| Ljudbojen.com https://ljudbojen.com/ |
|
| BNP och ny gitarr https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=8&t=38829 |
Page 1 of 1 |
| Author: | Haraldrig [ 31 Mar 2010, 11:07 ] |
| Post subject: | BNP och ny gitarr |
Hörde just på nyheterna att konjunktursinstitutet räknar med att Sveriges BNP kommer att växa med 2% i år och att arbetslösheten kommer att stiga till ca 10%. 2% ökning men bortfall av senaste årens kraftiga minus = att 10% av den arbetsföra befolkningen är arbetslös. Vad är det egentligen för jäkla samhälle vi har skapat? Någon som har en lösning? Och viktigast av allt, kan vi köpa nya gitarrer? http://www.guitarshowsouth.se |
|
| Author: | Renegade [ 31 Mar 2010, 11:42 ] |
| Post subject: | |
90 % av befolkningen kan köpa en gitarr för 92 % av förra årets pris...[:o)][;)] 10 % av befolningen måste sälja ännu billigare.[|)] Jag köper bara begagnat och enligt MatsD:s teorem kostar de 60 % av nypriset inklulsive frakt, tull och moms.[:)] /R <img src="http://i14.photobucket.com/albums/a308/torn_and_frayed/red-tonguesmaller.gif" border=0> "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards |
|
| Author: | FenderBender [ 31 Mar 2010, 12:19 ] |
| Post subject: | |
Haraldrig wrote: Hörde just på nyheterna att konjunktursinstitutet räknar med att Sveriges BNP kommer att växa med 2% i år och att arbetslösheten kommer att stiga till ca 10%. 2% ökning men bortfall av senaste årens kraftiga minus = att 10% av den arbetsföra befolkningen är arbetslös. Vad är det egentligen för jäkla samhälle vi har skapat? Någon som har en lösning? Och viktigast av allt, kan vi köpa nya gitarrer? http://www.guitarshowsouth.se 2% är inte en "produktiv tillväxt". Dvs (förenklat), tillväxten ligger under den förväntade inflationen. [:)] Först vid 2,8-3,0% tillväxt på BNP börjar sysselsättningen att öka/arbetslösheten minska. DÅ kan vi köpa gitarrer! [:D] <hr noshade size="1"> <font size="6"><b>Monkey<font color="red">Business</font id="red"></font id="size6"></b><font size="2">Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="size2"> |
|
| Author: | ChronicTown [ 31 Mar 2010, 16:24 ] |
| Post subject: | |
FenderBender wrote: 2% är inte en "produktiv tillväxt". Dvs (förenklat), tillväxten ligger under den förväntade inflationen. [:)] Först vid 2,8-3,0% tillväxt på BNP börjar sysselsättningen att öka/arbetslösheten minska. DÅ kan vi köpa gitarrer! [:D] Den förväntade inflationen för 2010 ligger väl en bit under 2 procent (den var visst bara 0,6% januari), så i såna fall ligger väl tillväxten även vid 2% en bit över den förväntade inflationen? Din uppgift om 2,8-3.0% låter som en standardberäkning man lär sig baserat på att inflationsmålet är 2% med en acceptabel fluktuation på +/-1%. Så, vi kan börja köpa billiga gitarrer även me denna prognosticerade tillväxt. (Fast egentligen är det ju tvärtom, köp av dyra gitarrer kan stärka tillväxten. [8D]) /D |
|
| Author: | rallyratten [ 02 Apr 2010, 21:01 ] |
| Post subject: | |
Skulle vilja slå in på Ersmarkers väg. Om alla Bojare köpte var sin dyr ny elgura av en svensk handlare, så skulle vi nog få fart på ekonomin. Vansinnigt bra argument i budgetförhandlingarna med frugan...[:D] Kanske dags för ett nytt avdrag? ROT, RUT och...? |
|
| Author: | FenderBender [ 02 Apr 2010, 21:13 ] |
| Post subject: | |
rallyratten wrote: Skulle vilja slå in på Ersmarkers väg. Om alla Bojare köpte var sin dyr ny elgura av en svensk handlare, så skulle vi nog få fart på ekonomin. Vansinnigt bra argument i budgetförhandlingarna med frugan...[:D] Kanske dags för ett nytt avdrag? ROT, RUT och...? ...FET-avdrag!? [8D] Eller kanske GAS-avdrag! [:I][:o)] <hr noshade size="1"> <font size="6"><b>Monkey<font color="red">Business</font id="red"></font id="size6"></b><font size="2">Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="size2"> |
|
| Page 1 of 1 | All times are UTC + 1 hour [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|