View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 14:12

Reply to topic  [ 21 posts ] 
Först ICA köttfärs nu detta. 
Author Message

Frugan var och handlade hos en ICA-handlare igår. I kassen hade hon en ICA packeterad Prästost, inget konstigt med det. Det konstiga var att jag råkade titta på etiketten och reflekterade över den angivna vikten. Jag uppskattade att osten vägde ca 400 gram men den var märkt 0,97 kg. Vägde den och vikten var strax under ett halvt kilo.

Nu funderar jag på om jag ska kalla på Janne Josefsson så att han får göra en undersökning om det bara var ett undantag eller om ICA "sockrar" sina ostar. Det är ju inte många som kontrollerar eller uppmärksammar det i och med att priset inte står utsatt utan det bara är en EAN-kod och angiven vikt.

08 Mar 2011, 02:19
Profile ICQ WWW

08 Mar 2011, 07:52
Profile

Betalades det per kilo, eller per styck?

Precis, betalade hon för 970 gram eller dryga 400 gram? Det framgår inte riktigt i storyn [B)]

MVH
faellman

<i><font size="1">oO0Oo URL: http://soundcloud.com/mr-faellman-project/</font id="size1">"]

08 Mar 2011, 11:02
Profile WWW

Kilopriset gällde. Det var färdigpaketerad ost och det betalades för 970 gram. Osten var märkt 970gr men vägde i verkligheten 480gr.

08 Mar 2011, 11:15
Profile ICQ WWW

Gå tillbaka till affären med den oöppnade osten och kvittot, så löser det sig säkert. Det blir fel i kassorna ibland.

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

08 Mar 2011, 11:25
Profile

Egentligen faller det ju under beteckningen bedrägeri eftersom vikten är felaktigt angiven och krönta vågar är det lag på. Så felmärkning räcker ju inte utan det är ett värre fel än så!

"Det är aldrig försent att ge upp"

08 Mar 2011, 11:33
Profile WWW

bjoel wrote:

Gå tillbaka till affären med den oöppnade osten och kvittot, så löser det sig säkert. Det blir fel i kassorna ibland.

-------------

Du läste nog inte mitt inlägg ordentligt [;)]. Det är fabrikspackat och uppmärkt från fabriken, antingen hade vågen en dålig dag eller så var det en tillfällighet för jag tvivlar på att de satt det i system...eller? Värt att kolla upp i vilket fall som helst.

Naturligtvis tog vi oss till ICA butiken igen med osten men det var ingen respons på att den var felmärkt. Det är inte skitsamma i detta fallet och pengarna spelar ingen roll men principiellt blir jag förbannad och går i taket när sånt här händer.

08 Mar 2011, 12:20
Profile ICQ WWW

Är det kul att leta konspirationsteorier och bedrägerier i allt? Alla kan göra fel, även ostfabrikens märkningsmaskin.

Fick du inte pengarna tillbaka av ICA? Det däremot är dåligt. Fel kan alla göra, frågan är hur man åtgärdar dem.

-------------

08 Mar 2011, 12:39
Profile

bjoel wrote:

Är det kul att leta konspirationsteorier och bedrägerier i allt? Alla kan göra fel, även ostfabrikens märkningsmaskin.

Fick du inte pengarna tillbaka av ICA? Det däremot är dåligt. Fel kan alla göra, frågan är hur man åtgärdar dem.

-------------

Visst kan fel begås och jag hoppas att du inte också är sån som sopar under mattan.
Det finns ingen anledning att blanda in någon konspirationsteori eller leta fel. Pengarna tillbaka och glad och nöjd. Nja, jag fungerar inte på det viset.

Jag förvånar mig inte att allmänheten år 2011 inte höjer på ögonbrynen för en sådan här sak. Det är ju fult att ha en åsikt idag och ha sin egen uppfattning och gör man det så är man avig. Jag ser det som rent lurendrejeri och även om ett fel begåtts så accepterar jag det inte.

Jag blir mer och mer "old school" eftersom jag anser att svenskarna är på fel väg och har slutat att tänka och bry sig och låter andra ta i tu med saker och problem. Det finns för många kandidater till Lyxfällan på TV3.

För mig är det småsakerna som gör helheten eller som de säger i amerikat "it's the little things that pisses me off".

