View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2026, 00:21

Reply to topic  [ 85 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
puckade Skåne-poliser på TV 
Author Message

Josh D Ztorsion wrote:

Kallar Rosegårdsuppviglare för "Apjävlar" i en video som åklagarsidan har den ngn dåliga smaken att använda som bevis mot densamme uppviglare.

Nu vänds videon istället mot poliserna som tydligt visar vilken jargong och människosyn som regerar inom polisen. Eller det var förstås just bara i den polisbilen det satt två uniformerade, statligt avlönade rasister... Det är säkert bara ett par enskilda rötägg, eller?

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

HUr var det med åsiktsfrihet och yttrandefrihet?
DU gör ju exakt samma sak genom att lägga vikt vid polisernas ursprung.

Ang Rosengård så är det ett svart hål. Tror det är lätt för dig att sitta där uppe i 08 och tycka. Det är rena rama cirkusen där nere.
Politiker, invandrare etc de är alla grunden till problemet.
Men att reta upp sig på en Polis som är verksam där och troligen får höra "Svenne-tillmälen" på en daglig nivå löser inga problem.

Min Email:
Straponyourguitar(AT)hotmail.com

05 Feb 2009, 07:53
Profile ICQ YIM WWW

Beter man sig som uppviglarna i rosengård förtjänar man ingen respekt av samhället, den som försvarar den här utvecklingen av rosengård kan flytta dit.

Jag bryr mig inte om hur poliser uttalar sig sinsemellan, det viktiga är hur dom handlar.

Klantigt av åklagaren att använda den sekvensen dock, och visst är det i grund och botten ett onödigt uttalande men vem har inte sagt saker man ångrat i vredesmod?

Image
<font color="white"><h6>inget är så bra som att ha...bortsett från pod, floyd rose och variax</h6></font id="white"><font color="red"><h6>på nätterna drömmer jag om mitt arbete, på dagarna slår det in</h6></font id="red"><h6><font color="green">vissa säger att lycka inte går att köpa för pengar, jag antar att dom bara inte vet vart butiken ligger</h6></font id="green">

05 Feb 2009, 07:53
Profile ICQ WWW

vägra floyd wrote:

<font color="red">Beter man sig som uppviglarna i rosengård förtjänar man ingen respekt av samhället, den som försvarar den här utvecklingen av samhället kan flytta dit.</font id="red">

Jag bryr mig inte om hur poliser uttalar sig sinsemellan, det viktiga är hur dom handlar.

Klantigt av åklagaren att använda den sekvensen dock, och visst är det i grund och botten ett onödigt uttalande men vem har inte sagt saker man ångrat i vredesmod?

Image
<font color="white"><h6>inget är så bra som att ha...bortsett från pod, floyd rose och variax</h6></font id="white"><font color="red"><h6>på nätterna drömmer jag om mitt arbete, på dagarna slår det in</h6></font id="red"><h6><font color="green">vissa säger att lycka inte går att köpa för pengar, jag antar att dom bara inte vet vart butiken ligger</h6></font id="green">

JAg tycker att samhället är alldeles för tolerant mot Rosengårdarnas beteende. Jag ser det som ett ovändbart misslyckande.

Min Email:
Straponyourguitar(AT)hotmail.com

05 Feb 2009, 08:04
Profile ICQ YIM WWW

Det är sånt där som föder och när polisförakt. Och så länge ungdomarna i Rosengård föraktar poliserna så kommer problemen att fortsätta.

Rosengård har tillåtits utvecklas ett slags subkultur och inte ens Zlatans framgångssaga kunde få ungdomarna att inse att det finns något utanför "byn".

Image <font color="green"><font size="1">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
<font color="blue">fenderbender (snabel) live se |<b> Carpe Diem </b></font id="size1"></font id="blue">

05 Feb 2009, 10:56
Profile ICQ WWW

<font color="red"><b>HUr var det med åsiktsfrihet och yttrandefrihet?</b> </font id="red">
DU gör ju exakt samma sak genom att lägga vikt vid polisernas ursprung.

Ang Rosengård så är det ett svart hål. Tror det är lätt för dig att sitta där uppe i 08 och tycka. Det är rena rama cirkusen där nere.
Politiker, invandrare etc de är alla grunden till problemet.
Men att reta upp sig på en Polis som är verksam där och troligen får höra "Svenne-tillmälen" på en daglig nivå löser inga problem.

