View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2026, 00:21

Reply to topic  [ 29 posts ] 
Moderaterna vill ha hårdare invadrarpolitik 
Author Message

Ja, jävla sossesvin, det är då moderaterna som bär ärans fackla! [:(!]

Image

<hr noshade size="1">
<u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u>
<h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6>

17 Feb 2009, 14:19
Profile ICQ WWW

Baltländerna har i stort sett haft dom där reglerna sedan Sovjet föll.

MVH
faellman

<i><font size="1">oO0Oo URL: http://www.myspace.com/mrfaellman</font id="size1">"]

17 Feb 2009, 14:44
Profile WWW

Det är tammefan något skumt och lurt på gång.

Dom försöker sig på att göra något åt politiker föraktet.

Någon av dem har pratat med några vanliga människor eller så chansar dom hej vilt.
Hoppas att baltländerna har copyrightat sin metod. Då skulle man kunna stämma regeringen för brott mot upphovsmanna lagen. Ha![:)]

Bo-Conny Skruvlin

17 Feb 2009, 15:03
Profile WWW

marcusss wrote:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4431325.ab

Punkterna som de radar upp känns självklara och rimliga. Man frågar sig varför det ska ha dröjt så länge innan något "etablerat" parti vågar ta tag i de här frågarna.
Ska bli intressant att höra hur sossarna kommer behandla förslaget. Gissar på rasismanklagelser.[:D]

<b>Min email: marcusss79 (a) gmail.com</b>

Jo, vänsterblocket har ju börjt knorra.
Det som förvånar mig är att politiker tillhörande vänstersidan har så lätt för att spendera andras pengar (skattebetalarnas pengar).
De kallar det "en skrämmande utveckling".
Jag tycker personligen att Rosengård och andra liknande områden genomgår skrämmande utveckling.

Jag ser två prominenta anledningar att invandringen bör vara restriktiv och selektiv:
1. Det finns inte tillräckligt med bostäder i Sverige.
2. Det finns inte tillräckligt med jobb.

EBO (eget boende) har ju kritiserats då det visat sig att invandrare "klumpar ihop sig" i områden som tex Rosengård.
Arbetslösheten är väldigt hög och det är skattebetalarna som står för notan. Att inte kräva att invandrare flyttar dit det finns jobb eller bostäder är absurt.

Socialdemokraten Veronica Palm säger "Jag välkomnar att moderaterna nu vill ha en tydligare styrning av asylboendet, men jag är långt ifrån säker på att sänkt ersättning är medlet [...]. Den sänkta ersättningen är den dagsersättning som invandrare får. M's förslag betyder att det kan bli lika för invandrare och "svenskar". Så vitt jag förstått så kan ju vi "svenskar" förlora tex arbetslöshetsersättning om vi inte tar jobb på andra orter (alltså flyttar) och det har visat sig att regeringsrätten till och med nekade ersättning till några byggarbetare som inte tog jobb i Norge (vilket i sig är ironiskt). Givetvis ska detsamma gälla för invandrare. Finns det bostad och jobb i Knäckebrödhult så ska de flytta dit istället för att flytta till bekanta i Rosengård.

När det gäller medborgarskap så är det självklart att det ska återkallas följt av utvisning. Ett medborgarskap i Sverige innebär även skyldigheter. Skyldigheter som en naturlig följd av rättigheter.

"År 2007 läste 65000 personer sfi. Hela 20000 avbröt utan godkänt betyg i någon enda kurs. I OECD:s statistik ligger Sverige sist i tabellen över jämförbara länders förmåga att sätta utomeuropeiska invandrare i arbete. I 105 svenska stadsdelar är förvärvsfrekvensen lägre än 50 procent. I delar av Skåne, Göteborg och i Mälardalen jobbar färre än var tredje. I Bergsjön och Angered i Göteborg har nära sex av tio socialbidrag. Sverige slösar bort talang och ambition".
JAg resonerar som så att den som vill kan och kommer att lyckas förr eller senare. Kanske vi har släppt in för många invandrare som inte har rätt inställning. Ett personlighetstest borde ingå i asylsökningen. Att vi är sämre än andra på att ordna arbetstillfällen åt invandrare tror jag handlar om att vi inte har en så flexiblel arbetsmarknad. Det leder till att ingen vågar anställa Muhammed eftersom de inte känner till något om honom och hans kultur. Man anställer säkra kort som "Pelle" för då vet man vad man får. Men i slutändan så kan inte så många arbetslösa invandrare vara Sveriges eller svenskarnas inställnings fel. Bort med alla bidrag och uppehållstillstånd enbart åt de som har garanterad självförsörjning från dag ett.

