View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Jun 2026, 12:23

Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Otrevlig ton på Blocket. 
Author Message

Post Otrevlig ton på Blocket.
Den senaste månaden har jag kollat på Blocket ganska mycket,anledningen
var att jag behövde en skruttbil ett par månader.
Det som slår mig att väldigt många säljare skapar otrevliga annnonser.
Tex,Pratar endast svenska,behövs tolk blir det dyrare,byter ej mot kebab och flygande mattor,har nog med kompisar,prutar du blir det 500 kr dyrare direkt,Inga Alibabas,pruta och jag lägger på luren.
Däcksparkare m,m gör sig ej besvär,har nog med mailkompisar.
Säljer endast till svenskt personnr.
Inte varje annons,men väldigt många innehåller detta,trist tycker jag.Skulle aldrig ringa på en sådan annons
Prutat och klart tycker jag är urkorkat att skriva,det är
oftast begagnade varor,självklart skall man pruta om man tycker det
är befogat,så då svarar jag inte på sådana annonser heller.
Sur som faen är jag idag[:D].

01 Oct 2010, 14:20
Profile

man tycker ju att Blocket kunde moderera lite hårdare, ett par av dina exempel är ju på gränsen till diskriminerande.

Själv har jag lämnat Blocket. Köper och säljer på eBay istället. Men helst på BOJen förstås[:)]

-----------------

Image

01 Oct 2010, 14:34
Profile WWW

Har sålt ett par bilar på blocket, efter att ha blivit upprings av ett antal personer, vid alla möjliga tider, som försöker övertyga en om att de gör en välgärning genom att ta emot bilen och betala nästan hälften av vad som begärs i annonsen, med motiveringen att det inte är en bra bil. Utan att de har tittat/provkört den. Har jag viss förståelse för ovanstående texter i annonser[:o)].
Sålde en bil för ett antal år sedan och fick reda på efter affären att man behövde ett riktigt svenskt personnummer (inte tillfälliga). Detta resulterade i 15-20 timmars telefonerande under ett par månader med trafikverket etc. innan jag blev avförd som ägare till bilen.

01 Oct 2010, 14:34
Profile

Har sålt ett par bilar på blocket, efter att ha blivit upprings av ett antal personer, vid alla möjliga tider, som försöker övertyga en om att de gör en välgärning genom att ta emot bilen och betala nästan hälften av vad som begärs i annonsen, med motiveringen att det inte är en bra bil. Utan att de har tittat/provkört den. Har jag viss förståelse för ovanstående texter i annonser[:)].

+1

01 Oct 2010, 14:36
Profile

Quote:

Det är ju hela syftet med att skriva så! [:)]
dvs att slippa svar från folk som vill pruta på det färdigprutade priset.

Ärligt, sälja bil på Blocket är ingen lek.... betydligt tuffare bransch än gitarrer att ge sig in i.

01 Oct 2010, 14:42
Profile ICQ WWW

Quote:
Själv har jag lämnat Blocket. Köper och säljer på eBay istället. Men helst på BOJen förstås[:)]

Köper/Säljer du din beggade bil på Ebay ?

01 Oct 2010, 14:43
Profile ICQ WWW

Det är du som säljare och annonsör som bestämmer vem du gör affärer med och till vilket pris du säljer dina prylar för. De flesta invandrare har svårt att läsa svenska, varför dylika texter inte har någon verkan. [^]

Araber är hårda prutare och allmänt svåra att göra affärer med. Det har dock inget att göra med att de är dumma, otrevliga, snåla eller allmänt uppstudsiga. Det har med deras kultur hemifrån att göra. Det är så det fungerar i de länder de kommer ifrån. Om du säger att du vill ha 4000 för något, så drar de automatiskt slutsatsen att det är 2000 som är lägsta pris. [;)]

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">

01 Oct 2010, 15:00
Profile ICQ WWW

Quote:

jag köper inte beggad bil[:o)]

Jag sålde faktiskt en bil på Blocket för ett par år sedan. Började annonsen med texten (typ):
<i><b>
Denna bil har jag satt ett mycket lågt pris på eftersom jag vill sälja den idag söndag. Jag är INTE intresserad av byten/delbyten och det finns absolut ingen prutmån på bilen, så om du inte är beredd att betala det jag begär kan du sluta läsa här</b>"]

Jorå jag fick MASSOR av mail och telefonsamtal under den tid det tog att sälja bilen. Sedan raderade jag ju annonsen så snart bilen var såld (efter ett par timmar)

Mailen hade alla möjliga prutförslag och bytesförslag. Ett som jag kommer ihåg speciellt var en som ville delbyta med en midjestyrd åkgräsklippare[:0]

-----------------

Image

01 Oct 2010, 15:01
Profile WWW

Quote:
Mailen hade alla möjliga prutförslag och bytesförslag. Ett som jag kommer ihåg speciellt var en som ville delbyta med en midjestyrd åkgräsklippare[:0]

Ojdå, undrar om det inte var jag [B)]
Var det en Jonsered?

