| Author |
Message |
|
Jyda
|
 ... , enligt Aftonbladet.
Läst i dagens Metro (inte ordagrant):
<i>"Flodhästar kan vara aggressiva och anses som ett av farligaste djuren, enligt Aftonbladet.""]
Är det så lågt journalistiken sjunkit, att man använder Aftonbladet som källa för hur farliga flodhästar anses vara?
|
| 27 Oct 2010, 18:41 |
|
 |
|
kkrans
Joined: 13 Mar 2003, 00:26 Posts: 2693 Location: Solna, Sweden
|
Ont om nyheter kanske?
|
| 27 Oct 2010, 18:43 |
|
 |
|
Jyda
|
kkrans wrote: Ont om nyheter kanske?
Fast då borde man verkligen ha tid att hitta en seriösare källa. [:)]
|
| 27 Oct 2010, 18:45 |
|
 |
|
kkrans
|
Ja journalistiken har blivit lite sökmotor numera.
Det är lätt att publicera en artikel och få nån och skriva den. Om en skriver så hänger hela harangen med. Sett felaktiga nyheter spridas på detta viset ofta. Detta framförallt inom sporten. [:D]
|
| 27 Oct 2010, 18:51 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Aftonbladet är den enda (eller i alla fall den viktigaste)källan till fakta för en stor grupp människor. Sorgligt men sant[xx(] (och observera att detta inlägg inte har med politik att göra)[;)] ----------------- 
|
| 27 Oct 2010, 19:56 |
|
 |
|
Plexiglas
|
Joshunznera wrote: Aftonbladet är den enda (eller i alla fall den viktigaste)källan till fakta för en stor grupp människor.[xx(]
...stor grp människor = sossar?[:D] http://www.myspace.com/gudarsskymningHendrix interview shortly after Woodstock..... Interviewer: "So Jimi - what's it like to be the best guitar player in the world?" Jimi: "Dunno, go and ask Rory Gallagher....."
|
| 27 Oct 2010, 19:59 |
|
 |
|
Joshunznera
|
knut wrote: Joshunznera wrote: Aftonbladet är den enda (eller i alla fall den viktigaste)källan till fakta för en stor grupp människor.[xx(]
<font color="blue"><b>...stor grp människor = sossar?</b></font id="blue">[:D] http://www.myspace.com/gudarsskymningHendrix interview shortly after Woodstock..... Interviewer: "So Jimi - what's it like to be the best guitar player in the world?" Jimi: "Dunno, go and ask Rory Gallagher....." absolut inte vad jag syftade på. Det finns betydligt fler AB-läsare än det finns sosse-väljare Många läser dessutom AB på nätet (undertecknad tex) Problemet är att alldeles för många kvällstidningsläsare tror att det de läser per automatik är sant eftersom det är tryckt i en stor tidning eller publicerat på samma stora tidningars web. ----------------- 
|
| 27 Oct 2010, 20:11 |
|
 |
|
kjelle
|
Det vet väl alla, att kvällstidningarna inte innehåller något djupare än det som står på löpet! Jag köper ungefär en per år, i tron att det finns något bakom den intressanta(?) löprubriken, men blir lika besviken varje gång/år. När ska man lära sig? Har säkert spenderat en boutique pedals värde på sån skit![;)] 
|
| 27 Oct 2010, 20:30 |
|
 |
|
Joshunznera
|
kjelle wrote: Det vet väl alla, att kvällstidningarna inte innehåller något djupare än det som står på löpet! Jag köper ungefär en per år, i tron att det finns något bakom den intressanta(?) löprubriken, men blir lika besviken varje gång/år. När ska man lära sig? Har säkert spenderat en boutique pedals värde på sån skit![;)]  Läsa AB på nätet är gratis och ger dig full insyn i skvallervärlden[8D] men glöm som sagt inte att det är underhållning det handlar om (och io många fall lyteskomik). Vill du ha fakta bör du söka vidare[:)] ----------------- 
|
| 27 Oct 2010, 21:18 |
|
 |
|
Plexiglas
|
Joshunznera wrote: knut wrote: Joshunznera wrote: Aftonbladet är den enda (eller i alla fall den viktigaste)källan till fakta för en stor grupp människor.[xx(]
<font color="blue"><b>...stor grp människor = sossar?</b></font id="blue">[:D] http://www.myspace.com/gudarsskymningHendrix interview shortly after Woodstock..... Interviewer: "So Jimi - what's it like to be the best guitar player in the world?" Jimi: "Dunno, go and ask Rory Gallagher....." Problemet är att alldeles för många kvällstidningsläsare tror att det de läser per automatik är sant <u><u><b>eftersom det är tryckt i en stor tidning eller publicerat på samma stora tidningars web</b></u></u>. När blir någonting man läser <i>någonsin"] sant vare sig det är publicerat i en stor eller liten tidning, på nätet eller på papper? http://www.myspace.com/gudarsskymningHendrix interview shortly after Woodstock..... Interviewer: "So Jimi - what's it like to be the best guitar player in the world?" Jimi: "Dunno, go and ask Rory Gallagher....."
