| Author |
Message |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
 Tivoli iPAL ngn?
tänkte ev köpa mig en Tivoli PAL /iPAL men behöver en recension först... Jag behöver en radio med bra ljud, batteribackup och bra mottagning i litet format. Dessutom ska den vara extremt lättanvänd eftersom det är frun som ska ha den. Hon har vissnat lite på alla hightech-Internetradioapparater som man måste boota om och ha sig Så.. Är det ngn som har en PAL som kan berätta bu och bä så vore jag tacksam 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 28 Nov 2011, 16:15 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
 Re: Tivoli iPAL ngn?
Joshunznera wrote: tänkte ev köpa mig en Tivoli PAL /iPAL men behöver en recension först... Jag behöver en radio med bra ljud, batteribackup och bra mottagning i litet format. Dessutom ska den vara extremt lättanvänd eftersom det är frun som ska ha den. Hon har vissnat lite på alla hightech-Internetradioapparater som man måste boota om och ha sig Så.. Är det ngn som har en PAL som kan berätta bu och bä så vore jag tacksam  Min fru köpte en sån där (tror jag  ) men den hade 'bara' radio. Redan efter en vecka var vi överens att köpa en med iPhone dockningsstation - den går att lyssna på radio och Spotify. /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 28 Nov 2011, 16:45 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Tivoli, wo jär hä förla!?  Gårnä å äta? 
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 28 Nov 2011, 16:57 |
|
 |
|
kjelle
|
Renegade wrote: Joshunznera wrote: tänkte ev köpa mig en Tivoli PAL /iPAL men behöver en recension först... Jag behöver en radio med bra ljud, batteribackup och bra mottagning i litet format. Dessutom ska den vara extremt lättanvänd eftersom det är frun som ska ha den. Hon har vissnat lite på alla hightech-Internetradioapparater som man måste boota om och ha sig Så.. Är det ngn som har en PAL som kan berätta bu och bä så vore jag tacksam  Min fru köpte en sån där (tror jag  ) men den hade 'bara' radio. Redan efter en vecka var vi överens att köpa en med iPhone dockningsstation - den går att lyssna på radio och Spotify. /R Den här kör min fru (julklapp från mig). http://www.hifiklubben.se/produkter/str ... -_lonn.htmHon fick en röd, lackad fin. Den streamar via Wifi vad man vill att den skas streama, internetradio eller från t.ex. en NAS. Det min fru använder är FM radio via antenn! Låter skitbra, har till skillnad från Tivoli även Wifi, bra FM mottoagning, och en bra högtalare. Och billig!
| 28 Nov 2011, 16:59 |
|
 |
|
Joshunznera
|
kjelle wrote: Den här kör min fru (julklapp från mig). http://www.hifiklubben.se/produkter/str ... -_lonn.htmHon fick en röd, lackad fin. Den streamar via Wifi vad man vill att den skas streama, internetradio eller från t.ex. en NAS. Det min fru använder är FM radio via antenn! Låter skitbra, har till skillnad från Tivoli även Wifi, bra FM mottoagning, och en bra högtalare. Och billig! hmm, intressant! Den där har ju snabbval dessutom, vilket torde attrahera hustrun Så några frågor: Kan man köra den som ren FM-radio alltså utan att boota upp den mot nätverket? Och ha FM-kanaler på snabbval? Kan man ha Internetradiokanaler på snabbval också? ( i så fall kan jag ju förprogrammera P1 P2 och P4 på Internetradion så kan hon snabbvälja vilken hon vill och kommer då förhoppningsvis att inse att det är coolare att ha bra mottagning och bättre ljud utan att behöva dra ut antennen...) Så här står det i beskrivningen: Argon iNet1 v2 – särskilda begränsningar - ingen DAB-radio - tar längre tid att starta än en motsvarande DAB-bordsradio - ej lämpad för streaming av stora musiksamlingar från dator - inget utförande i äkta träDet där med att den tar längre tid att starta, det gäller väl inte om man kör FM-radio? Eller låter den ingen FMradio förrän maskinen har bootat klart? Den där skulle ju faktiskt kunna vara något. Så slipper man ju den där frekvensrattsnurran. Vi har en Tivoli One i köket hemma som har en sån där snurra och den är inte så lättrattad som Tivoli vill göra gällande...
