| Author |
Message |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Hotrods
I den lösa meningen av begreppet. Vet att det finns många fler än jag som gillar custade och/eller rappa vagnar här på bojen..å många ggr e det med att bygga dem en fråga om en sån myriad med smådetaljer att man närmast tappar räkningen till slut. Nu för tiden håller jag ju på å skall försöka få stygg fart i en gammal cosworth merca,å vadå hotrod reagerar säkert en del... Har lite erfarenhet av att brottas med just cossie mercorna sen tidigare med hyggligt resultat,å denna ggn ut e det tänkt att vi skall flytta på gränserna rejält för biltypen en ggn för alla. Hotroding var det dock.. Ptja...för mig e hotroding skaparglädje i det att modda å förvalta detaljer med ett syfte. Man e som en konstnär på sitt sätt,det e bara det att det e praktisk konst å man använder metaller,fräsar,svetsar,avancerade plaster osv istället för pensel å duk. I mitt fall handlar det uteslutande om fart...å allt eftersom effekterna stiger mot himlen följer mkt med i spåret,så på den gamle numer sanslöst turboladdade mercan e det snart inte mkt som e orginal kvar under skalet.(Vi har tre turbos att välja mellan till den lille 2.4 litarn,den största bottnar vid 1400hk luft ung) Inte ens instrument tavlorna...där mätarn numer går till 320 å varvräknarn till 10 000...vilket behövs [:D] Men..detaljer var det. Hotroding i den som jag ser det egentliga meningen,å denna ggn ngr bilder på osexiga detaljer som ofta glöms bort men lika full förbannat behövs i seriösa byggen.  Som tex anslutningarna till servompumpen som fick göras om eftersom det hade krockat med det nya insuget annars...å då använder jag mig av såna däringa vackra blå/röda AN kopplingar rakt igenom hela bygget. Håller mer eller mindre för vad som helst ink 3e världskriget..  ...å då behöver man en lika handtillverkad cistern för servo oljan..som e gjord i 1.5mm aluminiumplåt...å försedd med div fästen osv för sk "flytande" infästning.Dvs inga fästen syns utan den dras underifrån. Naturligtvis med skruvlock i lika hemmasnickrat M24*1.5 å numer med lettrat lock..  ...med en AN-6 anslutning dragen i en hemmasnickrad svetsbung  ..å därifrån till ett lika handtillverkat expansionskärl som e måttsytt å med lika dold upphängning den.. Ner till att tom spolarvätskeburken numer faktiskt e tillverkad enl samma grundtanke. För de som e intresserade vill jag påstå att de flesta gör sig ingen aning om hur mkt tid alla detaljer tar på en riktig hotrod-i ordets riktiga bemärkelse. Om det sen står Ford eller Mercedes på huven e underordnat.[;)] jesper@gofastparts.se
|
| 04 Mar 2010, 00:38 |
|
 |
|
Oakman
Joined: 22 Jul 2002, 01:55 Posts: 1448 Location: Lund
|
190 16v mercorna är riktigt fräsiga. Sitter du på en Evolution tro? [8D]  1400hk låter absurt mycket. Kan inte bli många hk som du skulle få ner i marken då? Vill se bilder på hotroden [:)] intressanta detaljer i motorrummet 
|
| 04 Mar 2010, 16:08 |
|
 |
|
harpgear
Joined: 18 Feb 2009, 14:30 Posts: 359 Location:
|
lite mer borde ju gå klämma ut[8D]det är iallafall ett bra utgångsläge.Jag brukar lackera [8D]div metalldelar till en gubbe här i skellefteå som har en volvo pv med kaross av kolfiber och en B21 nerfodrad till 1,9l den bromsar 1000hk, ganska hyggligt av en gammal volvosnurra[;)] Oakman wrote: 190 16v mercorna är riktigt fräsiga. Sitter du på en Evolution tro? [8D]  1400hk låter absurt mycket. Kan inte bli många hk som du skulle få ner i marken då? Vill se bilder på hotroden [:)] intressanta detaljer i motorrummet 
