View unanswered posts | View active topics It is currently 04 May 2026, 03:55

Reply to topic  [ 23 posts ] 
Vilka stannar vid övergångsstället? 
Author Message

Post Vilka stannar vid övergångsstället?
Eftersom det pratas "trafikregler" i en annan tråd så kom jag att tänka på vilka bilister som stannar och släpper fram gångtrafikanter vid övergångsställen.

Har reflekterat över att i många mindre samhällen så görs det i betydligt mindre utsträckning än i stora staden (inkl förorter). Folk kör bara. Varför är det så? Eller har jag fel och har bara besökt fel samhällen?

En annan grupp som sällan stannar är medelålders kvinnor. De stirrar rakt fram och verkar inte ens reflektera över (eller låtsas inte se) att det kommer gående. När män inte stannar (inte lika ofta) så brukar man se att de sneglar så att de "hinner förbi". Jag generaliserar förstås, men tycker att jag ser det mönstret.

<hr noshade size="1"><i>If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something."]

24 Mar 2011, 10:40
Profile

Stannar både som bilförare och gångare. Vill inte ha på mitt samvete att jag kört på nån. Vill heller inte som gångare ha mina knäskålar krossade och hävda "jag hade ju rätt att gå i alla fall".

Blow On!

http://www.myspace.com/henhousebluesband

24 Mar 2011, 10:44
Profile WWW

Jag håller alltid på hastighetsbegränsningarna i tätbebyggt område (30 el 50) och stannar ALLTID vid övergångsställen när det står människor (stora eller små) och väntar. Har till och med blivit omkörd när jag stannat för att släppa över gångare - tur att inget hände... [V]

Något annat som irriterar mig är alla fartsyndare. Jag bor på en 50-gata som är lång och rak. Bilisterna verkar ha bestämt sig för att det är fri hastighet, för många blåser på i 70-90 och ibland över 100 km/h på en gata i ett villaområde där många barn finns.

Förra våren kontaktade vi polisen och bad dem besöka oss. På en halvtimme tog de inte mindre än 12 fartsyndare av vilka 4 förlorade körkortet på plats. Det skrevs i tidningen om det, men ändå är det "fri fart" som gäller. Hur tänker människor egentligen?

Image
<font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">

24 Mar 2011, 10:50
Profile ICQ WWW

som ung bilförare(22) så håller jag på hastigheterna och stannar vid övergångsställena. men klart att man har glidit förbi när man har ansett att det funnits tid för att hinna [:D] men det har varit mest när jag varit trött/förvirrad som det har hänt. men hastigheterna tummar jag inte på. samma sak med sprit..

tur att man har haft körkort i snart två år på lördag, då kan man köra som alla andra galningar [}:)][;)]

/Rickard

24 Mar 2011, 11:05
Profile

Stannar alltid när någon står och väntar på att kunna gå över, men kör om personen har mer än ett par meter till övergångstället alternativt precis har börjat gå över från andra sidan.
Min nya favvogrej som hänt flera gånger på ganska kort tid är när en person närmar sig övergångstället väldigt långsamt, tänk 10 meter på 30 sekunder, men helt plötsligt med några meter kvar ökar till väldigt rask takt och nästan springer ut ett par meter framför bilen. Hur tänker en människa som beter sig så?

24 Mar 2011, 11:36
Profile

Jag stannar alltid, både som bilist, för att inte riskera att köra över nån, och även som gångtrafikant för att inte riskera att bli överkörd

Si fractum non sit, noli id reficere

24 Mar 2011, 11:50
Profile

Jag stannar alltid och blir förbannad på dom som inte gör det.

24 Mar 2011, 12:15
Profile WWW

Stannar, javisst. <font color="red"><b>Men blir likväl förbannad på fotgängare som likt heliga kor bara går rät ut i körbanan </b> </font id="red"> utan att ens se sig om. Vill ngn begå självmord medelst bil i rörelse så gärna för mig men blanda inte in mig och min bil i det. Gäller även cyklister.
Som fotgängare brukar jag stanna och släppa förbi bilar. Jag har kortare bromssträcka än en bil även om den kör bara 30km/h. Börjar gå när det är fritt eller fått ögonkontakt med föraren.

EXAKT, här i "den stora staden" älskar folk att promenera eller cykla med musik i hörlurar eller diskutera i telefon vilket gör dom helt fjärran från vad som händer runt omkring. Ungdomar med hörlurar som kliver av en buss och går rakt ut i gatan utan att det ens är övergångsställe är en klassiker.