Eller som när man står i den manuella charkdisken och vill ha 100 gram pålägg och så lägger de alltid på en eller två skivor så är man plötsligt uppe i 120 gram. Det är 20% eller en femtedel mer. Peanuts, javisst men princip att göra rätt är ovanligt i dag.

08 Mar 2011, 14:23
Profile ICQ WWW

I söndags köpte jag ryggbiff på min lokala ICA affär, tänkte mig en god söndagsmiddag. Men när jag började bereda köttet kände jag att något inte var som det skulle. Så jag kollade datumet - OK. Dunkade och marinerade köttet ett tag, sen åkte det i stekjärnet. Så långt allt bra...

Det gick jävlar inte att tugga skiten ens. Slängde var sin bit åt hundarna, som nog kämpade flera minuter med att tugga det.

Dagen efter gick jag, utan kött och utan kvitto, till min lokala ICA handlare igen, bara för att påpeka min upplevelse. Det första han sa när han såg mig var "var köttet segt"? Jo, svarade jag, varpå jag fick en värdechek på motsvarande belopp. Han hade fått ett parti dålig ryggbiff som han nu plockat bort.

Shit happens och då är det skönt med en "relation" till sin handlare. [:)]

Image
<font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">

08 Mar 2011, 14:30
Profile ICQ WWW

Stout wrote:
Jag ser det som rent lurendrejeri och även om ett fel begåtts så accepterar jag det inte.
[...]
Jag blir mer och mer "old school" eftersom jag anser att svenskarna är på fel väg och har slutat att tänka och bry sig och låter andra ta i tu med saker och problem.

Hur har du agerat här då? Hur har du tagit frågan vidare förutom att posta på ett nätforum och gå tillbaka till affären? [:)]

08 Mar 2011, 14:38
Profile ICQ WWW

I söndags köpte jag ryggbiff på min lokala ICA affär, tänkte mig en god söndagsmiddag. Men när jag började bereda köttet kände jag att något inte var som det skulle. Så jag kollade datumet - OK. Dunkade och marinerade köttet ett tag, sen åkte det i stekjärnet. Så långt allt bra...

Det gick jävlar inte att tugga skiten ens. Slängde var sin bit åt hundarna, som nog kämpade flera minuter med att tugga det.

Dagen efter gick jag, utan kött och utan kvitto, till min lokala ICA handlare igen, bara för att påpeka min upplevelse. Det första han sa när han såg mig var "var köttet segt"? Jo, svarade jag, varpå jag fick en värdechek på motsvarande belopp. Han hade fått ett parti dålig ryggbiff som han nu plockat bort.

Image
<font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">

Just ryggbiff fuskas det med och den biten på djuren verkar bli längre och längre [:D] En äkta ryggbiff där skall köttet vara rejält marmorerat då blir det mört i stekpannan.

"Det är aldrig försent att ge upp"

08 Mar 2011, 15:47
Profile WWW

Ersmarker wrote:

Hur har du agerat här då? Hur har du tagit frågan vidare förutom att posta på ett nätforum och gå tillbaka till affären? [:)]

Hur tycker du att jag ska agera? I första läget så anser jag att det är ICA-handlarens uppgift att se över vad som hänt och återkomma med någon form av svar eller redogörelse.

08 Mar 2011, 16:02
Profile ICQ WWW

Blir faktiskt också smått förbannad över sådana episoder.. Ibland känns det som en del affärer sätter det i system för de vet att kunden ofta inte kommer tillbaka.

"Hey, it's Nikki. I'm not home because I'm dead" - Nikki Sixx

08 Mar 2011, 17:26
Profile WWW

Image

köp inte skitkött! Du som gammal grytomrörare borde väl känna igen en bra köttbit innan du lägger den i ditt "stekjärn" [;)]

Ett bra ox-kött är välhängt och fint marmorerat. Har du inte möjlighet eller ekonomi att köpa ett hängmörat kött så kan du i värsta fall köpa ett vacummörat kött. Gör då inte misstaget att öppna förpackningen för tidihgt. Rätt tid är precis i slutet av angivet sistadatum. Då är köttet färdig(vacum)mörat

Imponerande att så många människor köper kött utan att veta hur de ska välja rätt kött och utan att veta hur det ska behandlas för att smaka som bäst[:0]

Köp riktigt kött hos en som vet hur kött ska smaka. Blir minst tre ggr dyrare än hos skit-butiken, men å andra sidan får du äta gott kött. Andra dagar kan du äta blodpudding eller ärtsoppa; betydligt godare än skitkött och ger utrymme i budget för en god svensk hängmörad ox-file på lördagskvällen

