Jag har byggt några uterum och lärt mig att det är bra med ett vanligt brädtak, blir inte så varmt då. Om läget och arkitekturen tillåter så är det bra med en generös takhöjd också. Jag ha 4 meter som mest i uterummet hemma och då får man rejält med luft och slipper kuvöskänslan som lätt infinner sig i uterum med låga tak
Att isolera taket är också en bra ide, samt att använda glaspartier med isolerglas eller ännu hellre dubbla glas. Jag har Skånska Byggvarors "Natur V" som är helt isolerade, vilket innebär att man kan använda uterummet i stort sett året runt. Åtminstone när det är över minus 10 grader[:)]
Ett problem med de vanligaste glaspartierna är att de endast är 2 meter höga. Det löste jag med att beställa fasta partier ovanför de öppningsbara. På så sätt kan du ha glas så högt du behöver och slipper kiosk-looken
Har du ett stort uterum kan du ju dela av det och ha olika temperaturzoner för att hålla ned byggkostnaden. Du kanske inte behöver alla 30 kvadratmetrarna på vintern. Jag har löst detta genom att ha de dyraste dubbelisolerade glaset i ena änden och de billigare enkelglasen i andra änden av ett L-format uterum. Då har du regnskydd runt om till kräftskivan och dessutom en avdelning där du kan odla druvorna till Ripassan vintertid[8D]
-------------------------------------------------

The beat goes on and I´m so wrong