View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 12:27

Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page 1, 2  Next
hur kopplar ni av? 
Author Message

Post hur kopplar ni av?
helt utpumpad efter ännu en dags hårt jobb vid fritidshuset[:p] Kom att tänka lite på detta under eftermiddagen när krafterna började sina; att jag nästan alltid (i alla fall så här års) ägnar mig åt hårt fysiskt arbete så snart jag har ledigt. Ibland känns måndagsmorgonen som en befrielse eftersom den innebär att jag får vila mina muskler en arbetsvecka igen[;)]

Jag hittar ständigt nya projekt för byggen, ombyggen och renoveringar. Så snart något är klart (eller oftast strax före) så hoppar jag på nästa projekt..

Kan det vara så att det är lättare för oss som inte jobbar med kroppen i veckorna att uppskatta den typen av jobb som avkoppling? Eller är det likadant med er målare, snickare, betongare och grävare att ni gillar att jobba med kroppen som svkoppling? Eller ni kanske hellre sitter och luktar på blommor när ni är lediga?

Så vad gör du för att koppla av?

-------------------------------------------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

24 Apr 2011, 18:28
Profile WWW

LÄgger mig på soffan och sover om jag ska slappa.
Kanske läser någon intressant artikel.
Men inget fyskiskt arbete för mig, varken som jobb eller hobby.

I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men
I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud

24 Apr 2011, 18:59
Profile ICQ YIM WWW

Jag gillar fysiskt arbete, att jobba med händerna, vara kreativ och se någonting ta form genom min påverkan.

Men som avkoppling? Nej, ska jag koppla av spelar jag tv-spel eller skjuter pistol. [:)]

24 Apr 2011, 19:08
Profile

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Att märka ord är den svages sätt att hämnas!"]</font id="pink">
http://www.myspace.com/theboogiecats

24 Apr 2011, 19:41
Profile

Faktiskt är min enda avkoppling när jag, som den här helgen, har alla barnen samlade runtomkring mig. Det skänker frid och ro och någon slags känsla att man faktiskt har uträttat något. [^]

En höjdpunkt den här helgen var när mina döttrar kom med frukost på sängen till mig och min fru. Jag blir så förbannat sentimental av sånt där och jag saknar verkligen tiden när barnen bodde hemma. [:0]

Tyvärr är dom alla utflugna och bor på olika orter, så det är inte så ofta vi är samlade. [:(]

Image
<font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">

24 Apr 2011, 20:18
Profile ICQ WWW

Tyvärr är dom alla utflugna och bor på olika orter, så det är inte så ofta vi är samlade. [:(]

Image
<font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">

Har du tur så kommer dom tillbaka igen om en tid, jag har bott en bra bit från familjen och barndomskompisar(cirka 50 mil) nu i 2 år och lite kortare ett år innan dess. Börjar känna att jag vill tillbaka nu till det område där min familj och gamla vänner bor, så när jag är klar med min utbildning om ett år så flyttar jag nog söderut igen. [:I]

Nu är väl jag inte som alla andra, men du kan ju hoppas. [:)]

24 Apr 2011, 20:33
Profile

Har du tur så kommer dom tillbaka igen om en tid, jag har bott en bra bit från familjen och barndomskompisar(cirka 50 mil) nu i 2 år och lite kortare ett år innan dess. Börjar känna att jag vill tillbaka nu till det område där min familj och gamla vänner bor, så när jag är klar med min utbildning om ett år så flyttar jag nog söderut igen. [:I]

Nu är väl jag inte som alla andra, men du kan ju hoppas. [:)]

Tack för dom uppmuntrande orden. Jag får leva på hoppet, helt enkelt. Och nu har jag ett dygn kvar att njuta av ungarnas närvaro, så jag får göra det bästa av det. [:)]

Image

24 Apr 2011, 20:48
Profile ICQ WWW

Image
+ en energidryck + en påse chips.

Glad påsk.