Sedan jag fick barn överskrider jag aldrig en hastighetsgräns under 100 km/tim och stannar alltid vid övergångsställen oavsett om jag är gående eller förare. Törs inte annat.

MVH
faellman

<i><font size="1">oO0Oo URL: http://soundcloud.com/mr-faellman-project/</font id="size1">"]

24 Mar 2011, 12:16
Profile WWW

VacuumVoodoo wrote:

Stannar, javisst. Men blir likväl förbannad på fotgängare som likt heliga kor bara går rät ut i körbanan utan att ens se sig om. Vill ngn begå självmord medelst bil i rörelse så gärna för mig men blanda inte in mig och min bil i det. Gäller även cyklister.
Som fotgängare brukar jag stanna och släppa förbi bilar. Jag har kortare bromssträcka än en bil även om den kör bara 30km/h. Börjar gå när det är fritt eller fått ögonkontakt med föraren.

+1 på den.

Det finns alldeles för många fotgängare som förutsätter att man ska stanna och helt sonika bara tar ett steg ut i gatan utan att ens titta på mig.Om jag kommer i 40-50km som enda bil på en lång sträcka (så att de kan gå över i lugn takt efter att jag kört förbi) så måste de lik förbannat ut i gatan och stoppa mig, en 2 tons koloss. Visst släpper jag fram fotgängare, inga problem med det, men om det bara är vi två på gatan så kan han gott vänta tills det att jag kört förbi.

Själv så inväntar jag bilarna vid trotoaren och är det någon som stannar så brukar jag alltid vinka som tack.

Vissa ser det som en skyldighet i alla lägen att stanna och släppa fram en fotgängare, jag gör det inte om det inte är en väldigt trafikerad väg.

En annan sak som jag ser som ofog är alla rondeller som dykt upp i städerna och att man måste tvärnita mitt inne i rondellen för att en fotgängare bara går rakt ut. Det skapar alltid oreda i rondellen.

Ytterligare en sak är att de plockar bort alla övergångställen. Det var bra med övergångsställen då det indikerar för föraren att här kanske en fotgängare dyker upp, samt att fotgängarna drar sig till övergångsstället. Nu traskar de ut hur som helst, var som helst och till och med sneddar i lugn takt trafikerade vägar mitt i centrala Malmö.

24 Mar 2011, 12:35
Profile ICQ WWW

Visst kan man tycka att det är ineffektivt att tillämpa regeln fullt ut på glest trafikerade vägar, men man kan ju inte riktigt välja själv vilka trafikregler man känner för att tillämpa... [B)]

Regelns huvudsyfte är förmodligen främst att hjälpa fotgängare i mer tättrafikerade miljöer, och börjar man tulla på tillämpningen på andra ställen riskerar man rimligen att undergräva regeln där den faktiskt behövs.

24 Mar 2011, 12:57
Profile ICQ WWW

Stannar alltid när någon står och väntar på att kunna gå över, men kör om personen har mer än ett par meter till övergångstället alternativt precis har börjat gå över från andra sidan.
Min nya favvogrej som hänt flera gånger på ganska kort tid är när en person närmar sig övergångstället väldigt långsamt, tänk 10 meter på 30 sekunder, men helt plötsligt med några meter kvar ökar till väldigt rask takt och nästan springer ut ett par meter framför bilen. Hur tänker en människa som beter sig så?

Tänker likadant. Man blir förvånad över hur lite vissa människor är rädda om sitt liv. Hur är man funtad när man bara kliver ut i gatan, bara för att man har rätten på sin sida, utan att se sig för?

Men man måste ju inse att bilar är hårda och människor mjuka, och stanna eller vara beredd att stanna för fotgängare i princip alltid, även då det inte är övergångsställe.

Övergångsställen vid utfarterna från rondeller är ett otyg. Hur tänkte planerarna där? En kö som sträcker sig in i rondellen, och blockerar alla infarterna, uppstår rätt ofta, och då försvinner ju syftet, en självreglerande korsning utan trafikljus, och flytet i trafiken.

