| Author |
Message |
|
anders64
|
 Pay Pal...HJÄLP :-)
En snubbe i Florida vill köpa min hoj. Jag fick detta mail av honom..vi har gjort upp priset och nu vill han betala  ..Vad ska man tänka på, verkar allt i sin ordning. Vad behöver man tänka på om man ska sälja ett fordon utomlands? Verkar detta skumt..scam? Hello , Thanks for your response. I Agree with price So i will be paying directly into your PayPal account without any delay. Get back to me with the details below : Name: PayPal Email address Cell Phone No.: Total Cost of the item. Or you can send me a paypal money request, so once i receive the details i will go ahead with the payment through PayPal and then i will contact my shipping company after you get the payment. I will need your home address for the auto to be Picked Up by the Shipping Company.. Have a nice day.
|
| 08 Jun 2010, 14:32 |
|
 |
|
anders64
|
läste..lät inget vidare Han vill dessutom att de ska gå snabbt som faan  ..haha Näe..det där får nog vara
|
| 08 Jun 2010, 14:47 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Varför skriver han "auto" när det handlar om en motorcykel? Och "total cost of the item"?
Känns som formuleringar i ngn sorts standardmail man använder om man är i parallell kontakt med en massa annonsörer som säljer fordon. Finns ju en del varianter till bedrägeri även via Paypal så det kan nog vara lämpligt med en del försiktighet. Then again så har jag ju inte sett hela mailkonversationen eller vet bakgrunden, så...
/D
|
| 08 Jun 2010, 14:49 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Vanligaste SCAM med bilar var väl överbetalning? dvs att han 'av misstag' sätter in för mycket pengar, därefter när de syns på ditt paypal konto ber dig betala tilbaka överskottet, sen görs det reverse på hela betalningen och du är blåst.
verkar skumt att någon i USA skulle köpa och betala en hoj i förskott av en främling på andra sidan jordklotet
|
| 08 Jun 2010, 14:56 |
|
 |
|
anders64
|
ja de e klart de e en scam
|
| 08 Jun 2010, 14:59 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
jag tycker att du ska chansa lite, livet blir mycket mer spännande på det viset. Skicka hojen för påseende och be honom betala via ett konto i ngn bananrepublik, så har du lite cash att ta ut där när du ska på semester win-win [8D][:o)] -----------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 08 Jun 2010, 17:44 |
|
 |
|
lillefar
Joined: 06 Jan 2010, 16:20 Posts: 4265 Location: Boden Norrbotten
|
Handpenning är ju en klassiker i samanhanget och en lurig bedragare betalar det om han kan komma åt varorna mot att senare betala en störee summa. Be honom pröjsa innan leverans!
Lillefar
"Det är aldrig försent att ge upp"
|
| 08 Jun 2010, 23:33 |
|
 |
|
Fotogeno
|
Men vafan??? Med risk för att vara helt jävla blåögd och borta.
Är inte Paypall en tredjehands part som är till för att krångla till bedrägerier och underlätta i just den här sortens affärer? Han säger att han vill sätta in pengarna på ditt paypall konto! Ok! Innebär det inte att ingen av er kommer åt dem igen utan bägges medgivande när de är på kontot? Du kan även kolla att han inte betalar för mycket. När du har levererat och han har meddelat paypall att han fått varan så släpper de betalningen till dig!
Det är iofs inte hela världen om du känner dig osäker gällande PayPall. Om du ändå vill ge det hela en chans så finns det en hel radda med "säkra" betalnings alternativ som har använts långt före internet som du kan föreslå din köpare. Snacka med din bank så kan de säkert förklara för och nackdelar med de olika betalnings sätten. Eller kanske prata med en speditör direkt. En sån behöver du ändå kontakta om du skall skicka hojen. Jag har tom för mig att de kan agera som ditt alt hans ombud och säkerställa att de verkligen hämtar varan hos dig innan banken släpper pengarna. Passa även på att kolla att du väljer rätt form att transportera varan på och vem som bär ansvaret under transporten. både till och från kaj etc. Nåväl det där kan en erfaren speditör sätta dig in i.
Det optimala är väl i så fall om du kan få köparen att gå med på att du får pengarna via hans speditör/ombud i Sverige och överlåta allt ansvar, försäkringar och sånt på köparen och hans speditör när de hämtar hojen och den lämnar din tomt eller garaget. Det kan kosta en liten slant att få hjälp av banken eller speditören men är köparen seriös så hittar ni säkert ett sätt att lösa det hela på.
Att man exporterar hojar från Sverige är inte alls så ovanligt eller konstigt som det vid första anblick kan se ut! Den super korta säsongen gör att vi har en av världens mest välbehållna beg marknad av lågmilare. Kolla bara på blocket och titta på hur lite de i allmänhet har hunnit gå. Lägger man dessutom till alla återfalls hojar som bara går runt kvarteret i vackraste vädret och vårdas efter konstens alla regler så är ju tanken inte lika främmande att den svenska marknaden är intressant. Även om man bor i Florida och har ett enkelt tillträde till det amerikanska utbudet. I Florida kan du ju köra året runt. Det innebär att de går ungefär som bilarna. Att hitta en fin kanske lite äldre eller tom vintage hoj med några få tusen mil på mätaren blir ju inte lika enkelt då. Tillgången och efterfrågan efter i våra ögon högst alldagliga bajkar kan ju även trissa upp priserna på en stor marknad om utbudet av fina lågmilare är begränsat. Att de har krånglat med japanerna gällande import av japanska varor är ju inte obekant. Det har säkerligen medfört att en del intressanta hojar aldrig togs in. Eller av andra skäl var ointressanta att ta in. Skatt eller/och försäkringskostnader på cylindervolym eller hk kan ha en rejäl påverkan och begränsa efterfrågan på stora hojar och vise versa. Om det nu skulle gälla USA låter jag vara osagt men det fenoment finns på andra marknader. Jag antar också att de "japanska" hojar som tillverkas i USA dominerar utbudet och fördyrar importmodellerna. HDs köper de tillbaka pga att inte har gått något. Hade HD inte leverans problem på nya hojar som gjorde att intresset för begmarknaden åkte i topp? Eller?? fan jag minns inte exakt.