|
| 04 Mar 2010, 21:38 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Nja...jag skrev att den stora turbon bottnar vid 1400 ung. Inte att maskin kommer ge det..[;)] Ambitionen e stenklar,å det e att putta på den lille maskinen så långt det går denna ggn. Kjelle Karlsson visade ju redan i början på -90 talet att de små maskinerna klarar att ge mos,det e ju ett som e säkert. Själv har jag hittills varit mer modest i effektutttagen,varför denna ggn förhoppningsvis kommer flytta på gränserna lite. Japp. Kolfiber PV;n e ett mkt mkt vackert bygge,om än för renodlad dragracing. Nope. Min e ingen EVO i botten. Har iofs överladdat såna för kunder med,men när planerna på detta bygget började formas resonerade jag mkt med mig själv kring den biten å eftersom skillnaderna mellan en av de 502 byggda EVO eller EVO2 vs en "vanlig" 16V relativt sett e små kunde jag helt enkelt inte med att modda levande skiten ur en EVO för att med tiden nå målsättningen. Därför e min egen bil en -92a 2.5-16. Dock av ren nödvändighet på gott å ont ombyggd till en EVO med div delar. Främst för att göra plats för slicksen vad det lider-hjulhusen e inte så stora på 190;orna.  På själva smällan e det mesta "made in Åbro". Ner till grenröret i Inconel 600.  Vidare e den som sagt i full färd med att få EVO utseendet(EVO1) för att ge platsen som behövs dels för gummi å dels för bromsarna(350mm) Som synes har vi åxå moddat för centrumbult å fälgarna e faktiskt NOS classe1/DTM speedlines i magnesium. Centrumbut lösningen e naturligtvis även den framtagen här hemmavid. CAD å FEM analys is da shit! [:D]  ..å ironiskt nog har jag faktiskt lyckats få tag i en orginal EVO1 vinge.  Detta i sin tur e den lilla snigeln. Den e på 76mm in... jesper@gofastparts.se
|
| 05 Mar 2010, 23:07 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Lägger in ngr detaljstudiebilder..å om nån tycker det e VÄL offtopic får ni väl ryta till.  Instrumenthuset.Den lille "blibben" mellan varvräknarn å hastighetsmätarn nertill e shiftlighten.  Den hyggligt massiva oljepumpen till växellådan.  Intercoolern å kylet. Coolern har jag faktiskt fått hjälp med designmässigt av mina gamla studiekamrater..de hade inte så mkt att göra vid tillfälle på JAS projektet,så vi listade tillsammans ut var div diffusorplåtar mm skulle sitta invändigt.De har liiiiite mer itereringskapacitet på sina datorer än vad jag har..[:D]  Insuget. Som synes dubbla spridar rader,å dessa styrs med sk staging.  Lika hemmasnickrade ventilretainers i Uddeholms Alumec.  Centrumhub adapterna i 2541 å 7075 jesper@gofastparts.se
|
| 05 Mar 2010, 23:42 |
|
 |
|
arbetarpojken
Joined: 12 Aug 2004, 07:39 Posts: 1365 Location:
|
Faan ser ju vacjert ut... til skillnad när jag borrade sönder kanalerna i min gmla puch!! Du verkar ha feeling för "detdär"
|
| 05 Mar 2010, 23:48 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Tack Tommers. Ptja,det e vad jag gör. Mitt jobb. jesper@gofastparts.se
|
| 07 Mar 2010, 12:51 |
|
 |
|
arbetarpojken
Joined: 12 Aug 2004, 07:39 Posts: 1365 Location:
|
hehe,, kan ju säga att jag var smått intoxikerad i Fredagskväll när jag skrev detdär  Men snygg ser det ut.
