View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 19:58

Reply to topic  [ 14 posts ] 
extern otit av plastgranar? 
Author Message

gick till doktorn i morse eftersom det gjorde ont i örat. Där inne hittade han en liten inflammation, lite eksem och lite mögel och ett hårstrå som stod i spänn mot trumhinnan. Hårstråt tog han bort och så frågade han om jag simmade, eller dök eller nåt annat.. Jag sa att jag spelade rock och hade såna där plastgranar i öronen. "det är dom" sa doktorn. Någon annan som har samma erfarenhet? Någon som vet några bra kåpor att ha på huvet i stället för apotekets plastgranar i öronen (medan detta läker ut)? Doktorn skrev ut några droppar och pratade om sina egna traktorkåpor, men såna blir lite väl effektiva i replokalen...

03 Nov 2010, 19:02
Profile ICQ YIM WWW

Paul Gilbert har ju använt hörlurar, men då måste man ju ha ljud att stoppa i dom.

03 Nov 2010, 22:10
Profile

Gör ren dina proppar lite då och då, och rensa öronen med Topz ibland. Och skaffa Bellman&Symphon gjutna proppar, så blir det bra ljud oxå.

Image

04 Nov 2010, 01:45
Profile WWW

Har själv såna där granar från apoteket, men tycker dom börjar klia efter en stund så då åker dom ur

04 Nov 2010, 08:48
Profile

kjelle wrote:

Gör ren dina proppar lite då och då, <s><font color="red">och rensa öronen med Topz ibland.</font id="red"></s> Och skaffa Bellman&Symphon gjutna proppar, så blir det bra ljud oxå.

Tack för tips, ska kolla Bellman&Symphon. Doktorn var extra noga med att säga åt mig att <u>aldrig</u> rensa öronen med topz. Det stör tydligen den naturliga utrensningsmekanismen, som tydligen funkar med små hårstrån och vax som tillsammans transporterar ut skit ur hörselgången.

04 Nov 2010, 09:41
Profile ICQ YIM WWW

kjelle wrote:

Gör ren dina proppar lite då och då, <s><font color="red">och rensa öronen med Topz ibland.</font id="red"></s> Och skaffa Bellman&Symphon gjutna proppar, så blir det bra ljud oxå.

Tack för tips, ska kolla Bellman&Symphon. Doktorn var extra noga med att säga åt mig att <u>aldrig</u> rensa öronen med topz. Det stör tydligen den naturliga utrensningsmekanismen, som tydligen funkar med små hårstrån och vax som tillsammans transporterar ut skit ur hörselgången.

Har aldrig använt proppar av något slag under hela mitt liv, men "topzar" mina öron var och varannan dag. Har aldrig haft någon infektion eller irritation i öronen. Jag är visserligen en aning lomhörd ([:I]), men där får jag skylla mig själv. [:D]

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">

04 Nov 2010, 10:11
Profile ICQ WWW

Ja, topz ska vara något av det värsta man kan peta in i öronen (om det nu finns nåt annat man petar in där. Dels förstör det mekanismen gäddhuvud beskriver, dels riskerar man att trycka saker och ting längre i gången, och dels riskerar man att skada både hörselgång och trumhinna. Är väl ett rätt vanligt råd från läkarhåll att aldrig använda dem.

04 Nov 2010, 10:24
Profile ICQ WWW

OK, jag ger mig med Topz, är tydligen inte bra då! Men B&S propparna är bra! Och, kanske viktigast, gör ren propparna lite då och då, oavsett fabrikat.

Image

04 Nov 2010, 12:11
Profile WWW

Låter ju grymt äckligt att inte topsa sina öron, måste jag säga. Får för en gångs skull hålla med fenderbender här...

Image

Är ju alltid en öppning [:)] snart åker fredspipan fram..tycker det luktar en hand som sträcks ut..[:)][:)] Peace boys [;)]

I`m old enough to choose my toys..

05 Nov 2010, 16:09
Profile

Flowerhill wrote:

marcusss wrote:

Låter ju grymt äckligt att inte topsa sina öron, måste jag säga. Får för en gångs skull hålla med fenderbender här...

Image

Är ju alltid en öppning [:)] snart åker fredspipan fram..tycker det luktar en hand som sträcks ut..[:)][:)] Peace boys [;)]

07 Nov 2010, 23:00
Profile ICQ YIM WWW

gäddhuvud wrote:

Flowerhill wrote:

Quote:
<i>Originally posted by marcusss"]

Image

också lite rörd över denna oväntade sämja. dessutom repade jag med en rejäl boll fetvadd fasttejpad i varje ytteröra ikväll, och det lät ju skitbra!! [:)] tänk vad lite mikroorganismer få en att upptäcka....

07 Nov 2010, 23:04
Profile ICQ YIM WWW

Det är som TS säger, aldrig tops i örongången. Fråga vilken läkare som helst. Mkt bättre att spola med revaxör om det behövs.

Image

08 Nov 2010, 03:31
Profile WWW

Man skall inte peta öronen med något mindre än en armbåge... sa doktorn till mig en gång.

08 Nov 2010, 16:37
Profile
Reply to topic   [ 14 posts ]