| Ljudbojen.com https://ljudbojen.com/ |
|
| aska i luften, torr luft https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=8&t=39485 |
Page 1 of 1 |
| Author: | TC 7 [ 15 Apr 2010, 23:19 ] |
| Post subject: | aska i luften, torr luft |
det har duggat lite här i sthlm o trots det luften känns fan torr som att gå in i en dammig blästringshall, , torrt i käften ere iallafall ,, nån mer som känner av det ? ------------------------- http://www.myspace.com/tommycougar Var DAG VAG gör mig glad ...Kinesen lurar dig din stackare ... |
|
| Author: | ramjac [ 15 Apr 2010, 23:59 ] |
| Post subject: | |
Har träffat flera i dag här nere i småland som harklat sig och klagat över torr luft. Själv har jag inte känt av det. Å andra sidan är jag gammal möbelsnickare så jag skulle nog kunna ta mig an två vulkaner [8D] |
|
| Author: | kjelle [ 16 Apr 2010, 00:58 ] |
| Post subject: | |
Låter som klena ursäkter för att få ta sig en kall bärs för att fukta strupen....[;)]
|
|
| Author: | TC 7 [ 16 Apr 2010, 02:21 ] |
| Post subject: | |
har snackat med en till precis som kännt irritationer av det i kväll åxå, fasen det sticker i även näsan, Kjelle, nja jo bira e väl alltid gott men kanske inte det som man första tänker på när man läst vad dom mikroskopiska partiklarna innehåller och om detta blir långvarigt, 2 dar eller år ?? det vet ju ingen i dagsläget, vi får verkligen hoppas på det bästa , ------------------------- http://www.myspace.com/tommycougar Var DAG VAG gör mig glad ...Kinesen lurar dig din stackare ... |
|
| Author: | Joshunznera [ 16 Apr 2010, 07:23 ] |
| Post subject: | |
Det jag tycker är intressant är hur hårt detta slår mot vårt samhälle. Hur beroende vi är av flygtrafiken. Att en vulkan under isen kan ställa till så mycket störningar i infrastrukturen är ju rätt skrämmande. Den senaste ekonomiska kollapsen blir ju rätt blek i jämförelsen.. ----------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
|
| Author: | Frisk [ 16 Apr 2010, 23:06 ] |
| Post subject: | |
Jag har inte märkt någonting, var jättefint väder här idag [8D] Thomas wrote: Precis det har jag funderat på. Det är ett väldigt känsligt samhälle vi byggt upp, en vulkan är något som funnits sedan begynnelsen. Skapar irritation idag. Det var som en sade till mig i går, "eftersom folk klagade på SJ i vintras när det snöade, så måste väl samma människor klaga på SAS nu när vulkanen spyr ut aska?" Det spelar ingen roll hur vi bygger upp sämhället i detta sammanhang. Vi kommer aldrig någonsin att kunna skydda oss mot vulkaner. Aldrig. Det enda vi möjligtvis skulle kunna klara av är att fly ifrån vulkaner och gömma oss, men förr eller senare måste man ändå komma fram från sitt gömställe. Får en såkallad supervulkan ett riktigt utbrott så är det inte ens säkert att människan överlever. |
|
| Author: | Haraldrig [ 16 Apr 2010, 23:16 ] |
| Post subject: | |
Frisk wrote: Jag har inte märkt någonting, var jättefint väder här idag [8D] Thomas wrote: Precis det har jag funderat på. Det är ett väldigt känsligt samhälle vi byggt upp, en vulkan är något som funnits sedan begynnelsen. Skapar irritation idag. Det var som en sade till mig i går, "eftersom folk klagade på SJ i vintras när det snöade, så måste väl samma människor klaga på SAS nu när vulkanen spyr ut aska?" Det spelar ingen roll hur vi bygger upp sämhället i detta sammanhang. Vi kommer aldrig någonsin att kunna skydda oss mot vulkaner. Aldrig. Det enda vi möjligtvis skulle kunna klara av är att fly ifrån vulkaner och gömma oss, men förr eller senare måste man ändå komma fram från sitt gömställe. <u>Får en såkallad supervulkan ett riktigt utbrott så är det inte ens säkert att människan överlever</u>. Det verkar ju dessvärre dröja. Curtis C called, left a message in Japanese. I returned the call, then reviewed the latest Taang release. Joe should have known that the Long Island lolita is the cause |
|
| Author: | bjoel [ 17 Apr 2010, 07:27 ] |
| Post subject: | |
Thomas wrote: Det är det jag tänker på. Vi har byggt upp ett samhälle som är så fantastiskt med alla bekvämligheter och hjälpmedel. Men likväl står vi maktlösa när naturen kör igång med saker som funnits längre än vad människan har funnits. Och med detta menar du att vi stället skulle a byggt upp ett samhälle hur? ------------- The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully. |
|
| Author: | Frisk [ 17 Apr 2010, 11:06 ] |
| Post subject: | |