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 28 Nov 2011, 19:26 |
|
 |
|
kjelle
|
Joshunznera wrote: hmm, intressant! Den där har ju snabbval dessutom, vilket torde attrahera hustrun
Så några frågor:
Kan man köra den som ren FM-radio alltså utan att boota upp den mot nätverket? Och ha FM-kanaler på snabbval? Ja, på båda.
Kan man ha Internetradiokanaler på snabbval också? ( i så fall kan jag ju förprogrammera P1 P2 och P4 på Internetradion så kan hon snabbvälja vilken hon vill och kommer då förhoppningsvis att inse att det är coolare att ha bra mottagning och bättre ljud utan att behöva dra ut antennen...) Jajamänsan!
Så här står det i beskrivningen:
Argon iNet1 v2 – särskilda begränsningar - ingen DAB-radio - tar längre tid att starta än en motsvarande DAB-bordsradio - ej lämpad för streaming av stora musiksamlingar från dator - inget utförande i äkta trä
Det där med att den tar längre tid att starta, det gäller väl inte om man kör FM-radio? Eller låter den ingen FMradio förrän maskinen har bootat klart? Ingen fördröjning när man kör FM-radio, just därför som min fru föredrar det. (Och att hon inte orkar sätta sig in i internetdelen, när hon egentligen mest kör P1)
Den där skulle ju faktiskt kunna vara något. Så slipper man ju den där frekvensrattsnurran. Vi har en Tivoli One i köket hemma som har en sån där snurra och den är inte så lättrattad som Tivoli vill göra gällande...
Se svaren i kursivt. Vi är helnöjda med den, och ljudet är bra för formatet. Det medföljer en avpassad skumgummipropp som man kan sätta i basreflexöppningen på baksidan, om man vill ha mindre bas (typ snabboptimering för pratprogram). Nu finns dock inte rött som färgval längre... 
| 28 Nov 2011, 20:12 |
|
 |
|
Joshunznera
|
nästan köpläge där ju! Men ngt fel måste det ju vara... Den har inte batteribackup va?
och en fråga till: funkar den endast för 64-bitars WEP-kryptering (inte 128)? Lite motsägelsefulla specifikationer
|
| 28 Nov 2011, 20:55 |
|
 |
|
kjelle
|
Joshunznera wrote: nästan köpläge där ju! Men ngt fel måste det ju vara... Den har inte batteribackup va?
och en fråga till: funkar den endast för 64-bitars WEP-kryptering (inte 128)? Lite motsägelsefulla specifikationer Ingen batteribackup, men den kommer ihåg presets även om strömmen bryts tror jag utan att veta (vet inte hur dom har löst det, EEPROM?) Funkar med normal kryptering (Vi kör WPA2-PSK), men djupare än så är inte mina kunskaper om den, PnP gällde för oss.
| 29 Nov 2011, 00:07 |
|
 |
|
Joshunznera
|
|
| 29 Nov 2011, 06:54 |
|
 |
|
mrock
|
Den svarta pryder ju vilket kök som helst och dom andra kräver ju bara lite planering. Funderar på att blunda och välja och sen bygga mitt nya kök efter vilken det blev  . Verkligen fräcka!
|
| 29 Nov 2011, 09:31 |
|
 |
|
kjelle
|
Schysst 60-tals look! Kostar? EDIT: Men ingen internetradio, endast DAB... En chargepak är väl inte heller så billig?
| 29 Nov 2011, 13:58 |
|
 |
|
Joshunznera
|
kjelle wrote: Joshunznera wrote: fick RAS igår när jag googlade lite:  Schysst 60-tals look! Kostar? EDIT: Men ingen internetradio, endast DAB... En chargepak är väl inte heller så billig? Ingen Internetradio, men det gör inget i detta fall. Chargepack kostar 30£ Radion 129 och frakten 20, så strax under 2000:- då. Argonen var perfekt om den bara hade haft ett inbyggt backup-batteri Pure Evoke finns även i en Internetradio/DAB/FM-variant: (tyvärr inte lika retro)  Sedan finns den ju i en riktigt cool Marshal-version också (men nu var det ju hustrun som skulle ha den...)  Kan kompletteras med en sån här för stereo-effekt.....  ...
|
| 29 Nov 2011, 14:35 |
|
 |
|
Shoeshine
|
Sonos-system?
|
| 30 Nov 2011, 00:26 |
|
 |
|
kjelle
|
Shoeshine wrote: Sonos-system? Kostar en bra slant.