Denna debatten har gett mig insikten att Socialdemokraterna är ett praktexempel på att svänga kappan efter vinden[:)]

Min Email:
Straponyourguitar(AT)hotmail.com

18 Feb 2009, 03:11
Profile ICQ YIM WWW

Intressant information du har Haraldrig! Vänstern använder andras, alltså skattebetalarnas, pengar! Högern däremot har helt andra pengar att använda förstår jag?

Invandring ska jag inte diskutera på detta forum, jag har förstått att jag ändå är i minoritet. [;)]

"Att tänka innan man talar är som att torka sig i röven innan man har skitit"

18 Feb 2009, 10:42
Profile ICQ WWW

Molle wrote:

Intressant information du har Haraldrig! Vänstern använder andras, alltså skattebetalarnas, pengar! Högern däremot har helt andra pengar att använda förstår jag?

Invandring ska jag inte diskutera på detta forum, jag har förstått att jag ändå är i minoritet. [;)]

He he, nej det menar jag ju givetvis inte. Men det är ju så att vänstern har inte visat ansvar med skattebetalarnas pengar.
De verkar liksom tro att "Svensson" inte behöver sina pengar själv.
Eftersatt sjukvård, äldrevård och skola visar ju att vi inte har råd att föra hudratusentals människor från andra länder.

Fast du kanske tillhör den där roliga gruppen av människor som är tillräckligt rik för att ha råd att bry sig[:)] n(JAg räknar in Bono och andra såna stolpskott i den skaran).

Så länge Sverige har en eftersatt sjukvård med kötider, en skola där okunskap är normen och upp emot 20000 hemlösa så anser jag att vi har inte råd att ta mot flyktingar.

Finns dessutom bättre metoder för att lösa "världsproblemen".
Vänstern skulle lägga samma energi på att övertyga EU att ta bort handelstullarna mot Afrika och liknande. DÅ skulle ju Afrika kunna bli självförsörjande men det vill nog inte vänstern. Jag får en känsla att vänstern behöver människors lidande för att existera. Och vad är då bättre än att hålla kvar människor i fattigdom och dåliga situationer?

I avsnittet om brottslighet slår trion in på en väl populistisk stig. De vill utvisa den som döms för grova brott även om den dömde har ett permanent uppehållstillstånd. Men den möjligheten medger utlänningslagen redan i dag. Familj och minderåriga barn ger inte nödvändigtvis något skydd.

Vänstern resonerar så här:
"Aktiva vårdnadshavare med småbarn kan skickas till andra sidan jordklotet medan mor och barn blir kvar i Sverige" (DN idag ang utvisning av kriminella).
Jag resonerar som så att det bästa för barnen är att utvisa kriminella föräldrar. Det är ett socialt mönster som barnen kommer att ta över om de har kriminella "förebilder" när de växer upp.
Men det kanske får vänstern att må bra av att veta att någon i Sverige har det "eländigare än mig".

Min Email:

18 Feb 2009, 11:04
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:

Det är direkt felaktigt.
Quote:
När det gäller medborgarskap så är det självklart att det ska återkallas följt av utvisning. Ett medborgarskap i Sverige innebär även skyldigheter. Skyldigheter som en naturlig följd av rättigheter.

Korrekt. Men inte för någon annan svensk medborgare innebär något agerande att man kan förlora sitt medborgarskap. Därmed ska det självklart inte kunna innebära det för någon som erhållit medborgarskapet senare än födseln. Om vi avser att fullt ut integrera människor som erhållit sitt medborgarskap senare än vid födseln kan vi inte ha speciella regler med mer begränsade rättigheter för dem.

Ett barn som vid ett års ålder flyttar hit med sina föräldrar pga. deras arbete, och efter ngt år får medborgarskap här, ska detta barn vid 42 års ålder kunna berövas sitt medborgarskap vid viss brottslighet? En ensamstående far med ett skolbarn, som båda erhållit medborgarskap, vad ska hända med barnet om fadern skulle förlora sitt medborgarskap pga. ett brott? Varför ska det barnet drabbas hårdare av en kriminell förälder än andra barn som är svenska medborgare?

Quote:
Kanske vi har släppt in för många invandrare som inte har rätt inställning. Ett personlighetstest borde ingå i asylsökningen.

Du för ju bestämma dig om du talar om invandrare, som din hustru, eller asylsökande flyktingar. Annars är ju diskussionen meningslös.

/David

18 Feb 2009, 12:24
Profile ICQ WWW

Ersmarker wrote:

Haraldrig wrote:

Det är direkt felaktigt.
Quote:

Korrekt. Men inte för någon annan svensk medborgare innebär något agerande att man kan förlora sitt medborgarskap. Därmed ska det självklart inte kunna innebära det för någon som erhållit medborgarskapet senare än födseln. Om vi avser att fullt ut integrera människor som erhållit sitt medborgarskap senare än vid födseln kan vi inte ha speciella regler med mer begränsade rättigheter för dem.

