View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 16:25

Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Läsplatta ngn Nu men kort recension 
Author Message

Post Läsplatta ngn Nu men kort recension
Är lite sugen på en läsplatta till sommaren. Känns rätt tilltalande att ta med en 200g läsplatta tjock som en halv pocket istf att packa ner 8 pocketböcker i packningen

Har kikat lite på Sony Pocket Reader som verkar ha det man behöver och dessutom till ett inte alltför högt pris

Ngn här som har provat denna eller ngn annan liknande och har ngt bra tips om vad man ska leta efter, resp vad man ska undvika?

Image

-----------------

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

03 May 2010, 09:21
Profile WWW

Tänkte som du och köpte en Iriver Story Image, 2Gb internt och SD-kortplats för upp till 32Gb, funkar finfint och stöder de flesta format inklusive låneböcker i alla ebook-format nedladdade från våra bibliotek, klockrent!

Om man som jag tar emot långa texter i .txt, .doc eller .html-format kan man med fördel labba lite med sina utskriftsinställningar i resp. program och skriva ut dokumenten till .pdf och ladda upp dem till plattan, 1000 ggr lättare att läsa e-ink än LCD-skärm i långa stycken IMHO.

Canman.se säljer, dock har ju Sonyn fått väldigt bra reviews, men jag har inte provat den...

Blues66

Vet inte riktigt vad man bör leta efter mer än en platta som byter sida på så kort tid som möjligt då detta kan upplevas som störande, annars kan jag bara rekommendera att man försöker få tag på böcker i epub-formatet vilka i min åsikt funkar bäst på läsplatta.

03 May 2010, 09:34
Profile

Tänkte som du och köpte en Iriver Story Image, 2Gb internt och SD-kortplats för upp till 32Gb, funkar finfint och stöder de flesta format inklusive låneböcker i alla ebook-format nedladdade från våra bibliotek, klockrent!

Om man som jag tar emot långa texter i .txt, .doc eller .html-format kan man med fördel labba lite med sina utskriftsinställningar i resp. program och skriva ut dokumenten till .pdf och ladda upp dem till plattan, 1000 ggr lättare att läsa e-ink än LCD-skärm i långa stycken IMHO.

Canman.se säljer, dock har ju Sonyn fått väldigt bra reviews, men jag har inte provat den...

Blues66

Vet inte riktigt vad man bör leta efter mer än en platta som byter sida på så kort tid som möjligt då detta kan upplevas som störande, annars kan jag bara rekommendera att man försöker få tag på böcker i epub-formatet vilka i min åsikt funkar bäst på läsplatta.

coolers

två frågor:

hur lång tid tar det att byta sida?

VArför vill man ha ett tangentbord, som på din iRiver?

-----------------

03 May 2010, 10:04
Profile WWW

Just i denna finns det en memo & kalenderfunktion, man kan alltså skriva till filer i den, ngt jag aldrig gjort eller kommer att göra, känner inte längre att tangenterna är "i vägen" dock...

Blues66

Att byta sida tar ca 1 sek. skärmen blinkar till när man gör det och i början störde jag mig, nu har jag vant mig och är cool med detta!

03 May 2010, 10:19
Profile

http://www.blendtec.com/willitblend/vid ... video=ipad

[:D][:D][:D]

03 May 2010, 10:38
Profile ICQ WWW

-----------------

03 May 2010, 11:41
Profile WWW

http://elib.se/bibliotek/

Allt du velat veta om e-böcker men aldrig vågat fråga!

Blues66

03 May 2010, 11:43
Profile

Hur lång är drifttiden på en tocken där? Sommartid kan jag bli liggande i en bekväm solstol eller på en brygga i timtal, och en pocketbok behöver inte laddas om och man har råd att slänga den när man läst klart...

Image

03 May 2010, 13:50
Profile WWW

Läsplattan jag har drar enbart ström när man vänder sida, en laddning skall räcka till 3000 sidvändningar, you do the math...

Har haft min i 2 veckor, laddade fullt när jag tog ur den ur paketet, använt den dagligen sedan dess, batteri-indikatorn visar fortfarande full laddning[:0][:0]

Blues66

03 May 2010, 13:56
Profile

Läsplattan jag har drar enbart ström när man vänder sida, en laddning skall räcka till 3000 sidvändningar, you do the math...

