View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 17:54

Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Pension vid 61 tex? 
Author Message

Är det någon som funderat att ta pension tidigare tex vid 61 år? Satt och räknade lite på det häromdagen och
det ser ut som man får betydligt lägre pension vid 61 år mot 65 år,skillnaden jag fick fram var ca 6000:-/mån före skatt.
Vore intressant om någon mer funderat över att ta pension tidigare och om det är rimligt med den ekonomiska skillnaden?
Mvh BI :?

07 Sep 2011, 08:42
Profile ICQ YIM WWW

benganjimmy wrote:
Är det någon som funderat att ta pension tidigare tex vid 61 år? Satt och räknade lite på det häromdagen och
det ser ut som man får betydligt lägre pension vid 61 år mot 65 år,skillnaden jag fick fram var ca 6000:-/mån före skatt.
Vore intressant om någon mer funderat över att ta pension tidigare och om det är rimligt med den ekonomiska skillnaden?

Jag tar Pension vid 60 :lol: :lol: :lol: , vilket innebär om ca ett år.
Hur................. :?: Har jobbat nästan 40 år under jord och får då vad man kallar för Gruvpension :lol: :lol:
Pension åldern generellt borde sänkas...Gamlingar ut och ungdomar in. :D

07 Sep 2011, 10:48
Profile ICQ WWW

Post Re: Pension vid 61 tex?
Nu går det off-topic men....

dimman wrote:

http://www.svd.se/naringsliv/pyramidspe ... 438430.svd

07 Sep 2011, 11:03
Profile

Visst har jag tänkt i dom banorna, men i så fall inte för att sluta "jobba", snarare för att göra något helt annat, och ha en ekonomisk back up om det alternativa skiter sig. Jag har ju en bit kvar dock..., men så långt bort är det ju inte.

Det som grumlar såna planer nu är ju konjunkturen, och dess inverkan på pensionerna.

Jag har en kompis som är 55 och för en månad sen gjorde slag i saken. Han är i och för sig höginkomsttagare, inga barn, och har en fru som fortfarande jobbar. Men för honom blev skillnaden tillräckligt låg för att ta steget.

07 Sep 2011, 11:08
Profile WWW

bjoel wrote:
Nu går det off-topic men....

dimman wrote:

http://www.svd.se/naringsliv/pyramidspe ... 438430.svd

Andreas Cervenkas analyser är helt klart läsvärda, mycket underfundiga
konstateranden, härlig ironi..Rekommenderas :lol: :lol:

07 Sep 2011, 11:45
Profile ICQ WWW

På den tiden jag hade ett välbetalt jobb och kunde stoppa in pengar i fonder till höger och vänster, umgicks jag med ambitionen att "kliva av" vid 60 års ålder. Men livet är förändeligt och idag har jag inget annat val än att löpa linan ut - och kanske till och med fortsätta över pensionsåldern. Inte för att jag sörjer. Jag har ett kanonjobb jag trivs med. :)

07 Sep 2011, 11:57
Profile ICQ WWW

jag är fn i den goda sitsen att jag kan ta pension när som helst och klara mig hygligt. Men jag jobbar heltid i alla fall... Största anledningen är väl att min hustru inte kommer att ta pension förrän om ca 8 år, så jag väntar nog in henne. En annan anledning är att jag trivs med att jobba, en anledning så god som någon

Å andra sidan skulle jag likt kjelle kunna tänka mig att byta till ett (helt) annat jobb på deltid istället. Problemet med det är att det då inte kommer in så mycket nytt kapital på pensionskontona, vilket kan bli problematiskt om man tänker bli uppåt 100 som jag :wink:

Jag är allvarligt bekymrad för våra framtida pensioner. Vi har en stadigt krympande tillverkningsindustri i Sverige, befolkningen blir allt friskare och mer långlivad och dessutom vill var och varannan gå i pension tidigare. Detta i kombination med vårt alltför låga reproduktionstal gör att allt färre ska försörja allt fler i framtiden. Men vad ska dessa få försörjare arbeta med? Inte med att tillverka bilar, fartyg, skiftnycklar och patentlås i alla fall...

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

07 Sep 2011, 19:26
Profile WWW

FenderBender wrote:
På den tiden jag hade ett välbetalt jobb och kunde stoppa in pengar i fonder till höger och vänster, umgicks jag med ambitionen att "kliva av" vid 60 års ålder. Men livet är förändeligt och idag har jag inget annat val än att löpa linan ut - och kanske till och med fortsätta över pensionsåldern. Inte för att jag sörjer. Jag har ett kanonjobb jag trivs med. :)

men om du har satt in pengar på pensionsfonder till "höger och vänster" på "den tiden" så har du ju rimligen ett bra extra pensionskapital idag. Såvida du inte har haft en kriminellt usel fondförvaltare som misslyckats med alla fondplaceringar...