Haraldrig wrote: Frisk wrote: Jag har inte märkt någonting, var jättefint väder här idag [8D] Thomas wrote: Precis det har jag funderat på. Det är ett väldigt känsligt samhälle vi byggt upp, en vulkan är något som funnits sedan begynnelsen. Skapar irritation idag. Det var som en sade till mig i går, "eftersom folk klagade på SJ i vintras när det snöade, så måste väl samma människor klaga på SAS nu när vulkanen spyr ut aska?" Det spelar ingen roll hur vi bygger upp sämhället i detta sammanhang. Vi kommer aldrig någonsin att kunna skydda oss mot vulkaner. Aldrig. Det enda vi möjligtvis skulle kunna klara av är att fly ifrån vulkaner och gömma oss, men förr eller senare måste man ändå komma fram från sitt gömställe. <u>Får en såkallad supervulkan ett riktigt utbrott så är det inte ens säkert att människan överlever</u>. Det verkar ju <font color="red">dessvärre</font id="red"> dröja. Curtis C called, left a message in Japanese. I returned the call, then reviewed the latest Taang release. Joe should have known that the Long Island lolita is the cause [:D][:D][:D] |
|
| Author: | TC 7 [ 17 Apr 2010, 14:39 ] |
| Post subject: | |
saxat från nyheterna , // Askan farligare än man trott Sverige 17 apr 13:16 Vulkanaskan som slungats ut över norra halvklotet är farligare än man tidigare trott. Anledningen är att den är finkornigare än väntat, vilket gör att den kan ta sig in i lungorna och fastna där. - Får man in den i lungorna kan kroppen inte göra sig av med den, säger Ari Tryggvason, seismolog, enligt Expressen. Inte nog med det, i och med att askan är mindre och lättare så stannar den också längre i luften och kan föras med vindarna längre sträckor. Det är astmatiker, kol-drabbade och de som har hjärtsvikt och kärlkramp som kommer att drabbas hårdast, men om askan börjar falla mot marken kommer alla att märka det i form av irritation i öga, näsa och svalg. ------------------------- http://www.myspace.com/tommycougar Var DAG VAG gör mig glad ...Kinesen lurar dig din stackare ... |
|
| Author: | spindeln [ 17 Apr 2010, 15:42 ] |
| Post subject: | |
håller på med en skiss på en jättekork som jag ska bygga och täppa igen vulkanen med. vill inte missa min london-resa i maj pga lite eld _______________________________ Har en massa Lavakablar: Pedalbordskit, krullkabel, clear connect - maila mig ! |
|
| Author: | Frisk [ 17 Apr 2010, 15:58 ] |
| Post subject: | |
TC 7 wrote: saxat från nyheterna , // Askan farligare än man trott Sverige 17 apr 13:16 Vulkanaskan som slungats ut över norra halvklotet är farligare än man tidigare trott. Anledningen är att den är finkornigare än väntat, vilket gör att den kan ta sig in i lungorna och fastna där. - Får man in den i lungorna kan kroppen inte göra sig av med den, säger Ari Tryggvason, seismolog, enligt Expressen. Inte nog med det, i och med att askan är mindre och lättare så stannar den också längre i luften och kan föras med vindarna längre sträckor. Det är astmatiker, kol-drabbade och de som har hjärtsvikt och kärlkramp som kommer att drabbas hårdast, men om askan börjar falla mot marken kommer alla att märka det i form av irritation i öga, näsa och svalg. ------------------------- http://www.myspace.com/tommycougar Var DAG VAG gör mig glad ...Kinesen lurar dig din stackare ... Usch! Bara att stänga fönstren då [:(!] spindeln wrote: håller på med en skiss på en jättekork som jag ska bygga och täppa igen vulkanen med. vill inte missa min london-resa i maj pga lite eld _______________________________ Har en massa Lavakablar: Pedalbordskit, krullkabel, clear connect - maila mig ! Det verkar ju som en jävligt bra lösning om du vill döda halva skandinavien. Täpper du igen så kommer det byggas upp tryck och när det väl smäller kommer det smälla mycket värre än kärnvapen. En pyroklastisk dusch är vad vi kommer få oss [:D] Men du säljer ju lava-kablar så du vet nog vad du gör [:D] |
|
| Author: | abergh [ 17 Apr 2010, 16:52 ] |
| Post subject: | |
Om vulkanutbrott med tillhörande aska nu är så farligt, varför är det inte förbjudet då? -------------------------------------------------- http://www.myspace.com/voodoobean Läs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/ |
|
| Author: | baberg [ 17 Apr 2010, 19:01 ] |
| Post subject: | |
abergh wrote: Om vulkanutbrott med tillhörande aska nu är så farligt, varför är det inte förbjudet då? -------------------------------------------------- http://www.myspace.com/voodoobean Läs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/ Det är förbjudet i Sverige. Har du sett nån vulkan här? [8D] |
|
| Author: | FenderBender [ 17 Apr 2010, 19:07 ] |
| Post subject: | |
spindeln wrote: håller på med en skiss på en jättekork som jag ska bygga och täppa igen vulkanen med. vill inte missa min london-resa i maj pga lite eld _______________________________ Har en massa Lavakablar: Pedalbordskit, krullkabel, clear connect - maila mig ! Bli båtflykting! [8D][;)] / Janne i Själevad, Örnsköldsvik <hr noshade size="1"> <font size="6"><b>Monkey<font color="red">Business</font id="red"></font id="size6"></b><font size="2">Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="size2"> |