Har haft min i 2 veckor, laddade fullt när jag tog ur den ur paketet, använt den dagligen sedan dess, batteri-indikatorn visar fortfarande full laddning[:0][:0]

Blues66

Mycket av energin borde gå till att driva LCD skärmen, speciellt om man ska kunna läsa utomhus. Uppkoppling till nätet kostar RF power, och processorn snurrar på i bakgrunden. Matten blir inte så enkel som du beskrev det.
Kanske går dom i någon sorts sleep mode, med läsbar skärm, för att spara laddning?

Två veckor verkar mycket bra, men man skall inte lita på laddningsindikatorerna för mycket... Men med den drifttiden skulle jag också vara intresserad.

Image

03 May 2010, 14:32
Profile WWW

Blues66 wrote:

Blues66

<font color="blue"><b>Mycket av energin borde gå till att driva LCD skärmen, speciellt om man ska kunna läsa utomhus. Uppkoppling till nätet kostar RF power, och processorn snurrar på i bakgrunden.</b></font id="blue"> Matten blir inte så enkel som du beskrev det.
Kanske går dom i någon sorts sleep mode, med läsbar skärm, för att spara laddning?

Två veckor verkar mycket bra, men man skall inte lita på laddningsindikatorerna för mycket... Men med den drifttiden skulle jag också vara intresserad.

Image

Nej det där stämmer inte riktigt

Denna typ av skärm drar i stort sett ingenting när den visar text, bara när den byter text /sida

Ingen belysning heller som drar ström

Ingen upplkoppling mot nätet som drar ström (USB till datorn när du laddar in böckerna)

-----------------

03 May 2010, 14:37
Profile WWW

http://www.eink.com/

Vi snackar hightech här, ingen sabla iPad[;)]

-----------------

03 May 2010, 14:38
Profile WWW

@ Kjelle, annan teknik här, ingen LCD se mina tidigare poster, går inte att jämföra i läsbarhet eller energiförbrukning, vi snackar svartvitt m. 16 nivåer av gråskala ej bakgrundsbelyst, det funkar!!

Blues66

03 May 2010, 14:55
Profile

Vart stoppar man in bokmärket?

Image
<font color="white"><h6>inget är så bra som att ha...bortsett från pod, floyd rose och variax</h6></font id="white"><font color="red"><h6>på nätterna drömmer jag om mitt arbete, på dagarna slår det in</h6></font id="red"><h6><font color="green">vissa säger att lycka inte går att köpa för pengar, jag antar att dom bara inte vet vart butiken ligger</h6></font id="green">

03 May 2010, 16:45
Profile ICQ WWW

kan man låna e-böcker på biblioteket?

-----------------

Förmodligen en tidsfråga innan man kan.
Ljudböcker finns, så du får använda din bärbara cd-spelare i stället.[:)]

Själv funderar jag på en Ipad så småningom.
Funderar på om det skulle kunna ersätta alla tusentals dokument som skickas inför nämnder och styrelser i framtiden. I dag får jag allt i pappersform samt som pdf.
Borde kunna spara en skog eller två per år.

/Bilton
"Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."

bilton[snabela]telia.com

03 May 2010, 17:12
Profile

Joshunznera wrote:

-----------------

Förmodligen en tidsfråga innan man kan.
Ljudböcker finns, så du får använda din bärbara cd-spelare i stället.[:)]

Själv funderar jag på en Ipad så småningom.
Funderar på om det skulle kunna ersätta alla tusentals dokument som skickas inför nämnder och styrelser i framtiden. I dag får jag allt i pappersform samt som pdf.
Borde kunna spara en skog eller två per år.

/Bilton
"Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."

bilton[snabela]telia.com

ska du bara läsa dukument är det ju smartare med en eink-manick, iPaden kan för mycket för att ha som läsplatta (och för lite för att ha som dator)

-----------------

03 May 2010, 17:35
Profile WWW

-----------------

Ja. http://www.elib.se/library/default.asp?lib=45 kommer man till från mitt lokala bibliotek.

Sen är väl eböcker fortfarande lite ... spritt i tekniken, så alla eboksformat funkar inte i alla läsare etc.

