| Author |
Message |
|
leffje
|
 Vad är det som händer i grannlandet?
Allvarligt talat vad i hvete händer i Norge?
|
| 22 Jul 2011, 19:25 |
|
 |
|
BiTTeR
|
leffje wrote: Allvarligt talat vad i hvete händer i Norge?
Är väl oklart än så länge men det är bara att vänja sig. Så här ser ju vardagen ut i ett flertal länder och även om Norden varit ett undantag så pekar ju mycket på att det kommer bli ändring på detta. Det är dagar som detta man är glad att man bestämt sig för att inte skaffa barn. Man slipper ju då mängder med oro samt att man slipper förklara vad det är för skitvärld man lämnar över till följande generation.
|
| 22 Jul 2011, 19:49 |
|
 |
|
badlands
|
Känns lite som det var dax för Norden. Smällen i Stockholm var nog mer en förvarning på vad som kan komma skall.... Likförbannat är det så sjukt och dumdristigt men inget man kan lösa på lokal Norden nivå gissar jag. Detta fenomen (som nämnts tidigare) med bomber och grejjer är en vardag i stora delar av världen så det är väl våran tur.... Blir tufft att få grabben på 12 bast med "mång-kultur" i klassen att förstå detta. http://www.missingpieces.se
|
| 22 Jul 2011, 19:59 |
|
 |
|
BiTTeR
|
badlands wrote: Känns lite som det var dax för Norden. Smällen i Stockholm var nog mer en förvarning på vad som kan komma skall.... Likförbannat är det så sjukt och dumdristigt men inget man kan lösa på lokal Norden nivå gissar jag. Detta fenomen (som nämnts tidigare) med bomber och grejjer är en vardag i stora delar av världen så det är väl våran tur.... Blir tufft att få grabben på 12 bast med "mång-kultur" i klassen att förstå detta. http://www.missingpieces.seÅterstår väl o se vilka som låg bakom. Känns lite skumt att det bombas där det gjordes samtidigt som någon går berserk med vapen vid en en annan politiskt bunden samling. Kan ju lika gärna vara inhemskt politiskt vanvett men som sagt, det återstår att se.
|
| 22 Jul 2011, 20:03 |
|
 |
|
Wicca
|
Är det inte lite tidigt att skylla på "mång-kulturen" redan? Eller har jag missat att någon tagit på sig attackerna? __________ "I´m not just another brick in the wall."
|
| 22 Jul 2011, 20:06 |
|
 |
|
BiTTeR
|
Wicca wrote: Är det inte lite tidigt att skylla på "mång-kulturen" redan? Eller har jag missat att någon tagit på sig attackerna? __________ "I´m not just another brick in the wall." Tidigt och tidigt, sett till alla terrordåd världen över så är ju vissa grupper klart överrepresenterade, sen om det är så i detta fallet vet ju varken du eller jag än.
|
| 22 Jul 2011, 20:19 |
|
 |
|
Wicca
|
BiTTeR wrote: Wicca wrote: Är det inte lite tidigt att skylla på "mång-kulturen" redan? Eller har jag missat att någon tagit på sig attackerna? __________ "I´m not just another brick in the wall." Tidigt och tidigt, sett till alla terrordåd världen över så är ju vissa grupper klart överrepresenterade, sen om det är så i detta fallet vet ju varken du eller jag än. I europa är det mest separatister som bråkar: https://www.europol.europa.eu/sites/def ... 2011_0.pdf2010: islamister 3 attacker, separatister 160. __________ "I´m not just another brick in the wall."
|
| 22 Jul 2011, 20:25 |
|
 |
|
BiTTeR
|
Wicca wrote: BiTTeR wrote: Wicca wrote: [quote="badlands"] Blir tufft att få grabben på 12 bast med "mång-kultur" i klassen att förstå detta. http://www.missingpieces.seÄr det inte lite tidigt att skylla på "mång-kulturen" redan? Eller har jag missat att någon tagit på sig attackerna? __________ "I´m not just another brick in the wall." Tidigt och tidigt, sett till alla terrordåd världen över så är ju vissa grupper klart överrepresenterade, sen om det är så i detta fallet vet ju varken du eller jag än. I europa är det mest separatister som bråkar: https://www.europol.europa.eu/sites/def ... 2011_0.pdf2010: islamister 3 attacker, separatister 160. __________ "I´m not just another brick in the wall." [/quote] Den har en hel del kul läsning, den visar dock ej hur många av terroristerna som ber till Allah.
|
| 22 Jul 2011, 20:43 |
|
 |
|
danix
Joined: 20 May 2003, 23:28 Posts: 2794 Location: Sollentuna, Stockholm
|
BiTTeR wrote: Den har en hel del kul läsning, den visar dock ej hur många av terroristerna som ber till Allah.
