| Author |
Message |
|
Haraldrig
|
 Påminnelse
Till de berörda (en hel del här). 1. leta upp er grundskolelärare och ge dem en smocka 2. sluta blanda ihop de/dem/dom Så här fungerar det: Dom är talspråk men kan användas i text. Dock förutsätter det att man är konsekvent och enbart använder "dom". I korrekt skriven svenska så ska man använda "de" respektive "dem".Det ska man göra eftersom de har olika betydelse. De = subjektsform, dvs den i meningen som utför handlingen. Dem = objektsform, dvs den som blir "utsatt" för något i meningen. Ex: <u>De</u> bor inte här (De = subjekt). Ex: Jag har inte sett <u>dem</u> (dem = objekt, jag = subjekt). Subjektet kan även utgöras av en längre fras: <u>De som har mössa på vintern</u> fryser inte Ursäkta besserwisserfasonerna men det här är bra att ha koll på. Både för läsare och skribent. http://www.guitarshowsouth.se
|
| 14 Mar 2010, 01:44 |
|
 |
|
Bilton
Joined: 12 Aug 2002, 11:26 Posts: 4579 Location: Västra Mälardalen
|
Haraldrig wrote: [ I korrekt skriven svenska så ska man använda "de" respektive "<u>dem".Det</u> ska man göra eftersom de har olika betydelse.
Använd dessutom korrekt mellanslag mellan avslutad och ny mening, det tillhör korrekt skriftspråk.[;)] /Bilton "Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag." bilton[snabela]telia.com
|
| 14 Mar 2010, 09:18 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
ja, jag säger då det. Dem där skåningarna.. [;)] -----------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 14 Mar 2010, 10:30 |
|
 |
|
ralvejd
|
Haraldrig wrote: <u>De som har mössa på vintern</u> fryser inte
De dä stäm inte allso, ja hat myssen på meck i dom söndas möra, frös ja hjort lik förbenat iom dem stjälen [:0] <b>/ralvejd</b> <i>Generalist, kan inget om allt"] http://www.ralvejd.se/
|
| 14 Mar 2010, 11:12 |
|
 |
|
Matsk
|
<u>De som har mössa på vintern</u> fryser inte
Det är väl de som har mössa på huvudet som inte fryser?[:)] Sedan om det är på sommaren eller vintern är väl av mindre betydelse.
Mats
|
| 14 Mar 2010, 16:32 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Här i Norrland bryr vi oss in't om he mä pluskvamperfekt å töckedenna. Vi vell in't könne tala så att annren hör å begrip. [:)] <hr noshade size="1">  <font size="6"><b>Monkey<font color="red">Business</font id="red"></font id="size6"></b><font size="2"> Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="size2">
|
| 14 Mar 2010, 16:43 |
|
 |
|
Sir Realistic
|
En annan e' väl ding i planeten men ja' hajjar inte lingot asså. Klykar'nte de' där me' å krångla me' tugge', snacka som're' e' så e' alla me' på tricken. <font size="1"> "Hellre äter jag själv, än ser mina barn svälta."</font id="size1"> [url="http://www.myspace.com/sirrealistic1"]  [/url] sir.realistic(snabel)hotmail.com
|
| 14 Mar 2010, 23:25 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Sir Realistic wrote: En annan e' väl ding i planeten men ja' hajjar inte lingot asså. Klykar'nte de' där me' å krångla me' tugge', snacka som're' e' så e' alla me' på tricken. <font size="1"> "Hellre äter jag själv, än ser mina barn svälta."</font id="size1"> [url="http://www.myspace.com/sirrealistic1"]  [/url] sir.realistic(snabel)hotmail.com nämentjeeeeena! ere killen från Söööööder som tittar in? [:)] -----------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 14 Mar 2010, 23:54 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Kan vi få en lektion i användande av Jag/Du och Dig/Mig också ?
[:)]
|
| 15 Mar 2010, 10:03 |
|
 |
|
Sir Realistic
|
Joshunznera wrote: Sir Realistic wrote: En annan e' väl ding i planeten men ja' hajjar inte lingot asså. Klykar'nte de' där me' å krångla me' tugge', snacka som're' e' så e' alla me' på tricken.
nämentjeeeeena! ere killen från Söööööder som tittar in? [:)] Visst, serrö! Ussare...? <font size="1"> "Hellre äter jag själv, än ser mina barn svälta."</font id="size1"> [url="http://www.myspace.com/sirrealistic1"]  [/url] sir.realistic(snabel)hotmail.com
|
| 15 Mar 2010, 11:36 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Mike Leaf wrote: Kan vi få en lektion i användande av Jag/Du och Dig/Mig också ?