07 Sep 2011, 20:30
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Jag är allvarligt bekymrad för våra framtida pensioner...vad ska dessa få försörjare arbeta med? Inte med att tillverka bilar, fartyg, skiftnycklar och patentlås i alla fall...

Nä, de ska bli kändisar, bloggare, dokusåpabimbos och fotbollsproffs. Det låter väl betryggande!?!?!?!? :o :shock: :lol: :roll:

07 Sep 2011, 21:45
Profile

Joshunznera wrote:
FenderBender wrote:

men om du har satt in pengar på pensionsfonder till "höger och vänster" på "den tiden" så har du ju rimligen ett bra extra pensionskapital idag. Såvida du inte har haft en kriminellt usel fondförvaltare som misslyckats med alla fondplaceringar...

Jodå, nog finns det pengar. Men inte tillräckligt för att kunna leva livets glada dagar vid 60... Jag har bestämt mig för att lösgöra fonderna när jag pensionerar mig vid 65 och ser fram emot ett tillskott ovanpå pensionen. :)

07 Sep 2011, 22:41
Profile ICQ WWW

Tror ni chansen kommer att finnas kvar och ta pension tidigare tex vid 61 år i framtiden eller kommer åldern
att höjas för förtida pension?
Mvh BI :?:
benganjimmy wrote:

20 Sep 2011, 11:39
Profile ICQ YIM WWW

benganjimmy wrote:
Tror ni chansen kommer att finnas kvar och ta pension tidigare tex vid 61 år i framtiden eller kommer åldern
att höjas för förtida pension?

Idag gick det att läsa i tidningen... "Aten styr Riksbanken", man skulle kunna lägga till "Aten styr våra pensioner".
Du måste kolla dom avtal eller dina egna placeringar som du har gjort. Sedan spelar din ålder in, gitarrister födda i mitten på femtiotalet och senare kommer att få ett sämre utfall när det gäller den egna pensionen.

Ingen vet exakt, men jag tror att i linje med utvecklingen med en frisk och åldrande befolkning, där allt fler skall bli sörjda av allt färre så kommer pensionerna sannolikt att urholkas och går ekonomierna i omvärlden dåligt så får du en ännu svagare utveckling, som sagt... idag vet ingen exakt förutom att villkoren kommer att försämras pga höga kostnader för pensioner.

/Ulf

Last edited by Abe Normal on 20 Sep 2011, 18:31, edited 3 times in total.

20 Sep 2011, 13:50
Profile

Vekligheten är nog att inom tio femton år så är ens pension vad man har lyckats fylla madrassen med.
Samhällets bidrag kommar med all säkerhet vara mer symboliskt än i dag- detta oavsett skattetryck-pengarna kommer att användas till annat.

20 Sep 2011, 14:13
Profile ICQ WWW

Tobbe z wrote:
Vekligheten är nog att inom tio femton år så är ens pension vad man har lyckats fylla madrassen med.
Samhällets bidrag kommar med all säkerhet vara mer symboliskt än i dag- detta oavsett skattetryck-pengarna kommer att användas till annat.

Speciellt nu när man vill ta pengar från kommunala utjämningspengen och föra över dem till invandringen (en pott som används för att alla kommuner ska kunna ge sina invånare en bra service).

Vi som fattat har investerat i guld sedan länge.

21 Sep 2011, 02:34
Profile ICQ YIM WWW

Om jag inte missminner mig så förlorar man 7,5%/år på att ta ut tidigare pension. Inget bra alternativ för en vanlig löntagare som inte har haft möjligheten att köpa pensionsförsäkringar under lång tid.

//BoB

21 Sep 2011, 06:04
Profile

För exaktare siffror så finns det ju kalkylatorer på bl.a. http://www.pensionsmyndigheten.se/ och https://www.minpension.se/

För pension inom några få år stämmer de nog rätt väl, men för oss som har några decennier kvar kan ju mycket ändras. :)

Vad som är rimligt är väl upp till en själv och sin livssituation... Jag känner en del relativt nyblivna pensionärer som tack vare avbetalda villor etc har kommit ned i mycket låga fasta månadskostnader och dessutom hade sparat en del själva och då var det rimligt att ta ut pension lite tidigare trots att pengarna från "det allmänna" blev lite lägre.

21 Sep 2011, 06:45
Profile

Som politiker kan jag få full pension redan vid 50! :wink:

(Nu har jag själv varit med och gjort just min hemkommun till den som har de hårdaste/snålaste reglerna i landet. Det blir ingen sådan pension för mig.)

Medlem nr 32, medlem på Bojen sedan 12 augusti 2002 kl 10.46

bilton[snabela]telia.com

21 Sep 2011, 16:08
Profile

Bilton wrote:

(Nu har jag själv varit med och gjort just min hemkommun till den som har de hårdaste/snålaste reglerna i landet. Det blir ingen sådan pension för mig.)