24 Apr 2011, 20:55
Profile ICQ WWW

Image
+ en energidryck + en påse chips.

Glad påsk.

Hmmmm... Vattenpipa? [;)]

Image

24 Apr 2011, 21:01
Profile ICQ WWW

1) Fullständigt passiv, helst i hängmatta, men soffa går bra det med. Kan ta flera timmar att komma ur morgonrocken ledig helgmorgon. Hatar att ha minsta lilla sak inplanerad, kan bryta ihop av att veta att jag måste gå ut för att köpa mjölk.

Detta läge infinner sig någon enstaka gång när jag har en ledig helg, ersätts inom ett dygn av läge två:

2) Måste sätta igång ett projekt! Kan vara att bygga något i sommarstugan, städa vinden eller garaget. Göra något praktiskt, gärna fysiskt, där man kan se ett påtagligt resultat av en dags arbete.

Det senaste året har ett par sådana projekt varit att bygga pedaler. Har köpt ett par BYOC från Moodyson, det kommer att bli fler. En kul och lagom stökig avkoppling. Jag kan sitta och löda med familjen i soffan brevid framför TV:n en kväll. Nytta och nöje!

/Bilton
"Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."

bilton[snabela]telia.com

24 Apr 2011, 21:39
Profile

Prylgalen

24 Apr 2011, 21:42
Profile WWW

Har ett stillasittande IT-jobb som inte är det minsta fysiskt krävande, men skallen får ju gå på högvarv, så en skön avkoppling för mig är helt enkelt att som t.ex nu när det är ute-väder, ta med dottern till en lekplats o låta henne gunga, eller vad hon nu gör och bara att sitta o titta på. När hon har somnat på kvällen kollar jag gärna på en film eller sätter mig med lurarna o lirar lite gitarr till BT's eller så.

Si fractum non sit, noli id reficere

24 Apr 2011, 22:00
Profile

Att få meka med en sjysst gura som ingen brytt sig om på länge med en kall Lapin, de e avkoppling för mig. Sen så blir jag oftast så jäkla glad inombords när allt e klart. Får nog en kick av detta[:D]?
Mvh Daffyd

Call me black, call me white. Call me anything you like, just don´t call me late for a party! haraldhellstrom@hotmail.com

24 Apr 2011, 23:38
Profile ICQ YIM WWW

Musik är ju kanon för att koppla av, jag har svårt att blanda in andra tankar när jag spelar eller sjunger. Tömmer totalt hjärnan på allt ovidkommande.

Annars, om man kan släppa vardagsproblemen, är ju en dag utan måsten bland det bästa. Gör allt i egen takt, inga väckarklockor, vill man läsa 3 timmar efter frukost gör man det.

Tills sist kopplar jag av bra genom träning medelst något kul redskap. Kajaksäsongen börjar nu. En timme drygt i kajaken, distansträning eller intervaller i fin miljö, och en bastu efter det.
Är nog det mest avkopplande av allt för mig.

Image

24 Apr 2011, 23:39
Profile WWW

För mig är det av förklarlig anledning tvärtom... jag intar sofflägge så fort barnen sover, och jag inte är på jobbet... För att koppla av i stort så spelar jag tv-spel, kollar på film eller spelar gitarr... den heliga triaden för min del..[^]

Image

25 Apr 2011, 13:11
Profile

Skriver lite skit på Ljudbojen[:D]

25 Apr 2011, 13:30
Profile ICQ WWW

laros wrote:

Skriver lite skit på Ljudbojen[:D]

Då är vi två....[:)]

Image

25 Apr 2011, 13:36
Profile ICQ WWW

Stansar hål i papper på 25m avstånd, rena meditationen.[:)]
Image

Vill jag koppla av ännu mer så skjuter jag svartkrutsladdad 45colt.[:D]
Image
Image

/Garagegitarrist med framtiden bakom mig

27 Apr 2011, 12:44
Profile

Japp pistolskytte rena meditationen. Själv la jag av med allt pistol och revolverskytte och sålde rubbet när jag började få problem med nervskador av all rekyl (magnumskytte). Annars är väl en bra film helt rätt för att förlora sig en stund i soffan!

