View unanswered posts | View active topics It is currently 15 Jun 2026, 08:03

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Privatisering till varje pris 
Author Message

Det finns en del människor som sjunger den vackra sången om mindre skatt och mer privatisering men jag förstår inte refrängen helt?

Jag måste först säga att jag inte har något emot privat verksamhet men jag ser inte den i alla lägen som en nödvändig ersättning till kommunala tjänster.

Ett exempel:
Jag bor i Enskede i Stockholm, granne med en f.d moderat politiker som tröttnade på jobbet och fick livstidspension på 40 laxar när hon lämnade sin höga post i Stockholms kommun... Anyway det var inte det jag ska prata om men jag tyckte det var lustigt eftersom det är hennes parti som pläderar på att se till att alla ska tillbaka till ett jobb och Axeldamen är långt ifrån pensionsåldern...

Nej tillbaka till mitt exempel... I Enskede hade dessa krafter så pass mycket representation att de gick och privatiserade några daghem & Fritis. Så föreståndarinnan fick ta över verksamheten för en billig peng (där rök en del skattefinansierade investeringar rakt in i hennes ficka)... men well det låter bra då... drömmen om bättre effektivitet och bla bla bla... vad hände?

Direkt efter första årets bokslut tog damen hem flera miljoner i vinst över till sitt eget konto. Under året hade hon då "lyckas" effektivisera personalen (sparkat några).

Min enkla fråga:
Vad tjänar jag som skattebetalare och barnen i Enskede på detta??
Tidigare gick också dagiset med vinst men då kom det tillbaka till kommunens skattekista dvs "min kommunala skattekista"...
Nu försvann pengarna till en, i mitt tycke, person med sämre ideologisk grundfilosofi.

Kan någon ur Alliansens vänner förklara för mig vad som var vitsen och vinsten med detta?

Det är så lätt särskilt i valtider att måla allt svart o vit... Valfrihet existerar inte mer om inte det finns råd eller möjlighet att välja. Det är inte heller alltid privatisering som gör att man per automatik får större valfrihet. Inte så sällan skapas istället ett större avgrund som gör att de som har råd får valfrihet och de andra inget...
Se hur det USA som Obama försöker att förändra ser ut...

mvh/Slowhand2
Peace - Love & LeftHanded Guitars
Image
http://www.swedenblue.com
http://slow.blogg.se

13 May 2010, 20:11
Profile ICQ WWW

Jag gillar principen att vissa verksamheter kan privatiseras. Däremot tycker jag att vissa funktioner ska vara gemensamt ägda utan uttalat vinstsyfte, tex sjukvården militären, polisen och i princip även skolan. Tycker iofs att det kan finnas skäl att det finns privata skolor och sjukhus också, men huvudsakligen bör detta skötas av oss alla gemensamt

Att privatisera av ideologiska skäl är däremot knappast en bra ide. Det är tyvärr just vad som skett i ditt fall och inte minst i Stockholm city där man rear ut allmännyttans hus till hugade spekulanter. Att sälja en lägenhet för 1MSEK när den dan efter kan säljas på nytt av den nye ägaren för 2MSEK är inget annat än förskingring av skattebetalarnas medel på privatiseringens altare

Att detta ändå sker är ju uppenbart beroende på att man till varje pris vill privatisera såmycket som möjligt. Går det inte att sälja till marknadspris får man sänka priset, det handlar inte främst om att dra in stålar till stat och kommun, det handlar om en ideologi med skygglappar

Tyckte en av Alliansens vänner[8D]

-----------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

13 May 2010, 20:50
Profile WWW

Jag anser att den så kallade <b>blandekonomin</b> vi hade i Sverige tidigare hade kunnat vara en bra utgångspunkt för blandägd industri och offentlig sektor. Denna blandekonomi var internationellt sett mer känd som <b>den svenska modellen</b>. [^]

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">

13 May 2010, 21:00
Profile ICQ WWW

Jag anser att den så kallade <b>blandekonomin</b> vi hade i Sverige tidigare hade kunnat vara en bra utgångspunkt för blandägd industri och offentlig sektor. Denna blandekonomi var internationellt sett mer känd som <b>den svenska modellen</b>. [^]

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">

blandekonomi råder ju fortfarande i Sverige vad jag förstår. Liksom i USA och även Kina faktiskt. Mer eller mindre då, men blandat är det. Den enda stat jag kan komma på i en hast som inte har blandekonomi är väl Nordkorea tror jag

-----------------

13 May 2010, 21:10
Profile WWW

Jag gillar principen att vissa verksamheter kan privatiseras. Däremot tycker jag att vissa funktioner ska vara gemensamt ägda utan uttalat vinstsyfte, tex sjukvården militären, polisen och i princip även skolan. Tycker iofs att det kan finnas skäl att det finns privata skolor och sjukhus också, men huvudsakligen bör detta skötas av oss alla gemensamt

Att privatisera av ideologiska skäl är däremot knappast en bra ide. Det är tyvärr just vad som skett i ditt fall och inte minst i Stockholm city där man rear ut allmännyttans hus till hugade spekulanter. Att sälja en lägenhet för 1MSEK när den dan efter kan säljas på nytt av den nye ägaren för 2MSEK är inget annat än förskingring av skattebetalarnas medel på privatiseringens altare

Att detta ändå sker är ju uppenbart beroende på att man till varje pris vill privatisera såmycket som möjligt. Går det inte att sälja till marknadspris får man sänka priset, det handlar inte främst om att dra in stålar till stat och kommun, det handlar om en ideologi med skygglappar

Tyckte en av Alliansens vänner[8D]

-----------------

Precis, och det driver upp priserna till en situation där det då blir ett mer segregerat sammhälle.
Det ännu mer skruvade med privatisering av kommunal & staliga tjänster är ju väl att dom inte får driva konkurerande verksamhet om det finns privata alternativ, så säljer man ut tjänsterna så kan man inte gå tillbaka, då uppstår en konkurens konflikt.
Så det fick dom till.[:(!]

http//www.myspace.com/jonasedler

It´s all in the ears of the beholder

13 May 2010, 21:38
Profile WWW
Reply to topic   [ 5 posts ]