<font color="red">Ett barn som vid ett års ålder flyttar hit med sina föräldrar pga. deras arbete, och efter ngt år får medborgarskap här, ska detta barn vid 42 års ålder kunna berövas sitt medborgarskap vid viss brottslighet? En ensamstående far med ett skolbarn, som båda erhållit medborgarskap, vad ska hända med barnet om fadern skulle förlora sitt medborgarskap pga. ett brott? Varför ska det barnet drabbas hårdare av en kriminell förälder än andra barn som är svenska medborgare</font id="red">?

Quote:
<font color="yellow">Kanske vi har släppt in för många invandrare som inte har rätt inställning. Ett personlighetstest borde ingå i asylsökningen.

Du för ju bestämma dig om du talar om invandrare, som din hustru, eller asylsökande flyktingar. Annars är ju diskussionen meningslös</font id="yellow">.

/David

Iofsg, det borde kanske stå finns inte tillräckligt med bostäder där det finns jobb och socialt liv. Sverige är ju ett riktigt Sovjetexempel: kö för bostad och kö för sjukvård. Dags att sänka skatterna rejält så att det kan löna sig att bygga. Jag skulle gärna äga ett par bostadshus så skattesänkningar är välkomna.

Ang barnet:
Det barnet skulle få en bättre framtid av att växa upp i en fosterfamilj. Men givetvis så måste det finnas en rimlig prövotid på ett medborgarskap. 25år är rätt så lagom. Har en person inte hittat på dumheter under 25 år så är det stor sannolikhet att denne inte har kriminella tendenser.

Ang de invandrare vi släppt in:
Egentligen så borde det ju gälla att invandrare från tex irak kan garantera sin egen försörjning på samma vis som jagvar tvungen att garantera min frus försörjning. Ytterligare ett bra exempel på att Sverige diskriminerar vissa invandrare. Det har ju visat sig att Rosengård och liknande områden är en stor ekonomisk börda. I ett företag så hade man gjort sig av med en sån börda omgående, varför ska vi skattebetalare pumpa in pengar i projekt som är misslyckade?

Min Email:

18 Feb 2009, 12:40
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:
Ang barnet:
Det barnet skulle få en bättre framtid av att växa upp i en fosterfamilj. Men givetvis så måste det finnas en rimlig prövotid på ett medborgarskap. 25år är rätt så lagom. Har en person inte hittat på dumheter under 25 år så är det stor sannolikhet att denne inte har kriminella tendenser.

Läs mitt första stycke på det området. Det fungerar inte att ha någon form av "andra klassens medborgarskap", som ger samma skyligheter men inte samma rättigheter (dvs att det är oåterkalleligt). En medborgare är en medborgare. Punkt. Det är det enda rimliga.

Quote:
Egentligen så borde det ju gälla att invandrare från tex irak kan garantera sin egen försörjning på samma vis som jagvar tvungen att garantera min frus försörjning.

Utan att diskutera din personliga situation alltför mycket så är det väl ett tecken på att människor just borde garantera sin egen försörjning och inte garanteras av någon annan. Hade ni skilt er efter något år hade din hustru inte haft några större tillgångar med sig från dig, och din skyldighet att försörja henne hade rimligen inte gällt i det läget. Därmed hade staten varit tvungen att säkra upp ändå.

Quote:
I ett företag så hade man gjort sig av med en sån börda omgående, varför ska vi skattebetalare pumpa in pengar i projekt som är misslyckade?

Kanske för att alla samhällen, förutom de allra mest fascistiska eller anarkistiska, drivs utifrån andra principer än ett vinstdrivande företag? Att ens jämföra ett företags agerande i en viss situation med ett samhälles är ett oerhört trubbigt, närmast oanvändbart, argument.

/David

18 Feb 2009, 14:37
Profile ICQ WWW

Vårt gigantiska Svedala (till ytan) skulle utan att blinka kunna ta in typ 50 miljoner invandrare (ungefär lika många som Italienarna är nu)utan att det skulle märkas nämnvärt, invandrare som skulle kunna bidra till att skapa en lokal inhemsk marknad som det är värt att producera varor till, det skulle tex kunna hålla SAAB vid liv, en befolknings underlag som skulle kunna motivera och bekosta ett järnvägs och vägnät som är abnormt med tanke på vår nuvarande befolkning.