Dig/Mig stavas INTE Dej/Mej http://www.guitarshowsouth.se
|
| 15 Mar 2010, 12:14 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Haraldrig wrote: Mike Leaf wrote: Kan vi få en lektion i användande av Jag/Du och Dig/Mig också ?
Dig/Mig stavas INTE Dej/Mej http://www.guitarshowsouth.sejo, det är nu för tiden en alternativ (korrekt) stavning. Du har nog varit utomlands för länge [;)] -----------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 15 Mar 2010, 12:50 |
|
 |
|
Jyda
|
Fel användande av de/dem är riktigt irriterande. Jag hade uppfattningen att det endast var yngre förmågor som gjorde fel, men det verkar som att även "vuxna" personer inte är så mycket bättre. Haraldrig wrote: 1. leta upp er grundskolelärare och ge dem en smocka
Hur är det med singularis och pluralis? [;)]
|
| 15 Mar 2010, 13:08 |
|
 |
|
Robert Blues Harp
|
Jyda wrote: Fel användande av de/dem är riktigt irriterande. Jag hade uppfattningen att det endast var yngre förmågor som gjorde fel, men det verkar som att även "vuxna" personer inte är så mycket bättre. Haraldrig wrote: 1. leta upp er grundskolelärare och ge dem en smocka
Hur är det med singularis och pluralis? [;)] HeHeHe. [;)]
|
| 15 Mar 2010, 14:08 |
|
 |
|
Tobbe z
|
Jyda wrote: Fel användande av de/dem är riktigt irriterande. Jag hade uppfattningen att det endast var yngre förmågor som gjorde fel, men det verkar som att även "vuxna" personer inte är så mycket bättre. Haraldrig wrote: 1. leta upp er grundskolelärare och ge dem en smocka
Hur är det med singularis och pluralis? [;)] Pluralis är väl koks å Eldkvarn?
|
| 15 Mar 2010, 14:10 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Jyda wrote: <font color="blue"><b>Fel användande av de/dem är riktigt irriterande. Jag hade uppfattningen att det endast var yngre förmågor som gjorde fel, men det verkar som att även "vuxna" personer inte är så mycket bättre.</b></font id="blue"> Haraldrig wrote: 1. leta upp er grundskolelärare och ge dem en smocka
Hur är det med singularis och pluralis? [;)] tror iofs att det är geografiskt betingat också. Folk söderifrån verkar oftare missbruka detta med de/dem. Detsamma gäller för Finlandssvenskar har jag för mig -----------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 15 Mar 2010, 14:10 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Joshunznera wrote: Jyda wrote: <font color="blue"><b>Fel användande av de/dem är riktigt irriterande. Jag hade uppfattningen att det endast var yngre förmågor som gjorde fel, men det verkar som att även "vuxna" personer inte är så mycket bättre.</b></font id="blue"> Haraldrig wrote: 1. leta upp er grundskolelärare och ge dem en smocka
Hur är det med singularis och pluralis? [;)] tror iofs att det är geografiskt betingat också. Folk söderifrån verkar oftare missbruka detta med de/dem. Detsamma gäller för Finlandssvenskar har jag för mig -----------------  The beat goes on and I´m so wrong Eller så var det bara så att jag skrev utan att korrigera! Förövrigt kan man ju också notera att skåningar generellt är bättre på engelska då våra diftonger och vår satsmelodi ligger närmare engelskan än svenskan. Där iss nåffing lajka ståckhålmer hå trajs tå spik inglish! http://www.guitarshowsouth.se
|
| 15 Mar 2010, 14:49 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Haraldrig wrote: Joshunznera wrote: Jyda wrote: <font color="blue"><b>Fel användande av de/dem är riktigt irriterande. Jag hade uppfattningen att det endast var yngre förmågor som gjorde fel, men det verkar som att även "vuxna" personer inte är så mycket bättre.</b></font id="blue">
[quote="Haraldrig"]
1. leta upp er grundskolelärare och ge dem en smocka
Hur är det med singularis och pluralis? [;)] tror iofs att det är geografiskt betingat också. Folk söderifrån verkar oftare missbruka detta med de/dem. Detsamma gäller för Finlandssvenskar har jag för mig -----------------  The beat goes on and I´m so wrong Eller så var det bara så att jag skrev utan att korrigera! Förövrigt kan man ju också notera att skåningar generellt är bättre på engelska <font color="blue"><b>då våra diftonger och vår satsmelodi ligger närmare engelskan än svenska</b></font id="blue">n. http://www.guitarshowsouth.se[/quote] men ert uttal suger, precis som danskarnas[;)] -----------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 15 Mar 2010, 14:51 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Joshunznera wrote: Haraldrig wrote: Mike Leaf wrote: Kan vi få en lektion i användande av Jag/Du och Dig/Mig också ?
