Renegade wrote:
PGW wrote:
Tyvärr tror jag att förmågan att fixa finansiell uppbackning kommer att styra personval mer än politiska åsikter.
Är det sämre än hur det är nu?
Nä, kanske inte - citerar mig själv:
PGW wrote:
Å andra sidan är det inte särskilt bra med dagens system heller, där ryggdunkar & interna turlistor verkar spela större roll än förmåga att lyfta fram politiken eller ideologin (i den mån det egentligen finns någon)
Jag tänker att det inte är stor mening att byta ett dåligt system mot ett annat som <i>kanske "]fungerar sämre ur medborgarnas synvinkel - det är ju deras vardag det handlar om, inte något diffust "Sverige". Man vet ju vad man har, men inte vad man får....
Man kan som sagt ha funderingar kring de ekonomiska förutsättningarna - att ha rätt ekonomi eller kontaktnät betyder ju inte att man är den rätte att företräda en ideologi. Oavsett politisk inriktning finns det ju inget som säger att en arbetslös invandrerska eller kassörska på Ica/Konsum är bättre eller sämre på att ta beslut eller föra fram en ideologi än någon som sitter med stora ärvda/lottovunna pengar (som något övertydliga exempel).
Ska man i så fall ha en maximal och öppet redovisad budget för alla kandidater och/eller rent av statligt stöd för att kunna bedriva valrörelse (istället för partistödet kanske)?
[url="http://roaddust.zoka.cc/index.html"]High Octane Rock´n´roll[/url]
You shouldn´t call the doctor if you can´t afford the bills!" - Wilko Johnson