Roligast är när man får mail och SMS med meddelandet: " hek jag är jätteintresserad av din Bil , ring mig snarast X"

När man ringer upp får man frågan : " VAD FÖR BIL? Vad har du, vilken årsmodell? vad ska du ha? "

Seriöst

01 Oct 2010, 15:08
Profile ICQ WWW

Quote:

har en kompis som blev intresserad av mitt eBay-handlande för några år sedan och började importera bilar från USA som han sedan säljer i Sverige. Han tar nog hem en i månaden typ, verkar inte vara ngt större problem. Han köper allt i NYC-området och har en kontakt med en firma som hämtar och kör ner bilen till Wallenius-båten samt fixar alla papper. I Gbg är det en annan firma som mot en blygsam avgift tullar in bilen och transporterar den på bil-trailer till grindhålet (som ligger vid en större väg) där han bor.

Så att köpa bil via eBay verkar inte var ngt problem, det är nog trixigare att sälja

-----------------

Image

01 Oct 2010, 15:09
Profile WWW

Var i Marocco och luffade på 80-talet,den första arab jag träffade
hade lärt sig en fras på svenska -Remember,PRUTA !!
Fast sedan blåste han mig och lurade bort mig till hans hemby.
Försökte pruta där i hans affär,men då slog han mig i huvudet med sin flipp-flopp,
samtitidigt sa han -Det här får du för 30 Dirham,prutade för
hårt tror jag.
Fick fly och sova under ett skjul i öknen,medans en mob letade mig hela natten,så man får inte pruta för hårt heller.
Men det var helt en annan story.Jag tycker bara inte om
när folk är otrevliga.[:(]

01 Oct 2010, 15:09
Profile

Efter att ha sålt ett par gamla bilar via Blocket och Eniro förstår jag de som skriver sådär - man får många samtal som är rent slöseri med tid. Visserligen måste man acceptera att inte alla svarar som man vill, men "massbilköparna" från stockholmsförorterna tar alla pris...

Exempel: Fick en intresserad köpare som ville börja med att pruta i telefon och jag sade "pris diskuteras när du tittat på bilen" - men det var för långt från Tensta till Linköping så han ville inte köpa. "OK", sade jag, "jag är ändå i Stockholm på söndag så då kan du titta". När Söndagen kom svarade han inte ens i telefon...

Ett tag senare satte jag ut en ny annons på bilen. Första samtalet var en kvinna som frågade "sista priset?" - och jag svarade som förut att priset diskuteras på plats - då lade hon bara på luren.

En timme senare ringde dock liraren som inte svarade i telefon första gången - han verkade inte minnas att han ringt på samma bil förut - och denna gång åkte han faktiskt bil ned till mig och fick därför pruta lite och köpte sen bilen.

Varje gång jag har satt ut annons på Blocket på gammal bil har jag fått över 20 svar via mail, telefon och SMS, där 90% har varit "sista priset-kompisar" och skumma bytesförslag.

Man tröttnar.

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

01 Oct 2010, 15:49
Profile

FenderBender wrote:

Det är du som säljare och annonsör som bestämmer vem du gör affärer med och till vilket pris du säljer dina prylar för. De flesta invandrare har svårt att läsa svenska, varför dylika texter inte har någon verkan. [^]

Araber är hårda prutare och allmänt svåra att göra affärer med. Det har dock inget att göra med att de är dumma, otrevliga, snåla eller allmänt uppstudsiga. Det har med deras kultur hemifrån att göra. Det är så det fungerar i de länder de kommer ifrån. Om du säger att du vill ha 4000 för något, så drar de automatiskt slutsatsen att det är 2000 som är lägsta pris. [;)]

Ja jädrar...och sen undrar folk hur klichéfyllda fördomar där man klumpar ihop vitt skilda individer under påklistrade gemensamma etiketter sprids... [xx(]

01 Oct 2010, 15:51
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:

Ja jädrar...och sen undrar folk hur klichéfyllda fördomar där man klumpar ihop vitt skilda individer under påklistrade gemensamma etiketter sprids... [xx(]

Trevlig helg på dig också, Ersmarker! [:D]

01 Oct 2010, 16:06
Profile ICQ WWW

Bilar säljer man väl i GDS-hallarna? Åtminstone har jag blivit tillfrågad de (få) gånger jag varit där, när jag behövt en lyft:

Brukar låta: "Du, jag köper din bil, va. Bästa priset!" Och sedan halas en plånbok, tjock som en fotboll, upp och det bläddras med tusenlapparna. Budet brukar ligga på halva värdet.