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

03 May 2010, 18:38
Profile

Joshunznera wrote:

-----------------

Ja. http://www.elib.se/library/default.asp?lib=45 kommer man till från mitt lokala bibliotek.

<font color="blue"><b>Sen är väl eböcker fortfarande lite ... spritt i tekniken, så alla eboksformat funkar inte i alla läsare etc.
</b></font id="blue">

-------------

Njae, håller man sig till det nya formatet ePUB så verkar det vara hyfsat kompatibelt. De flesta läsare klarar ePUB och pdf-format (plus "alla" bildformat)

http://en.wikipedia.org/wiki/EPUB

-----------------

03 May 2010, 21:01
Profile WWW

Det ställe där jag hittat eböcker som intresserat mig är oftast Amazon.com - men där säljer de ju inte alla till Sverige, och enbart till Kindle...

-------------

03 May 2010, 22:03
Profile

Var köper man böcker i ePUB-format då?

Det ställe där jag hittat eböcker som intresserat mig är oftast Amazon.com - men där säljer de ju inte alla till Sverige, och enbart till Kindle...

-------------

KINDLE verkar ju vara rätt förhärskande i USA och vad jag förstår finns det vissa kompatibilitetsproblem mellan ePUB och Kindle-formatet. Å andra sidan ser det efter lite ytligt Googlande ut som om det är rätt enkelt att konvertera Kindle-böcker till ePUB

Nu har jag beställt i alla fall[^] Rapport kommer framåt helgen

-----------------

03 May 2010, 22:30
Profile WWW

-------------

Jag handlar på http://www.waterstones.com, en stor bokhandel i UK, funkar bra, säljer det mesta i epub, Amazon säljer i sitt eget format till Kindle (enbart tror jag men är inte säker).

Blues66

03 May 2010, 23:29
Profile

@ Kjelle, annan teknik här, ingen LCD se mina tidigare poster, går inte att jämföra i läsbarhet eller energiförbrukning, vi snackar svartvitt m. 16 nivåer av gråskala ej bakgrundsbelyst, det funkar!!

Blues66

OK, got it. Men, att inte kunna ladda ner böcker utan att gå via en annan dator verkar ju inte riktigt tidsenligt?

Image

03 May 2010, 23:38
Profile WWW

bjoel wrote:

-------------

KINDLE verkar ju vara rätt förhärskande i USA och vad jag förstår finns det vissa kompatibilitetsproblem mellan ePUB och Kindle-formatet. Å andra sidan ser det efter lite ytligt Googlande ut som om det är rätt enkelt att konvertera Kindle-böcker till ePUB

Nu har jag beställt i alla fall[^] Rapport kommer framåt helgen

-----------------

Spännande! Låter intressant. Vilken blev det? Eftersom det är lite shaky på VC-bolagsfronten, kan jag få mycket ledigt i sommar! Då kan man behöva lite tidsfördriv regniga dagar.

Image

03 May 2010, 23:41
Profile WWW

Blues66 wrote:

Blues66

OK, got it. Men, att inte kunna ladda ner böcker utan att gå via en annan dator verkar ju inte riktigt tidsenligt?

Image

Om jag jämför med att resa mig ur hängmattan, sätta mig i bilen, förbränna fossilt bränsle i 3 mil från sommarstugan till närmsta bokhandel och tillbaka igen, så tycker jag att bärbart bredband i pMacBooken och en USB-kabel till läsplattan är rena rama Moonbase Alpha!

Blues66

03 May 2010, 23:49
Profile

kjelle wrote:

Blues66 wrote:

Blues66

Om jag jämför med att resa mig ur hängmattan, sätta mig i bilen, förbränna fossilt bränsle i 3 mil från sommarstugan till närmsta bokhandel och tillbaka igen, så tycker jag att bärbart bredband i pMacBooken och en USB-kabel till läsplattan är rena rama Moonbase Alpha!

Blues66

Nu var det ju inte en cellulosabok jag jämförde med, utan att kunna ladda ner det läsbara direkt i läsplattan. Utan en apparat till att bära på! Men man kanske får ge sig...

Image

03 May 2010, 23:57
Profile WWW

Blues66 wrote:

kjelle wrote:

[quote="Blues66"]

Blues66

Blues66

Nu var det ju inte en cellulosabok jag jämförde med, utan att kunna ladda ner det läsbara direkt i läsplattan. Utan en apparat till att bära på! Men man kanske får ge sig...