Men hur får man det att funka när man tex har en förföljd Kurdisk familj bestående av en arbetsför man, hans mamma, moster, farbror , fru och deras fem barn. samtliga analfabeter som asylsökande vid färjelägret i Helsingborg? De är på flykt, deras dröm är att få leva sina liv i fred och de har ingen annan agenda än en stor förhoppning om att kunna få försörja sig. De är totalt 10 personer som skall lotsas in i det svenska folkhemmets minimi regler. Bara deras boendekostnad kommer att göra det ett mission impossible för den ende arbetsföre att betala hyran. de kommer att lotsas in i bidrags svängen, barnen kommer att gå i skolan och samtliga vuxna kommer att ha rätt till ett existensminimum från socialen.

Skulle man tex låta dem få låna en åkerplätt i Norrlands inland med en säck utsäde och några års skatte dispens?
Finns det någon risk med att ge dem en chans att klara sig själva??

Bo-Conny Skruvlin

18 Feb 2009, 15:28
Profile WWW

Ersmarker wrote:

Haraldrig wrote:
Ang barnet:

Läs mitt första stycke på det området. Det fungerar inte att ha någon form av "andra klassens medborgarskap", som ger samma skyligheter men inte samma rättigheter (dvs att det är oåterkalleligt). En medborgare är en medborgare. Punkt. Det är det enda rimliga.

Quote:
Egentligen så borde det ju gälla att invandrare från tex irak kan garantera sin egen försörjning på samma vis som jagvar tvungen att garantera min frus försörjning.

Utan att diskutera din personliga situation alltför mycket så är det väl ett tecken på att människor just borde garantera sin egen försörjning och inte garanteras av någon annan. Hade ni skilt er efter något år hade din hustru inte haft några större tillgångar med sig från dig, och din skyldighet att försörja henne hade rimligen inte gällt i det läget. Därmed hade staten varit tvungen att säkra upp ändå.

Quote:
I ett företag så hade man gjort sig av med en sån börda omgående, varför ska vi skattebetalare pumpa in pengar i projekt som är misslyckade?

Kanske för att alla samhällen, förutom de allra mest fascistiska eller anarkistiska, drivs utifrån andra principer än ett vinstdrivande företag? Att ens jämföra ett företags agerande i en viss situation med ett samhälles är ett oerhört trubbigt, närmast oanvändbart, argument.

/David

Det handlar inte om andra klassens medborgare.
Det handlar om att det finns fundamentala principer att följa i ett samhälle. Om du skulle uppföra dig som "ett kräk" hemma hos dina kusiner så skulle de nog kasta ut dig och inte vilja se dig igen.

Min hustru har så hon klarar sig och mer därtill (om vi ny talar om bostad, mat, kläder och andra grundläggande detaljer). Dessutom så har hon ett socialt nätverk här i Sverige så hon skulle nog klara sig.
Och då undrar man hur hon klarat bygga upp ett socialt nätverk på egen hand och varför inte tex Rosengårdarna klarar det (finns ju givetvis de som klarar det där också). Ja, faktum är att alla Japaner jag känner som bor i Sverige har ur ett samhällsperspektiv statusyrken.

Att driva Sverige som ett företag eller inte är en politisk åskådning och intet annat. Fungerar ypperligt som argument i en politisk diskussion. Nästan allt offentligt drivs ju som företag med vinstkrav så varför inte invandringen?

Min Email:

18 Feb 2009, 17:37
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:
Det handlar om att det finns fundamentala principer att följa i ett samhälle. Om du skulle uppföra dig som "ett kräk" hemma hos dina kusiner så skulle de nog kasta ut dig och inte vilja se dig igen.

Ja, men oavsett hur mycket brott jag begår skulle jag aldrig kunna berövas mitt svenska medborgarskap. Jag kan inte förstå varför en annan svensk medborgare, som vi tydligen ska avkräva samma skyldigheter som vi avkräver mig, inte ska ha samma rättighet som jag.

Quote:
Att driva Sverige som ett företag eller inte är en politisk åskådning och intet annat. Fungerar ypperligt som argument i en politisk diskussion. Nästan allt offentligt drivs ju som företag med vinstkrav så varför inte invandringen?

Återigen får du fundera på om du talar om invandring eller flyktingmottagande. Flyktingmottagande i sig bedrivs av naturliga skäl inte av ekonomiska skäl utan av humanitära, och jag utgår från att de flesta sansade människor inte ifrågasätter den principen. Du som så ofta talar om vikten av offentliga sociala skyddsnät i Sverige, och hur vi ska ta hand om svårt sjuka och gamla, borde förstå principen om humanitära värden i samhällsstrukturer. Humanitära värden stannar heller inte vid nations- eller medborgarskapsgränser.

