View unanswered posts | View active topics It is currently 11 Jun 2026, 03:03

Reply to topic  [ 13 posts ] 
hustrun gömde en öl åt mig! 
Author Message

Post hustrun gömde en öl åt mig!
runt jul 2008 köpte jag ett gäng Innis&Gunn Island Cask, inte den vanliga I&G således utan en betydligt rökigare variant som importerats i en mycket begränsad mängd. Nåväl, de flaskor som jag lyckades norpa t mig gick åt rätt snabbt såklart och sedan dess har jag fått vara utan denna i mitt tycke perfekta öl

Tills ikväll när hustrun plötsligt ropade att hon hade en överraskning till mig. Döm om min förvåning när hon drar fram en lagom kyld Island Cask! Det visar sig att hon hade noterat att jag tyckte särskilt mycket om denna öl och varit på bolaget dagen efter för att köpa fler. Det fanns dock bara en kvar (när jag kom fanns det ingen) och den köpte hon och gömde bakom några syltburkar i matkällaren

Åså idag var det tydligen dags då. Ett och ett halvt år senare! så länge hade ju inte jag kunnat spara bärsen hur god den än är. Nåväl, nu har jag an´vnjutit denna fantastiska ale och kan bara konstatera att den inte farit illa av ett och ett halvt års lagring. Tvärtom, den är fanimig ännu bättre nu! Måste kolla om man kan privatimportera sånt här

Skål förresten!

Image

-----------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

14 May 2010, 19:02
Profile WWW

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

14 May 2010, 19:20
Profile

Drack upp min sista när datumet var på upphällningen och den smakade hur bra som helst! Den har ju funnits i omgångar på systemet så den borde ju kunna dyka upp igen. Den sista laddningen gjorde man tydligen för att vi svenskar gillade den så mycket.

Hmm, får nog hämta en av mina vällagrade Traquair house ale, jag blev törstig [:D]!

Micke

javelin70 [at] hotmail.com

14 May 2010, 19:21
Profile ICQ WWW

Själv är jag ensam och övergiven i hemmet över helgen.
Ska trösta mig med lite "Gubbröra a la Bilton", dvs en ganska traditionell gubbröra fast med lite avocado i.

Till detta en kall lager och en provsmakning av Haga Sommarakvavit!

Skål!

/Bilton
"Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."

bilton[snabela]telia.com

14 May 2010, 19:21
Profile

Oj, hon har nog säkert räknat med att du ska mumsa kärleksgrotta i kväll...[:p][:D][^]

14 May 2010, 19:23
Profile

Kan bara hålla med ,fick tag på en sådan förra året.
Godaste öl helvete jag smakat.

14 May 2010, 20:29
Profile

________________________________________________________________________________________________
<b><font color="green">http://www.ponamerosundown.com - http://www.myspace.com/ponamerosundown</font id="green"></b>

<b>Kommande spelningar:</b>
100424 Backstage/Skövde
100625 Ab Anfall Mc/Kungsör

14 May 2010, 21:14
Profile WWW

Om Du inte redan hade norpat henne så vore ju rådet att gifta Dig med henne!

//H

14 May 2010, 21:57
Profile

Den ölsorten har jag aldrig smakat! Trevlig fru! Skål på dig och frun.

Image

15 May 2010, 01:29
Profile WWW

Min käre fader berätta nämligen om en rolig sak, om det stämmer vet jag inte tyvärr.

Men eftersom systembolaget har monopol över alkohol i Sverige, kan man ställa kraven att beställa hem det man vill ha från hela världen. Utan att betala fraktavgifter, tull och allt vad det nu kan vara. De sätter alltså priset man skulle fått betala om man köper det på plats.

Någon som kan bekräfta det?

Vi/han besöker nämligen Kina och Hongkong lite då och då, Tzingtao har då blivit hans riktiga öl-favorit.

Med vänliga hälsningar av mig, Christian Henning.

15 May 2010, 13:35
Profile WWW

Kul![:p]

Min käre fader berätta nämligen om en rolig sak, om det stämmer vet jag inte tyvärr.

Men eftersom systembolaget har monopol över alkohol i Sverige, kan man ställa kraven att beställa hem det man vill ha från hela världen. Utan att betala fraktavgifter, tull och allt vad det nu kan vara. De sätter alltså priset man skulle fått betala om man köper det på plats.

Någon som kan bekräfta det?

Vi/han besöker nämligen Kina och Hongkong lite då och då, Tzingtao har då blivit hans riktiga öl-favorit.

Självklart får betala både skatter och frakter, men det stämmer att det är ganska enkelt att privatimportera. Det innebär dock inte alltid att det blir billigt, och oftast måste du beställa minst en hel låda öl och inte enstaka flaskor. För att det ska funka måste det också finnas en säljare som systembolaget kan köpa av, en del tycker att det är för krångligt och vägrar sälja den vägen.

http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Privatimport.htm har mer info om både förfarande och kostnader.

Värt att notera är att denna procedur, "Privatimport" används även om du vill köpa öl från ett svenskt bryggeri som monopolet valt att inte vilja sälja.

-------------

15 May 2010, 13:52
Profile

Å andra sidan, Tsingtao är väl en ganska generisk lager av asiatisk typ, så gillar man den borde det vara ganska lätt att hitta något som smakar åt samma håll i det vanliga sortimentet. [:)]

-------------

15 May 2010, 13:56
Profile

Tack för svar, sen i och med denna post får jag 2 guld-stjärnor, <font size="5">äntligen</font id="size5">.

15 May 2010, 15:06
Profile WWW
Reply to topic   [ 13 posts ]