| Author |
Message |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
 En stor man har gått ur tiden...
Steven Jobs, RIP 
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 06 Oct 2011, 07:49 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
 Re: En stor man har gått ur tiden...
with all due respect, var inte han lite över-hypad på senare år? Tyckte att det ibland kändes som att hans lärjungar lyfte honom lite väl högt bland molnen, han var ju trots allt bara en människa
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 06 Oct 2011, 08:35 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Joshunznera wrote: with all due respect, var inte han lite över-hypad på senare år? Tyckte att det ibland kändes som att hans lärjungar lyfte honom lite väl högt bland molnen, han var ju trots allt bara en människa Kanske, men död är han i alla fall... 
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 06 Oct 2011, 08:39 |
|
 |
|
Tobbe z
|
Joshunznera wrote: with all due respect, var inte han lite över-hypad på senare år? Tyckte att det ibland kändes som att hans lärjungar lyfte honom lite väl högt bland molnen, han var ju trots allt bara en människa Du e PC - kille va? Han lyckades iaf bygga upp ett hyfsat stort företag med sunkiga datorer och överreklamerade telefoner- en bedrift i sej. R:I.P
|
| 06 Oct 2011, 09:23 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Tobbe z wrote: Joshunznera wrote: with all due respect, var inte han lite över-hypad på senare år? Tyckte att det ibland kändes som att hans lärjungar lyfte honom lite väl högt bland molnen, han var ju trots allt bara en människa Du e PC - kille va? Han lyckades iaf bygga upp ett hyfsat stort företag med sunkiga datorer och överreklamerade telefoner- en bedrift i sej. R:I.P haha, japp! Men jag hade en MacIntosh SE under en period tidigt 80-tal Visst har han gjort ett bra jobb med att frälsa de lättfrälsta, inget snack om den saken. Och en sak måste man ju ge Apple; de har alltid haft ett bra fokus på att användargränssnittet ska vara intuitivt och lättjobbat. Där hade (har) PC-världen mycket att lära. Ibland verkar det ju som att det mest är ingenjörer som hittar på knappar/funktioner i en PC 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 06 Oct 2011, 11:24 |
|
 |
|
bjoel
|
Även Jobs hade säkert sina brister, men han är/var utan tvekan en av de största som verkat inom datorhistorien. En av de som förde in design och affärskänsla i en vädligt teknisk brasch. Han fick större påverkan än många andra.
Att dessutom två gånger bygga upp Apple från ingenting resp nästan ingenting till för att nu vara ett av världens högst värderade företag, med produkter som är kända och uppskattade i hela världen. Senaste resan gjordes ju på 15 år, vilket är extremt imponerande. Det är mycket få andra som lyckats med något liknande, oavsett bransch.
RIP Steve!
|
| 06 Oct 2011, 11:36 |
|
 |
|
Flukather
|
Tobbe z wrote: Joshunznera wrote: with all due respect, var inte han lite över-hypad på senare år? Tyckte att det ibland kändes som att hans lärjungar lyfte honom lite väl högt bland molnen, han var ju trots allt bara en människa Du e PC - kille va? Han lyckades iaf bygga upp ett hyfsat stort företag med sunkiga datorer och överreklamerade telefoner- en bedrift i sej. R:I.P Tyvärr sant, iPhone är ju bara en dyr leksak (helt värdelös som telefon) och iPod är lätt den sämsta mp3-spelaren jag någonsin ägt (den har crashat fler gånger än jag kan räkna). iTunes är ett skämt också.
|
| 06 Oct 2011, 12:45 |
|
 |
|
Tobbe z
|
Flukather wrote: Tyvärr sant, iPhone är ju bara en dyr leksak (helt värdelös som telefon) och iPod är lätt den sämsta mp3-spelaren jag någonsin ägt (den har crashat fler gånger än jag kan räkna). iTunes är ett skämt också. Håller faktiskt med Men Jobs som person ska ha all heder!
|
| 06 Oct 2011, 13:35 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Tobbe z wrote: Flukather wrote: Tyvärr sant, iPhone är ju bara en dyr leksak (helt värdelös som telefon) och iPod är lätt den sämsta mp3-spelaren jag någonsin ägt (den har crashat fler gånger än jag kan räkna). iTunes är ett skämt också. Håller faktiskt med Men Jobs som person ska ha all heder! tycker jag också (om nu ngn trodde ngt annat)
|
| 06 Oct 2011, 13:52 |
|
 |
|
Fullerton
|
" Remembering that you are going to die is the best way I know to avoid the trap of thinkingyou have something to lose. You are already naked. There is no reason not to follow your heart." Steve Jobs
Så rätt. Hörde citatet på radion i morse och tog det till mig direkt.
|
| 06 Oct 2011, 14:09 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Fullerton wrote: " Remembering that you are going to die is the best way I know to avoid the trap of thinkingyou have something to lose. You are already naked. There is no reason not to follow your heart." Steve Jobs
Så rätt. Hörde citatet på radion i morse och tog det till mig direkt. Så kan alla som har obegränsat med tillgångar resonera, typ Jobs och Haraldrig. Vi andra har ytterligare ett par variabler att räkna in 
|
| 06 Oct 2011, 14:13 |
|
 |
|
eskil
|
_________________ I övrigt har jag ingen åsikt.
|
| 06 Oct 2011, 14:31 |
|
 |
|
Fullerton
|
Joshunznera wrote: Fullerton wrote: " Remembering that you are going to die is the best way I know to avoid the trap of thinkingyou have something to lose. You are already naked. There is no reason not to follow your heart." Steve Jobs
Så rätt. Hörde citatet på radion i morse och tog det till mig direkt. Så kan alla som har obegränsat med tillgångar resonera, typ Jobs och Haraldrig. Vi andra har ytterligare ett par variabler att räkna in  Vad var det du inte förstod?
|
| 06 Oct 2011, 15:39 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Skall man göra något riktigt stort, så skall man förutom sin medfödda begåvning, ihärdigt arbete, också födas vid rätt tidpunkt där ens talanger tas tillvara.
Det var väntat men känns ändå sorgligt.
R.I.P
/Ulf
|
| 06 Oct 2011, 16:28 |
|
 |
|
malignatius
Joined: 13 Dec 2004, 23:22 Posts: 1264 Location: Helsingborg
|
Över-hypad? Kanske...? Men hans betydlese för, och inflytande på, musik industrin, utvecklingen av användargränsnittet och mobilindustrin kan man inte underskatta. Glöm inte heller att Jobs stod bakom Pixar... Det betyder inte självklart inte att man måste gilla Apples produkter. I mina var han i all fall ögon en stor pionjär och visionär.
Om man man bara tycker iPhonen är en dyr leksak har man nog missat poängen. Tittar man på både användande och försäljning så ser man just att en stor majoritet av apparna används för nöjes skull, spel, underhållning, social-media etc. Det finns över 500.000 appar i Apples store...M.a.o. Att ringa (och för den delen annan produktivitet) är rätt sekundärt för de som skaffar iPhone. Vill man ha en telefon för att bara ringa så kanske man ska köpa en annan lur.
|
| 06 Oct 2011, 16:41 |
|
 |
|
Abe Normal
|
malignatius wrote: Över-hypad? Kanske...?
I mina var han i all fall ögon en stor pionjär och visionär.
1+ /Ulf
|
| 06 Oct 2011, 16:55 |
|
|