/D

18 Feb 2009, 18:00
Profile ICQ WWW

När det gäller omvändning den här mandatperioden, är det väl Moderaterna som visar mest prov på den varan. Fasen, Tror pappa Lenin skulle vara stolt över kamrat Reinfeldt som förstatligar banker till höger och vänster. [:D]

Eller ja just ja, man förstatligar bara skulderna, vinsterna ser man till att de hamnar i fickorna hos grabbarna sina i stället för i välfärden.

Min tagning på invandrar frågan är att det givetvis ska ha mer av den varan, men det ska ske på ett helt annat vis än idag. Om vi är så förbannat utopiskt laggda att vi tror att vi som "ursvenskar" kan förändra "inställningen" till arbete, integration, utbildning osv hos våra invandrare genom restriktioner och hårdare krav så tror jag personligen att man är ute och cyklar. Man förändrar inte genom piska, man förändrar genom morot.

De invandrare som integrerar sig och sköter sig ska rosas till skyarna som lysande exempel på enteprenörer etc, de ska få fördelar som vi som samhälle glatt ska pynta för. Vi behöver enteprenörer i Sverige, och det snabbt, i invandrargrupper finns det fantastiskt mycket potential som vi som samhälle måste utnyttja för att överleva med bibehållen välfärd. Genom att samhället belyser de bra aspekterna av invandrad entreprenörskap etc KANSKE man kan börja att ändra på normerna hos de boende i de "problemområdena" som ni snackar om, typ Rosengård etc där det är NORMEN att gå på socialbidrag och dra, det är accepterat.

I min värld där är det INTE ok att gå och drula på mina skattepengar, och i min bekantskapskrets kan man nog kallt räkna med att folk rynkar på näsan om man iglar på välfärden, det är de normer som "mitt samhälle" speglar, jag betvivlar att det är så i Rosengård, men jag vet inte säkert. Det jag däremot VET är att om samhället som en person lever i idealiserar hårt arbete framhåller skötsamhet etc så kommer det inte vara lika lockande att inte arbeta och göra rätt för sig. Det här är normer som måste komma in i från det samhället som personen lever under, det hjälper föga att någon "svenne" sitter och gastar om "svartingar" som utnyttjar systemen och kräver hårdare regler. När ens bästa kompis ifrågasätter ens bidragstagande, då blir det ändring attityderna kring bidragstagande.

Men invandrare måste få chansen att visa vad dom är kapabel till, inte påläggas stigma som kriminella, bidragstagande, odugliga, problem för samhället etc. Vi får dom invandrare vi förtjänar.

Mina 50 cent iaf, flame away!

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks

18 Feb 2009, 18:04
Profile ICQ WWW

Ersmarker wrote:

Haraldrig wrote:

Ja, men oavsett hur mycket brott jag begår skulle jag aldrig kunna berövas mitt svenska medborgarskap. Jag kan inte förstå varför en annan svensk medborgare, som vi tydligen ska avkräva samma skyldigheter som vi avkräver mig, inte ska ha samma rättighet som jag.

Quote:

Återigen får du fundera på om du talar om invandring eller flyktingmottagande. Flyktingmottagande i sig bedrivs av naturliga skäl inte av ekonomiska skäl utan av humanitära, och jag utgår från att de flesta sansade människor inte ifrågasätter den principen. Du som så ofta talar om vikten av offentliga sociala skyddsnät i Sverige, och hur vi ska ta hand om svårt sjuka och gamla, borde förstå principen om humanitära värden i samhällsstrukturer. Humanitära värden stannar heller inte vid nations- eller medborgarskapsgränser.

/D

Flyktingmottagning är ett av alla de begrepp som innefattas i ordet invandring.

Jag gör inte skillnad på resväg eller ressätt.

De få % som är regelrätta flyktingar gör dessutom ingen större skillnad.

Politikerna räknar kallt med att det ska generera pengar.
Det finns två orsaker till Sveriges invandring.
A. Att vända den demografiska kurvan
B. Att upprätthålla arbetslösheten så att lönerna inte stiger.

A. Att ta emot invandrare för att hejda en negativ demografisk utveckling är ett bra sätt att bibehålla det pensionsystem vi har, dvs alla pengar kan spenderas för stunden eftersom det sker en gradvis positiv skillnad i inbetalningen om befolkningen ökar.
Och varför ska pengarna spenderas för stunden? Jo, för att de genererar ett mervärde, i detta fallet mer pengar. Och vem vill det? Jo, de som äger/gynnas av det pensionssystem vi har eftersom det går ut på att en stor del av klumpsumman får investeras och investeras med en förväntad avkastning som inte bara pensionspararna tar del av utan även de som skött investeringarna åt pensionsspararna.

B. Inflation.

Men givetvis finns det människor under stenar i mörka skogar som fortfarande tror att invandring handlar om solidaritet. Eller ja, det handlar ju om solidaritet för statskassan och banker.

