View unanswered posts | View active topics It is currently 10 May 2026, 12:28

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Skivspelarproblem 
Author Message

Jag har en Dual CS 505-4 som tills nu fungerat bra. Nu lägger ena kanalen ibland av, för att efter tag komma tillbaka. Ibland försvinner nästan allt ljud och det som fortfarande hörs är väldigt distat. Ett lätt tryck nedåt på tonhuvudet under spelning löser problemet tillfälligt. Men det återkommer strax igen.

Någon som vet vad kan vara? Nålen är nyligen bytt och jag har testat olika nåltryck utan att det blivit bättre.

24 Oct 2010, 12:55
Profile ICQ YIM WWW

däcksparkare wrote:

Jag har en Dual CS 505-4 som tills nu fungerat bra. Nu lägger ena kanalen ibland av, för att efter tag komma tillbaka. Ibland försvinner nästan allt ljud och det som fortfarande hörs är väldigt distat. Ett lätt tryck nedåt på tonhuvudet under spelning löser problemet tillfälligt. Men det återkommer strax igen.

Någon som vet vad kan vara? Nålen är nyligen bytt och jag har testat olika nåltryck utan att det blivit bättre.

Kontakt problem eller ett kabelbrott.

Börja med elekronik rengöring på kontaktytor. Funkar det så är det bara vanlig hederlig oxid. Annars kabelbyte i tonarmen.

24 Oct 2010, 12:58
Profile ICQ WWW

Tack för snabbt svar! Bara för att dubbelkolla så att jag förstått dig rätt - problemet bör alltså vara kontaktproblem i tonhuvud eller arm?

24 Oct 2010, 13:19
Profile ICQ YIM WWW

Tack för snabbt svar! Bara för att dubbelkolla så att jag förstått dig rätt - problemet bör alltså vara kontaktproblem i tonhuvud eller arm?

Har råkat ut för samma sak ett antal gånger med div. skivspelare, har i stort sett alltid varit dålig kontakt vid pickupen (tonhuvud finns i bandspelare).
Vagt minne att pickupen sitter skruvad och pickupen har fyra smala trådar baktill med klämbleck då kan du lite försiktigt vrid på dessa fram och tillbaks så försvinner oxiden. Ibland är det lättare att ta loss dem och sätta tillbaks dem ett par gånger, brukar själv använda en vinklad liten tång.

24 Oct 2010, 15:04
Profile
Reply to topic   [ 4 posts ]