|
| 07 Mar 2010, 19:57 |
|
 |
|
harpgear
Joined: 18 Feb 2009, 14:30 Posts: 359 Location:
|
Jag ÄLSKAR off topic när den är lite väl[:D] Racing wrote: Lägger in ngr detaljstudiebilder..å om nån tycker det e VÄL offtopic får ni väl ryta till. jesper@gofastparts.se
|
| 07 Mar 2010, 20:15 |
|
 |
|
Wicca
Joined: 07 Jan 2003, 18:00 Posts: 669 Location: Alingsås
|
Mums! Riktigt kul att läsa sånt här, mera! [:)] _______ http://eftermitttycke.blogg.se [En blogg om både min musik och om mina åsikter i allmänhet] Mail: wiccarocker. hos gmail.com
|
| 07 Mar 2010, 23:06 |
|
 |
|
K-G
Joined: 02 Oct 2004, 15:16 Posts: 4403 Location: Mojo-land
|
Hot Rod är bara trevligt tycker jag [:)] Här är mitt kvällsnöje...ramen är klar med alla fästen O.dylikt...precis "snott ihop" en tank...väntar på bromsar från USA, men det kommer att ta lite tid...så jag kommer att påbörja med karossarbetet i helgen..lär ta några dar..[^]   [url="http://www.theboogiecats.com/"]  [/url]<font color="pink"><i>Att märka ord är den svages sätt att hämnas!"]</font id="pink"> http://www.myspace.com/theboogiecats
|
| 29 Mar 2010, 17:52 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Kastade ett öga ut igenom föstret och fick se min Skoda med fläcktyfus för ett ögonblick. Då var det roligare att hänga här! [:)] <hr noshade size="1">  <font size="6"><b>Monkey<font color="red">Business</font id="red"></font id="size6"></b><font size="2"> Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="size2">
|
| 29 Mar 2010, 18:20 |
|
 |
|
vägra floyd
Joined: 25 Jan 2003, 12:02 Posts: 441 Location:
|
[xx(]
|
| 29 Mar 2010, 20:05 |
|
 |
|
datakrumelur
Joined: 01 Sep 2003, 11:12 Posts: 903 Location:
|
vägra floyd wrote: Här skymtar rodchassiet jag snodde ihop för ett par veckor sen, får se om ägaren får ihop resten innan första tävlingen. Jag stressar som bäst med egna projekt nu, skam den som ger sig.  <font color="white"><h6>inget är så bra som att ha...bortsett från pod, floyd rose och variax</h6></font id="white"><font color="red"><h6>på nätterna drömmer jag om mitt arbete, på dagarna slår det in</h6></font id="red"><h6><font color="green">vissa säger att lycka inte går att köpa för pengar, jag antar att dom bara inte vet vart butiken ligger</h6></font id="green"> Bigblock e alltid fränt i en lätt rod! http://www.myspace.com/urangbghttp://www.myspace.com/thetrussrods
|
| 29 Mar 2010, 20:37 |
|
 |
|
Tobbe z
Joined: 02 Sep 2007, 10:29 Posts: 3626 Location:
|
datakrumelur wrote: vägra floyd wrote: Här skymtar rodchassiet jag snodde ihop för ett par veckor sen, får se om ägaren får ihop resten innan första tävlingen. Jag stressar som bäst med egna projekt nu, skam den som ger sig.  <font color="white"><h6>inget är så bra som att ha...bortsett från pod, floyd rose och variax</h6></font id="white"><font color="red"><h6>på nätterna drömmer jag om mitt arbete, på dagarna slår det in</h6></font id="red"><h6><font color="green">vissa säger att lycka inte går att köpa för pengar, jag antar att dom bara inte vet vart butiken ligger</h6></font id="green"> Bigblock e alltid fränt i en lätt rod! http://www.myspace.com/urangbghttp://www.myspace.com/thetrussrodsMed bigblock blir den ju inte lätt jö [B)][;)]
|
| 29 Mar 2010, 22:36 |
|
 |
|
datakrumelur
Joined: 01 Sep 2003, 11:12 Posts: 903 Location:
|