Image
[/quote]

det går inte att jämföra en läsplatte (TFT, LED, LCD eller OLED) med e-ink. Stoooor skillnad på synergonomin

Det blev en Sony Pocket Reader från Ad-libris. 2005:- ink frakt

-----------------

04 May 2010, 06:04
Profile WWW

nu har jag fått hemläsplattan och packat ihop den igen, den åker tillbaka till avsändaren i morgon

Varför? Jo främst för att skärmen visade sig vara 5" istf de 6" som det står på Adlibris hemsida där jag beställde. 5" är bra mycket mindre än 6" när det gäller en läsyta

Vidare tycker jag att den var för tung. 225g är på gränsen när man ska ligga på rygg i timtal och läsa med boken i en hand

Annars verkar ju själva tekniken och funktionen helt ok, men jag vill ha en större skärm (6-7 tum) och helst även några gram lättare

Sony Pocket Reader var inget för mig, men sökandet går vidare[:)]

EDIT: kolla förresten Babel 20.00, som bla annat handlar om just läsplattor!

-----------------

06 May 2010, 19:49
Profile WWW

Kollade Babel. Det var ju inte direkt ett teknikprogram.[;)] Författarna Englund och Malmsten, samt en kulturjournalist spånade mest om hur deras verk skulle kunna behandlas i "digitala böcker". Ganksa intressant diskussion, men från en annanvinkel än oss vanliga dödliga konsumenter.

Min fru kom hem igår efter ett möte med transplantationsnissar i Oslo. En läkare lägger stolt upp sin läsplatta (vet inte vilken sort, tydligen något mindre än A4), och skryter: I den här får hela studieprotokollet precis plats! (Alltså 150 tätskrivna A4 sidor). Varpå min fru ställer fram sin handväska och säger: Och i den här får pappersprotokollet plats, + mer grejor, och den väger mindre!
Läkarens läsplatta var rätt tung, och han tog inte fram den någon mer gång under mötet.

Inte för att det skulle dömma ut läsplattorna, men min fru hade kul!

Image

07 May 2010, 00:15
Profile WWW

Post Re: Läsplatta ngn Nu men kort recension
Själv köpte jag en Kobo touch ( http://kobobooks.com/touch ) när jag var i USA i somras. Den blev ju lite billigare av att den främst såldes genom Borders som gick i konkurs precis innan jag handlade.

Ganska liten, går ned i innerfickan på min jacka. Kontrasten kunde varit ett steg bättre, men för det mesta är jag helnöjd. Den sväljer glatt både det som Adlibris kallar Lettoböcker och andra Epub-böcker från t.ex. http://www.gutenberg.org/ utan problem. Böcker lånade på biblioteket kräver ju Adobe Digital Editions för att avkryptera men det funkar det med.

För PDF-läsningär den dock värdelös, då varken skalning eller zoomning fungerar bra. De flesta PDFer är ju satta i format större än Kobons skärm.

02 Sep 2011, 08:33
Profile

Post Re: Läsplatta ngn Nu men kort recension
bjoel wrote:
Själv köpte jag en Kobo touch ( http://kobobooks.com/touch ) när jag var i USA i somras. Den blev ju lite billigare av att den främst såldes genom Borders som gick i konkurs precis innan jag handlade.

Ganska liten, går ned i innerfickan på min jacka. Kontrasten kunde varit ett steg bättre, men för det mesta är jag helnöjd. Den sväljer glatt både det som Adlibris kallar Lettoböcker och andra Epub-böcker från t.ex. http://www.gutenberg.org/ utan problem. Böcker lånade på biblioteket kräver ju Adobe Digital Editions för att avkryptera men det funkar det med.

För PDF-läsningär den dock värdelös, då varken skalning eller zoomning fungerar bra. De flesta PDFer är ju satta i format större än Kobons skärm.

tack för tips! Bara den quiltade baksidan ger ju en rejäl dos BAS..

Ska till NYC snart igen och då ska jag nog slå till på en platta, blir att kolla in denna också :)

02 Sep 2011, 09:22
Profile
Reply to topic   [ 31 posts ]  Go to page 1, 2  Next