dynaflux wrote:
Tack för tipsen. Det var idel exklusiva ställen... men är det gammaldags? Jag skrev att jag inte ville ha billigt julbord men då menade jag att jag bara ville ha dyrt. Tänk Emil i Lönneberga (om ni sett/kommer ihåg julbordet).
För snart tio år sedan var jag på ett julbord på Mosebacke som var just så old school men det verkar som de frångått det.
Jag undrar om du kommer att hitta ett sådant julbord i Stockholm som du beskriver - för många som vänder sig till företag och då ska det passa många samt kännas som guldkant på tillvaron. Det blir ofta en kompromiss (som ifs kan vara bra) men inte 'Old school' och inte alltid det där lilla extra (förutom den hemlagade senapen typ). Mer lax och löjrom än julkorv och skinka.
Det bästa julbordet jag ätit var på Hammarskogs Herrgård utanför Uppsala - ett julbord med den outtalade devisen 'less is more' låter motsägelsefullt när det gäller julbord men varje sak var genomtänkt, hemlagat och vällagat. Det fanns inte allt men jag saknade inget. Numera är det ny ägare och jag vet inte hur standarden är idag.
Med det sagt kan det vara en idé att söka sig bortom de namnkunniga ställena inne i Stockholm och öka sig mot dem som ligger utanför staden och som måste locka med vällagat och kvalitet.
/R