View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 19:40

Reply to topic  [ 13 posts ] 
Annars då? 
Author Message

Vad har ni tagit del av i film/litteratur/tv-serier/dataspel på sistone som ni kan rekommendera?
Själv har jag precis läst ut den tunga men otroligt bra kriminalromanen I hundarnas våld av Don Winslow. Om man gillar James Ellroy och Dennis Lehane lär man nog gilla den boken också.
För att se något lättare har jag börjat följa serien Merlin, en välkommen kontrast till tunga serier som Breaking Bad och Sons Of Anarchy, allt löser sig på slutet.

16 Aug 2011, 14:17
Profile ICQ YIM WWW

<u>Shantaram </u> - grym självbio om en förrymd knarkbrottslings liv i Indien på 80-talet. Bland det absolut bästa jag nånsin läst!!!!! Inte bara storyn och persongalleriet är intressant, författaren skriver med enorm känsla och har ett fantastiskt språk.

<u>Life </u> - Keith Richards

<u>Rollin with the Stones</u> - Peter Sanchez (minst lika bra som Keifans bok!)

Patrik Sjöbergs självbio.

http://www.myspace.com/gudarsskymning

<b>NEJ FÖRHELVETE!!!! BYT INTE ORIGINALSÄKRINGEN!!!!!!</b>
även om den är trasig så låter den säkert bättre än en ny...

16 Aug 2011, 14:37
Profile WWW

+på Shantaram! och den ska läsas på originalspråket

Själv kan jag vidarebefordra ett tips som kom via BOJen tidigare i somras: dokumentären "The Wild and Wonderful Whites of West Virginia". En film om en sorglig samling white trash i Apalacherna.

Finns visst på Youtube för er som inte vill betala upphovsrättshavaren via ett DVD-köp

Annars kan jag även rekommendera boken om Harry Schein "Citizen Schein". En fascinerande historia om ett intressant liv och leverne

-------------------------------------------------

ImageThe beat goes on and I�m so wrong

16 Aug 2011, 16:36
Profile WWW

Dagens boktips: "I totally meant to do that" av Jane Borden.

Rekommenderas speciellt till de som tillbringat tid i USA / New York, men är riktigt rolig att läsa oavsett. [:)]

http://www.amazon.com/I-Totally-Meant-D ... 0307464636

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

16 Aug 2011, 16:41
Profile

Dagens boktips: "I totally meant to do that" av Jane Borden.

Rekommenderas speciellt till de som tillbringat tid i USA / New York, men �r riktigt rolig att l�sa oavsett. [:)]

http://www.amazon.com/I-Totally-Meant-D ... 0307464636

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

Beställd! den blir bra att läsa på flyget över Atlanten[:)]

-------------------------------------------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

16 Aug 2011, 16:47
Profile WWW

Läser just nu "Den svenska filmen drama", en bok från 1939. Bra, men man får en lite olustig känsla när det gränsar till rasbiologi ("den driftige judepojken Mauritz Stiller") och Leni Riefenstahls filmer om nazityskland används som referens...

I filmväg såg jag bröderna Coens nya, True Grit, igår och den var inte dum. Jeff Bridges är sällan dålig.

Image
http://www.anakronfilm.se

16 Aug 2011, 16:48
Profile WWW

Såg "The Sunset limited" häromdagen. Udda film, men riktigt bra på flera plan. Den rekommenderas varmt.

16 Aug 2011, 16:53
Profile

+på Shantaram! och den ska läsas på originalspråket

Instämmer till 100%, jag läser alltid på engelska om boken har en engelskspråkig författare.

16 Aug 2011, 17:11
Profile WWW

Har kollat en del på "apokalyps"-serier det senaste.

Jericho:
Handar om en liten stad i kansas efter att USA blivit utsatt för terrorbombningar i alla större städer. 1,5 säsong, sen avslutades den.

The walking dead:
Zombie-serie som utspelar sig i USA också, en polis i huvudrollen. Säsong två börjar i höst.

Falling skies:
Jorden blir invaderat av utomjordingar som tar över... Tror eller ej... USA. [:D] Serien handlar om motståndsrörelsen. Sista avsnittet på säsong 1 gick för nån vecka sen. Stephen Spielberg producerar tror jag.

Inga direkta mästerverk någon av dem egentligen men jag tycker mycket om alla tre och kam helt klart rekommendera dem.

16 Aug 2011, 18:08
Profile

<u>Film:</u> Såg senast den lysande filmen "Naked lunch". Den går naturligtvis inte jämföra med boken som är i en klass för sig! I grova drag handlar den om en jeppe spelad av Peter weller, som arbetar med insektsbekämpning, han börjar skjuta insektsmedlet upp i armen istället [:D] och filmen urartar till en schizofren deckare, där han tror sig arbeta som agent för skalbaggar med mystiska intentioner! Skitkul film!