Fast det är ju inte relevant. Jag förutsätter att "Islamister" är ungefär samma definition som vanligt.
|
| 22 Jul 2011, 21:16 |
|
 |
|
BiTTeR
|
danix wrote: BiTTeR wrote: Den har en hel del kul läsning, den visar dock ej hur många av terroristerna som ber till Allah.
Fast det är ju inte relevant. Jag förutsätter att "Islamister" är ungefär samma definition som vanligt. inte i statistiksammanhang [;)] Det går ju dela upp statistisk så att det ser ut på ett visst sätt men för egen del så skulle jag tycka det vara intressant att veta i vilket namn även separatister "arbetar". Läs igenom Wicca`s PDF så ser man att det inte riktigt går ihop. Den filen har diskuterats i all oändlighet. f.ö lite nyheter från TT. [quote]Islamistisk grupp tar ansvaret Den islamistiska terrorgruppen Ansar al-jihad al-alami â€â€
|
| 22 Jul 2011, 21:38 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Wicca wrote: BiTTeR wrote: Wicca wrote: [quote="badlands"] Blir tufft att få grabben på 12 bast med "mång-kultur" i klassen att förstå detta. http://www.missingpieces.seÄr det inte lite tidigt att skylla på "mång-kulturen" redan? Eller har jag missat att någon tagit på sig attackerna? __________ "I´m not just another brick in the wall." Tidigt och tidigt, sett till alla terrordåd världen över så är ju vissa grupper klart överrepresenterade, sen om det är så i detta fallet vet ju varken du eller jag än. I europa är det mest separatister som bråkar: https://www.europol.europa.eu/sites/def ... 2011_0.pdf2010: islamister 3 attacker, separatister 160. __________ "I´m not just another brick in the wall." [/quote] Den publiceringen har fått hård kritik då den inte innehåller all statistik från alla EU-länder. Dessutom, fokus har legat på att stoppa islamsk terrorism och räknar man med alla fall som har stoppats innan de kunde genomföras så slår islamisterna de inhemska seperatisterna med hästlängder. Men så blir det lättare för den ena sidan att slinka igenom och genomföra dåd när polisen har riktat sina resurser på ett annat håll. I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud
|
| 22 Jul 2011, 21:43 |
|
 |
|
Wicca
|
Jag hävdar inte att det inte är islamister som gjort det, och även om statistiken går att kritisera på flera punkter så talar den ändå sitt språk.
Främst tycker jag att det är konstigt att gruppen som först tog på sig dådet nu har tagit tillbaka sitt uttalande...
__________ "I´m not just another brick in the wall."
|
| 22 Jul 2011, 23:08 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Wicca wrote: Jag hävdar inte att det inte är islamister som gjort det, och även om statistiken går att kritisera på flera punkter så talar den ändå sitt språk.
Främst tycker jag att det är konstigt att gruppen som först tog på sig dådet nu har tagit tillbaka sitt uttalande...
__________ "I´m not just another brick in the wall."
Läs denna: 97% av all terrorism med dödlig utgång de senaste åren är av islamsk orsak (91% om man bortser från 9/11). http://www.rand.org/nsrd/projects/terro ... dents.htmlVi får vänta och se, antagligen kommer det fram snart vem/vilka som stod bakom. I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud
|
| 22 Jul 2011, 23:21 |
|
 |
|
klaason
|
Hemskt! Det känns som vi inte har råd med fler incidenter som riktas mot oss i Norden från fundamentalistiskt håll. Det blir synd om alla skötsamma människor som vill leva i fred hos oss och i vår kultur! Det finns nog inget värre och mer förkastligt än personer som utövar religion. Det är lite av ett kvitto på att man är helt jävla dum i huvudet enligt mig. Dock tycker jag att vi skall ha kvar vår tradition av religionsfrihet och yttrandefrihet! Vi får hoppas att det är någon mentalsjuk vit norrman som gjort detta annars kommer vi se en starkt återhållen kulturberikning i vårat grannland framöver...
