View unanswered posts | View active topics It is currently 02 May 2026, 11:13

Reply to topic  [ 17 posts ] 
Nån som kör Japanskt (bil) 
Author Message

Kör väl en nån som kör tråd jag åxå.

Min bruxbil.
Allt som behövs finns- varierbart tak, bra väghållning och dragkrok.
Med drag behövs ingen kombi till brädgården.
Ruskigt kulvinterbil och jäkla snabb när det är torrt- och då mellan två punkter med krokväg emellan. Accelererar så man kan räkna träden vid sidan om.....[V]

Image
Image
Image

13 Jul 2011, 12:55
Profile ICQ WWW

Miatorna är fina, men det är synd att dom inte gjorts eller görs i någon speciellt motorstark version, eller med en turbo så man kan trimma enkelt. [:(]

Förresten gillar jag "varierbart tak". [:D]

13 Jul 2011, 13:57
Profile

Wicca wrote:

Miatorna är fina, men det är synd att dom inte gjorts eller görs i någon speciellt motorstark version, eller med en turbo så man kan trimma enkelt. [:(]

135 hk i 1000 kg bil är inte så eländigt- jämför Golf GTI 1500 kg och 200 hk. Min gamla S4 hade 286hk och vägde 1950kg.

Använder man alla så går dom fort och det är lätt att använda alla dessutom vilket inte alltid är så vanligt. Kolla varvtider i MiataCup. Fjädrar, stötdämpare, bussningar-klart. Går oförskämt fort!
Hk är nog en av dom minst intressanta parametrarna på ett fordon och därför är det det enda man pratar?! Turbo har dessutom den fula ovanan att går fordon svårkörd annat än rakt fram.

Jag kommer att ta ut mellan 150-160 hk när jag är klar men nya bussningar är nog viktigare för fortåkat.

13 Jul 2011, 14:04
Profile ICQ WWW

Jappsare här oxå. En Honda CRV-00, "Napels Gold", som har gått sina modiga 26000 mil och lagom till semestern förärats med sitt andra kamremsbyte. Inte så fräsig förstås, men...
Honda är bra skit. Hade en HRV innan denna och är verkligen supernöjd med märket. Aldrig ngt krångel! Dock är kupéljudet irriterande högt samt Hondas egen lösning av 4-hjulsdrift tycker jag är ngt tveksam, om man nu ska hitta nåt negativt.

Lånade bilder [:D]:

Honda CRV:
[img][IMG]http://i813.photobucket.com/albums/zz55/telemannen/hondacrv-1.jpg[/img][/img]

Honda HRV:
[img][IMG]http://i813.photobucket.com/albums/zz55/telemannen/Honda_HR-V_1_78f-1.jpg[/img][/img]

13 Jul 2011, 15:45
Profile

Trodde du skicka den när Röda Monstret landat..

Byta mot en Tele?[:D]

<font size="1">

// I never claimed that I could play guitar.. but I look like a RockStar //
Musik: http://www.myspace.com/jarnetsweden
Youtube: http://www.youtube.com/bummmer
Foton: http://www.flickr.com/photos/bummmer
</font id="size1">

13 Jul 2011, 15:48
Profile WWW

Wicca wrote:

135 hk i 1000 kg bil är inte så eländigt- jämför Golf GTI 1500 kg och 200 hk. Min gamla S4 hade 286hk och vägde 1950kg.

Använder man alla så går dom fort och det är lätt att använda alla dessutom vilket inte alltid är så vanligt. Kolla varvtider i MiataCup. Fjädrar, stötdämpare, bussningar-klart. Går oförskämt fort!
Hk är nog en av dom minst intressanta parametrarna på ett fordon och därför är det det enda man pratar?! Turbo har dessutom den fula ovanan att går fordon svårkörd annat än rakt fram.

Jag kommer att ta ut mellan 150-160 hk när jag är klar men nya bussningar är nog viktigare för fortåkat.

135? Är det original på den äldre varianten eller har du gjort något med det? Jag hade för mig att det var mindre. Blir det inte väldigt dyrt att trimma konventionellt?

Jo om man trimmar mycket med turbo kan man väl få sk ketchup-effekt som inte är så kul, men det beror väl lite på hur man ställer in allting också?

13 Jul 2011, 16:42
Profile

I familjen finns just nu två jappsar; hustruns kanonfina Avensis kombi och på landet en gammal och rostig Hilux 4WD. Bägge två utmärkta bilar som aldrig krånglar.