|
| 27 Oct 2010, 21:28 |
|
 |
|
Joshunznera
|
knut wrote: Joshunznera wrote: knut wrote: [quote="Joshunznera"]
Aftonbladet är den enda (eller i alla fall den viktigaste)källan till fakta för en stor grupp människor.[xx(]
<font color="blue"><b>...stor grp människor = sossar?</b></font id="blue">[:D] http://www.myspace.com/gudarsskymningHendrix interview shortly after Woodstock..... Interviewer: "So Jimi - what's it like to be the best guitar player in the world?" Jimi: "Dunno, go and ask Rory Gallagher....." Problemet är att alldeles för många kvällstidningsläsare tror att det de läser per automatik är sant <u><u><b>eftersom det är tryckt i en stor tidning eller publicerat på samma stora tidningars web</b></u></u>. När blir någonting man läser <i>någonsin"] sant vare sig det är publicerat i en stor eller liten tidning, på nätet eller på papper? http://www.myspace.com/gudarsskymningHendrix interview shortly after Woodstock..... Interviewer: "So Jimi - what's it like to be the best guitar player in the world?" Jimi: "Dunno, go and ask Rory Gallagher....." [/quote] när man kan verifiera det som skrivs..[:0] ----------------- 
|
| 27 Oct 2010, 21:32 |
|
 |
|
Plexiglas
|
Joshunznera wrote: knut wrote: Joshunznera wrote: [quote="knut"]
[quote="Joshunznera"]
Aftonbladet är den enda (eller i alla fall den viktigaste)källan till fakta för en stor grupp människor.[xx(]
<font color="blue"><b>...stor grp människor = sossar?</b></font id="blue">[:D] http://www.myspace.com/gudarsskymningHendrix interview shortly after Woodstock..... Interviewer: "So Jimi - what's it like to be the best guitar player in the world?" Jimi: "Dunno, go and ask Rory Gallagher....." Problemet är att alldeles för många kvällstidningsläsare tror att det de läser per automatik är sant <u><u><b>eftersom det är tryckt i en stor tidning eller publicerat på samma stora tidningars web</b></u></u>. När blir någonting man läser <i>någonsin"] sant vare sig det är publicerat i en stor eller liten tidning, på nätet eller på papper? http://www.myspace.com/gudarsskymningHendrix interview shortly after Woodstock..... Interviewer: "So Jimi - what's it like to be the best guitar player in the world?" Jimi: "Dunno, go and ask Rory Gallagher....." [/quote] när man kan verifiera det som skrivs..[:0] [/quote] Alla som publicerar ngt har en egen agenda. Kan inte se en enda dags- eller kvällstidning, eller annan publikation för den delen, som har den absoluta sanningen som #1! http://www.myspace.com/gudarsskymningHendrix interview shortly after Woodstock..... Interviewer: "So Jimi - what's it like to be the best guitar player in the world?" Jimi: "Dunno, go and ask Rory Gallagher....."
|
| 27 Oct 2010, 21:37 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
knut wrote: Alla som publicerar ngt har en egen agenda. Kan inte se en enda dags- eller kvällstidning, eller annan publikation för den delen, som har den absoluta sanningen som #1!
Jag skulle nog vilja påstå att de tidningar som lever på att sälja lösnummer även har en tendens att "uppfinna sina nyheter". En landsortstidning däremot, med hög grad av prenumeranter, jobbar på ett annorlunda sätt. På riksplanet håller jag nog Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet som hyggligt seriösa. Men hundraprocentigt är det nog aldrig. [^]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 27 Oct 2010, 23:25 |
|
 |
|
kjelle
|
Joshunznera wrote: kjelle wrote: Det vet väl alla, att kvällstidningarna inte innehåller något djupare än det som står på löpet!