"Det är aldrig försent att ge upp"

27 Apr 2011, 17:35
Profile WWW

Stansar hål i papper på 25m avstånd, rena meditationen.[:)]
Image

Riktigt fin 1911 du har! Är det en colt eller något finare?

Själv har jag precis börjat med krutkursen och tycker bara det är roligare och roligare(Fast klubbens pistol jag skjuter med nu, en hämmerli x-esse, är väldigt otrevlig.).

27 Apr 2011, 21:07
Profile

Nej tvärtom, det är en billig Norinco från Kina som jag meckat lite med (fixat trycket, passat in ny pipbussning m.m.)

27 Apr 2011, 21:22
Profile

Wicca wrote:

Nej tvärtom, det är en billig Norinco från Kina som jag meckat lite med (fixat trycket, passat in ny pipbussning m.m.)

Ah, sedär! En god vän till mig har också en norinco. Verkar prisvärda minst sagt!

27 Apr 2011, 21:29
Profile

Image

Prylgalen

+1

28 Apr 2011, 00:06
Profile

Faktiskt är min enda avkoppling när jag, som den här helgen, har alla barnen samlade runtomkring mig. Det skänker frid och ro och någon slags känsla att man faktiskt har uträttat något. [^]

En höjdpunkt den här helgen var när mina döttrar kom med frukost på sängen till mig och min fru. Jag blir så förbannat sentimental av sånt där och jag saknar verkligen tiden när barnen bodde hemma. [:0]

Image

Min sista fågleunge av tre flög ur boet häromdagen. Grabben ryckte in och lär inte flytta tillbaka. Påskhelgen kändes som en tsunami av sentimentalitet, oändligt mycket jobbigare att hantera än att fylla 50... En del säger att det är så skönt när ungarna flyttar. Jag tycker bara det är ledsamt.

Eftersom vi alltid rest mycket tillsammans i min familj ser jag fram mot den avkoppling som kommande resor kan innebära. Jag hoppas nu på några dagar i fjällen med sonen och ett par fiskespön. Sedan vidare upp till dottern som jobbar på Lofoten. Lite vandring i den magiska naturen och fiske på fjorden. Inget är så själsligt generalavkopplande som miljön där uppe.

En öl på verandan efter träningen (jag vet att det borde vara proteindryck eller något annat "jättenyttigt", men det skiter jag i...).

En öl (hm, nåja ett par tre kanske) hemma fredag middag efter veckans slit och släp (har ett rätt hårt krävande skrivbordsjobb). Något gott på grillen. Förtroligt samtal med hustrun. Hela helgen ligger framför. Ytterligare en film som jag bara hinner se halva av innan rullgarinden går ned. Det är extrem avkoppling för mig. En fysisk nödvändighet nästan.

Att arbeta med kropp och händer är oerhört kul, oavsett om man renoverar hus, bygger förstärkare och gitarrer eller meckar med båt och bil. Men egentligen är det inte avkoppling för mig. Det blir snarare storstädning i hjärnan, jag idisslar mig igenom de viktiga och svåra frågorna, sorterar, behandlar.

/Gunnar

28 Apr 2011, 10:29
Profile

För mig blir det oftast gitarrlir.
Men när jag ska koppla av blir det i soffan antingen med acke eller med elguran unplugged och bara lirar lite. Börja dra fram POd och dator å backingtracks pallar man inte då [:)]

Nått som jag gör alldeles för sällan är att dra ut och fiska. Är sjukt rogivande att dra ut med båt i skälderviken och pilka efter en å annan torsk eller makrill.

