|
|
Page 1 of 1
|
[ 17 posts ] |
|
Vad gör en korrespondent när inte
| Author |
Message |
|
Bbenderman
Joined: 13 Feb 2008, 22:19 Posts: 2666 Location: I skogen rönt värmlans trackta
|
 Vad gör en korrespondent när inte
Vaf gör en korrespondent i väntan på att det ska hända något. Får dom lön för att sitta på hotellet och vänta?
|
| 13 Dec 2011, 20:37 |
|
 |
|
Blues66
|
 Re: Vad gör en korrespondent när inte
Frågan på skoj eller allvar??
|
| 13 Dec 2011, 20:47 |
|
 |
|
Lurwas
|
Jag tycker det är en vettig fråga, för jag har absolut ingen aning 
| 13 Dec 2011, 20:50 |
|
 |
|
Blues66
|
Dåså, det är med korrespondenter som med poliser och brandmän, de har inte betalt om det inte händer något.
EDIT! Ledsen för detta, jag bara löjlar mig som vi säger där jag kommer från, har nog ätit för mycket kolhydrater till middag, sorry.
Svaret är att korrespondenter har betalt under tiden de väntar på att något skall hända.
Magnus
|
| 13 Dec 2011, 20:53 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
men å andra sidan, det händer väl alltid något?
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 14 Dec 2011, 01:11 |
|
 |
|
helmik
|
Umgicks med en korrespondent i New York under ett besök på 80-talet. Han jobbade hela sin vakna tid.
|
| 14 Dec 2011, 09:30 |
|
 |
|
Bbenderman
|
Men har typ Svt en i alla 244 länder. Tror inte all 244 har fullt upp eller.
|
| 14 Dec 2011, 10:40 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Bbenderman wrote: Men har typ Svt en i alla 244 länder. Tror inte all 244 har fullt upp eller. Vad är frågan egentligen? Om det sitter en utrikeskorre i varje land och inte bara väntar på att något ska hända just där, utan även att redaktionen ska tycka att det är värt att göra något på händelsen? Tror man att det funkar så kan jag tänka mig att det hela verkar lite oklart... SVT har sex utrikeskorrar, och de har nog hyfsat fullt upp kan jag tänka mig. Lars Adaktusson, Amman Erika Bjerström, Bryssel Christina Johannesson, Bryssel Anna-Maja Persson, Moskva Stefan Åsberg, Washington Fredrik Önnevall, Peking http://svt.se/2.32415/utrikeskorrespondentenSR har 14 stycken: http://sverigesradio.se/sida/gruppsida. ... rupp=11695DN har 16 stycken, antar att ett par av dem frilansar och därmed jobbar även för andra medier/publikationer. http://info.dn.se/info/om-oss/korta-fakta/
|
| 14 Dec 2011, 10:46 |
|
 |
|
Bbenderman
|
Tack nu har jag lite grepp om vad en korre gör. Men de är inte ensamma det går åt en ljudtekniker å en kameragubbe smink.
|
| 14 Dec 2011, 10:58 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Bbenderman wrote: Tack nu har jag lite grepp om vad en korre gör. Men de är inte ensamma det går åt en ljudtekniker å en kameragubbe smink. Oftast inte för SR eller DN... Sminket sköter de rimligen själva. Sedan kontrakteras ofta lokala ljudtekniker och kamerafolk, i vart fall vet jag att SVT jobbade så i Bryssel förut, som säkert jobbar åt flera korrespondenter från olika kanaler.
|
| 14 Dec 2011, 11:29 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Ersmarker wrote: Bbenderman wrote: Tack nu har jag lite grepp om vad en korre gör. Men de är inte ensamma det går åt en ljudtekniker å en kameragubbe smink. Oftast inte för SR eller DN... Sminket sköter de rimligen själva. Sedan kontrakteras ofta lokala ljudtekniker och kamerafolk, i vart fall vet jag att SVT jobbade så i Bryssel förut, som säkert jobbar åt flera korrespondenter från olika kanaler. De som jobbar för SR har förhoppningsvis radioutseende och brys sig inte om hur de ser ut De som jobbar på DN behöver bara sminka och kamma sig en gång; när de skall fotas för korre-bilden Själv sitter jag just nu med rufsigt hår och trasslar in mig i korre-diskussioner, funkar sådär...
