... sedan mitt och min familjs tillvaro tog en snar vändning.
Jag hade en befattning som executive på ett internationellt konsultföretag och hade den 10 september nyss landat på JFK när telefonen ringde. Det var min far som meddelade att min hustru somnat vid ratten och voltat ner i en djup ravin. Hon var vid liv, men svårt skadad.
Jag försökte boka om min biljett för att komma hem och avbokade även ett möte kl 09:00 den 11 september i WTC, södra tornet. Men det fanns inga platser på något flyg hemåt förrän dagen efter. Så jag var tvungen att tillbringa natten i NYC.
Jag steg upp tidigt på morgonen den 11 september för att checka ut från mitt hotell i södra Brooklyn och bege mig till JFK så snabbt som möjligt om en öppning skulle finnas på ett tidigare flyg hem. När jag stod och checkade ut flög det första planet in i norra tornet. Kort därefter även det andra. I min "lilla värld" just där och då, var jag helt övertygad om att jag bevittnade jordens undergång.
Kaoset och tumultet som följde försenade min hemfärd två dagar. Ljuden och stanken från de kapsejsande tornen sitter fortfarande "fast" i mina öron och i min näsa. Väl hemkommen låg allt fokus på min hustru som kämpade sig igenom smärtorna från bilolyckan. Efter nästan en månad fick hon komma hem i rullstol. Kort därefter kollapsade jag. Då hade verkligheten hunnit ikapp mig.
Jag diagnostiserades med Posttraumatiskt Stressyndrom. Åren närmast händelsen var fruktansvärda. Jag förlorade mitt jobb, min fina inkomst och jag klarade inte av att jobba mer än halvtid. I efterhand är de fyra åren efter 11 september borta för mig. Som ett svart hål.
De sista två åren har jag klarat mig från depression i samband med 11 september. Så även i år, som det verkar. Idag lever jag på en lön som inte skulle få ett vårdbiträde att höja på ögonbrynen - men på något sätt är jag lycklig ändå. Pengar är inte allt.
Tio år... Känns som ett halvt liv...