Privatisering till varje pris
Det finns en del människor som sjunger den vackra sången om mindre skatt och mer privatisering men jag förstår inte refrängen helt?
Jag måste först säga att jag inte har något emot privat verksamhet men jag ser inte den i alla lägen som en nödvändig ersättning till kommunala tjänster.
Ett exempel:
Jag bor i Enskede i Stockholm, granne med en f.d moderat politiker som tröttnade på jobbet och fick livstidspension på 40 laxar när hon lämnade sin höga post i Stockholms kommun... Anyway det var inte det jag ska prata om men jag tyckte det var lustigt eftersom det är hennes parti som pläderar på att se till att alla ska tillbaka till ett jobb och Axeldamen är långt ifrån pensionsåldern...
Nej tillbaka till mitt exempel... I Enskede hade dessa krafter så pass mycket representation att de gick och privatiserade några daghem & Fritis. Så föreståndarinnan fick ta över verksamheten för en billig peng (där rök en del skattefinansierade investeringar rakt in i hennes ficka)... men well det låter bra då... drömmen om bättre effektivitet och bla bla bla... vad hände?
Direkt efter första årets bokslut tog damen hem flera miljoner i vinst över till sitt eget konto. Under året hade hon då "lyckas" effektivisera personalen (sparkat några).
Min enkla fråga:
Vad tjänar jag som skattebetalare och barnen i Enskede på detta??
Tidigare gick också dagiset med vinst men då kom det tillbaka till kommunens skattekista dvs "min kommunala skattekista"...
Nu försvann pengarna till en, i mitt tycke, person med sämre ideologisk grundfilosofi.
Kan någon ur Alliansens vänner förklara för mig vad som var vitsen och vinsten med detta?
Det är så lätt särskilt i valtider att måla allt svart o vit... Valfrihet existerar inte mer om inte det finns råd eller möjlighet att välja. Det är inte heller alltid privatisering som gör att man per automatik får större valfrihet. Inte så sällan skapas istället ett större avgrund som gör att de som har råd får valfrihet och de andra inget...
Se hur det USA som Obama försöker att förändra ser ut...
mvh/Slowhand2
Peace - Love & LeftHanded Guitars
http://www.swedenblue.comhttp://slow.blogg.se