Jag ser kanske lättlurad och hungrig ut.[:p]

Image

01 Oct 2010, 16:09
Profile WWW

FenderBender wrote:

och man undrar ju hur många araber det finns i Sverige över huvud taget[:)]

-----------------

Image

01 Oct 2010, 16:18
Profile WWW

Att det kan vara en otrevlig ton på blocket beror nog mer på köparna. Hade man inte fått påhopp, hot och andra otrevligheter kastade mot sig när man avböjer ett skambud man fått så hade man nog haft en trevligare ton i annonsen. Jag är iförsig trevlig i annonserna men sen väljer jag att inte svara på många av de som visar intresse också, ofta efter en enkel googling på personens emailadress. Någon nämnde att det ligger i vissas kultur att tokpruta varje gång och då får de ju också förvänta sig att annonserna tenderar att ända riktning från trevlig till otrevlig. Att folk inte respekterar "prutat och klart" är ju bara vanskapt oavsett om varan är begagnad eller ny, leta då istället upp en annan annons utan den texten och pruta där. Musiker är lite annorlunda då alla verkar pruta och ofta tror ja priserna är satta med ett högre pris än tänkt bara för att köparen ska få pruta lite. Finns helt enkelt bättre och mer givande saker att göra med sin tid än att tömma inkorgen på nötter.

01 Oct 2010, 17:39
Profile ICQ WWW

Kan heller inte förstå varför man vill köpa billiga skitbilar på blocket när man kan få en vettig begagnad bil för runt 30-40k på en bilfirma.

Ha!
Det är ju dom vettiga bilarna för runt 30-40k som såldes "sista priset billigt" på blocket för en vecka eller två sen....

01 Oct 2010, 18:01
Profile

Varje gång jag lägger ut en annons på Blocket får jag minst tio samtal från just däcksparkare, fullblodsidioter, någon som är skitfull och någon som inte pratar svenska så jag förstår! Att
pruta är helt okej tycker jag men oftast är det obefogat då jag alltid sätter ett så attraktivt
pris för att bli av med prylen snabbt...

01 Oct 2010, 18:53
Profile ICQ YIM WWW

Har sålt bil på Blocket ett par gånger, och det är ju ett rent helvete. Telefonnummer ska man INTE ha i annonsen eftersom det inte finns något automatiserat idiotfilter... email är bra, då är det lättare att själv sålla bort idioterna. Sen ska man INTE ha regnumret synligt på bilderna och INTE använda hela sitt namn, och helst även skriva in ett lätt modifierat postnummer. Jag har gjort alla dessa misstag och det slutar alltid med att det står en mörkhårig prutklan på 7 personer utanför dörren och skriker "sista priset kompis" klockan 23:30 en tisdag när halva grannskapet ligger och sover. Helvete vad förbannad jag blir när jag tänker på det, snacka om att få sina "fula" fördomar bekräftade på ett ytterst konkret och handgripligt sätt.

Så jag förstår verkligen de som formulerar sig så bryskt som de exempel vi såg i förstainlägget.

01 Oct 2010, 22:12
Profile

texas wrote:

Den senaste månaden har jag kollat på Blocket ganska mycket,anledningen
var att jag behövde en skruttbil ett par månader.
Det som slår mig att väldigt många säljare skapar otrevliga annnonser.
Tex,Pratar endast svenska,behövs tolk blir det dyrare,byter ej mot kebab och flygande mattor,har nog med kompisar,prutar du blir det 500 kr dyrare direkt,Inga Alibabas,pruta och jag lägger på luren.
Däcksparkare m,m gör sig ej besvär,har nog med mailkompisar.
Säljer endast till svenskt personnr.
Inte varje annons,men väldigt många innehåller detta,trist tycker jag.Skulle aldrig ringa på en sådan annons
Sur som faen är jag idag[:D].

Jag har polare som försökt sälja bilar på blocket och de skulle nog alla använda sig av liknande "krav" om de skulle göra det igen efter vad jag förstått när de berättat vad de tvingats genomlida.

Å andra sidan, det är mycket smidigare att göra som jag: aldrig svara i telefon om numret inte finns sparat i min nummerlista (iofsg så svarar jag inte ens då heller[:)])

I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men
I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud

01 Oct 2010, 22:23
Profile ICQ YIM WWW

TheStoryteller wrote:

Har sålt bil på Blocket ett par gånger, och det är ju ett rent helvete. Telefonnummer ska man INTE ha i annonsen eftersom det inte finns något automatiserat idiotfilter... email är bra, då är det lättare att själv sålla bort idioterna. Sen ska man INTE ha regnumret synligt på bilderna och INTE använda hela sitt namn, och helst även skriva in ett lätt modifierat postnummer. Jag har gjort alla dessa misstag och det slutar alltid med att det står en mörkhårig prutklan på 7 personer utanför dörren och skriker "sista priset kompis" klockan 23:30 en tisdag när halva grannskapet ligger och sover. Helvete vad förbannad jag blir när jag tänker på det, snacka om att få sina "fula" fördomar bekräftade på ett ytterst konkret och handgripligt sätt.

