View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 02:05

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Telenor Mobilt bredband 
Author Message

Post Telenor Mobilt bredband
Man läser om deras olika hastigheter men hur står det till med det i verkligheten.

Någon som har Telenor 6 mbit/s ? I så fall hur funkar det med surfning, streaming nerladdning osv. är det hyffsad speed??
Bor i norraste norr och där är det det som gäller täckningsvis.

Anders

Image

29 Nov 2010, 10:18
Profile

Mobilt bredband är jag måttligt imponerad av.[V] Hade Telias mobila bredband och det kändes som att surfa med ett gammalt telefonmodem, tragiskt segt och långsamt, youtube kunde man bara glömma. Dålig täckning var det också.[xx(]

/Garagegitarrist med framtiden bakom mig

29 Nov 2010, 13:35
Profile

har mobilt bredband på landet, funkar kanon. Snabbt (typ 6,5 Mbit ned) och pålitligt.

FAst jag hat ju fri sikt till masten iofs som står ca 2 km bort[:)]

På jobbet kör jag mobilt bredband via Tele2 och även det funkar kanon. Sällan problem eller avbrott, jag är online för det mesta och överallt

Så visst kan även mobilt bredband vara bra

-----------------

Image

29 Nov 2010, 15:10
Profile WWW

Det varierar väldigt mycket beroende på var man är. I Roslagen suger Tele2 rejält, i Uppsala funkar det normalt. Nu har jag bytt till Telia 4G dongle, som funkar bättre rent generellt än Tele2. Med 4G uppkoppling känns det som ett normalt WiFi nät. Tar några (10) sekunder för mjukvaran att bestämma sig när man är utanför 4G, först då börjar den söka efter alternativ.

Image

29 Nov 2010, 16:18
Profile WWW

Det varierar väldigt mycket beroende på var man är. I Roslagen suger Tele2 rejält, i Uppsala funkar det normalt. Nu har jag bytt till Telia 4G dongle, som funkar bättre rent generellt än Tele2. Med 4G uppkoppling känns det som ett normalt WiFi nät. Tar några (10) sekunder för mjukvaran att bestämma sig när man är utanför 4G, först då börjar den söka efter alternativ.

Image

borde inte Tele2 och Telia ha samma täckning? Hade för mig att dom delar nät

-----------------

Image

29 Nov 2010, 17:02
Profile WWW

kjelle wrote:

Image

borde inte Tele2 och Telia ha samma täckning? Hade för mig att dom delar nät

-----------------

Image

Inte säkert att Tele2 har avtalat att använda hela nätet. Det går säkert att styra vilka basstationer som kan accessas av vilken operatör. Helt klart är dock att Tele2 har mycket sämre täckning rent generellt där jag vistas mest, runt Uppsala, Roslagen, Stockholm (norrort och City).

Image

30 Nov 2010, 00:43
Profile WWW
Reply to topic   [ 6 posts ]