| 30 Nov 2011, 00:34 |
|
 |
|
Joshunznera
|
kjelle wrote: Shoeshine wrote: Sonos-system? Kostar en bra slant. opch här gällde det ngt som är lättanvänt i första hand
|
| 30 Nov 2011, 06:48 |
|
 |
|
kjelle
|
Joshunznera wrote: opch här gällde det ngt som är lättanvänt i första hand
Sonos kan ju styras via en iPhone eller Android app, vilket iofs är cool. Jag har testat, och det funkade bra. Men är ju ganska mycket att skjuta över målet!
| 30 Nov 2011, 08:20 |
|
 |
|
Shoeshine
|
Skiljer heller inte så mycket i pris till en mobil enhet och då är möjligheterna mycket större och ljudet bättre. Men som sagt inte lika lättanvänd.
H
|
| 30 Nov 2011, 08:52 |
|
 |
|
kjelle
|
Shoeshine wrote: Skiljer heller inte så mycket i pris till en mobil enhet och då är möjligheterna mycket större och ljudet bättre. Men som sagt inte lika lättanvänd.
H Nja, för ett fungerande system får du väl lägga minst ca 5000:-?
| 30 Nov 2011, 09:59 |
|
 |
|
Joshunznera
|
kjelle wrote: Joshunznera wrote: opch här gällde det ngt som är lättanvänt i första hand
Sonos kan ju styras via en iPhone eller Android app, vilket iofs är cool. Jag har testat, och det funkade bra. Men är ju ganska mycket att skjuta över målet! vi har ett helt system Squeezebox i fyra stationer hemmavid, som klarar allt det som Sonos gör fast med bättre prestanda. Problemet är dock att alla radioapparater därhemma är så komplicerade att använda (tycker hustrun). Därför uppstod behovet av en radio med snabbval för FM och batteribackup för ev medtag på utflykten i trädgården Har numera beställd den Oranga Mio´n här ovan, den blir nog bra TAck för alla tips
|
| 30 Nov 2011, 10:27 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Jaha, nu är den hemma, den lilla oranga radion Första intrycket är kvalitet! stabil och skön att hålla i pga sin läderbeklädnad. Stabila kontroller och stegade rattar bidrar till en hög kvalitetskänsla Diplayen är otroligt klar och fin och du kan välja vad du vill att den ska visa; programinfo, klocka eller signalstatus. Eller släckt.. Inbyggd timer för påslag och avslag samt sleepfunktion och kökstimer(!) oerhört bra mottagning på såväl digitalradio som på FM. Jag behöver inta fälla ut antennen vare sig vid digital- eller FM-mottagning. Och då vet jag att FM-mottagningen normalt inte är den bästa där jag bor Ljudet är också mycket bra på ett återhållet sätt. Inget smickerljud här, utan ett fint och relativt ofärgat ljud. Basporten är riktad nedåt. På baksidan finns AUX-ingång (3,5mm tele), Stereo Out (3,5mm), Headphones (3,5mm) samt en mini-USB för firmware-uppgraderingar Köpte till ett acc-paket som ryms under en lucka i botten, så nu blir radion riktigt bärbar också Ac-adaptern har EU-resp UK-kontakt (utbytbart) En riktigt jäkla bra "transistorradio"! Priset ink allt blev 1690:- importerat från UK via Amazon Och du som inta nås av digitalradio där du bor, köp denna ändå. Som FM-radio är det även där en pärla 
|
| 09 Dec 2011, 07:29 |
|
 |
|
kjelle
|
Läcker! Lagom retro/modern blandning. Snyggare än vår Argon, fast du har ju inte internetradio... Jag brukar faktiskt streama musik från NAS:en ibland, när jag skall vara kreativ en längre stund. Men displayen är ju inte gjord för browsing direkt...
| 09 Dec 2011, 15:46 |
|
 |
|
Joshunznera
|
kjelle wrote: Läcker! Lagom retro/modern blandning. Snyggare än vår Argon, fast du har ju inte internetradio... Jag brukar faktiskt streama musik från NAS:en ibland, när jag skall vara kreativ en längre stund. Men displayen är ju inte gjord för browsing direkt... jorå, jag har Internetradio i 4 manicker förutom datorerna Men denna radio var avsedd att vara enkel att använda med snabbval och inga ombootningar. Jag har nu fått vad jag ville ha 
|
| 10 Dec 2011, 18:59 |
|
|