| Author |
Message |
|
lpstd
|
 Billig mixer med två stereokanaler?
På mitt jobb sitter jag i landskap så jag lyssnar på musik från datorn i lurar. Datorns ljudutgång har jag kopplat via en gammal Sony stereoförstärkare som jag för flera år sen hittat i ett soprum. Låter mycket bättre än att bara köra lurarna direkt in i datorns ljudkort.
Men jag har två datorer på skrivbordet och jag vill ha ljud från båda i lurarna. Även om jag lyssnar på musik från den ena vill jag höra systemljudet från den andra.
Så jag tänker mig en liten mixer. Med två stereokanaler in och en stereoutgång. På varje kanal räcker det med volymkontroll. Finns det eq/tonkontroller får det väl ses som bonus.
Tips? Tänker mig att det borde räcka med några hundralappar.
|
| 31 Oct 2011, 12:34 |
|
 |
|
AxxChild
|
 Re: Billig mixer med två stereokanaler?
Finns väl inbyggd mixer i datan. Går väl att köra ut ljudet från den ena till den andra, och sätta lurarna i den så du hör bägge?
|
| 31 Oct 2011, 12:40 |
|
 |
|
kjelle
|
De billigaste och minsta Behringermixers borde väl fixa det där, och har hörlursutgång. Tapco, Mackies lågprismärke, hade tidigare bra små mixers, men jag har inte sett dom på länge.
| 31 Oct 2011, 13:04 |
|
 |
|
lpstd
|
Classe hade lösningen som blev ännu enklare än jag tänkt: http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=53254605
|
| 31 Oct 2011, 20:36 |
|
 |
|
yamas
|
Har du provat den? Den verkar ju fungera åt andra hållet - en insignal, två utsignaler. Håller med AxxChild, prova att köra utsignalen från ena datorn in i ingången på den andra, och använd mixerpanelen på den andra datorn för att styra ljudnivån. Funkar med stor sannolikhet, men ljudkvaliten kan variera. Jag kör en liknande variant men får lite för mycket störande biljud från ingången på ljudkortet, så jag letar faktiskt också efter en enkel 2-till-1 stereomixer. Det billigaste jag hittat är den här: http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=22139&artno=168859Men det tar emot; 400:- är inte mycket pengar i sig men produkten är lite overkill och andas inte prisvärdhet när man antagligen kan bygga ihop en grunka som gör jobbet själv för en femtiolapp i komponentkostnad om man inte vore så lat.
|
| 31 Oct 2011, 21:56 |
|
 |
|
lpstd
|
yamas wrote: Har du provat den? Den verkar ju fungera åt andra hållet - en insignal, två utsignaler. Håller med AxxChild, prova att köra utsignalen från ena datorn in i ingången på den andra, och använd mixerpanelen på den andra datorn för att styra ljudnivån. Funkar med stor sannolikhet, men ljudkvaliten kan variera. Jag kör en liknande variant men får lite för mycket störande biljud från ingången på ljudkortet, så jag letar faktiskt också efter en enkel 2-till-1 stereomixer. Det billigaste jag hittat är den här: http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=22139&artno=168859Men det tar emot; 400:- är inte mycket pengar i sig men produkten är lite overkill och andas inte prisvärdhet när man antagligen kan bygga ihop en grunka som gör jobbet själv för en femtiolapp i komponentkostnad om man inte vore så lat. Har inte provat än. Ska prova i morgon på jobbet. Det borde fungera tycker jag även om den är tänkt att användas åt andra hållet. AxxChilds ide är i och för sig god, men jag vill inte vara beroende av att båda datorerna är påslagna. Den där Behringern såg trevlig ut. Den tror jag nästan jag springer och köper om inte den här lösningen fungerar. Ser tufft ut på jobbet också att ha en mixer på skrivbordet.
|
| 31 Oct 2011, 23:29 |
|
 |
|
kjelle
|
lpstd wrote: Den där Behringern såg trevlig ut. Den tror jag nästan jag springer och köper om inte den här lösningen fungerar. Ser tufft ut på jobbet också att ha en mixer på skrivbordet.
Det var ju det jag sa, 400:- är ju en liten summa. Och det ser ju betydligt mer avancerat ut på din arbetsplats, om det nu är något som chefen gillar. 
Last edited by kjelle on 01 Nov 2011, 10:42, edited 1 time in total.
|
| 01 Nov 2011, 00:27 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
kjelle wrote: lpstd wrote: Den där Behringern såg trevlig ut. Den tror jag nästan jag springer och köper om inte den här lösningen fungerar. Ser tufft ut på jobbet också att ha en mixer på skrivbordet.
Det var ju det jag sa, 400:- är ju en liten summa. Och deet ser ju betydligt mer avancerat ut på din arbetsplats, om det nu är något som chafen gillar.  Manligt med mycket knappar. /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 01 Nov 2011, 09:27 |
|
 |
|
lpstd
|
Classelösningen fungerar utmärkt. Den lilla "mixern" hänger rätt svåråtkomlig bakom skrivbordet, men Behringern får vänta tills jag känner ett akut behov av att "mixa" i realtid.
|
| 01 Nov 2011, 14:04 |
|
|