Visst är det problematiskt i Rosengård, såväl som i Rinkeby och Bergsjön, men det berättigar inte polisernas ordval. Att de får tillmälen i "svenne-klassen" är dessvärre en del av jobbet och måste tacklas på ett profesionellt sätt inte med rent rasistiska glåpord och hot som "...ska få duktigt med stryk...". Det ingår i polisens utbildning att "ta skit" med bättre psykologi än att sjunka till busets nivå. Arbetet som Polis väljer man själv och lär då vara medveten om yrkets trista sidor.

Självklart får vi "...sitta där uppe i 08 och tycka..." likväl som befolkningen i andra delar av landet får tycka till om företeelser i Stockholm, Sverige, världen...

<font size="1"> "Hellre äter jag själv, än ser mina barn svälta."</font id="size1">
[url="http://www.sirrealistic.se"]Image[/url]
sirrealistic(snabel)spray.se

05 Feb 2009, 10:59
Profile

Josh D Ztorsion wrote:

haha, jag har inte lagt någon värdering i att det var just en Skåne-polis som uttalade sig så intelligent, det var mer en provokation som tydligen gick hem[;)] För övrigt har jag ingen aning om de aktuella polisernas ursprung

Polisen i fråga är en vuxen människa som företräder samhället och skall självfallet ha högre krav på hur han uttalar sig än vad man kan kräva av en 13-åring

Att ungarna i Rosengård tänder eld i papperskorgar för att få dit poliser att kasta sten på är inte försvarbart. Däremot ökar ju förståelsen för deras frustration när man hör hur vår ordningsmakt uttrycker sig

Helt oförsvarligt uppträdande av polisen och ett uttalande som jag inte har den minsta förståelse för

fy faan

(och här uppe i huvudstaden har vi också puckon i poliskåren, det vet vi sedan tidigare, men det försvarar ingenting. Möjligen försvårar det)

Vi har ju en Poliskår som ska spegla samhället. Man kvoterar in kvinnor och invandrare. Polisen ska tamej F*N inte spegla samhället ! Det ska vara dom bästa av dom bästa och slussas in pga av kön eller etniskt ursprung.Inget fel med kvinnor och invandrare men dom ska få bli Poliser på egena kvalifikationer.

Sen att man i en konfliktsituation överreagerar- naturligt. Lätt att vara moralpredikant när man sitter brevid och ser på och slipper ingripa själv.

När stenarna viner och man är undertalig i styrka så är inte det verbala uttrycket som man tänker på i första hand.

Har man inte varit utsatt för sådana här situationer så vet man inte vad man snackar om.

Vet åxå att sådant här inte direkt är något som den normala Polisen tränas till. Specialstyrkorna är bättre mentalt förberedda.

05 Feb 2009, 12:00
Profile ICQ WWW

Jag har varit utsatt. Blev attackerad av ett ungdomsgäng i Stockholm en gång för 20-talet år sedan. Lyckades försvara mig hyggligt eftersom jag på den tiden var rätt vältränad i självförsvar. JAg undkom med en lårkaka och blotta förskräckelsen.

Oavsett hur trängd polisen är; har man överhuvud taget detta vokabulär är det ngt som är mycket fel hos den aktuelle polisens människosyn.

Du borde dela ut din dansande snubbe till ligisterna, så blir allting bra! [:D][:D][:D]

Image <font color="green"><font size="1">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
<font color="blue">fenderbender (snabel) live se |<b> Carpe Diem </b></font id="size1"></font id="blue">

05 Feb 2009, 12:10
Profile ICQ WWW

Vi kan ju alltid sätta in Karl-Jan Granquist och Mark Levengood, att städa bland buset, om ordval är viktigare än städning.

[;)]

05 Feb 2009, 13:25
Profile

crybaby wrote:

Media-hype. [:o)]

Vi kan ju alltid sätta in Karl-Jan Granquist och Mark Levengood, att städa bland buset, om ordval är viktigare än städning.

[;)]

Tycker fokus borde ligga på varför Haffa var tvungen att utföra sitt värv där och då istället för dåligt språkval.

På nått sätt är det bättre med hans(Polismannens) uttalande än alla politiskt korrekta hycklare som uttalar sej i media.....efteråt.
Finns ganska små utrymmen för tolkningar.