|
| Author: | Joshunznera [ 17 Apr 2010, 19:19 ] |
| Post subject: | |
Nu gäller det att rusta för framtiden. Vad händer med fredagsmyset när Avocadon till guacamolen inte kan flygas in? Vad händer med alla som går på banan-diet? Hur faan klarar man sig utan physalis? Eller färska fikon? Hustrun har idag inventerat köksodlingarna och kan konstatera att vitlöken, gräslöken och basilikan kommer att leverera även i år. Därmed är midsommaren fixad[^] Tur att vinet går att köra i lastbil ----------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
|
| Author: | FenderBender [ 17 Apr 2010, 19:30 ] |
| Post subject: | |
Joshunznera wrote: Nu gäller det att rusta för framtiden. Vad händer med fredagsmyset när Avocadon till guacamolen inte kan flygas in? Vad händer med alla som går på banan-diet? Hur faan klarar man sig utan physalis? Eller färska fikon? Hustrun har idag inventerat köksodlingarna och kan konstatera att vitlöken, gräslöken och basilikan kommer att leverera även i år. Därmed är midsommaren fixad[^] Tur att vinet går att köra i lastbil ----------------- The beat goes on and I´m so wrongFör att inte tala om ölen! [:D] / Janne i Själevad, Örnsköldsvik <hr noshade size="1"> <font size="6"><b>Monkey<font color="red">Business</font id="red"></font id="size6"></b><font size="2">Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="size2"> |
|
| Author: | bjoel [ 17 Apr 2010, 19:50 ] |
| Post subject: | |
abergh wrote: Om vulkanutbrott med tillhörande aska nu är så farligt, varför är det inte förbjudet då? -------------------------------------------------- http://www.myspace.com/voodoobean Läs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/ Lugn, lugn, så fort Bodström kommer i regeringen så blir det nog det... [;)] ------------- The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully. |
|
| Author: | kjelle [ 17 Apr 2010, 21:04 ] |
| Post subject: | |
Joshunznera wrote: Nu gäller det att rusta för framtiden. Vad händer med fredagsmyset när Avocadon till guacamolen inte kan flygas in? Vad händer med alla som går på banan-diet? Hur faan klarar man sig utan physalis? Eller färska fikon? Hustrun har idag inventerat köksodlingarna och kan konstatera att vitlöken, gräslöken och basilikan kommer att leverera även i år. Därmed är midsommaren fixad[^] Tur att vinet går att köra i lastbil Naturligtvis förutsåg jag detta! Vinförrådet räcker minst ett år, men då får jag ligga i... Whiskylagret längre än så! Ölet kommer ändå med lastbil. Alltså, det nödvändigaste säkrat i skyddsrumsklassat förråd!
|
|
| Author: | skumberg [ 17 Apr 2010, 21:08 ] |
| Post subject: | |
baberg wrote: abergh wrote: Om vulkanutbrott med tillhörande aska nu är så farligt, varför är det inte förbjudet då? -------------------------------------------------- http://www.myspace.com/voodoobean Läs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/ Det är förbjudet i Sverige. Har du sett nån vulkan här? [8D] Det finns faktiskt vulkaner i skåne. Dom är visserligen släckta, det tog jätten Gustav lindberg hand om. Ni som sett äppelkriget vet vem jag talar om. |
|
| Author: | Joshunznera [ 17 Apr 2010, 21:19 ] |
| Post subject: | |
kjelle wrote: Joshunznera wrote: Nu gäller det att rusta för framtiden. Vad händer med fredagsmyset när Avocadon till guacamolen inte kan flygas in? Vad händer med alla som går på banan-diet? Hur faan klarar man sig utan physalis? Eller färska fikon? Hustrun har idag inventerat köksodlingarna och kan konstatera att vitlöken, gräslöken och basilikan kommer att leverera även i år. Därmed är midsommaren fixad[^] Tur att vinet går att köra i lastbil Naturligtvis förutsåg jag detta! Vinförrådet räcker minst ett år, men då får jag ligga i... Whiskylagret längre än så! Ölet kommer ändå med lastbil. Alltså, det nödvändigaste säkrat i skyddsrumsklassat förråd! ![]() japp, samma här. Har köpt mer än jag har förbrukat de senaste 20 åren så lagren är välfyllda[8D] ----------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
|
| Author: | Marshall [ 17 Apr 2010, 21:28 ] |
| Post subject: | |
Ashes to ashes, funk to funky. <font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss <i>that"] guy"</font id="red">[/url]</font id="size1"> |
|
| Author: | TC 7 [ 17 Apr 2010, 23:51 ] |
| Post subject: | |
stream links på vulkanen ,, http://eldgos.mila.is/eyjafjallajoku...thorolfsfelli/ http://eldgos.mila.is/eyjafjallajokull-fra-valahnjuk/ ------------------------- http://www.myspace.com/tommycougar Var DAG VAG gör mig glad ...Kinesen lurar dig din stackare ... |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|