Min Email:

18 Feb 2009, 19:47
Profile ICQ YIM WWW

linusberg wrote:

När det gäller omvändning den här mandatperioden, är det väl Moderaterna som visar mest prov på den varan. Fasen, Tror pappa Lenin skulle vara stolt över kamrat Reinfeldt som förstatligar banker till höger och vänster. [:D]

<font color="red">Eller ja just ja, man förstatligar bara skulderna, vinsterna ser man till att de hamnar i fickorna hos grabbarna sina i stället för i välfärden</font id="red">.

Min tagning på invandrar frågan är att det givetvis ska ha mer av den varan, men det ska ske på ett helt annat vis än idag. Om vi är så förbannat utopiskt laggda att vi tror att vi som "ursvenskar" kan förändra "inställningen" till arbete, integration, utbildning osv hos våra invandrare genom restriktioner och hårdare krav så tror jag personligen att man är ute och cyklar. Man förändrar inte genom piska, man förändrar genom morot.

De invandrare som integrerar sig och sköter sig ska rosas till skyarna som lysande exempel på enteprenörer etc, de ska få fördelar som vi som samhälle glatt ska pynta för. Vi behöver enteprenörer i Sverige, och det snabbt, i invandrargrupper finns det fantastiskt mycket potential som vi som samhälle måste utnyttja för att överleva med bibehållen välfärd. Genom att samhället belyser de bra aspekterna av invandrad entreprenörskap etc KANSKE man kan börja att ändra på normerna hos de boende i de "problemområdena" som ni snackar om, typ Rosengård etc där det är NORMEN att gå på socialbidrag och dra, det är accepterat.

I min värld där är det INTE ok att gå och drula på mina skattepengar, och i min bekantskapskrets kan man nog kallt räkna med att folk rynkar på näsan om man iglar på välfärden, det är de normer som "mitt samhälle" speglar, jag betvivlar att det är så i Rosengård, men jag vet inte säkert. Det jag däremot VET är att om samhället som en person lever i idealiserar hårt arbete framhåller skötsamhet etc så kommer det inte vara lika lockande att inte arbeta och göra rätt för sig. Det här är normer som måste komma in i från det samhället som personen lever under, det hjälper föga att någon "svenne" sitter och gastar om "svartingar" som utnyttjar systemen och kräver hårdare regler. När ens bästa kompis ifrågasätter ens bidragstagande, då blir det ändring attityderna kring bidragstagande.

Men invandrare måste få chansen att visa vad dom är kapabel till, inte påläggas stigma som kriminella, bidragstagande, odugliga, problem för samhället etc. Vi får dom invandrare vi förtjänar.

Mina 50 cent iaf, flame away!

/Peder

Precis som i Sovjet och andra totalitära stater där kötid gäller[:)]

Min Email:

18 Feb 2009, 20:02
Profile ICQ YIM WWW

M har kanske insett att SD kommer att vara större än vissa andra partier vid nästa val så man har börjat passa bollen... [8D]

"If you wanna know how to play the blues, get your self a woman."

18 Feb 2009, 20:31
Profile ICQ YIM WWW

T.A wrote:

M har kanske insett att SD kommer att vara större än vissa andra partier vid nästa val så man har börjat passa bollen... [8D]

Å den andra sidan umgås M ganska friskt med ett annat anhang fascister om inte ännu lömskare än SD, nämligen KD. SD hymlar iaf inte med sitt människoförakt i vissa frågor. KD å den andra sidan försöker framställa sig som "kram goa" och fromma medans en röst mysiga Alf eller det nya religiösa skrället till partiledare leder till att man placerar bla. Livets ord och deras ack så humana människosyn i riksdag. Detta kan ju förövrigt M ta cred för, men hua ligen! dom kan för sin "ateistiska guds" skull inte sammarbeta med SD.

Ja dom är lustiga dom små liven..

/Peder

18 Feb 2009, 20:48
Profile ICQ WWW

Så här ser jag det. Sverige, eller det rika västvärlden har inga problem med flyktingar eller invandrare som vi inte kan lösa. Flyktingproblem har man i tredje världen, t.ex. när ett inbördeskrig utbryter och hundratusentals fyktingar väller in över gränsen till nått annat utfattigt land som inte kan ta hand om sina egna medborgare ens. Där man bor i åratal i flyktingläger som är helt beroende av internationell hjälp för att inte frysa eller svälta ihjäl. Där barn dör av undernäring och sjukdommar för att hjälpen inte kommer fram eftersom någon beväpnad melisgrupp har minerat vägarna. Osv osv. Hela världen är full av sånna situationer.

Så snacka inte om flyktingproblem här i rika välmående Sverige. Sociala problem, ja visst, men flyktingproblem, aldrig!