<u>Bok: </u> "Necronomicon- the best weird tales of H.P Lovecraft" En fet kloss till bok med gräddan av lovecrafts skräcknoveller. Snacka om att han var före sin tid! Läs för böfvelen!

<u>Datorspel:</u> Jag håller för närvarande att spela den gammla klassikern "Castlevania- Symphony of the night" till ps1. bortsett den taffliga dialogen i spelet så är det ett av de mest bedövande vackra exemplen på att klassiska plattformsspel alltid kommer vara kung! [8D]

Image

Image

Image

17 Aug 2011, 15:05
Profile WWW

Wicca wrote:

Jericho:
Handar om en liten stad i kansas efter att USA blivit utsatt för terrorbombningar i alla större städer. 1,5 säsong, sen avslutades den.

The walking dead:
Zombie-serie som utspelar sig i USA också, en polis i huvudrollen. Säsong två börjar i höst.

Falling skies:
Jorden blir invaderat av utomjordingar som tar över... Tror eller ej... USA. [:D] Serien handlar om motståndsrörelsen. Sista avsnittet på säsong 1 gick för nån vecka sen. Stephen Spielberg producerar tror jag.

Inga direkta mästerverk någon av dem egentligen men jag tycker mycket om alla tre och kam helt klart rekommendera dem.

Jag har sett alla dom och kort säger jag såhär:

Jericho - Bra, men kunnat bli bättre. Dom har ju lagt ner den, jäkligt tvärt också jo, så frustrerande om man börjar se och riktigt fastnar.
The Walking Dead - Riktigt bra tycker jag. Har ju dock bara gått en säsong och dom flesta riktigt bra serierna tappar ju rejält efter den första, jag skulle kunna lista hur många som helst, och hur långt kan man hålla på med zombie-grejen innan det bara blir tjatigt? ...men jag är taggad ändå när det drar igång igen i höst.
Falling Skies - Blödig jävla trams. Amerikansk nationalistrunkning när den är som sämst, med ett par mindre ändringar hade det kunnat vara schysst nazipropaganda. Inte ens snygga specialeffekter, vilket är det minsta man kan begära från en sci-fi-serie. [xx(] [xx(][xx(]

Men på tal om postapokalyptiska serier kan jag tipsa om filmen The Road. Obehaglig och jäkligt bra. [;)]

17 Aug 2011, 17:03
Profile ICQ WWW

Wicca wrote:

Jericho:

The walking dead:

Falling skies:

Jag har sett alla dom och kort säger jag såhär:

Jericho - Bra, men kunnat bli bättre. Dom har ju lagt ner den, jäkligt tvärt också jo, så frustrerande om man börjar se och riktigt fastnar.
The Walking Dead - Riktigt bra tycker jag. Har ju dock bara gått en säsong och dom flesta riktigt bra serierna tappar ju rejält efter den första, jag skulle kunna lista hur många som helst, och hur långt kan man hålla på med zombie-grejen innan det bara blir tjatigt? ...men jag är taggad ändå när det drar igång igen i höst.
Falling Skies - Blödig jävla trams. Amerikansk nationalistrunkning när den är som sämst, med ett par mindre ändringar hade det kunnat vara schysst nazipropaganda. Inte ens snygga specialeffekter, vilket är det minsta man kan begära från en sci-fi-serie. [xx(] [xx(][xx(]

Men på tal om postapokalyptiska serier kan jag tipsa om filmen The Road. Obehaglig och jäkligt bra. [;)]

The road - är det den där rullen med saganomringenvidstige-dansken som är påväg västerut med sin son undan katastrofen i nordamerikat? Isf medhåll, väldigt obehaglig och berörande film. Tyckte The Book of Eli påminde en del i stilen om den...

17 Aug 2011, 18:16
Profile WWW

Gianrico Carofiglio - På Sannolika Skäl (riktigt bra)
Håkan Nesser - Människa utan Hund
Håkan Nesser - En helt annan Historia

Filmer

The Fighter ( Batman killen)
Leaves of Grass ( Med Edward Norton)
Don Juan De Marco (Johnny Depp, Marlon Brando)
Donnie Brasco (Johnny Depp, Al Pacino)
The Rite

Documentär

Pink Floyd - Behind The Wall
Jimi Hendrix - Voodoo Child

Shine On You Crazy Diamond

18 Aug 2011, 01:04
Profile
Reply to topic   [ 13 posts ]