|
| 22 Jul 2011, 23:59 |
|
 |
|
Wicca
|
klaason wrote: Hemskt! <b>Det känns som vi inte har råd med fler incidenter som riktas mot oss i Norden</b> från fundamentalistiskt håll. Det blir synd om alla skötsamma människor som vill leva i fred hos oss och i vår kultur! Det finns nog inget värre och mer förkastligt än personer som utövar religion. Det är lite av ett kvitto på att man är helt jävla dum i huvudet enligt mig. Dock tycker jag att vi skall ha kvar vår tradition av religionsfrihet och yttrandefrihet! Vi får hoppas att det är någon mentalsjuk vit norrman som gjort detta annars kommer vi se en starkt återhållen kulturberikning i vårat grannland framöver...
Instämmer, men hur ska man lösa det på ett vettigt sätt? __________ "I´m not just another brick in the wall."
|
| 23 Jul 2011, 00:25 |
|
 |
|
BiTTeR
|
Wicca wrote: klaason wrote: Hemskt! <b>Det känns som vi inte har råd med fler incidenter som riktas mot oss i Norden</b> från fundamentalistiskt håll. Det blir synd om alla skötsamma människor som vill leva i fred hos oss och i vår kultur! Det finns nog inget värre och mer förkastligt än personer som utövar religion. Det är lite av ett kvitto på att man är helt jävla dum i huvudet enligt mig. Dock tycker jag att vi skall ha kvar vår tradition av religionsfrihet och yttrandefrihet! Vi får hoppas att det är någon mentalsjuk vit norrman som gjort detta annars kommer vi se en starkt återhållen kulturberikning i vårat grannland framöver...
Instämmer, men hur ska man lösa det på ett vettigt sätt? __________ "I´m not just another brick in the wall." Inget annat land i världen har ju lyckats lösa problemet ännu och jag är oerhört skeptisk att det kommer lösas på detta forumet, eller i detta landet heller för den delen. Men jag följer gärna diskussionen [;)]
|
| 23 Jul 2011, 00:32 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
vad blir nu slutsatsen från BOJens expertis, är detta kristendomens fel? Hur kan vi skydda våra barn mot alla dessa kristna som breder ut sig alltmer? Jag var på en större grillfest igår med ett sällskap svenska, kristna skattebetalare. Skrämmande hur snacket gick hos en del av tyckarna. Att det var en utlänning var ju de flesta övertygade om. Troligen även från avlägset land och helt säkert muslim. Dom hade ju i alla fall rätt i en sak, att det var en utlänning.. Inte konstigt att det växer upp människor som denne så länge deras föräldrar får sprida sina fördomar utan större motstånd -------------------------------------------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 23 Jul 2011, 08:29 |
|
 |
|
R.K
|
[V] Jag är ledsen [V]
|
| 23 Jul 2011, 09:00 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
R.K wrote: [V] Jag är ledsen [V]
bra sammanfattat! -------------------------------------------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 23 Jul 2011, 09:06 |
|
 |
|
Oakman
|
Så förvånande att flera redan diskuterar "mångkultur" etc... "Den gripne, Anders Behring Breivik är 32 år gammal och har enligt uppgifter kopplingar till en nationalistisk, <b>antimuslimsk</b> politisk miljö" Källa: http://www.svd.se/nyheter/utrikes/folj-handelserna-i-norge-minut-for-minut_6342154.svd (alltså inte AB) Vi får väl se var det slutar. Fruktansvärt hemskt och tragiskt är det 
|
| 23 Jul 2011, 10:51 |
|
 |
|
daffyd
|
Helt obegripligt detta[V]? VARFÖR? Daffyd Call me black, call me white. Call me anything you like, just don´t call me late for a party! haraldhellstrom@hotmail.com
|
| 23 Jul 2011, 11:16 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Orka bry sig vem som gjorde det. De har alla samma orsak oavset sin politiska övertygelse.