Dessutom, vad är det som säger att det vi eventuellt skulle tjäna på att stänga våra gränser skulle gå till sjukvården och skolor och äldreboende? Sånt snack är bara förtäckt rasist-retorik och har ingen som helst förankring i verkligheten.

Så där ja. Jag kunde inte hålla min trut trots allt!

18 Feb 2009, 21:04
Profile ICQ WWW

Haraldrig wrote:

Så praktiskt. Men då tror jag vi egentligen gör bäst i att avsluta den här diskussionen.

Quote:

Herregud. Som vanligt hasplar du ur dig tvärsäkra påståenden som inte har något med verkligheten att göra.

<b>"År 2007 fick 86095 personer uppehållstillstånd. Av dessa var 21% flyktingar och 9% anhöriga till flyktingar. De övriga utgjordes av EU/EES-medborgare (23%), arbetskraftsinvandrare och studenter (22%) och anhöriga till andra än flyktingar, inklusive adoptivbarn (25%)."</b>

http://3424125377384219444-a-1802744773 ... andringintäkterkostnader.pdf

Quote:
B. Inflation.

Hmm, just den aspekten kan vi väl enas om är högst irrelevant aspekt de närmsta åren.

/D

18 Feb 2009, 21:06
Profile ICQ WWW

Molle wrote:

Så här ser jag det. Sverige, eller det rika västvärlden har inga problem med flyktingar eller invandrare som vi inte kan lösa. Flyktingproblem har man i tredje världen, t.ex. när ett inbördeskrig utbryter och hundratusentals fyktingar väller in över gränsen till nått annat utfattigt land som inte kan ta hand om sina egna medborgare ens. Där man bor i åratal i flyktingläger som är helt beroende av internationell hjälp för att inte frysa eller svälta ihjäl. Där barn dör av undernäring och sjukdommar för att hjälpen inte kommer fram eftersom någon beväpnad melisgrupp har minerat vägarna. Osv osv. Hela världen är full av sånna situationer.

Så snacka inte om flyktingproblem här i rika välmående Sverige. Sociala problem, ja visst, men flyktingproblem, aldrig!

Dessutom, vad är det som säger att det vi eventuellt skulle tjäna på att stänga våra gränser skulle gå till sjukvården och skolor och äldreboende? Sånt snack är bara förtäckt rasist-retorik och har ingen som helst förankring i verkligheten.

Vänstern får gärna förklara hur vi har råd att spendera tiotals miljarder på invandring men inte råd att korta köerna i sjukvården.
Anklagerser om rasism är det enda argument vänstern har. Banalt och simpelt i min åsikt.

Som sagt, förklara gärna hur vi ska kunna ha hundratusentals arbetslösa invandrare utan att förlora ekonomiskt på det.

Samt en förklaring på varför det är rasistisk retorik.

Som en hjälp på traven kan du slå upp ordet rasism i SAOL.

Rasism och rasist måste vara de två mest missbrukade orden i det svenska språket[xx(]
Min Email:

18 Feb 2009, 21:08
Profile ICQ YIM WWW

Ersmarker wrote:

Haraldrig wrote:

Så praktiskt. Men då tror jag vi egentligen gör bäst i att avsluta den här diskussionen.

Quote:

Herregud. Som vanligt hasplar du ur dig tvärsäkra påståenden som inte har något med verkligheten att göra.

<b>"År 2007 fick 86095 personer uppehållstillstånd. Av dessa var 21% flyktingar och 9% anhöriga till flyktingar. De övriga utgjordes av EU/EES-medborgare (23%), arbetskraftsinvandrare och studenter (22%) och anhöriga till andra än flyktingar, inklusive adoptivbarn (25%)."</b>

http://3424125377384219444-a-1802744773 ... andringintäkterkostnader.pdf

Quote:
B. Inflation.

Hmm, just den aspekten kan vi väl enas om är högst irrelevant aspekt de närmsta åren.

/D

Migrationsverket har ju själva gått ut med att mindre än 10% av de som kallar sig flyktingar faktiskt är det. Så paragrafryttaren trillade ur sadeln igen. Om 10% av ca 30000 (då är det högt räknat) är det som is defined as refugees (hata svenska ibland) har vi alltså 3000 "äkta" flyktingar. Det är överkomliga summor som det svenska samhället nog har råd med medans övriga 27000 är överflödiga.

Så om du ska föra den diskussionen så får du definera vad en flykting är och sen se vad migrationsverket själva har att säga om de siffrorna.

studenter och arbetskraftinvandring är välkommet tillskott.
Människor med ambitioner och kunskap bidrar till samhället.

