View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Jun 2026, 10:42



Reply to topic  [ 6 posts ] 
BNP och ny gitarr 
Author Message

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post BNP och ny gitarr
Hörde just på nyheterna att konjunktursinstitutet räknar med att Sveriges BNP kommer att växa med 2% i år och att arbetslösheten kommer att stiga till ca 10%.

2% ökning men bortfall av senaste årens kraftiga minus = att 10% av den arbetsföra befolkningen är arbetslös.

Vad är det egentligen för jäkla samhälle vi har skapat?
Någon som har en lösning?

Och viktigast av allt, kan vi köpa nya gitarrer?



http://www.guitarshowsouth.se


31 Mar 2010, 11:07
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 19 Jun 2005, 09:35
Posts: 5459
Location: Uppsala-la-la-la
Post 
90 % av befolkningen kan köpa en gitarr för 92 % av förra årets pris...[:o)][;)] 10 % av befolningen måste sälja ännu billigare.[|)]

Jag köper bara begagnat och enligt MatsD:s teorem kostar de 60 % av nypriset inklulsive frakt, tull och moms.[:)]

/R

<img src="http://i14.photobucket.com/albums/a308/torn_and_frayed/red-tonguesmaller.gif" border=0>
"Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards


31 Mar 2010, 11:42
Profile
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
Haraldrig wrote:

Hörde just på nyheterna att konjunktursinstitutet räknar med att Sveriges BNP kommer att växa med 2% i år och att arbetslösheten kommer att stiga till ca 10%.

2% ökning men bortfall av senaste årens kraftiga minus = att 10% av den arbetsföra befolkningen är arbetslös.

Vad är det egentligen för jäkla samhälle vi har skapat?
Någon som har en lösning?

Och viktigast av allt, kan vi köpa nya gitarrer?



http://www.guitarshowsouth.se

2% är inte en "produktiv tillväxt". Dvs (förenklat), tillväxten ligger under den förväntade inflationen. [:)] Först vid 2,8-3,0% tillväxt på BNP börjar sysselsättningen att öka/arbetslösheten minska. DÅ kan vi köpa gitarrer! [:D]

<hr noshade size="1">Image<font size="6"><b>Monkey<font color="red">Business</font id="red"></font id="size6"></b><font size="2">
Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="size2">


31 Mar 2010, 12:19
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post 
FenderBender wrote:
2% är inte en "produktiv tillväxt". Dvs (förenklat), tillväxten ligger under den förväntade inflationen. [:)] Först vid 2,8-3,0% tillväxt på BNP börjar sysselsättningen att öka/arbetslösheten minska. DÅ kan vi köpa gitarrer! [:D]


Den förväntade inflationen för 2010 ligger väl en bit under 2 procent (den var visst bara 0,6% januari), så i såna fall ligger väl tillväxten även vid 2% en bit över den förväntade inflationen? Din uppgift om 2,8-3.0% låter som en standardberäkning man lär sig baserat på att inflationsmålet är 2% med en acceptabel fluktuation på +/-1%.

Så, vi kan börja köpa billiga gitarrer även me denna prognosticerade tillväxt. (Fast egentligen är det ju tvärtom, köp av dyra gitarrer kan stärka tillväxten. [8D])

/D


31 Mar 2010, 16:24
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 14:24
Posts: 433
Location: Lund
Post 
Skulle vilja slå in på Ersmarkers väg. Om alla Bojare köpte var sin dyr ny elgura av en svensk handlare, så skulle vi nog få fart på ekonomin. Vansinnigt bra argument i budgetförhandlingarna med frugan...[:D]

Kanske dags för ett nytt avdrag? ROT, RUT och...?


02 Apr 2010, 21:01
Profile
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
rallyratten wrote:

Skulle vilja slå in på Ersmarkers väg. Om alla Bojare köpte var sin dyr ny elgura av en svensk handlare, så skulle vi nog få fart på ekonomin. Vansinnigt bra argument i budgetförhandlingarna med frugan...[:D]

Kanske dags för ett nytt avdrag? ROT, RUT och...?

...FET-avdrag!? [8D]

Eller kanske GAS-avdrag! [:I][:o)]

<hr noshade size="1">Image<font size="6"><b>Monkey<font color="red">Business</font id="red"></font id="size6"></b><font size="2">
Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="size2">


02 Apr 2010, 21:13
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 27 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.