Det som verkligen är viktigt nu är huruvida USA lyckas sy ihop sin förbannade budget för lyckas de inte med det kommer långt fler än 90 människor att svälta ihjäl i Norge och Sverige.
I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud
|
| 23 Jul 2011, 11:18 |
|
 |
|
klaason
|
Oakman wrote: Så förvånande att flera redan diskuterar "mångkultur" etc...
"Den gripne, Anders Behring Breivik är 32 år gammal"
Inte så förvånade eftersom denna "fakta" inte fanns att tillgå igår. Dessutom har internationell media ändrat rubricering från typ terrordåd till massmord/massaker idag när det är fastslaget att det förmodligen är en mentalsjuk vit norrman som visat sitt missnöje på ett lite väl drastiskt sätt...
|
| 23 Jul 2011, 11:36 |
|
 |
|
klaason
|
Haraldrig wrote: Det som verkligen är viktigt nu är huruvida USA lyckas sy ihop sin förbannade budget för lyckas de inte med det kommer långt fler än 90 människor att svälta ihjäl i Norge och Sverige.
+1 Det är så sant som det är sagt!
|
| 23 Jul 2011, 11:38 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Ingen som lyfter fram att gärningsmannen är frimurare? Det hela blev just lite kyligare[:D]
I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud
|
| 23 Jul 2011, 12:03 |
|
 |
|
Wicca
|
Haraldrig wrote: Ingen som lyfter fram att gärningsmannen är frimurare? Det hela blev just lite kyligare[:D]
Jag oroar mig lite för att läget för oss sportskyttar kommer att bli ännu värre pga detta, väntar bara på att någon ska lyfta fram det. __________ "I´m not just another brick in the wall."
|
| 23 Jul 2011, 12:30 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Wicca wrote: Haraldrig wrote: Ingen som lyfter fram att gärningsmannen är frimurare? Det hela blev just lite kyligare[:D]
Jag oroar mig lite för att läget för oss sportskyttar kommer att bli ännu värre pga detta, väntar bara på att någon ska lyfta fram det. __________ "I´m not just another brick in the wall." Jag är i alla fall av den åsikten att det borde vara varje medborgares rättighet att få lov att bära vapen och använda i syfte att försvara sig (mot kriminella eller en korrupt stat). I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud
|
| 23 Jul 2011, 12:37 |
|
 |
|
Wicca
|
Haraldrig wrote:
Jag är i alla fall av den åsikten att det borde vara varje medborgares rättighet att få lov att bära vapen och använda i syfte att försvara sig (mot kriminella eller<font color="red"> en korrupt stat</font id="red">).
<font color="red">Det kanske var just det den här galningen tyckte att han gjorde. Så jag vet inte om jag tycker att det är så bra idé faktiskt.</font id="red"> __________ "I´m not just another brick in the wall."
|
| 23 Jul 2011, 12:53 |
|
 |
|
BiTTeR
|
Wicca wrote: Haraldrig wrote:
Jag är i alla fall av den åsikten att det borde vara varje medborgares rättighet att få lov att bära vapen och använda i syfte att försvara sig (mot kriminella eller<font color="red"> en korrupt stat</font id="red">).
<font color="red">Det kanske var just det den här galningen tyckte att han gjorde. Så jag vet inte om jag tycker att det är så bra idé faktiskt.</font id="red"> __________ "I´m not just another brick in the wall." Då bör ju jägare och du som sportskytt vara orolig. Eller ska vi vara oroliga över er?
|
| 23 Jul 2011, 12:56 |
|
 |
|
Wicca
|
BiTTeR wrote:
Då bör ju jägare och du som sportskytt vara orolig. Eller ska vi vara oroliga över er?
Jag är redan orolig, det var diskussion om det efter malmöskytten också. Jägarna är mer eller mindre fridlysta har jag en känsla av, det är sportskyttarna som får ta skiten. I västra götaland har polisen blivit mer eller mindre rabiata och hittat på massa egna regler. __________ "I´m not just another brick in the wall."
|
| 23 Jul 2011, 13:04 |
|
|