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 14 Dec 2011, 12:50 |
|
 |
|
kjelle
|
Ersmarker wrote: Bbenderman wrote: Men har typ Svt en i alla 244 länder. Tror inte all 244 har fullt upp eller. Vad är frågan egentligen? Om det sitter en utrikeskorre i varje land och inte bara väntar på att något ska hända just där, utan även att redaktionen ska tycka att det är värt att göra något på händelsen? Tror man att det funkar så kan jag tänka mig att det hela verkar lite oklart... SVT har sex utrikeskorrar, och de har nog hyfsat fullt upp kan jag tänka mig. Lars Adaktusson, Amman Erika Bjerström, Bryssel Christina Johannesson, Bryssel Anna-Maja Persson, Moskva Stefan Åsberg, Washington Fredrik Önnevall, Peking http://svt.se/2.32415/utrikeskorrespondentenSR har 14 stycken: http://sverigesradio.se/sida/gruppsida. ... rupp=11695DN har 16 stycken, antar att ett par av dem frilansar och därmed jobbar även för andra medier/publikationer. http://info.dn.se/info/om-oss/korta-fakta/Det måste finns fler korrar, i mellan-östern t.ex. Yasmine El Rafie, och killen rapporterat från Tunisien, Egytpten m.m. (kommer inte ihåg namnet, arabiskt klingande) under frigörelse perioden. Adaktusson syns rätt sparsamt jämfört med dessa. Men, många kanske frilansar, utan anställning? Själv sitter jag hemma, febrig och i mjukisbrallor, och skulle definitivt dra fördel av en sminkös... 
| 14 Dec 2011, 13:57 |
|
 |
|
ChronicTown
|
kjelle wrote: Det måste finns fler korrar, i mellan-östern t.ex. Yasmine El Rafie, och killen rapporterat från Tunisien, Egytpten m.m. (kommer inte ihåg namnet, arabiskt klingande) under frigörelse perioden. Adaktusson syns rätt sparsamt jämfört med dessa. Men, många kanske frilansar, utan anställning?
Tror inte just de frilansar, och inte heller att de är fast stationerade i utlandet. Snarare är nog folk som Samir Abu Eid, som varit i Tunisien, helt enkelt utsända från Sthlm på länge uppdrag. I Samirs fall säkert eftersom han talar arabiska, vilket verkar väldans smidigt om man ska knata runt på gatorna i Tunis och rapportera.
|
| 14 Dec 2011, 14:36 |
|
 |
|
clapton71
Joined: 15 Mar 2008, 18:36 Posts: 4460 Location: Örsundsbro
|
Min svåger är fotograf och åker ibland på jobb med dessa korrar...om de inte sätter sin speak efter 10 omtagningar så får de köra den med byxorna nere (syns ju inte i bild, men ändå!)
Matte
_________________ the older I get, the better I was
|
| 14 Dec 2011, 19:36 |
|
 |
|
kjelle
|
Ersmarker wrote: kjelle wrote: Det måste finns fler korrar, i mellan-östern t.ex. Yasmine El Rafie, och killen rapporterat från Tunisien, Egytpten m.m. (kommer inte ihåg namnet, arabiskt klingande) under frigörelse perioden. Adaktusson syns rätt sparsamt jämfört med dessa. Men, många kanske frilansar, utan anställning?
Tror inte just de frilansar, och inte heller att de är fast stationerade i utlandet. Snarare är nog folk som Samir Abu Eid, som varit i Tunisien, helt enkelt utsända från Sthlm på länge uppdrag. I Samirs fall säkert eftersom han talar arabiska, vilket verkar väldans smidigt om man ska knata runt på gatorna i Tunis och rapportera. Det var just Samir Abu Eid jag tänkte på, hittade inte hans namn någonstans. Flitig kille!
| 14 Dec 2011, 21:34 |
|
 |
|
danix
Joined: 20 May 2003, 23:28 Posts: 2794 Location: Sollentuna, Stockholm
|
kjelle wrote: Själv sitter jag hemma, febrig och i mjukisbrallor, och skulle definitivt dra fördel av en sminkös...  Du menar att du skulle se bättre ut om en smikös fick gå loss, annars kan jag tänka mig andra tolkningar där  (var är clown-smileyn när man behöver den)
|
| 14 Dec 2011, 22:57 |
|
 |
|
kjelle
|
danix wrote: kjelle wrote: Själv sitter jag hemma, febrig och i mjukisbrallor, och skulle definitivt dra fördel av en sminkös...  Du menar att du skulle se bättre ut om en smikös fick gå loss, annars kan jag tänka mig andra tolkningar där  (var är clown-smileyn när man behöver den) Ja, där får du gissa själv. Själv känner jag mig inte så tilldragande för tillfället, så..
| 14 Dec 2011, 23:04 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 17 posts ] |
|