28 Apr 2011, 11:02
Profile ICQ WWW

Så här års; gärna sittandes i trädgården och njuta av solen med en bok, en kubansk cigarr och ett glas med något gott i. Det får man efter den gångna helvetesvintern med all snöskottning.

http://www.myspace.com/billmusik

28 Apr 2011, 13:22
Profile

FenderBender wrote:

Image

Min sista fågleunge av tre flög ur boet häromdagen. Grabben ryckte in och lär inte flytta tillbaka. Påskhelgen kändes som en tsunami av sentimentalitet, oändligt mycket jobbigare att hantera än att fylla 50... En del säger att det är så skönt när ungarna flyttar. Jag tycker bara det är ledsamt.

Eftersom vi alltid rest mycket tillsammans i min familj ser jag fram mot den avkoppling som kommande resor kan innebära. Jag hoppas nu på några dagar i fjällen med sonen och ett par fiskespön. Sedan vidare upp till dottern som jobbar på Lofoten. Lite vandring i den magiska naturen och fiske på fjorden. Inget är så själsligt generalavkopplande som miljön där uppe.

En öl på verandan efter träningen (jag vet att det borde vara proteindryck eller något annat "jättenyttigt", men det skiter jag i...).

En öl (hm, nåja ett par tre kanske) hemma fredag middag efter veckans slit och släp (har ett rätt hårt krävande skrivbordsjobb). Något gott på grillen. Förtroligt samtal med hustrun. Hela helgen ligger framför. Ytterligare en film som jag bara hinner se halva av innan rullgarinden går ned. Det är extrem avkoppling för mig. En fysisk nödvändighet nästan.

Att arbeta med kropp och händer är oerhört kul, oavsett om man renoverar hus, bygger förstärkare och gitarrer eller meckar med båt och bil. Men egentligen är det inte avkoppling för mig. Det blir snarare storstädning i hjärnan, jag idisslar mig igenom de viktiga och svåra frågorna, sorterar, behandlar.

/Gunnar

Jag håller med dig. Vår yngsta lämnade "boet" för precis ett år sedan. Jag och min fru sa alltid, "vi har åtminstone minstingen kvar" när de två äldsta redan flugit ut. När den sista for, blev det så tomt hemma att det nästan ekade mellan väggarna. [B)]

Jag funderade då, i mitt stilla sinne, vad som skulle hända. Vårt äktenskap har alltid burits upp av barnen och deras bästa. Kommer vi att kunna hålla ihop? Det tar tid att anpassa sig, men det går. Man hittar nya glädjeämnen och kan fokusera mer på sig själva. Glöm inte att satsa på varandra i framtiden. [:)]

Faktiskt känns det numera lite grann som när man var nyförälskad, innan barn och familj kom med i ekvationen. [8D]

Om en inte allt för avlägsen framtid kanske man både är morfar och farfar. Jag trodde aldrig jag skulle säga det, men jag ser verkligen fram emot nästa fas i livet. [:0]

Image

28 Apr 2011, 13:34
Profile ICQ WWW

Fenderbender, Nu har du ju en gyllene chans att lira musik, träna, göra vad du kanske försakat under barnperioden. Ta chansen att förverkliga några drömmar innan barnbarnen kommer!

Image

28 Apr 2011, 16:31
Profile WWW

Låsa in sig i ladan och fundera.montera och plocka isär och skicka på lack

Image

Det är avkoppling

28 Apr 2011, 19:17
Profile ICQ YIM WWW

Fenderbender, Nu har du ju en gyllene chans att lira musik, träna, göra vad du kanske försakat under barnperioden. Ta chansen att förverkliga några drömmar innan barnbarnen kommer!

Image

Jo, det är faktiskt det vi gör Kjelle! Både jag och frun har ökat på våra respektive aktiviteter utanför hemmet. Vi lever nästan som innan vi fick barn - ses på nätterna, med spirande kärleksliv! [:D]

Image

28 Apr 2011, 19:17
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 36 posts ]  Go to page 1, 2  Next