Dig/Mig stavas INTE Dej/Mej http://www.guitarshowsouth.sejo, det är nu för tiden en alternativ (korrekt) stavning. Du har nog varit utomlands för länge [;)] -----------------  The beat goes on and I´m so wrong HUr skulle du stava i tex en jobbansökan. Problemet är att de flesta inte förstår vilket oseriöst intryck det ger när man inte skriver och stavar korrekt. Man väljer (alla kan inte välja) att vara konvergen eller divergen med sitt språk i sociala kontext. Det stora problemet här är att det som skolan har som sin uppgift (dvs, staten) inte når fram. Idag finns det en språkspridning som är oroväckande om vi vill upprätthålla ett samhälle där alla har samma möjlighet att hävda sina rättigheter samt ta del av den demokratiska processen. Varje kontext har sin diskurs och ju fler det är som behärskar färre diskurser desto mer urvattnad blir poängen med att upprätthålla ett demokratiskt samhälle. Att skriva dej/mej vittnar om att personen ifråga är lågutbildad och har ett lågstatusjobb (om vi nu använder oss av vuxna som norm). I princip så går det att identifiera en skribents socioekonomiska och sociala status genom att läsa vad hur han eller hon har skrivit. Det finns alltså en poäng med att språket är kodifierat och att vi har normer för stavning och satsbyggnad. http://www.guitarshowsouth.se
|
| 15 Mar 2010, 15:01 |
|
 |
|
Jyda
|
Joshunznera wrote: Jyda wrote: <font color="blue"><b>Fel användande av de/dem är riktigt irriterande. Jag hade uppfattningen att det endast var yngre förmågor som gjorde fel, men det verkar som att även "vuxna" personer inte är så mycket bättre.</b></font id="blue"> Haraldrig wrote: 1. leta upp er grundskolelärare och ge dem en smocka
Hur är det med singularis och pluralis? [;)] tror iofs att det är geografiskt betingat också. Folk söderifrån verkar oftare missbruka detta med de/dem. Detsamma gäller för Finlandssvenskar har jag för mig -----------------  The beat goes on and I´m so wrong Det kan stämma. Jag har reagerat över det det på senare år, men avfärdat det lite med att jag själv kanske börjar bli en gnällig gubbskrutt. När jag tänker efter så sammanfaller det dock ganska väl med att jag flyttade från norrland till stockholm. [:)]
|
| 15 Mar 2010, 15:01 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Joshunznera wrote: Haraldrig wrote: Joshunznera wrote: [quote="Jyda"]
<font color="blue"><b>Fel användande av de/dem är riktigt irriterande. Jag hade uppfattningen att det endast var yngre förmågor som gjorde fel, men det verkar som att även "vuxna" personer inte är så mycket bättre.</b></font id="blue">
[quote="Haraldrig"]
1. leta upp er grundskolelärare och ge dem en smocka
Hur är det med singularis och pluralis? [;)] tror iofs att det är geografiskt betingat också. Folk söderifrån verkar oftare missbruka detta med de/dem. Detsamma gäller för Finlandssvenskar har jag för mig -----------------  The beat goes on and I´m so wrong Eller så var det bara så att jag skrev utan att korrigera! Förövrigt kan man ju också notera att skåningar generellt är bättre på engelska <font color="blue"><b>då våra diftonger och vår satsmelodi ligger närmare engelskan än svenska</b></font id="blue">n. http://www.guitarshowsouth.se[/quote] men ert uttal suger, precis som danskarnas[;)] -----------------  The beat goes on and I´m so wrong [/quote] Tvärtom så är det just uttalet vi klarar bättre. Tänk på [r], [l] och [w] samt olika diftonger. Däremot grammatiska fel och vokabulär ligger på samma nivå. Vidare kan jag förtälja att skånska och danska är i stora drag mer olikt än "vanlig" svenska och danska.Danskar tycker ju att stockholmska är lättare att förstå än danska[;)] Faktum är att det finns ganska lite forskning på området men jag ska eventuellt ta tag i den biten snart. Förövrigt så kan inte danskarna uttala någonting om det inte ska låta som om man har en kokt apelsin i halsen. http://www.guitarshowsouth.se
|
| 15 Mar 2010, 15:12 |
|
 |
|
javelin70
|
Det gör jag också men jag visste inte att danskarna tycker samma sak [:D]. Micke javelin70 [at] hotmail.com
|
| 15 Mar 2010, 15:15 |
|
 |
|
