fasta: Biffen är godare än nånsin. :P

- Vaknar man piggare, gladare och dessutom
med en mycket mycket bättre smak i munnen :P

- Minskar ev. ilningar i tänderna (delvis blottade tandhalsar
som de flesta får med åren) avsevärt :P

- Ökar flåset avsevärt. Tänk dig att få det uppköpet
utan att behöva motionera mer än förut! :P

- Ser man fräshare ut i hyn. Ja till och med lite
snyggare och yngre ut i ansiktet :wink: :P

- Tycker andra att man kan lukta gott. Har du fått
en sån kommentar av någon det senaste århundradet? :? :wink: :lol:

- Ser du att den där Telen som du suktat efter snart
kan inhandlas efter senaste saldobeskedet från Banken :P

Suget försvinner helt och hållet en dag, och den dag kommer faktiskt,
även om det tar sin tid, då man t.o.m. kan stå med dom andra ute i
rökrutan (både nykter och inte) och vare sig lida eller känna sug. :shock:

oO0Oo URL: http://soundcloud.com/mr-faellman-project/

05 Jan 2012, 13:01
Profile WWW

Stout wrote:

Jag kan stilla dig med att min far är 96 år, Han slutade röka för 20 år sedan och har rökt sedan han var 15 år. Hmm det blir 61 års rökande. Han är i god vigör och ingen tendens till KOL. Jag tror att det är många andra faktorer som spelar in, hur man äter, hur man mår och framför allt gener. Vem vet, du kanske blir överkörd i morgon. :wink:

George Burns signus var ju cigarr och kvinnor. Har nog aldrig sett honom utan en cigarr i hand eller mungipa. Han blev 90 år.

Själv slutade jag inte riktigt den där gången för runt 20 år sedan. Jag sa till mig själv och omgivningen att jag håller upp till vidare. Jag har hållit upp sedan dess men har ett oöppnat paket i ett skåp här hemma sedan dess som en markering..

Jag gillar tanken på att BÖRJA igen när jag är pensionär. Men då kommer det att bli ngn god cigarr då och då, inga Chesterfield en masse. Måttlighet är här som alltid en dygd. Preoblemet är ju att allt halsblossande ger ett beroende, så att röka en cigg då och då går bort för min del. Men som sagt, en god cigarr emellanåt som glad pensionär, det ser jag fram emot. Och en fin humidor förstås 8)

05 Jan 2012, 13:03
Profile WWW

Nu vet jag inte om din fru röker, men min rökte c:a 4-5 cigg om dagen när jag rökte närmare ett paket.

intressant iaktagelse är att hon rökte mindre och mindre efter att jag slutat och
Numera är hon ENBART s.k. feströkare (2cigg på en festkväll typ).

Jag ställde ALDRIG några krav på att hon skulle dra ner eller sluta bara för att
jag slutat.

Jag frågade henne för en tid sedan om varför hon det blivit så här och hennes
svar är "det blev så tråkigt att röka när du slutade".

Hon förlorade helt enkelt sin rökrutekompis. Men det är hon tacksam för idag. 8)

oO0Oo URL: http://soundcloud.com/mr-faellman-project/

05 Jan 2012, 13:48
Profile WWW

faellman wrote:
- börjar man faktiskt känna smak! Upplevelsen
kan nästan liknas som efter en genomförd
fasta: Biffen är godare än nånsin. :P

Då kan FenderBender kanske till slut uppskatta andra bärs än de där fulbärsen han verkar bruka envisas med... :lol:

05 Jan 2012, 14:01
Profile ICQ WWW

Ersmarker wrote:
Då kan FenderBender kanske till slut uppskatta andra bärs än de där fulbärsen han verkar bruka envisas med... :lol:

:oops: :oops: :oops: Det finns väl inget ont som inte för något gott med sig... :wink:

05 Jan 2012, 14:04
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:
Ersmarker wrote:

:oops: :oops: :oops: Det finns väl inget ont som inte för något gott med sig... :wink:

Inget ont i detta - allt bara gott för dig!

05 Jan 2012, 14:51
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 32 posts ]  Go to page 1, 2  Next