View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 11:12

Reply to topic  [ 13 posts ] 
Jag tänkte köpa en saab. Vad ska jag tänka på? 
Author Message

Post Jag tänkte köpa en saab. Vad ska jag tänka på?
Hej alla vänner.

Jo, jag tänkte köpa mig en saab. Vad bör jag tänka på? Jag har kikat på saab 9-3 vector runt 2005, det jag är ute efter är automat(gärna paddlar) och 2,0t motorn.

Har de bilara några barnfel? Någonting jag bör tänka på? Ja, kläm in något om ni kan hjälpa mig på traven.

Ha det fint / Christian

26 Oct 2011, 21:03
Profile WWW

Post Re: Jag tänkte köpa en saab. Vad ska jag tänka på?
Hej, välkommen till klubben! :D
Precis köpt en 05a 1.8T, har inte gjort någon djupdykning vad gäller barndomsfel men enligt förra ägaren var det vanligt att främre stötdämparfjädrarna brast och att kupéfläkten börjar gnissla, bägge var bytta på min.

kolla teknikens värld begagnattester =)

26 Oct 2011, 21:46
Profile

Din_Mentor wrote:
Hej, välkommen till klubben! :D
Precis köpt en 05a 1.8T, har inte gjort någon djupdykning vad gäller barndomsfel men enligt förra ägaren var det vanligt att främre stötdämparfjädrarna brast och att kupéfläkten börjar gnissla, bägge var bytta på min.

kolla teknikens värld begagnattester =)

Okej, där ser man & tack för välkommnandet. :D

26 Oct 2011, 21:49
Profile WWW

har haft både en Vector (2004 tror jag det var) och en Aero (2005). Kanonbilar bägge två. 2-litersmotorn ör grym, speciellt i kombination med automatlådan. Stolarna håller världsklass liksom väghållningen, (för den tidens bilar)

Go for it!

Image

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

26 Oct 2011, 22:21
Profile WWW

Min första tanke var - läser du tidningarna? :wink: Hur kommer det vara att serva en SAAB i framtiden?

Jag hade en SAAB 99 för många år sedan och mi erfarenhet är att det är mekaniskt slitstarka men de har, som fransmännen, lite egna idéer. Lite för mycket ingenjörskonst helt enkelt. :evil:

Den SAABen jag hade gick att plocka i och ur motorn samt byta oljetrågspackning med enbart blocknycklarna 8, 10 och 13. För att tömma kylarvattnet krävdes nyckel 11 och oljepluggen var nyckel 19 om jag minns rätt - det krävdes få verktyg för arbetet. :)

Nu har jag inte meckat med nyare SAABar men jag inbillar mig att grundtekniken är densamma.

/R

26 Oct 2011, 23:01
Profile

Renegade wrote:
Min första tanke var - läser du tidningarna? :wink: Hur kommer det vara att serva en SAAB i framtiden?

Jag hade en SAAB 99 för många år sedan och mi erfarenhet är att det är mekaniskt slitstarka men de har, som fransmännen, lite egna idéer. Lite för mycket ingenjörskonst helt enkelt. :evil:

Den SAABen jag hade gick att plocka i och ur motorn samt byta oljetrågspackning med enbart blocknycklarna 8, 10 och 13. För att tömma kylarvattnet krävdes nyckel 11 och oljepluggen var nyckel 19 om jag minns rätt - det krävdes få verktyg för arbetet. :)

Nu har jag inte meckat med nyare SAABar men jag inbillar mig att grundtekniken är densamma.

/R

Finns nog en risk att saab är något uppdaterade.. sen 70talet :wink: Men även om saab snart går i graven så behöver du nog inte vara rädd för att kunna serva och repa den, kunskap och res.delar går nog inte upp i rök..

26 Oct 2011, 23:18
Profile

Tack för svaren!

Svårt med service, samt reservdelar bör det inte bli brist på. Den marknaden måste ju hålla igång ett tag till. Nu till en annan fråga:

Vad betyder egentligen alla paket? Linear, vector och aero t.ex. Sen har vi ju pilotpaketet? Förstår i de stora dragen, men när man går in på detalj?