Image

24 Mar 2011, 13:29
Profile WWW

jag stannar alltid, men gärna lite rebelliskt när det behövs:

Som när den där viktigpettern kliver ut rakt framför bilen med minen "nu stannar du din jävel för jag har företräde" I dessa fall tittar jag åt ett annat håll och har objektet i ögonvrån medan jag stannar lite för tvärt vi övergångsstället. Den viktige våghalsens min förbyts då ofelbart i en sekunds skräck, inna jag stannar. Min lilla hämnd[8D]

För övrigt tycker jag att det är en god ide att alltid stanna och framförallt alltid ha ögonkontakt med den man ska släppa över. Blir så mycket trevligare då

Håller likt Fb alltid hastigheten på 30-sträckor och (hyfsat) där det är 50, utom på en rak väg i Örsköldsvik där det av ngn konstig anledning är 50 men borde vara 90. Det bor ju ändå ingen där[}:)]

-------------------------------------------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

24 Mar 2011, 17:02
Profile WWW

Håller likt Fb alltid hastigheten på 30-sträckor och (hyfsat) där det är 50, utom på en rak väg i Örsköldsvik där det av ngn konstig anledning är 50 men borde vara 90. Det bor ju ändå ingen där[}:)]

[:D][8D][B)]

Image
<font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">

24 Mar 2011, 17:13
Profile ICQ WWW

Stannar alltid, om det inte är en Djurgårdare framför bilen[:D]

http://www.remingtonsteele.se

24 Mar 2011, 17:46
Profile ICQ WWW

Min bilskollärare sa: "-Småbarn och snygga brudar stannar man alltid för!" Håller stenhårt på detta... [^]

Men visst blir man irriterad över folk som bara kliver rätt ut i vägen utan att titta om det kommer någon bil?
Senast förra veckan så var det en 24-årig tjej som blev överkörd av en betongbil. Det tog halva eftermiddan innan de kunde identifiera henne.

Hon knallade bara rätt ut på vägen, precis i infarten till samhället där farten var 60 km/h. Det fanns inget övergångsställe där hon gick, plus att hon gick och sms'ade eller något enligt vittnesmål från föraren.

<i><font color="red">"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!""]</font id="red">

24 Mar 2011, 18:10
Profile WWW

står det inte i lagtexten att gående inte får gå ut i gatan utan att ta hänsyn till de bilar som närmar sig?

jag stannar om den som ska gå över tydligt visar att de ska gå över, är det barn eller snygga tjejer stannar man alltid som skrivits tidigare.

kommer det en cyklist vinglandes mot övergångsstället brukar jag vara beredd att stanna eftersom jag bor i Uppsala... cyklisterna här kan inte trafikreglerna (jag blir likadan själv när jag kliver på cykeln).

...and don't forget to BOOGIE!

24 Mar 2011, 22:37
Profile

Tycker att det är underligt att man införde denna regel att bilarna måste stanna, men mer underligt e faktiskt varför man inte går tebax till den gamla regeln? Kör själv inte bil, men enligt statistiken så har olyckorna vid övergångsställen ökat rejält sen denna regeln infördes. Har för mig att det var med 17% och ändå envisas man med att behålla denna regel. Tycker de e Sverige i ett nötskal verkligen.
Mvh Daffyd

Call me black, call me white. Call me anything you like, just don´t call me late for a party! haraldhellstrom@hotmail.com

25 Mar 2011, 00:06
Profile ICQ YIM WWW

rocky67 wrote:

står det inte i lagtexten att gående inte får gå ut i gatan utan att ta hänsyn till de bilar som närmar sig?

Det är en väjningsplikt för bilisten som gäller. Fotgängarens skyldighet är densamma som den som närmar sig en korsning där han har förkörsrätt.

25 Mar 2011, 01:00
Profile ICQ WWW

daffyd wrote:

Tycker att det är underligt att man införde denna regel att bilarna måste stanna, men mer underligt e faktiskt varför man inte går tebax till den gamla regeln? Kör själv inte bil, men enligt statistiken så har olyckorna vid övergångsställen ökat rejält sen denna regeln infördes. Har för mig att det var med 17% och ändå envisas man med att behålla denna regel. Tycker de e Sverige i ett nötskal verkligen.
Mvh Daffyd

"ändå envisas man med att behålla denna regel. Tycker de e Sverige i ett nötskal verkligen."