ChronicTown
|
Vore intressant att även forska på självgodhet, om den generellt är mer framträdande hos skåningar eller om det bara finns enstaka på exempel på det. [8D]
|
| 15 Mar 2010, 15:17 |
|
 |
|
Haraldrig
|
javelin70 wrote: Det gör jag också men jag visste inte att danskarna tycker samma sak [:D]. Micke javelin70 [at] hotmail.com [:)] http://www.guitarshowsouth.se
|
| 15 Mar 2010, 15:19 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Ersmarker wrote: Vore intressant att även forska på självgodhet, om den generellt är mer framträdande hos skåningar eller om det bara finns enstaka på exempel på det. [8D]
Det handlar mest om att här nere så dras vi inte med den svenska avudnsjukan eller jantelagen[;)] http://www.guitarshowsouth.se
|
| 15 Mar 2010, 15:20 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Haraldrig wrote: Joshunznera wrote: Haraldrig wrote: [quote="Mike Leaf"]
Dig/Mig stavas INTE Dej/Mej http://www.guitarshowsouth.sejo, det är nu för tiden en alternativ (korrekt) stavning. Du har nog varit utomlands för länge [;)] -----------------  The beat goes on and I´m so wrong HUr skulle du stava i tex en jobbansökan. Problemet är att de flesta inte förstår vilket oseriöst intryck det ger när man inte skriver och stavar korrekt. Man väljer (alla kan inte välja) att vara konvergen eller divergen med sitt språk i sociala kontext. Det stora problemet här är att det som skolan har som sin uppgift (dvs, staten) inte når fram. Idag finns det en språkspridning som är oroväckande om vi vill upprätthålla ett samhälle där alla har samma möjlighet att hävda sina rättigheter samt ta del av den demokratiska processen. Varje kontext har sin diskurs och ju fler det är som behärskar färre diskurser desto mer urvattnad blir poängen med att upprätthålla ett demokratiskt samhälle. Att skriva dej/mej vittnar om att personen ifråga är lågutbildad och har ett lågstatusjobb (om vi nu använder oss av vuxna som norm). I princip så går det att identifiera en skribents socioekonomiska och sociala status genom att läsa vad hur han eller hon har skrivit. Det finns alltså en poäng med att språket är kodifierat och att vi har normer för stavning och satsbyggnad. http://www.guitarshowsouth.se[/quote] haha, jag har inte skrivit att man ska använda dej/mej istf för dig/mig i skriftspråk, jag bara opponerade mig på ditt felaktiga påstående att det inte skulle vara korrekt att använda dej/mej. Det är nämligen helt korrekt, sedan några år tillbaka, att använda dej/mej även i skriven form[;)] För övrigt kan jag hålla med, för mig ser inte bra ut att söka jobb och skriva mej i CV´t. JAg är dock rätt gammal och inser att det ligger mig i fatet i detta fall[^] Att streta emot den språkliga utveckligen gör man i allmänhet ju äldre man blir (mig undantaget då[^]) Själv tycker jag att ett språk ska leva och utvecklas, ungefär som det gör i Sverige Det du nu håller på med är ju bara dina vanliga elitistiska uttryck, som sannolikt bara bottnar i en osäkerhet. Vi vet ju alla att du sannolikt har ngn slags eftergymnasial kurs i bagaget, du behäöver inte påminna om detta längre[;)] Jag har bedömt ganska många ansökningshandlingar genom åren och inser förvisso att det är viktigt hur folk skriver, speciellt om de ska skriva i jobbet. Det finns dock andra betydligt bättre signaler när det gäller att se vem som står bakom en ansökan. Ett CV skrivet på ett kanariegult A5 skickat per post intresserar mig tex betydligt mer än ett CV i form av ett Word-dokument (stavningskontrollerat förstås) där författaren svänger sig med svåra ord[;)]
|
| 15 Mar 2010, 15:23 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Joshunznera wrote: Haraldrig wrote: Joshunznera wrote: [quote="Haraldrig"]
[quote="Mike Leaf"]
