View unanswered posts | View active topics It is currently 02 May 2026, 10:20

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Bussgods = pajasföretag? 
Author Message

Nu är det tredje gången som något går fundamentalt snett vad gäller att skicka/ta emot
paket via bussgods. Förra året en hals som "försvann" och där jag fick ersättning efter
60 dagar. Sedan en gitarr som var på vift i en månad och som försvann i Stockholm.
Denna kom till rätta till slut efter tidsödande och intensivt detektivarbete från min sida.
Nu har jag väntat i 10 dagar på ett paket som skickades från Göteborg och som skall till
Sundsvall.

Enligt Bussgods sökfunktion har inte ens paketet lämnat Göteborg och inte en djä...fvel
på detta företag vet var det befinner sig. Har ringt dessa människor både i Sundsvall och
i Göteborg men ingen vet någonting. Paketet hittar dom inte - det står "inlämnad" men
sedan har spårningen havererat. Visseligen var det 110:- billigare frakt än med Posten
men hur i helvete kan man ha så osäkra rutiner trots användning av fraktsedelsnummer?
Detta var tredje gången gillt och absolut sista gången jag använder mig av Bussgods!!

Är det bara jag som har extrem otur eller finns det fler Bojare som har råkat illa ut med
försvunna paket och hur löste sig detta?

<font color="blue">UPDATE: Efter 15 dagar har gitarren kommit fram i helt skick! Det visade sig vara en busschaffis som inte packade ut alla paket innan han gick på semester och sedan blev gitarren stående utan att någon brydde sig att kolla mottagaren eller uppdatera sökfunktionen. Läser man på lite olika forum så finns det många liknande historier som inbegriper slarv och utvecklingsstört beteende från de anställda och det gör att jag inte kommer att skicka eller ta emot från Bussgods i fortsättningen...
</font id="blue">

29 Jun 2011, 11:21
Profile ICQ YIM WWW

Har använt bussgods minst hundra gånger och det har sällan fallerat. Brukar funka klockrent så du måste haft extrem otur. Göteborg- sundsvall är dessutom direktlinje numera så det gör det väldans underligt. Posten har jag sämre erfarenhet av eftersom jag blev less på trasiga försändelser och totalt ointresse att ersätta skadade grejer.

"Det är aldrig försent att ge upp"

29 Jun 2011, 11:33
Profile WWW

Jag håller med lillefar. Du måste haft en osannolik otur, för jämfört med Posten och andra så har jag upplevt Bussgods som väldigt pålitliga och i de flesta fall snabba. Dessutom med riktigt bra försäkringar om något händer. Posten ersätter aldrig skadat gods. De hittar alltid på undanflykter och glider undan ansvar. [:(]

Image
<font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">

29 Jun 2011, 11:37
Profile ICQ WWW

Enda gången det gått snett med bussgods för mig var när en gitarr aldrig kom fram till mig. Efter en massa samtal åkte jag då till bussgodsstationen och beskrev paketet varpå dom blev lite fnittriga och sedan hämtade paketet direkt...
Dom trodde att det var ett gevär och hade låst in det för säker förvaring!

myspace.com/slackervillezoo

29 Jun 2011, 12:09
Profile WWW

Har bara fått en skada en enda gång och det löste sig OK med full försäkringsersättning efter lite tjafsande. Däremot är ju systemet för när, hur och vilken väg paketen kommer fram fullständigt slumpmässigt. Samma sträcka kan ta alltifrån en halvdag till en vecka, och det finns ingen koppling mellan avstånd och frakktid. Paketen scannas inte alltid vid omlastning utan set ut som de fastnat på vägen, och blir ibland liggande flera dagar vid omlastning. De har i princip ingen koll mellan inlämning och ankomst. Det är egentligen fortfarande (någorlunda) billigt, men rätt kaosartat.

29 Jun 2011, 12:35
Profile ICQ WWW

Vissa saker på fraktsedeln bryr dom sig inte om att läsa , tex mottagande terminal... [8D]

"Tror du vi har tid och stå och läsa på varenda paket" [:D]

Jag hade en pall med 4 kompletta hjul som åkte runt ända från Ö-vik till Göteborg över Borås , sen tillbaka upp via Halmstad och Nyköping innan dom hamnade i Farsta!

En dryg vecka tog det utan nån som helst spårning...

När man gnäller får man sig en redig avhyvling ha ha...

"Du är inte kund till oss! "[}:)]
"Kund är möjligen den som skickat varorna , om de har kundnr!!" [:(!]

men som sagt , oftast har det gått bra.

Transportbranschen är inte datoriserad, även om det verkar så.

29 Jun 2011, 12:50
Profile ICQ WWW

Jag har både skickat o fått paket massor med gånger via bussgods och det har aldrig vart några problem. Dock fick jag ett paket skickat med Schenker en gång som var ute o svävade 1,5 vecka innan det dök upp, och ingen visste var det fanns. Kom ju dock tillrätta till slut [:)]

Si fractum non sit, noli id reficere

29 Jun 2011, 13:35
Profile

Bussgods har aldrig krånglat för mig, oftast snabbare än de sagt åxå.
Jag vet att busschaufförer ibland missar att lämna på rätt station, och
vissa dagar ser det ut som en bomb briserat, på BG här i stan.
Ser det ut så på andra stationer så kan jag förstå att det strular.
Sen är det så att, "är det fullt så går det med nästa buss".
Och är man fast kund med avtal prioriteras man.

Posten litar jag fuuuullständigt på när jag skickar julkort [:D].

/ dodde

29 Jun 2011, 16:17
Profile

Jag har både skickat o fått paket massor med gånger via bussgods och det har aldrig vart några problem.

Så där sade jag med till det strulade första gången. Sen krävdes det snack med två olika bussgodsdelar + deras försäkringsbolag innan jag efter 3 månader fick pengar för gitarren de slavat bort.

Bussgods fördel är mer manuell hantering. Nackdelen är mer manuell hantering. [;)]

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

05 Jul 2011, 12:45
Profile

Instämmer med vad som sagts - du måste haft rejäl otur. Bussgods ser jag som det mest pålitliga fraktföretaget i Sverige.

05 Jul 2011, 16:23
Profile

Bussgods är en rätt liten aktör med förhållandevis små mängder gods om man jämför med Posten och DHL och med tanke på att många andra haft problem med försvunna, försenade eller rent av bortglömda paket så är det nog inte fråga om otur! Faktum är snarare att Bussgods har bristande rutiner vad gäller sin godshantering och förmodligen är det inte de skarpaste besticken i knivlådan som handhar godset samt kundkontakten. Eftersom deras söksystem inte uppdateras eller deras kollinummer inte scannas på samma sätt som Posten eller DHL inbjuder detta till hanteringsproblem. Dessutom är Bussgods inte extremt mycket billigare än Posten om man tittar på vikt och leveranstid. Packar man gitarren som en åsna går den till 110% sönder även med Bussgods... [:o)]

05 Jul 2011, 21:20
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 11 posts ]