Nu råkade vi dessvärre lova bort Avensisen till dottern så det söks efter ny 2:a bil just nu. Heta kandidater där är en japansk 4WD SUV eller en Merca B eller A-klass[:I]

Själv kör jag bakhjulsdrivet från Bayern och kommer säkert att fortsätta med det framåt hösten när den ska bytas[:)]

En sån där Miyata har jag suktat på ofta, hoppas det blir en sån i garaget så småningom. Måste bara bygga nytt garage först...

-------------------------------------------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

13 Jul 2011, 17:36
Profile WWW

ja du ! men ingen så cool som din !![:)] har en Toyota Corrolla -04 samt en Nissan Almera -00 [8D]

Image -----VIP----- sajejo(snabel-a) hotmail.com

13 Jul 2011, 17:39
Profile

Wicca wrote:

Tobbe z wrote:

Wicca wrote:

135? Är det original på den äldre varianten eller har du gjort något med det? Jag hade för mig att det var mindre. Blir det inte väldigt dyrt att trimma konventionellt?

Jo om man trimmar mycket med turbo kan man väl få sk ketchup-effekt som inte är så kul, men det beror väl lite på hur man ställer in allting också?

116hk i 1,6l och 135hk i 1,8. Med 1,8 kom en annan utväxling och lite mer krimskrams samt lite mer vikt så prestandan är faktiskt likvärdig. Min 1,6 väger in på 1020kg med drag och vurpbåge fast jag har snart en tillfixad 1,8 monterad och då på lite mer än 135hk [:)]

13 Jul 2011, 18:01
Profile ICQ WWW

Suzuki liana -05,köpt ny 2005,kört 21000 problemfria mil.
Tänkte köra den till den rasar,undrar hur länge den håller ?

13 Jul 2011, 20:12
Profile

Image

13 Jul 2011, 22:23
Profile

Har en Mitsubishi Colt 1,3-07 som har rullat drygt 3000 mil. Det är iofs mest frun i huset som kör den.

Kalle

http://www.myspace.com/buzzinblues
http://www.myspace.com/kalleespanadaeriksson

13 Jul 2011, 22:56
Profile WWW

Hade en Mazda 323 -86 för några år sen. Krockade den rakt in i ett träd i kanske 30km/h. Vad bara att bända tillbaka skärmarna sen gick den hur bra som helst [:D]

Image

13 Jul 2011, 22:59
Profile WWW

Får la komma dragandes med min fina goa Lexus SC300 igen då[:D]. Rak 3 liters sexa på 225 kusar all tänkbar lyx och som fungerar. inte en rostfläck undertill och rostskyddsbehandlad. Taklucka (nästan cab[:D]).
Gav endast 15 papp för den nybesiktigad och klar, vilket känns rent av löjligt för så mycket bil, men ibland har man tur[:)].
Image
Image
Image
Mvh Daffyd

Call me black, call me white. Call me anything you like, just don´t call me late for a party! haraldhellstrom@hotmail.com

14 Jul 2011, 01:57
Profile ICQ YIM WWW

Jag hade en japs en gång i tiden på 1900-talet . En Toyota Carina II 1989, bra bruksbil, ja precis, bra bruksbil att köra till tippen. någonting annat var inte tillräckligt roligt med den bilen. Det var min första och enda japanare och troligtvis sista japanare. Jag går sedan ca 15 år tillbaka inte på ekonomi utan på komfort så då passar inte en asiat in i min värld. Inte ens en Lexus. [:D]

Image

14 Jul 2011, 18:36
Profile ICQ WWW

Kör givetvis Honda <u>Accord</u>!

Image

Låt mig gissa: F
Första bilen var en Nissan Micra. Därefter Honda Accord. Nu sparar du pengar till en BMW eller Mercedes. [:D]

--------------------------------------------------
"Död åt hiphop och R´N´B - Länge leve den
distade gitarren!"
--------------------------------------------------

Image

15 Jul 2011, 09:05
Profile

Subaru Outback, funderar på att byta till en ny men den är så ful så det tar emot lite.
Vill ha förra generationen med 2,5 liters turbomotor och sexväxlad låda men de verkar vara lika vanliga som is i Sahara.

Subban funkar prima för övrigt.

18 Jul 2011, 10:41
Profile
Reply to topic   [ 17 posts ]