Jag köper ungefär en per år, i tron att det finns något bakom den intressanta(?) löprubriken, men blir lika besviken varje gång/år. När ska man lära sig? Har säkert spenderat en boutique pedals värde på sån skit![;)]
Läsa AB på nätet är gratis och ger dig full insyn i skvallervärlden[8D] men glöm som sagt inte att det är underhållning det handlar om (och io många fall lyteskomik). Vill du ha fakta bör du söka vidare[:)] ----------------- Jag blir inte ens underhållen, bara irriterad.[:(!] 
|
| 27 Oct 2010, 23:39 |
|
 |
|
Jyda
|
Nu var det inte min mening att (för femtielfte gången [:)]) klaga på Aftonbladet. Att det är en skvallerblaska är nog rätt klarlagt.
Frågan är hur man som journalist kan skriva en artikel utan att reflektera över att man hämtar flodhästfakta från Aftonbladet. Borde man inte skämmas över att man inte orkar kolla upp sånt?
<i>Igår var det 2 minusgrader i Hälsingland, enligt Aftonbladet. USA:s president heter Barack Obama, enligt Aftonbladet. AIK ligger sist i tabellen, enligt Aftonbladet. I helgen går vi över till vintertid, enligt Aftonbladet"] Well, you catch my drift. [8D]
|
| 27 Oct 2010, 23:56 |
|
 |
|
Plexiglas
|
FenderBender wrote: knut wrote: Alla som publicerar ngt har en egen agenda. Kan inte se en enda dags- eller kvällstidning, eller annan publikation för den delen, som har den absoluta sanningen som #1!
Jag skulle nog vilja påstå att de tidningar som lever på att sälja lösnummer även har en tendens att "uppfinna sina nyheter". En landsortstidning däremot, med hög grad av prenumeranter, jobbar på ett annorlunda sätt. På riksplanet håller jag nog Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet som hyggligt seriösa. Men hundraprocentigt är det nog aldrig. [^]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2"> Min erf av lantistidningar (kommer själv från en håla utanför gbg) är ännu sämre än det jag sett på riksplanet. Förfaan, de kan ju inte ens stava till sina egna namn efter artikeln många gånger, och är ytterst lokalt färgade i sina alster!!! eller missuppfattar jag dig nu???[:D] http://www.myspace.com/gudarsskymningHendrix interview shortly after Woodstock..... Interviewer: "So Jimi - what's it like to be the best guitar player in the world?" Jimi: "Dunno, go and ask Rory Gallagher....."
|
| 28 Oct 2010, 22:23 |
|
 |
|
Joshunznera
|
knut wrote: FenderBender wrote: knut wrote: Alla som publicerar ngt har en egen agenda. Kan inte se en enda dags- eller kvällstidning, eller annan publikation för den delen, som har den absoluta sanningen som #1!
Jag skulle nog vilja påstå att de tidningar som lever på att sälja lösnummer även har en tendens att "uppfinna sina nyheter". En landsortstidning däremot, med hög grad av prenumeranter, jobbar på ett annorlunda sätt. På riksplanet håller jag nog Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet som hyggligt seriösa. Men hundraprocentigt är det nog aldrig. [^][;)]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2"> Min erf av lantistidningar (kommer själv från en håla utanför gbg) är ännu sämre än det jag sett på riksplanet. Förfaan, de kan ju inte ens stava till sina egna namn efter artikeln många gånger, och är ytterst lokalt färgade i sina alster!!! eller missuppfattar jag dig nu???[:D] http://www.myspace.com/gudarsskymningHendrix interview shortly after Woodstock..... Interviewer: "So Jimi - what's it like to be the best guitar player in the world?" Jimi: "Dunno, go and ask Rory Gallagher....." jag är mer fascinerad av hur den lilla tidningen kan ha prenumeranter när de fokuserar på notiser om källarinbrott och syföreningens årsmöte men inte skriver ett skit om vad som händer utanför byn. Är det därför det finns så många vilsna väljare i Hässleholm tex? Noll koll[}:)] ----------------- 
|
| 28 Oct 2010, 22:33 |
|
 |
|
kkrans
|
Joshunznera wrote: knut wrote: FenderBender wrote: [quote="knut"] Alla som publicerar ngt har en egen agenda. Kan inte se en enda dags- eller kvällstidning, eller annan publikation för den delen, som har den absoluta sanningen som #1!