Tobbe z wrote: datakrumelur wrote: vägra floyd wrote: Här skymtar rodchassiet jag snodde ihop för ett par veckor sen, får se om ägaren får ihop resten innan första tävlingen. Jag stressar som bäst med egna projekt nu, skam den som ger sig.  <font color="white"><h6>inget är så bra som att ha...bortsett från pod, floyd rose och variax</h6></font id="white"><font color="red"><h6>på nätterna drömmer jag om mitt arbete, på dagarna slår det in</h6></font id="red"><h6><font color="green">vissa säger att lycka inte går att köpa för pengar, jag antar att dom bara inte vet vart butiken ligger</h6></font id="green"> Bigblock e alltid fränt i en lätt rod! http://www.myspace.com/urangbghttp://www.myspace.com/thetrussrodsMed bigblock blir den ju inte lätt jö [B)][;)] Med alutoppar väger den som en smallblock och med även blocket i alu så väger den mindre.......[8D] http://www.myspace.com/urangbghttp://www.myspace.com/thetrussrods
|
| 30 Mar 2010, 05:49 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Quote: Med bigblock blir den ju inte lätt jö [B)][;)]
Helt rätt Tobbe. Du förstår...en bigblock e STOR.[:D] Å..allt under 7 liter e startmotorer. jesper@gofastparts.se
|
| 30 Mar 2010, 21:49 |
|
 |
|
Tobbe z
Joined: 02 Sep 2007, 10:29 Posts: 3626 Location:
|
Racing wrote: Quote: Med bigblock blir den ju inte lätt jö [B)][;)]
Helt rätt Tobbe. Du förstår...en bigblock e STOR.[:D] Å..allt under 7 liter e startmotorer. jesper@gofastparts.seMed fjålllätta fordon så går dom fort med startmotorer åxå. Slog mej precis min största bilmotor just nu är på hela 1750cc och i helalu. Är en sånn ännu lättare än en bigblock då?[:I]
|
| 30 Mar 2010, 22:28 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Visst e det en jättemotor. Iaf om man jmfr med den 993cc Daihatsu maskin vi gjorde "killed by death" på med liten blå tub för ngr år sen. Den orkade iaf med 125 hästar kossegas över foggernozzlarna innan veven landa 1m ner i tråget. Skitkvalite till motorer som inte ens tål de... jesper@gofastparts.se
|
| 30 Mar 2010, 22:48 |
|
 |
|
spindeln
Joined: 05 May 2008, 20:57 Posts: 3347 Location:
|
hur snabbt går din bil racing ?
_______________________________ Har en massa Lavakablar: Pedalbordskit, krullkabel, clear connect - maila mig !
|
| 01 Apr 2010, 17:55 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Den nya? Inte en susning,men ambitionen e att få till en riktigt låg 10 eller hög 9a i rent gatskick med en bil som används varje dag. jesper@gofastparts.se
|
| 01 Apr 2010, 21:35 |
|
 |
|
gretschen
Joined: 31 Dec 2007, 15:54 Posts: 1019 Location: Järbo,Dalsland
|
Byggde en gång en Ford -32 tudor på-29:a ram,för runt 10år sen,den var rolig,nuförtiden är det bara Harleys som gäller.Mer lättskruvat på nåt vis[:)] /Robban http://www.myspace.com/greenkryptoniterockabilly
|
| 01 Apr 2010, 22:08 |
|
 |
|
datakrumelur
Joined: 01 Sep 2003, 11:12 Posts: 903 Location:
|
Racing wrote: Visst e det en jättemotor. Iaf om man jmfr med den 993cc Daihatsu maskin vi gjorde "killed by death" på med liten blå tub för ngr år sen. Den orkade iaf med 125 hästar kossegas över foggernozzlarna innan veven landa 1m ner i tråget. Skitkvalite till motorer som inte ens tål de... jesper@gofastparts.seDet ballaste med Daihatsun var det "öhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh" den gav ifrån sig när den gav upp totalt. Vilka cylinderväggar???? http://www.myspace.com/urangbghttp://www.myspace.com/thetrussrods
|
| 01 Apr 2010, 23:51 |
|
 |
|
datakrumelur
Joined: 01 Sep 2003, 11:12 Posts: 903 Location:
|
spindeln wrote: hur snabbt går din bil racing ?
