|
|
Page 1 of 1
|
[ 8 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
Haraldrig
|
 Årets facepalm?
Ja, vad säger man? http://www.youtube.com/watch?v=3Kd-EAqH ... r_embeddedI'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud
|
| 22 Dec 2010, 01:30 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Det kan man väl säga. Herr Assais retorik haltade rätt kraftigt.
|
| 22 Dec 2010, 02:06 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Ersmarker wrote: Det kan man väl säga. Herr Assais retorik haltade rätt kraftigt.
Som när min lokala taxi-chaffis från Iran försökte värva mig till SD[:)] Eller ägaren till pizzerian jag och Lestrange är stammisar på, han är irakier och kallar andra irakier för blattar och parasiter[:)] I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud
|
| 22 Dec 2010, 02:11 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Haraldrig wrote: Ersmarker wrote: Det kan man väl säga. Herr Assais retorik haltade rätt kraftigt.
Som när min lokala taxi-chaffis från Iran försökte värva mig till SD[:)] <font color="blue"><b>Eller ägaren till pizzerian jag och Lestrange är stammisar på, han är irakier och kallar andra irakier för blattar och parasiter</b></font id="blue">[:)] I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud det kan ju vara en nyttig lärdom för dig och Lestrange då att dumhet inte har vare sig med ursprung eller hudfärg att göra[;)] ----------------- 
|
| 22 Dec 2010, 07:18 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Joshunznera wrote: Haraldrig wrote: Ersmarker wrote: Det kan man väl säga. Herr Assais retorik haltade rätt kraftigt.
Som när min lokala taxi-chaffis från Iran försökte värva mig till SD[:)] <font color="blue"><b>Eller ägaren till pizzerian jag och Lestrange är stammisar på, han är irakier och kallar andra irakier för blattar och parasiter</b></font id="blue">[:)] I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud det kan ju vara en nyttig lärdom för dig och Lestrange då att dumhet inte har vare sig med ursprung eller hudfärg att göra[;)] -----------------  När det gäller rasism och dylik ignorans så är den, i min erfarenhet, betydligt mycket vanligare hos icke-svenskar. Även om bara vita "svensk-svenskar" kan vara rasister enligt svensk konsensus[:)] I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud
|
| 22 Dec 2010, 09:13 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Haraldrig wrote: Joshunznera wrote: Haraldrig wrote: [quote="Ersmarker"]
Det kan man väl säga. Herr Assais retorik haltade rätt kraftigt.
Som när min lokala taxi-chaffis från Iran försökte värva mig till SD[:)] <font color="blue"><b>Eller ägaren till pizzerian jag och Lestrange är stammisar på, han är irakier och kallar andra irakier för blattar och parasiter</b></font id="blue">[:)] I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud det kan ju vara en nyttig lärdom för dig och Lestrange då att dumhet inte har vare sig med ursprung eller hudfärg att göra[;)] -----------------  <font color="blue"><b>När det gäller rasism och dylik ignorans så är den, i min erfarenhet, betydligt mycket vanligare hos icke-svenskar. Även om bara vita "svensk-svenskar" kan vara rasister enligt svensk konsensus</b></font id="blue">[:)] I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud [/quote] det är nog nån lokal konsensus i så fall[;)] Jag har mött mycket främlingsfientlighet hos invandrare jag också, även om jag inte kan säga att det är "vanligare" hos invandrare Man kan ju anta att det handlar om att inte vilja ligga längst ner i samhällspyramiden. Jag minns att det var många finnar som var högljudda mot "svartskallarna" på 70-talet. Dessa finnar fick då ge igen för allt "finnjävel" de fått höra under 50-60talen. Numera är det tydligen motsättningar mellan de etablerade syrianerna i Södertälje och de mer nyanlända Irakierna. De som det skall hackas på mest just nu verkar ju vara de som kommer från Afrike, medan de italienare som var "svartskallar" för 40 år sedan nu nästan är att beteckna som rumsrena... Ingen ide att ha en kö till Cafe Opera om man står sist, men rätt kul om man får glida förbi, om ngn hajjar jämförelsen[B)] ----------------- 
|
| 22 Dec 2010, 09:57 |
|
 |
|
BiTTeR
|
Att det finns rasister bland både svenskar och invandrare är rätt självklart. Det som däremot märkts i beteendet hos många invandrare på senare tid är ju att svenska invandrare tycks vara det mest lättstötta och lättkränkta folket på jorden samtidigt som de är ohotat världsbäst på att ställa krav.[:0]
|
| 22 Dec 2010, 10:13 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
BiTTeR wrote: Att det finns rasister bland både svenskar och invandrare är rätt självklart. Det som däremot märkts i beteendet hos många invandrare på senare tid är ju att svenska invandrare tycks vara det mest lättstötta och lättkränkta folket på jorden samtidigt som de är ohotat världsbäst på att ställa krav.[:0]
När jag och min familj var bosatta i Barbados, där befolkningen till 10 procent bestod av "caucasians" och resten "svarta", "indier" och "asiater", fick vi känna på att bli utsatta för rasism. När vi tidigare bodde i Charlotte, North Carolina, där minoriteten var "svarta", var situationen omvänd. Jag är övertygad om att rasism har sin grund i människans grymma attityd gentemot avvikande, under skydd av majoritetsförklädet. "Svarta", "röda" eller "gula" är inte mindre rasistiska än oss "vita" om de är i majoritet, på samma sätt som vi "vita" lättvindigare förtrycker minoriteter oavsett hudfärg. I grund och botten tror jag det handlar om kombinationen makt och rädsla, men det är min egen högst personliga reflektion och den är inte på något sätt vetenskapligt underbyggd. [^]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 22 Dec 2010, 10:43 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 8 posts ] |
|