Jag skulle nog vilja påstå att de tidningar som lever på att sälja lösnummer även har en tendens att "uppfinna sina nyheter". En landsortstidning däremot, med hög grad av prenumeranter, jobbar på ett annorlunda sätt. På riksplanet håller jag nog Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet som hyggligt seriösa. Men hundraprocentigt är det nog aldrig. [^][;)]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2"> Min erf av lantistidningar (kommer själv från en håla utanför gbg) är ännu sämre än det jag sett på riksplanet. Förfaan, de kan ju inte ens stava till sina egna namn efter artikeln många gånger, och är ytterst lokalt färgade i sina alster!!! eller missuppfattar jag dig nu???[:D] http://www.myspace.com/gudarsskymningHendrix interview shortly after Woodstock..... Interviewer: "So Jimi - what's it like to be the best guitar player in the world?" Jimi: "Dunno, go and ask Rory Gallagher....." jag är mer fascinerad av hur den lilla tidningen kan ha prenumeranter när de fokuserar på notiser om källarinbrott och syföreningens årsmöte men inte skriver ett skit om vad som händer utanför byn. Är det därför det finns så många vilsna väljare i Hässleholm tex? Noll koll[}:)] -----------------  [/quote] Ujuj... det var som en direktspark i kulorna av en äkta nollåtta [;)] Jag som numera läser DN har nån gång läst Norrbottens Kuriren, NSD och till och med en och en annan Haparandabladet vet att det är faktiskt ganska intressant att läsa on "källarinbrott" det känns som liksom närmare nyheter än det där stockholmsdrabblet [:D]
|
| 28 Oct 2010, 22:41 |
|
 |
|
Joshunznera
|
kkrans wrote: Joshunznera wrote: knut wrote: [quote="FenderBender"]
[quote="knut"] Alla som publicerar ngt har en egen agenda. Kan inte se en enda dags- eller kvällstidning, eller annan publikation för den delen, som har den absoluta sanningen som #1!
Jag skulle nog vilja påstå att de tidningar som lever på att sälja lösnummer även har en tendens att "uppfinna sina nyheter". En landsortstidning däremot, med hög grad av prenumeranter, jobbar på ett annorlunda sätt. På riksplanet håller jag nog Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet som hyggligt seriösa. Men hundraprocentigt är det nog aldrig. [^][;)]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2"> Min erf av lantistidningar (kommer själv från en håla utanför gbg) är ännu sämre än det jag sett på riksplanet. Förfaan, de kan ju inte ens stava till sina egna namn efter artikeln många gånger, och är ytterst lokalt färgade i sina alster!!! eller missuppfattar jag dig nu???[:D] http://www.myspace.com/gudarsskymningHendrix interview shortly after Woodstock..... Interviewer: "So Jimi - what's it like to be the best guitar player in the world?" Jimi: "Dunno, go and ask Rory Gallagher....." jag är mer fascinerad av hur den lilla tidningen kan ha prenumeranter när de fokuserar på notiser om källarinbrott och syföreningens årsmöte men inte skriver ett skit om vad som händer utanför byn. Är det därför det finns så många vilsna väljare i Hässleholm tex? Noll koll[}:)] -----------------  [/quote] Ujuj... det var som en direktspark i kulorna av en äkta nollåtta [;)] Jag som numera läser DN har nån gång läst Norrbottens Kuriren, NSD och till och med en och en annan Haparandabladet vet att det är faktiskt ganska intressant att läsa on "källarinbrott" det känns som liksom närmare nyheter än det där stockholmsdrabblet [:D] [/quote] Närå det var inte meningen att klanka på landsorten, bara på lokaltidnings-världen och jorå. jag läser också lokalblaskor ibland. Till fritidshuset får jag ibland Eskilstunakuriren och Katrineholms-dito (bor mitt emellan). På Öland läser jag Barometern ibland och hemma blir det tidningen "Mitt i" . Visst kan dessa tidningar vara kul, men jag förstår inte hur många kan välja dessa tidningar som enda källa till nyheter ----------------- 
|
| 28 Oct 2010, 23:02 |
|
 |
|
lillefar
Joined: 06 Jan 2010, 16:20 Posts: 4265 Location: Boden Norrbotten
|
I sak är det ju rätt då det är svårt att på tu man hand moppsa upp sig mot en flodhäst. Man får lätt narig hy av en sådan kontakt [:D][:D][:D]
"Det är aldrig försent att ge upp"
|
| 29 Oct 2010, 00:43 |
|
|