26 Oct 2011, 23:43
Profile WWW

christian-h wrote:
Tack för svaren!

Svårt med service, samt reservdelar bör det inte bli brist på. Den marknaden måste ju hålla igång ett tag till. Nu till en annan fråga:

Vad betyder egentligen alla paket? Linear, vector och aero t.ex. Sen har vi ju pilotpaketet? Förstår i de stora dragen, men när man går in på detalj?

linear är snikmodellen med svarta sparklådor och utan lullull

Vector är sportmodellen, snyggare i allt och med nedlackad kaross (inga svarta plastpartier)

Aero är sänkt har kjolar och extra allt samt vassare motor

Pilot är ett utrustninspaket om jag minns rätt, typ farthållare och armstöd etc, allt sånt som är standard i Vector och Aero

med reservation för att jag minns fel, men i stort var det nog korrekt :)

Och Renegade: jo det är nog mer än blocknycklarna som skiljer en gammal 99a från en modern 9.3 :wink: SAAB 99 var en habil bil på sin tid, men tex svårt understyrd som alla andra framhjulsdrivna bilar på den tiden. Nya 9-3 är en modern bil ¨¨

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

27 Oct 2011, 05:59
Profile WWW
Jag har haft en vector som tjänstebil. Mycket rolig bil att ratta. Enda negativa är väl att den drog rätt mycket soppa.
Farthållaren tycket jag också var helkonstig - eller så begrep jag inte hur den funkade. :|

27 Oct 2011, 09:04

Joshunznera wrote:
christian-h wrote:
Tack för svaren!

linear är snikmodellen med svarta sparklådor och utan lullull

Vector är sportmodellen, snyggare i allt och med nedlackad kaross (inga svarta plastpartier)

Aero är sänkt har kjolar och extra allt samt vassare motor

Pilot är ett utrustninspaket om jag minns rätt, typ farthållare och armstöd etc, allt sånt som är standard i Vector och Aero

med reservation för att jag minns fel, men i stort var det nog korrekt :)

Och Renegade: jo det är nog mer än blocknycklarna som skiljer en gammal 99a från en modern 9.3 :wink: SAAB 99 var en habil bil på sin tid, men tex svårt understyrd som alla andra framhjulsdrivna bilar på den tiden. Nya 9-3 är en modern bil ¨¨

Har du gått på reklamen? :wink:

Jag säger inte emot men verkstadshandboken till SAAB 99 är nästan identisk med SAAB 900. Det sker inte alltid så mycket under huven som man skulle önska. :)

Det viktiga för en köpare att veta är att SAAB mekaniskt traditionellt är mycket slitstarka. Att det kommer att finnas reservdelar i framtiden tvivlar jag inte på men service kan bli dyrt och SAAB går i putten.

/R

27 Oct 2011, 09:38
Profile

Tänk inte, då ångrar du dig :D

27 Oct 2011, 13:08
Profile ICQ WWW

Korta varianten...det är köpläge på SAAB och med stor sannolikt också svårsålda i nästa led, jag skulle aldrig köpa en SAAB om inte någon annan betalar.

Utvecklad service är en parameter, jag skulle förmodligen inte köpa en Volvo i tex södra Europa, Asien osv medan här hemma så är servicen mer utvecklad. Tror inte heller på att skillnaden i kvalité är lika uttalad längre, utan mer jämn.

Risken är väl uppenbar att märket försvinner vilket borde leda till sämre tillgång på service, att serva moderna bilar kräver också investeringar, det är mycket med specialutrustning, tex datorer.

/Ulf

27 Oct 2011, 14:07
Profile

Service lär inte vara nåt problem, visst kan märkesverkstäder försvinna men du kan ju serva din bil var sjutton som helst.
Serviceprogrammen har alla stora (Meca, Mekonomen etc) tillgång till i sina datorer, och det är inget som lär försvinna de närmsta 10 åren även om SAAB nu går i konkurs.

29 Oct 2011, 03:01
Profile WWW
Reply to topic   [ 13 posts ]