|
|
Page 1 of 1
|
[ 9 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
kjelle
|
 Popnita gånggärn?
Våra balkongdörrar har en ytterruta/dörr av aluminium. Godset i dessa är tydligen för klent att skruva i, vilket har lett till att skruvarna som drar gånggärnen släpper. Jag har fått rådet att popnita istället, men att välja popnitar av industrikvalitet. Popnitning är ett av mina vita områden. Någon som kan råda mig lite? Finns det alternativ, någon sort expanderskruv som inte bygger höjd vid skallen? Måste vara ungefär samma höjd som själva gångjärnet som är tänkt att skruvas med försänkt skalle, för att skallen skall ligga inivå med järnet.
Hilfe!
Last edited by kjelle on 08 Nov 2011, 13:12, edited 1 time in total.
|
| 08 Nov 2011, 11:41 |
|
 |
|
Tobbe z
|
 Re: Popnita gånggärn?
Kontakta din lokalaproffs butik för detta.
Popnit finns i olika kvaliteter så välj rätt.
Storskalle,liten skalle. Stål ,aluminium osv.....
Har popnitat och limmat många Räserbilar sår rätt gjort är det tokigt stabilt-det tuffaste innan kolfibern kom. Fördelen med att nit är att du får en relativt stor anläggningsyta mot att skruva i en tunn alukarm.
Om du skaffar arga popnitar så bör du ha ett ilsket verktyg alt vara utrustad med Karl-Alfred underarmar.
|
| 08 Nov 2011, 12:14 |
|
 |
|
kjelle
|
Funkar den här för lite Karl-Alfred action? Lite stark är man allt efter sommarens all kajakträning...  OK, låter som ett besök idag i Uppsalabutiken Maskin&Verktyg!
| 08 Nov 2011, 13:05 |
|
 |
|
Tobbe z
|
kjelle wrote: Funkar den här för lite Karl-Alfred action? Lite stark är man allt efter OK, låter som ett besök idag i Uppsalabutiken Maskin&Verktyg! Du lär märka om det räcker Uppsalabutiken Maskin&Verktyg verkar vara din bästa polare just nu!
|
| 08 Nov 2011, 13:16 |
|
 |
|
clapton71
Joined: 15 Mar 2008, 18:36 Posts: 4460 Location: Örsundsbro
|
Maskin & Verktyg är kanon, men säljer väl endast till företagare (vilket du är iofs, om jag inte minns fel). I alla fall så har de priser utan moms i butiken.
Om du vill så får du låna mina grejer, har nitar som borde funka också.
Matte
_________________ the older I get, the better I was
|
| 08 Nov 2011, 23:41 |
|
 |
|
kjelle
|
clapton71 wrote: Maskin & Verktyg är kanon, men säljer väl endast till företagare (vilket du är iofs, om jag inte minns fel). I alla fall så har de priser utan moms i butiken.
Om du vill så får du låna mina grejer, har nitar som borde funka också.
Matte Bussigt Matte! Jag var på M&V, och mannen där var mycket hjälpsam för en novis på popnit-kartan. Han rekommenderade dimensioner på nitarna, men konstaterade sedan att deras tång för rimliga pengar (vad det nu var) inte klarade den dimensionen, 4,8mm, utan då tyckte t.o.m. han att det verkade löjligt att köpa det dom hade, d.v.s. ultra-proffs varianten i jätteformat. Dessutom hade dom bara lämpliga nitar i flerhundra pack. Han var inte ett dugg ledsen över att jag bara fick gratis info, och inte köpte något. Serviceminded var bara förordet, men han kanske kom ihåg att jag var COO på ett mindre företag i Boländerna för ett tag sedan, och hade M&V konto. Ilade till Bauhaus, där den väldigt unga tjejen som var verktygsansvarig inte kunde så mycket, men var hjälpsam efter förmåga. Nu har jag alltså en Novus nittång, ett typiskt, tyskt Bauhausmärke, och Al-nitar i dimensionerna 5x10 samt 5x8mm. Det bör väl gå OK. Funkar inte detta, får jag borra ur nitarna och satsa på nitade gängor, men då krävs en annan tång. Mod i barmen i morgon f.m! Om jag får panik, Matte, slår jag en signal. 
| 09 Nov 2011, 00:06 |
|
 |
|
clapton71
Joined: 15 Mar 2008, 18:36 Posts: 4460 Location: Örsundsbro
|
Hur tjockt är godset du ska nita? Min tång tar def 4,8 mm, det är den dimensionen jag nitar mina case med, däremot är de längre, 16mm. Men jag vet att jag har kortare i verkstan, också i mindre dimension. Lite osäker på hur det ser ut där du ska nita, men om du kan använda nitbricka, så gör det. Lycka till, once you pop- you can't stop Matte
_________________ the older I get, the better I was
|
| 09 Nov 2011, 00:44 |
|
 |
|
kjelle
|
clapton71 wrote: Hur tjockt är godset du ska nita? Min tång tar def 4,8 mm, det är den dimensionen jag nitar mina case med, däremot är de längre, 16mm. Men jag vet att jag har kortare i verkstan, också i mindre dimension. Lite osäker på hur det ser ut där du ska nita, men om du kan använda nitbricka, så gör det. Lycka till, once you pop- you can't stop Matte Nitbricka var ett nytt ord i min obefintilga popnit vokabulär. Har inga sådana, men får kolla upp det. Niten skall bygga så lite som möjligt på utsidan, den ersätter en försänkt skruvskalle. Vat att 16 mm är för långt, jag har köpt nitar som är 8 resp 10 mm. Dom skal klara 2.5-4.5 mm gods, respektive 4.5-6.5. Får mäta i morgon, för trött och det är för bullrigt för omgivningen om jag börjar röja nu. 
| 09 Nov 2011, 02:16 |
|
 |
|
kjelle
|
För den som nu bryr sig, kan jag meddela att balkongdörren sitter på plats medelst Bauhaus verktyget, och Al-nitar av dimensionen 5x10 mm. Man fick ta i lite extra precis innan "nitspiken", eller vad den nu kan heta, släppte, eftersom det råkade bli i tångens yttersta läge. Tur man har hyfsat stora händer. Stolt hemmafixare gör hustrun glad!  Timell, släng dig i väggen!
| 09 Nov 2011, 18:48 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 9 posts ] |
|