Bo-Conny Skruvlin
|
| 08 Jun 2010, 23:41 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Fotogeno wrote: Är inte Paypall en tredjehands part som är till för att krångla till bedrägerier och underlätta i just den här sortens affärer?
Nja. Paypal är främst just ett system som underlättar överföringar av betalningar mellan parter. Quote: Han säger att han vill sätta in pengarna på ditt paypall konto! Ok! Innebär det inte att ingen av er kommer åt dem igen utan bägges medgivande när de är på kontot?
Nej, så fungerar det inte. Quote: Du kan även kolla att han inte betalar för mycket. När du har levererat och han har meddelat paypall att han fått varan så släpper de betalningen till dig!
Återigen, så fungerar det inte. Quote: Eller kanske prata med en speditör direkt. En sån behöver du ändå kontakta om du skall skicka hojen.
[?] Köparen anger ju i mailet att han ska ordna frakten från sin sida. I övrigt får man nog som sagt titta på de underliga standardformuleringarna i mailet som ett varningstecken. Naturligtvis ska man inte vara övernojjig, men det finns ett par klassiska varningstecken i informationen ovan som man nog bör ta till sig. Därtill ska man vara klar över vilken typ av tjänst Paypal är, vilket alltså skiljer sig en del från vad du antog här ovan. /D
|
| 09 Jun 2010, 00:58 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Paypal är farligt att sälja dyra saker med, köparen kan starta en 'dispute' efter han fått varan och har du otur så reverserar PP affären i dennes förmån, dvs betalar tillbaka pengar från ditt konto, sen tycker dom att Ni skall göra upp om hur och ev prylen skall återlämnas....
Ska man göra en sån här affär så kolla upp vad det är för kille, kontakta honom och tala i telefon få hans address verifierad och kolla med ex referenser.
Att han skulle betala allt i förskott utan att ha sett prylen och inte känna dig känns ju märkligt med dom avstånden , blir ju i princip omöjligt att reklamera (utom via PP då...)
|
| 09 Jun 2010, 11:34 |
|
 |
|
Kjell Hell
Joined: 28 Dec 2007, 02:03 Posts: 70 Location: Upplands Väsby (och Avesta)
|
Om inte PayPal vill betala tillbaka så kan man med fördel vända sig till den bank som utfärdat kontokortet man kopplat till PayPal. Jag råkade ut för att en snubbe inte skickade prylar jag köpt via Ebay och begärde att PayPal skulle ta tillbaka pengarna. De vägrade med motiveringen att deras tidsgräns överskridits eller liknande. Jag skickade min email-korrespondens till Nordea och det tog inte lång tid innan pengarna fanns på mitt konto igen.
Så PayPal är inte sista instans om man har problem med leveransen. Men om det skulle fungera i Marcusss fall vet jag inte. Det behövs nog i alla fall ett intyg från en expert.
kjell.akerblom (snabel-a) abc.se
|
| 09 Jun 2010, 12:58 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Kjell Hell wrote: Om inte PayPal vill betala tillbaka så kan man med fördel vända sig till den bank som utfärdat kontokortet man kopplat till PayPal. Jag råkade ut för att en snubbe inte skickade prylar jag köpt via Ebay och begärde att PayPal skulle ta tillbaka pengarna. De vägrade med motiveringen att deras tidsgräns överskridits eller liknande. Jag skickade min email-korrespondens till Nordea och det tog inte lång tid innan pengarna fanns på mitt konto igen.
Så PayPal är inte sista instans om man har problem med leveransen. Men om det skulle fungera i Marcusss fall vet jag inte. Det behövs nog i alla fall ett intyg från en expert.
kjell.akerblom (snabel-a) abc.se
Nu talar ju du 'åt andra hållet' dvs som köpare och då är pp´s skydd jättebra, men du är i andra änden och råkar ut för en oseriös köpare så kan det bli problem.
|
| 09 Jun 2010, 13:04 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Quote: Ja tjena liksom - vem tusan bemödar sig göra nåt sånt för att få tillbaka de 2000 spänn som halsen kostade? Inte jag i alla fall.
Nä, orkar man inte reklamera och har råd att bli blåst så.... Annars fungerar ju dessa skydd jättebra för just KÖPARE nu var det ju säljare det var frågan om i denna tråd..... med en ev oseriös köpare och då blir det annorlunda
|
| 09 Jun 2010, 13:06 |
|
 |
|
anders64
|
De finns köpare i sverige så det fixar sig. Sen är det jobbigt att packa hojen och skicka den..finns inte så stora gitarrlådor så den får plats 
|
| 10 Jun 2010, 10:20 |
|
|