Hej klyschigt gnäll utan substans. [xx(]

Som jag förstår statistiken beror den ökade olycksfrekvensen på att kommunerna inte i förväntad utsträckning anpassat trafikmiljön runt övergångsställena till den som lagen primärt är skriven för. Då är knappas lösningen att riva upp lagen.
äv

25 Mar 2011, 01:04
Profile ICQ WWW

Mvh Daffyd

Call me black, call me white. Call me anything you like, just don´t call me late for a party! haraldhellstrom@hotmail.com

Tycker tvärtom då.. En bra regel, som det vore trevligt om alla bilister respekterade. Funkar vädigt bra i London sedan evigheter, men även Stockholmsbilisterna är numera hyfsat bra på att stanna tycker jag

Däremot är det ju fascinerande att en del gångtrafikanter bara kliver rakt ut i gatan pga denna regel. Snacka om att leva farligt[:0]

25 Mar 2011, 06:53
Profile WWW

Bevakade övergångsställen är bra, särskilt vid skolor. men ibland släpper ljusen fram både gående och motorfordon samtidigt. Man får inte lita på att alla fattar att gående har företräde även om ett fordon fått grönt ljus.

För ungefär ett år sedan står jag stilla vid rött ljus i en korsning med bevakat övergångsställe.
Från min högra sida får en bil från Fonus grönt ljus och skall köra över korsningen och svänga vänster. Samtidigt får de gående grönt ljus och bilföraren skall då stanna mitt i korsningen och släppa fram dom innan han kör vidare.

En tjej i gymnasieåldern får grön gubbe och börjar gå.
Bilisten som fått grönt ljus kör utan att se gångtrafikanten.
Han klipper henne mitt i korsningen så att hon far upp på huven och vindrutan, tvärnitar så att hon landar i gatan framför bilen.
Jag sitter i bilen 3-4 meter därifrån och ser allt, sätter på varningsblinkers och rusar ut för att få bort henne från trafiken. (Eller nåt!)

Tjejen reser sig upp, skitförbannad, rundar bilen och sliter upp förardörren där chauffören sitter chockar gloende i sin Fonuskavaj på väg till kyrkan. Hon levererar följande replik:

- Vad i helvete håller du på med gubbjävel, har du så lite jobb att du måste skaffa egna lik?

/Bilton
"Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."

bilton[snabela]telia.com

25 Mar 2011, 07:39
Profile

Bevakade övergångsställen är bra, särskilt vid skolor. men ibland släpper ljusen fram både gående och motorfordon samtidigt. Man får inte lita på att alla fattar att gående har företräde även om ett fordon fått grönt ljus.

För ungefär ett år sedan står jag stilla vid rött ljus i en korsning med bevakat övergångsställe.
Från min högra sida får en bil från Fonus grönt ljus och skall köra över korsningen och svänga vänster. Samtidigt får de gående grönt ljus och bilföraren skall då stanna mitt i korsningen och släppa fram dom innan han kör vidare.

En tjej i gymnasieåldern får grön gubbe och börjar gå.
Bilisten som fått grönt ljus kör utan att se gångtrafikanten.
Han klipper henne mitt i korsningen så att hon far upp på huven och vindrutan, tvärnitar så att hon landar i gatan framför bilen.
Jag sitter i bilen 3-4 meter därifrån och ser allt, sätter på varningsblinkers och rusar ut för att få bort henne från trafiken. (Eller nåt!)

Tjejen reser sig upp, skitförbannad, rundar bilen och sliter upp förardörren där chauffören sitter chockar gloende i sin Fonuskavaj på väg till kyrkan. Hon levererar följande replik:

<font color="blue"><b>- Vad i helvete håller du på med gubbjävel, har du så lite jobb att du måste skaffa egna lik?

</b></font id="blue">

/Bilton
"Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."

bilton[snabela]telia.com

[:D][:D][:D][:D]

respect![8D]

25 Mar 2011, 07:56
Profile WWW

Nu var det väl snarare min tanke att vissa typer av människor inte stannar. Att alla på bojen är änglar och alltid gör det rätta är ju en självklarhet. [:D]

Joshunznera wrote:

jag stannar alltid, men gärna lite rebelliskt när det behövs:

Som när den där viktigpettern kliver ut rakt framför bilen med minen "nu stannar du din jävel för jag har företräde" I dessa fall tittar jag åt ett annat håll och har objektet i ögonvrån medan jag stannar lite för tvärt vi övergångsstället. Den viktige våghalsens min förbyts då ofelbart i en sekunds skräck, inna jag stannar. Min lilla hämnd[8D]

Hrm...jo, er som bromsar i sista sekund för att "skrämmas" har man ju råkat ut för. [}:)] Det är rätt effektivt åt andra hållet också. [;)]

<hr noshade size="1"><i>If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something."]

25 Mar 2011, 13:06
Profile
Reply to topic   [ 23 posts ]