Så det så![}:)][;)][^]

EDIT: sorry för trådkapningen, men jag kunde inte hålla mig[:)]

-------------------------------------------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

08 Mar 2011, 18:13
Profile WWW

FenderBender wrote:

Image

köp inte skitkött! Du som gammal grytomrörare borde väl känna igen en bra köttbit innan du lägger den i ditt "stekjärn" [;)]

Ett bra ox-kött är välhängt och fint marmorerat. Har du inte möjlighet eller ekonomi att köpa ett hängmörat kött så kan du i värsta fall köpa ett vacummörat kött. Gör då inte misstaget att öppna förpackningen för tidihgt. Rätt tid är precis i slutet av angivet sistadatum. Då är köttet färdig(vacum)mörat

Imponerande att så många människor köper kött utan att veta hur de ska välja rätt kött och utan att veta hur det ska behandlas för att smaka som bäst[:0]

Köp riktigt kött hos en som vet hur kött ska smaka. Blir minst tre ggr dyrare än hos skit-butiken, men å andra sidan får du äta gott kött. Andra dagar kan du äta blodpudding eller ärtsoppa; betydligt godare än skitkött och ger utrymme i budget för en god svensk hängmörad ox-file på lördagskvällen

Så det så![}:)][;)][^]

EDIT: sorry för trådkapningen, men jag kunde inte hålla mig[:)]

-------------------------------------------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

+1

Jag håller naturligtvis med dig. Men biffen jag köpte såg bra ut. Annars hade jag aldrig köpt det. [^]

Image

08 Mar 2011, 22:28
Profile ICQ WWW

Köpte igår - hos lokala ICA-handlaren - en Läckökorv. Hemkommen upptäcktes att bäst-före-datum var 19/2. Detta uppskattades inte av kvinnan i hushållet, som idag tog sig till butiken med korv & kvitto och fick en nyare utan problem. Det visade sig dock att där fanns en massa för gamla Läckökorvar på hyllan, det fick grävas djupt för att hitta en yngre. Detta var första gången med Läckökorv men har hänt med andra varor tidigare. Man måste tydligen kolla sånt där nuförtiden; det behövdes aldrig förr.

<font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss <i>that"] guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">

08 Mar 2011, 23:05
Profile

Köpte igår - hos lokala ICA-handlaren - en Läckökorv. Hemkommen upptäcktes att bäst-före-datum var 19/2. Detta uppskattades inte av kvinnan i hushållet, som idag tog sig till butiken med korv & kvitto och fick en nyare utan problem. Det visade sig dock att där fanns en massa för gamla Läckökorvar på hyllan, det fick grävas djupt för att hitta en yngre. Detta var första gången med Läckökorv men har hänt med andra varor tidigare. Man måste tydligen kolla sånt där nuförtiden; det behövdes aldrig förr.

Det beror ju snarare på den lokale handlaren, än på en landsomfattande ICA-konspiration.
Vi har haft liknande problem med Vår lokale handlare, men det är numer vatten under broarna.

08 Mar 2011, 23:11
Profile

När jag för några år sedan, på Konsum, stillsamt påpekade att en av de varor jag köpt hade utgånget datum så fick jag svaret: Vi har väl annat att göra en att springa omkring och kolla datummärkningen...

Damen ifråga har nu slutat på Konsum och jag har därför börjat handla där igen.

08 Mar 2011, 23:23
Profile

Fanns en såndär ICA närbutik där jag bor, och jag var inne där o skulle köpa en ostbit, hittade en möglig herrgårdsost som hade bäst före datum ca 2 veckor tidigare. Tog med den till kassan o påpekade detta o fick det fina svaret: "är väl inget fel på den, när ostar är väl lagrade blir dom mögliga" [:o)]

Si fractum non sit, noli id reficere

08 Mar 2011, 23:32
Profile

Marshall wrote:

Det beror ju snarare på den lokale handlaren, än på en landsomfattande ICA-konspiration.
Vi har haft liknande problem med Vår lokale handlare, men det är numer vatten under broarna.

Definitivt. Denna ICA-affär utsågs av "branschen" till "landets bästa butik" förra året.

<font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss <i>that"] guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">

09 Mar 2011, 13:12
Profile
Reply to topic   [ 21 posts ]