Är det verkligen möjligt…talar vi om pension baserad på en heltidslön från 50 år?

/Ulf

21 Sep 2011, 17:18
Profile

Abe Normal wrote:
Bilton wrote:

Är det verkligen möjligt…talar vi om pension baserad på en heltidslön från 50 år?

/Ulf

Läs och gråt!
http://www.dn.se/ekonomi/politikerpensi ... r-miljoner
Känns som en sann Sovjetstat där eliten lever livet på bekostnad av folket.

21 Sep 2011, 17:26
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:
Läs och gråt!

Är det som det står i artikeln så det faktiskt stötande, direkt upprörande!

Det vore kul att få höra Bilton’s åsikt…

Före detta kommunalrådet i Leksand, Bertil Daniels (C), har de senaste 12 åren fått cirka 250.000 kronor om året i politikerpension. Han valde själv att lämna sitt uppdrag när han var 51 år och tycker inte att ersättningen, som ges utan krav på att söka nytt jobb, står i konflikt med arbetslinjen som hans parti driver.

/Ulf

21 Sep 2011, 17:33
Profile

Abe Normal wrote:
Haraldrig wrote:
Läs och gråt!

Före detta kommunalrådet i Leksand, Bertil Daniels (C), har de senaste 12 åren fått cirka 250.000 kronor om året i politikerpension. Han valde själv att lämna sitt uppdrag när han var 51 år och tycker inte att ersättningen, som ges utan krav på att söka nytt jobb, står i konflikt med arbetslinjen som hans parti driver.

/Ulf

Missade du V-riksdagskvinnan som blev intervjuad på TV för ett tag sedan. Hon hade väl slutat i riksdagen någon gång på 90-talet och hade ingen som helst lust att arbeta utan uppbar väl någon form av riksdagspension.

Och, Feta Persson startade bolag efter att han slutade som statsminister, men tog inte ut någon lön där för att kunna fortsätta uppbära ersättning från oss skattebetalare.

Biltons parti har säkert del i ansvaret för detta svineri med skattepengar, men tyvärr är det inget parti, vare sig borgerligt eller rödgrönt, som säger ifrån.

Rena rama Grekland!

Klas

21 Sep 2011, 18:51
Profile WWW

ja det här med politiker-pensioner är ju ett gammalt arv som man hade hoppats skulle försvinna i dessa nya tider. Men å andra sidan är det ju alltid så att vissa politiker hellre petar i andras liv och förmåner än sina egna. Oavsett partifärg

Ekot intervjuade Kristina Axen Olin idag, den snart 50-åriga fd borgarrådet från Stockholm som numera uppbär runt 45.000 i månaden i pension utan krav på att söka jobb eller göra rätt för sig. Hon tyckte att det var helt rimligt att hon skulle få ta några år med barnen nu eftersom hon ju hade jobbat dygnet runt (!) i 10 år....

Undrar om inte den ensamstående trebarnsmamman tillika undersköterskan som drar iväg med barnen till dagis halv sju varje morgon och svimmar av utmattning kl 21 varje kväll inte också skulle vilja vara ledig några år med barnen. Försörjd av oss andra..

Last edited by Joshunznera on 21 Sep 2011, 20:48, edited 1 time in total.

21 Sep 2011, 18:55
Profile WWW

Joshunznera wrote:
ja det här med politiker-pensioner är ju ett gammalt arv som man hade hoppats skulle försvinna i dessa nya tider. Men å andra sidan är det ju alltid så att politiker hellre petar i andras liv och förmåner än sina egna. Oavsett partifärg

Ekot intervjuade Kristina Axen Olin idag, den snart 50-åriga fd borgarrådet från Stockholm som numera uppbär runt 45.000 i månaden i pension utan krav på att söka jobb eller göra rätt för sig. Hon tyckte att det var helt rimligt att hon skulle få ta några år med barnen nu eftersom hon ju hade jobbat dygnet runt (!) i 10 år....

Undrar om inte den ensamstående trebarnsmamman tillika undersköterskan som drar iväg med barnen till dagis halv sju varje morgon och svimmar av utmattning kl 21 varje kväll inte också skulle vilja vara ledig några år med barnen. Försörjd av oss andra..

Det är ett högt spel….Apropå politiker och förmåner, såg med ett öga i morse när regeringens talesman försvarade höstbudgeten i SVT Aktuellt, samma kvinna som i somras ganska kategoriskt uttalade sig om Grekiska politiker…med orden, man får dom politiker man förtjänar.

