Ljudbojen.com
https://ljudbojen.com/

Baader Meinhoff Komplex
https://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=8&t=38670
Page 1 of 1

Author:  klast [ 27 Mar 2010, 11:24 ]
Post subject:  Baader Meinhoff Komplex

...såg jag igår.

Filmen handlar om Rote Armee Fraktion (RAF - ej att förväxlas med kungliga brittiska flygvapnet), en stadsgerillrörelse som bildades i tysk universitetsmiljö ca 1970. De genomförde/var delaktiga i ett antal uppmärksammade terrordåd, t ex kapning av ett Lufthansa-plan, ockupation av tyska ambassaden i Stockholm och attentat mot israeliska idrottare under München-OS.

Filmen innehåller visserligen en del pang-pang, men är rätt så intressant ur ett samhällspolitiskt och nutidshistoriskt perspektiv.
Den har fått kritik för att ge en alltför sympatisk bild av RAF, och väckte mycket uppseende i Tyskland.

För mig var den extra intressant eftersom jag jobbade som flygplatskontrollant när de var aktiva, och fick hålla utkik efter dem.

Klas


...all the times I've had to play while people sat there drunk...

Author:  FenderBender [ 27 Mar 2010, 12:13 ]
Post subject: 

Har också sett den. En väldigt realistisk film! Ur RAF sprang ju även den notoriska Baader-Meinhoff ligan.

<hr noshade size="1">Image<font size="6"><b>Monkey<font color="red">Business</font id="red"></font id="size6"></b><font size="2">
Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="size2">

Author:  OGF [ 28 Mar 2010, 00:29 ]
Post subject: 

FenderBender wrote:
"Ur RAF sprang ju även den notoriska Baader-Meinhoff ligan"


Benämningen RAF blev känd i tysk press först efter det att
Ulrike Meinhoff tog en aktiv roll i denna grupp. Både Tysk
media och polis använde "Baader-Meinhoff Gruppe" som en
identifikation (som var synonym med de drivande krafterna
inklusive Gudrun Ensslin och Horst Mahler) redan från början.
Det låter därför lite tokigt att säga att Baader-Meinhoff
sprang ur RAF... [:D]

Author:  DrSlim [ 28 Mar 2010, 20:54 ]
Post subject: 

Mycket bra film.

http://www.myspace.com/billmusik

Author:  HRJ [ 29 Mar 2010, 08:09 ]
Post subject: 

Just det, den hade jag ju tänkt se!
Tack för påminnelsen

Author:  FenderBender [ 29 Mar 2010, 08:36 ]
Post subject: 

OGF wrote:

FenderBender wrote:
"Ur RAF sprang ju även den notoriska Baader-Meinhoff ligan"


Benämningen RAF blev känd i tysk press först efter det att
Ulrike Meinhoff tog en aktiv roll i denna grupp. Både Tysk
media och polis använde "Baader-Meinhoff Gruppe" som en
identifikation (som var synonym med de drivande krafterna
inklusive Gudrun Ensslin och Horst Mahler) redan från början.
Det låter därför lite tokigt att säga att Baader-Meinhoff
sprang ur RAF... [:D]

Njae, Röda Arméfraktionen var en radikal vänsterrörelse med rötter i 60-talet, där Andreas Baader kom med i slutet av 60-talet och Ulriche Meinhof (rikemansdotter och journalist) runt 1970. De båda var ledarna för en kommandogrupp inom RAF som polisen döpte till Baader-Meinhof ligan, efterson Ulriche Meihofs "avhopp/överhopp" till "den andra sidan" rönt stor uppmärksamhet i media. RAF bestod i praktiken av tre olika "generationer" eller "grupper", varav Baader-Meinhoff ligan var en. [:)]

<hr noshade size="1">Image<font size="6"><b>Monkey<font color="red">Business</font id="red"></font id="size6"></b><font size="2">
Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="size2">

Author:  OGF [ 29 Mar 2010, 09:13 ]
Post subject: 

FenderBender wrote:
Njae... [:o)]


Det var ju främst din lite småroliga bekrivning att "Baader-Meinhoff
sprang ur RAF" som jag reagerade på. "Baader-Meinhoff" var ingen
separat fraktion eller någon underavdelning till RAF. Det är lite som
att säga att "Hitler sprang ur andra världskriget" Att det fanns tre
generatiner aktiva grupper av terrorister inom "RAF" är ju en helt
annan fråga och ditt andra inlägg har du formulerat bra... [:D]

Author:  FenderBender [ 29 Mar 2010, 09:24 ]
Post subject: 

OGF wrote:

FenderBender wrote:
Njae... [:o)]


Det var ju främst din lite småroliga bekrivning att "Baader-Meinhoff
sprang ur RAF" som jag reagerade på. "Baader-Meinhoff" var ingen
separat fraktion eller någon underavdelning till RAF. Det är lite som
att säga att "Hitler sprang ur andra världskriget" Att det fanns tre
generatiner aktiva grupper av terrorister inom "RAF" är ju en helt
annan fråga och ditt andra inlägg har du formulerat bra... [:D]

[:I] Njae........ Hitler sprang väl inte ur andra världskriget??? Han bars väl ut på bår??? [:D] Sorry för en något klumpig formulering... [:o)]

<hr noshade size="1">Image<font size="6"><b>Monkey<font color="red">Business</font id="red"></font id="size6"></b><font size="2">
Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="size2">

Author:  henrytuba [ 08 Apr 2010, 23:22 ]
Post subject: 

Riktigt bra film det där, Bruno Ganz (som spelar polischefen om jag inte minns fel) gjorde ett skrämmande bra jobb i Der Untergang också!

Page 1 of 1 All times are UTC + 1 hour [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/