Så jag förstår verkligen de som formulerar sig så bryskt som de exempel vi såg i förstainlägget.

Ha ha, också tycker folk att det är tokigt i de delar av USA där man får skjuta inkräktare på sin tomt[:D]

I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men
I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud

01 Oct 2010, 22:25
Profile ICQ YIM WWW

Visade en bil på Bromma flygplats för en spekulant som kom flygandes från Malmö.

Nä han fick inte pruta.

Då blev han sur och tyckte att jag var dum mot honom. Då ville han att jag skulle betala hans flygbiljett tillbaka till Malmö!!
Häpp[:)][:)][:)]

Bo-Conny Skruvlin

02 Oct 2010, 08:44
Profile WWW

Har sålt ett par bilar på blocket, efter att ha blivit upprings av ett antal personer, vid alla möjliga tider, som försöker övertyga en om att de gör en välgärning genom att ta emot bilen och betala nästan hälften av vad som begärs i annonsen, med motiveringen att det inte är en bra bil. Utan att de har tittat/provkört den. Har jag viss förståelse för ovanstående texter i annonser[:o)].
Sålde en bil för ett antal år sedan och fick reda på efter affären att man behövde ett riktigt svenskt personnummer (inte tillfälliga). Detta resulterade i 15-20 timmars telefonerande under ett par månader med trafikverket etc. innan jag blev avförd som ägare till bilen.

Det enda som krävs om du ska sälja bilen till en person utan svenskt personnummer är att förutom anmälan om ägarbyte så ska du bifoga en kopia av köparens pass samt köparens adress i Sverige.

- - - - - - - - - - - -
Framus Golden Television 1967
Aria Pro II Stagecaster 1977
Äger inget från 1987
Epiphone LP Special 1997

04 Oct 2010, 13:52
Profile

Visade en bil på Bromma flygplats för en spekulant som kom flygandes från Malmö.

Nä han fick inte pruta.

Då blev han sur och tyckte att jag var dum mot honom. Då ville han att jag skulle betala hans flygbiljett tillbaka till Malmö!!
Häpp[:)][:)][:)]

Bo-Conny Skruvlin

Han får väl arkivera den upplevelsen i mappen "shit happens"! [:D]

04 Oct 2010, 14:42
Profile ICQ WWW

Joshunznera wrote:

Mike Leaf wrote:

Quote:

har en kompis som blev intresserad av mitt eBay-handlande för några år sedan och började importera bilar från USA som han sedan säljer i Sverige. Han tar nog hem en i månaden typ, verkar inte vara ngt större problem. Han köper allt i NYC-området och har en kontakt med en firma som hämtar och kör ner bilen till Wallenius-båten samt fixar alla papper. I Gbg är det en annan firma som mot en blygsam avgift tullar in bilen och transporterar den på bil-trailer till grindhålet (som ligger vid en större väg) där han bor.

Så att köpa bil via eBay verkar inte var ngt problem, det är nog trixigare att sälja

Finns ju speciella hemsidor för att importera Usa bilar , nackdelen med Ebay är ju de höga avgifterna för säljaren, vilket tas ut av köparen.

Själva grejen med att importera bilar är ju att hålla avgifterna och kostnaden nere, fixa upp bilen regga den och sälja den med en rejäl vinst. Någon annan orsak att importera själv ser jag inte. Vill man ha en redan reggad och tillfixad bil finns de ju på Blocket.

04 Oct 2010, 14:54
Profile ICQ WWW

Har själv gjort 2 bilaffärer på Blocket senaste månaden, gick kanon. Köpte en Voyager i Skåne (56 mil från mig) och sålde vår 3:e bil en Golf veckan efter. Inget prut i någon av dessa affärer.

Visst blev jag nedringd och fick skambud, men inte så det störde.
3 timmar efter jag själv sänkte priset i annonsen såldes den direkt.

Det är ju roligare i alla fall när det händer lite än med musikinstrument där man inte får ett enda svar på en vecka ibland.

04 Oct 2010, 14:58
Profile ICQ WWW

Tycker inte det är nån jäkla "ton" alls på Blocket...har anmält ett intresse för 2 olika Telecasters och inte faen får man ens ett svar [:(!]

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Att märka ord är den svages sätt att hämnas!"]</font id="pink">
http://www.myspace.com/theboogiecats

09 Oct 2010, 09:44
Profile
Reply to topic   [ 34 posts ]  Go to page 1, 2  Next