| Author |
Message |
|
klast
Joined: 29 May 2005, 11:28 Posts: 1376 Location: Eskilstuna
|
 Svenska insatsen i Afghanistan
Är ju inte en traditionell fredsbevarande insats, utan känns mera som ett städjobb för att röja upp efter amerikanernas krig som störtade den sittande regimen. Om jag fattat rätt så stödde väl USA (delar av?) samma falanger med vapen för att de skulle kunna kasta ut ryssarna.
Likheterna med Irak är ju slående. Först stöttar USA Saddam Hussein, bl a i ett blodigt krig mot Iran och sedan störtar man honom.
I båda fallen tycks USA vara ute efter hämnd. Och i båda fallen lär det ta lång tid innan det blir fred och stabilitet.
Klas
...all the times I've had to play while people sat there drunk...
|
| 20 Oct 2010, 10:13 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
USA borde själva får städa upp efter sina små korståg. Men dom fegar och drar sig ur... [^]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">
|
| 20 Oct 2010, 14:16 |
|
 |
|
daffyd
|
Jag tillhör defenitivt dom som tycker att svenska soldater inte alls ska vistas där. Ett krig som inte går att vinna verkar det som ju. Mvh Daffyd Call me black, call me white. Call me anything you like, just don´t call me late for a party! haraldhellstrom@hotmail.com
|
| 20 Oct 2010, 15:14 |
|
 |
|
ramjac
Joined: 05 May 2007, 22:30 Posts: 763 Location: mitt i småland
|
Jag tycker man ska införa en rolig världsregering enligt Isac Asimovs intergalaktiska kvasifilosofiska principer. Då försvinner allt som inte är bra. Håller man inte med mig är man helt knäpp.
Skämt åsido, städjobbet innebär också gradvis ökad trygghet för vanligt folk i det kaos som landet hamnat i. Att Bush-regimen inte var världsmästare i konsekvensanalys får resten av världen lida för nu. Men, att avsluta den internationella militära och humanitära insatsen i förtid skulle drabba gemene afghan hårt.
|
| 20 Oct 2010, 16:24 |
|
 |
|
Haraldrig
|
FenderBender wrote: USA borde själva får städa upp efter sina små korståg. Men dom fegar och drar sig ur... [^]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2"> Södertälje är en stor "sophink" för amerikanernas "skräp". Läs det nu rätt och inte som en vänsterradikalist[;)] I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud
|
| 20 Oct 2010, 19:50 |
|
 |
|
Haraldrig
|
ramjac wrote: Jag tycker man ska införa en rolig världsregering enligt Isac Asimovs intergalaktiska kvasifilosofiska principer. Då försvinner allt som inte är bra. Håller man inte med mig är man helt knäpp.
Skämt åsido, städjobbet innebär också gradvis ökad trygghet för vanligt folk i det kaos som landet hamnat i. Att Bush-regimen inte var världsmästare i konsekvensanalys får resten av världen lida för nu. Men, att avsluta den internationella militära och humanitära insatsen i förtid skulle drabba gemene afghan hårt.
Rör inte våra opiumodlingar!!! I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud
|
| 20 Oct 2010, 19:51 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Haraldrig wrote: FenderBender wrote: USA borde själva får städa upp efter sina små korståg. Men dom fegar och drar sig ur... [^]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2"> Södertälje är en stor "sophink" för amerikanernas "skräp". <font color="blue"><b>Läs det nu rätt</b></font id="blue"> och inte som en vänsterradikalist[;)] I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud och hur menar du att man ska läsa detta på rätt sätt? ----------------- 
|
| 20 Oct 2010, 20:18 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Joshunznera wrote: Haraldrig wrote: FenderBender wrote: USA borde själva får städa upp efter sina små korståg. Men dom fegar och drar sig ur... [^]  <font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2"> Södertälje är en stor "sophink" för amerikanernas "skräp". <font color="blue"><b>Läs det nu rätt</b></font id="blue"> och inte som en vänsterradikalist[;)] I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud och hur menar du att man ska läsa detta på rätt sätt? -----------------  Jag elaborerade lite på termen "städa upp efter USA". Således fick det bli städtermer. I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud
|
| 20 Oct 2010, 20:25 |
|
 |
|
ramjac
Joined: 05 May 2007, 22:30 Posts: 763 Location: mitt i småland
|
Haraldrig wrote:
Rör inte våra opiumodlingar!!!
Nej, det är väl den enda näringen som faktiskt ökat i omfattning sedan invasionen. Underligt.
|
| 20 Oct 2010, 20:40 |
|
 |
|
Haraldrig
|
ramjac wrote: Haraldrig wrote:
Rör inte våra opiumodlingar!!!
Nej, det är väl den enda näringen som faktiskt ökat i omfattning sedan invasionen. Underligt. Hmmmm.... Sverige bidrar med några hundra mille till Afghanska bönder. Kritiker menade att vi bidrog till att Afghanska bönder odlar opium med svenskt statsstöd. Reinfeldt svarade att vi inte ska lägga oss i vad de odlar. Men vapenindustrin behöver ju pengar så varför inte[:)] I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud
|
| 20 Oct 2010, 20:43 |
|
 |
|
spindeln
|
självklart ska Sverige hjälpa till som alla andra länder....t ex Danmark och övriga Europa.
Sitta här o gråta för en soldats liv är pinsamt....tänk så många andra som dött och som dör om inte alla hjälps åt för att utrota taliban-asen.
|
| 21 Oct 2010, 16:38 |
|
 |
|
OGF
|
spindeln wrote: Sitta här o gråta för en soldats liv är pinsamt....tänk så många andra som dött och som dör om inte alla hjälps åt för att utrota taliban-asen.
+1 [:)]
|
| 21 Oct 2010, 18:42 |
|
 |
|
Sopwith Camel
|
spindeln wrote: självklart ska Sverige hjälpa till som alla andra länder....t ex Danmark och övriga Europa.
Sitta här o gråta för en soldats liv är pinsamt....tänk så många andra som dött och som dör om inte alla hjälps åt för att utrota taliban-asen.
+1 Potrzebie!
|
| 21 Oct 2010, 20:50 |
|
 |
|
BiTTeR
|
Jag är mest förundrad över att folk blir förvånade när militära styrkor blir beskjutna. Det är ju inte direkt ett diskjobb de sökt ? Å andra sidan tror jag inte att styrkorna gör mer än förskjuter problemen till en snar framtid m.a.o så fort styrkorna drar sig tillbaka så börjar säkerligen dräggen att frodas igen så då är det väl bättre att vi tar hem trupperna och slutar strössla pengar där nere och låter de som vill ner och kriga gå med något annat förband som legosoldat eller liknande.
|
| 21 Oct 2010, 21:15 |
|
|