_______________________________ Har en massa Lavakablar: Pedalbordskit, krullkabel, clear connect - maila mig !
Med gamla motorn tillräckligt aggressivt att en normal motornut gör i brallan, de mer luttrade garvar bara.....Mao den gick ju hyfsat! Får se om karossen håller med nya motorn.... http://www.myspace.com/urangbghttp://www.myspace.com/thetrussrods
|
| 01 Apr 2010, 23:54 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Broder. Kan ju inte gärna mer än vrida sig till skit,å det har vi upplevt förr [:D] Future will tell. jesper@gofastparts.se
|
| 02 Apr 2010, 02:25 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Fö. Kommer fortfarande ihåg mkt levande hur hysteriskt skallejörgen garva när vi visa den där sportmopeden baklysena. Karln låg ju bokstavligt å hångarva på golvet,hur fan nu den fete fan kom ner där?!?! Uppsynen på snubben på R6an i sin tur vart ju helt priceless! Sportmopedisterna e roliga på sina 600;or,1000cc å allt va de nu e. Tror att de e det snabbaste på hjul. Vet vi ju alla att en standard Haya går lätta nior på gatan. Hm. Eller.. Kanske inte.[:D] jesper@gofastparts.se
|
| 02 Apr 2010, 02:37 |
|
 |
|
datakrumelur
Joined: 01 Sep 2003, 11:12 Posts: 903 Location:
|
Ungefär som den tuffe knutten som hånfullt blängde på mig i 69:a Camaron utanför Krokslätts fabriker, han tomvarvade ur sporthojen sin för att demonstrera, sen tryckte jag upp den lilla motorn på 7000.......killen blev så rädd att han välte.[:D] http://www.myspace.com/urangbghttp://www.myspace.com/thetrussrods
|
| 02 Apr 2010, 10:57 |
|
 |
|
emlon
Joined: 02 Mar 2009, 20:20 Posts: 737 Location: Värmland
|
datakrumelur wrote: Ungefär som den tuffe knutten som hånfullt blängde på mig i 69:a Camaron utanför Krokslätts fabriker, han tomvarvade ur sporthojen sin för att demonstrera, sen tryckte jag upp den lilla motorn på 7000.......killen blev så rädd att han välte.[:D] http://www.myspace.com/urangbghttp://www.myspace.com/thetrussrodshahahaha [:D]
|
| 02 Apr 2010, 23:32 |
|
 |
|
spindeln
Joined: 05 May 2008, 20:57 Posts: 3347 Location:
|
Racing wrote: Den nya? Inte en susning,men ambitionen e att få till en riktigt låg 10 eller hög 9a i rent gatskick med en bil som används varje dag. jesper@gofastparts.sedåligt svar.....hur snabbt ? 200 ? 300 ? 400 ? _______________________________ Har en massa Lavakablar: Pedalbordskit, krullkabel, clear connect - maila mig !
|
| 03 Apr 2010, 09:23 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Nja,eg inte. Med tider nerför stripen i de regioner jag hoppas få till innebär det isf att jag löser från stillastående till över 240km/h på runt 10 sekunder med en bil i rent gatskick. Det i sin tur innebär reglementskrav på bromsskärm tex. Märk nu väl,detta som ngt jag hoppas få till rent praktiskt. Ren prestanda i form av kraft fanns för att åka den typen av tider redan med gamla motorn,men så kommer det med praktiska omständigheter ikapp en,å då e det inte riktigt lika enkelt längre.[;)] I ren toppfart e frågan eg akademisk eftersom bilen varvar ur med lätthet med orginalutväxlingen. Gamla motorn som datakrumelur skriver om varvade ur vid 9000rpm,vilket fritt översatt e en hastighet vi provat med GPSen-å det e 314km/h.(vilket var 8880rpm enl loggen ombord) Men..ändra utväxling,så nog går det fortare än så om man vill. Nya motorn räknar jag med att vi drar ännu längre. Ngn stans mellan 10 000 å 10 500 rpm. Då jag som sagt e en av de som gärna tävlar e grejen att där kan vara ganska stor skillnad mellan "angivna" prestanda å verkliga prestanda. Att verkligen åka en 9 sekunders tid med en genuin gatbil anser iaf jag som relativt svårt,å det e definitivt inget man löser i första försöket. Ta alla stollar som tex tror att en Suzuki Hayabusa går "lätta" 9:or standard för "det har de läst". Efter ett antal år runt svenska banor svarar jag...möjligt,men inte i Sverige å inte med en normalstor Svensk pilot å inte i standardskick-å ÄN mindre i sin tur ute på gatan. De facto,en hoj förlorar MYCKET mer av att komma ut på gatan än motsvarande bil gör,å 4 hjul kommer ur det perspektivet alltid vara dubbelt så många som 2. jesper@gofastparts.se
|
| 03 Apr 2010, 10:29 |
|
|