Finns möjlighet att vi faktiskt kan råka ut för inflation då vår riksbank är bemannad med idioter som sänker räntan.
Utländskt kapital rinner ur Sverige och kronan sjunker som en sten.
Importerade varor har redan blivit dyrare och troligen kommer de att bli dyrare. Jag gissar dock att det blir hyfsat +-0 under rådande omständigheter.

Lite OT men:
Tror du lågkonjukturen blir så långvarig?
JAg ser andra indikationer.

Min Email:

18 Feb 2009, 21:19
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:
Migrationsverket har ju själva gått ut med att mindre än 10% av de som kallar sig flyktingar faktiskt är det. Så paragrafryttaren trillade ur sadeln igen. Om 10% av ca 30000 (då är det högt räknat) är det som is defined as refugees (hata svenska ibland) har vi alltså 3000 "äkta" flyktingar. Det är överkomliga summor som det svenska samhället nog har råd med medans övriga 27000 är överflödiga.

Du blandar ihop siffrorna. Förstår att det är svårt mitt i alla förolämpningar du ska slänga omkring dig, men du kan ju försöka om det ska vara någon ide att hålla den här diskussionen.

Du måste alltså hålla isär siffror som avser ansökningar om uppehållstillstånd respektive de som avser beviljade uppehållstillstånd.

Det är mycket möjligt att 10% av de som "kallar sig flyktingar" (dvs. ansöker om uppehållstillstånd med flyktingskäl som grund) faktiskt har flyktingskäl. Men enligt siffrorna som jag postade ovan är det alltså så att <u>bland de som beviljats uppehållstillstånd är 21% flyktingar, 9% anhöriga till flyktingar, 23% var EU/EES-medborgare, 22% var arbetskraftsinvandrare och studenter. Avslutningsvis var endast 25% anhöriga till andra än flyktingar</u>. Det visade att ditt påstående om att "de få % som är regelrätta flyktingar gör dessutom ingen större skillnad" var sedvanligt mumbo-jumbo.

I övrigt håller jag med om att begreppet (illa maskerad) främlingsfientlighet är mycket mer tillämpligt på den här diskussionen än rasism.

/D

18 Feb 2009, 21:30
Profile ICQ WWW

linusberg wrote:

T.A wrote:

<b>Å den andra sidan umgås M ganska friskt med ett annat anhang fascister om inte ännu lömskare än SD, nämligen KD.</b> SD hymlar iaf inte med sitt människoförakt i vissa frågor. KD å den andra sidan försöker framställa sig som "kram goa" och fromma medans en röst mysiga Alf eller det nya religiösa skrället till partiledare leder till att man placerar bla. Livets ord och deras ack så humana människosyn i riksdag. Detta kan ju förövrigt M ta cred för, men hua ligen! dom kan för sin "ateistiska guds" skull inte sammarbeta med SD.

Ja dom är lustiga dom små liven..

/Peder

Det är de jag tänker på. Jag tror inte de har tillräckligt med röster nästa val så de kan sitta kvar i riksdagen, däremot så tror jag SD kommer att få det. Och det är nog till stor del beroende på att folk i allmänhet tröttnat på flyktingpolitiken vi för. Jag brukar bara lyssna på mitt jobb hur attityden är bland mina kollegor och den är inte nådig.

18 Feb 2009, 21:32
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:

Molle wrote:

Vänstern får gärna förklara hur vi har råd att spendera tiotals miljarder på invandring men inte råd att korta köerna i sjukvården.
Anklagerser om rasism är det enda argument vänstern har. Banalt och simpelt i min åsikt.

Som sagt, förklara gärna hur vi ska kunna ha hundratusentals arbetslösa invandrare utan att förlora ekonomiskt på det.

Rasism och rasist måste vara de två mest missbrukade orden i det svenska språket[xx(]
Min Email:

Jag vet mycket väl vad "rasism" betyder. Och du borde veta vad jag menar med rasistisk retorik. Hur många gånger som helst har jag hört "jag är inte rasist, men......" Det borde du oxå ha gjort. Tänk så praktiskt att kunna skylla alla sociala orättvisor och långa vårdköer och överfulla skolor på flyktingar.

18 Feb 2009, 21:34
Profile ICQ WWW

Haraldrig wrote:

Molle wrote:

<b>Rasism och rasist måste vara de två mest missbrukade orden i det svenska språket</b>[xx(]
Min Email:
För engångs skull håller jag med dig fullständigt [:D] I Sverige så är att ha en åsikt, rasism.

18 Feb 2009, 21:35
Profile ICQ YIM WWW

De här diskussionerna om invandrarpolitik är så förbannat tjatiga och jag kan inte se att de bidrar med något annat än en uppdelning i två läger, så jag stänger tråden.

Image

18 Feb 2009, 21:43
Profile WWW
Reply to topic   [ 29 posts ]