Dig/Mig stavas INTE Dej/Mej http://www.guitarshowsouth.sejo, det är nu för tiden en alternativ (korrekt) stavning. Du har nog varit utomlands för länge [;)] -----------------  The beat goes on and I´m so wrong HUr skulle du stava i tex en jobbansökan. Problemet är att de flesta inte förstår vilket oseriöst intryck det ger när man inte skriver och stavar korrekt. Man väljer (alla kan inte välja) att vara konvergen eller divergen med sitt språk i sociala kontext. Det stora problemet här är att det som skolan har som sin uppgift (dvs, staten) inte når fram. Idag finns det en språkspridning som är oroväckande om vi vill upprätthålla ett samhälle där alla har samma möjlighet att hävda sina rättigheter samt ta del av den demokratiska processen. Varje kontext har sin diskurs och ju fler det är som behärskar färre diskurser desto mer urvattnad blir poängen med att upprätthålla ett demokratiskt samhälle. Att skriva dej/mej vittnar om att personen ifråga är lågutbildad och har ett lågstatusjobb (om vi nu använder oss av vuxna som norm). I princip så går det att identifiera en skribents socioekonomiska och sociala status genom att läsa vad hur han eller hon har skrivit. Det finns alltså en poäng med att språket är kodifierat och att vi har normer för stavning och satsbyggnad. http://www.guitarshowsouth.se[/quote] haha, jag har inte skrivit att man ska använda dej/mej istf för dig/mig i skriftspråk, jag bara opponerade mig på ditt felaktiga påstående att det inte skulle vara korrekt att använda dej/mej. Det är nämligen helt korrekt, sedan några år tillbaka, att använda dej/mej även i skriven form[;)] För övrigt kan jag hålla med, för mig ser inte bra ut att söka jobb och skriva mej i CV´t. JAg är dock rätt gammal och inser att det ligger mig i fatet i detta fall[^] Att streta emot den språkliga utveckligen gör man i allmänhet ju äldre man blir (mig undantaget då[^]) Själv tycker jag att ett språk ska leva och utvecklas, ungefär som det gör i Sverige Det du nu håller på med är ju bara dina vanliga elitistiska uttryck, som sannolikt bara bottnar i en osäkerhet. Vi vet ju alla att du sannolikt har ngn slags eftergymnasial kurs i bagaget, du behäöver inte påminna om detta längre[;)] Jag har bedömt ganska många ansökningshandlingar genom åren och inser förvisso att det är viktigt hur folk skriver, speciellt om de ska skriva i jobbet. Det finns dock andra betydligt bättre signaler när det gäller att se vem som står bakom en ansökan. Ett CV skrivet på ett kanariegult A5 skickat per post intresserar mig tex betydligt mer än ett CV i form av ett Word-dokument (stavningskontrollerat förstås) där författaren svänger sig med svåra ord[;)] [/quote] Det är väl snarare antielitistiskt att vilja belysa problem och svårigheter. Det är ju först då man kan göra någonting åt dem. Men så långt kan väl inte gamla igensotade gubbar tänka[;)] http://www.guitarshowsouth.se
|
| 15 Mar 2010, 15:29 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Ring åt ja se kömma ja te du ömm ve ska va i lag. (fullt gångbart i ångermanland) [8D] <hr noshade size="1">  <font size="6"><b>Monkey<font color="red">Business</font id="red"></font id="size6"></b><font size="2"> Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="size2">
|
| 15 Mar 2010, 15:45 |
|
 |
|
JoelWaggan
|
Ska vi dra på tjogga å köpa karkki fö penki eller ska vi dra till konka?[:D]
|
| 15 Mar 2010, 17:10 |
|
 |
|
Stupid Fingers
|
Haraldrig wrote:
Man väljer (alla kan inte välja) att vara konvergen eller divergen med sitt språk i sociala kontext. Det stora problemet här är att det som skolan har som sin uppgift (dvs, staten) inte når fram. Idag finns det en språkspridning som är oroväckande om vi vill upprätthålla ett samhälle där alla har samma möjlighet att hävda sina rättigheter samt ta del av den demokratiska processen. Varje kontext har sin diskurs och ju fler det är som behärskar färre diskurser desto mer urvattnad blir poängen med att upprätthålla ett demokratiskt samhälle. Att skriva dej/mej vittnar om att personen ifråga är lågutbildad och har ett lågstatusjobb (om vi nu använder oss av vuxna som norm). I princip så går det att identifiera en skribents socioekonomiska och sociala status genom att läsa vad hur han eller hon har skrivit.
Om du talar lika bra som du skriver så är säkert dina gästföreläsningar i retorik underhållande. Var brukar du hålla dem? <i>Probably the worst guitarist in the world."]
|
| 15 Mar 2010, 19:58 |
|
|