Det är lätt att tro att det som sker i Grekland är en specifik grekisk problematik, jag är inte helt säker på att det förhåller sig så. Politik i Europa har efter WWII handlat om att fördela resurser åt medborgarna och det har legat i politikerns mandat att det skall bli lite bättre, i Grekernas fall kan man väl säga att det har rundats av uppåt?

Politiker idag är ju ett eget skrå, med egna regelverk där man inom rimlighetens gränser skapar sig egna förmåner och samtidigt ger direktiv åt medborgarna, men om glappen blir för stora så underminerar man sin egen roll. Det går inte att säga en sak till oss dödliga om samtidigt ha förmåner som vi andra bara kan drömma om. Snacka om att skjuta sig själv i foten.

Sannolikt kommer land efter land i Europa att få problem, det skall bli intressant och se vad som kommer upp till ytan, när politiker inte längre kan ”leverera” och samtidigt ha övertygande argument för sina egna förmåner.

/Ulf

21 Sep 2011, 19:03
Profile

klast wrote:
Missade du V-riksdagskvinnan som blev intervjuad på TV för ett tag sedan. Hon hade väl slutat i riksdagen någon gång på 90-talet och hade ingen som helst lust att arbeta utan uppbar väl någon form av riksdagspension.

Och, Feta Persson startade bolag efter att han slutade som statsminister, men tog inte ut någon lön där för att kunna fortsätta uppbära ersättning från oss skattebetalare.

Rena rama Grekland!

Klas

F*n…jag är lurad. Sverige (vad jag har lärt mig) är mer öppet eller transparant som det så fint heter, medan tex södra Europa har mer slutna system med sämre insyn, där det är svårare att få inblick i tex olika förmåner.

Min känsla säger att söderut, så finns det en större misstro mot politiker och myndighetsutövare, det kanske inte är så?…men känslan är att det är vi och dom, också ett mer uttalat politikerförakt?

/Ulf

21 Sep 2011, 19:13
Profile

Vad ska man säga/skriva??? :evil:
No comments känner jag är bäst just nu.
Skriva i affekt är aldrig bra 8)

21 Sep 2011, 19:36
Profile WWW

Abe Normal wrote:
Haraldrig wrote:
Läs och gråt!

/Ulf

Bäst gillar jag hur Bertil öppnar upp dialogen "Men alltså kära vän".....
Ger vibbar av goda översittaregenskaper :mrgreen:

Eliten lever sitt liv och det är du och jag som bekostar det.
ytterligare ett incitament att slopa stat och skatt!

21 Sep 2011, 19:52
Profile ICQ YIM WWW

Quote:

Det första beslut jag var med och tog när jag började som kommunalråd 2004 var att ta bort dessa förmåner.
Min kommun är nog den i hela landet som har snålast pensionsvillkor för politiker.

Jag kan inte se varför inte alla "ska prövas mot hela arbetsmarknaden", om det nu ska gälla för alla.
I alla fall varför detta inte ska gälla efter en rimlig tid och möjlighet till omställning.
(Särskilt gäller det de partiföreträdare som förespråkar den linjen och orerar om bidragsfusk hela tiden.)

Jag kan inte förstå varför en del fullt friska ska permanent befrias från arbete vid lägre ålder än andra.

Medlem nr 32, medlem på Bojen sedan 12 augusti 2002 kl 10.46

bilton[snabela]telia.com

21 Sep 2011, 20:27
Profile

Härlig läsning !
:D

Slänger in ett kul minne:
Vi såg Wasa Express i våras. (Asbra)
Sångaren öppnar konserten med...
-"Ja som Ni ser, så är det inte alla i bandet som får det orangea kuvertet längre"
:lol:

Salve securim manubrium !

21 Sep 2011, 21:07
Profile

Äh, ge avdankade politiker en hygglig pension annars försöker de nog skaffa riktiga jobb eller starta företag. Var gör de mest skada? ;)

21 Sep 2011, 21:58
Profile

bjoel wrote:
Äh, ge avdankade politiker en hygglig pension annars försöker de nog skaffa riktiga jobb eller starta företag. Var gör de mest skada? ;)

Politiker eller företagsledare, det är sak samma tydligen. Kristina Axen Olin sa i intervjun idag att eftersom hon som borgarråd hade det yttersta chefsansvaret för 45.000 anställda kunde hon mäta sig med företagsledarna för de största bolagen i Europa (!) Lite hybris där tror jag. Fast hon kanske är utbränd, och vem skulle inte vara det efter att ha jobbat dygnet runt i 10 år...

Jag hade en oduglig klasskompis i gymnasiet som startade lokalparti, kom in i kommunfullmäktige. Satt i två mandatperioder och avgick med pension. Han var väl typ 30 då har jag för mig 8) Han skrattade väl hela vägen till banken antar jag som fick betala

21 Sep 2011, 22:09
Profile WWW
Reply to topic   [ 31 posts ]  Go to page 1, 2  Next