05 Feb 2009, 13:31
Profile ICQ WWW

...fast eftersom man inte använder sterilisering som åtgärd för "crowd control", så kommer ju psykologin in som ett viktigt redskap. Korkad retorik som skvallar om total avsaknad av grundläggande kompetens och rutten människosyn, kan enbart vara kontraproduktiv.

05 Feb 2009, 14:09
Profile

Tycker fokus borde ligga på varför Haffa var tvungen att utföra sitt värv där och då istället för dåligt språkval.

På nått sätt är det bättre med hans(Polismannens) uttalande än alla politiskt korrekta hycklare som uttalar sej i media.....efteråt.

Poliserna under Rosengårdsupploppen är anmälda till åklagare. Men det männen säger på filmen är sannolikt inte brottsligt, bedömer Sven-Erik Alhem, före detta överåklagare.

MALMÖ. – Så vitt jag förstår har det här skett i enrum mellan poliser. Det är absolut inte förbjudet att uttrycka sig i enrum.

- Det är inte någon avsikt mellan de som pratar att detta ska offentliggöras på något sätt. Det måste jämställas med att man uttalar sig i enrum. Och i enrum kan man tillåtas säga de mest dumma saker så länge det inte berör den man pratar med.

- Men om de hade sagt detta till någon, "jävla blatte" till exempel, då hade det varit solklart med ett åtal för förolämpning eller hets mot folkgrupp.

+5

Image
bjornen44snabelahotmailpunktcom

05 Feb 2009, 14:27
Profile WWW

Rosengård, Bergsjön, Södertälje eller var fan man nu råkar befinna sig finns det puckon(ungar) överallt..

Härom helgen blev det nåt väsen mellan Kungsängen & Bro(där jag bor), nån drog in en tårgasgranat i en pendeltågsvagn och sen var cirkusen igång.

När ena grabben kom hem sent på kvällen(efter detta hade hänt) var det närmare 200 kulturberikande ungdomar i Bro rustade till tänderna för en klassisk The Warriors uppgörelse..
Hur det gick vet i fan..

Det som hände i Grekland och på andra ställen händer & kommer att hända här med..
Man tar en sak som anledning att göra nått annat "smart", typ elda upp hela sin egen omgivning..

Härom dagen påväg hem från studion ramlar det in en "vit" herre i 50års åldern, packad(hans dagliga tillstånd av det yttre att döma) som fan, lever runt och tjoar bäst han kan.

Sätter sig brevid och börjar jiddra med nån brud som strax reser sig och byter till annan plats.
Tar av mig hörlurarna då och påtalar att.
- Hon är måttligt intresserad av att prata med dig hörru!
Fyllskallen fortsätter och jiddra vidare och börjar spilla sin öl från burken hit & dit.

Tar av mig lurarna helt och höjer rösten betydligt.
- Sätt dig ner, håll käften annars slänger jag av dig!

Fyllot lugnar ner sig.. och muttrar mest
Medpasangerarna nickar medgivande och ler mot mig.

Dock tar det bara till nästa station innan han är igång igen, och när dörrarna öppnas så ska han fladdra omkring ,sjunga/skrika för att slutligen ta sikte på lediga platsen brevid mig..

- Nä nu jävlar åker du ut! vrålar jag.. och ställer mig upp.

Då rammla han ut genom dörren och ut på perongen...

Gjorde samma sak fast med en phsyksjuk kärring som gick och tokvrålade på centralen & sen på samma pendeltåg som mig för nåt år sedan.. Kasta av henne.

Fyllon, pshykfall, apjävlar eller vad det nu må vara..
Folk gnäller som fan runt fika bord på dom, sen dyker snuten upp vid nåt tillfälle och reagerar.. då ska det vara ett jävla överinseende helt plötsligt..

<font size="1">

// I never claimed that I could play guitar.. but I look like a RockStar //

http://www.myspace.com/attitudemusicalproject</font id="size1">

05 Feb 2009, 14:56
Profile WWW

Polismännen har inte gjort något olagligt vad jag förstår. Och jag vet inte ens om jag tycker att dom gjort något olämpligt heller. Sånt snack förekommer ÖVERALLT i det som är kvar av Sverige.
Med all rätt??....vad vet jag.

05 Feb 2009, 15:00
Profile ICQ WWW

Josh D Ztorsion wrote:

Tobbe z wrote:

På nått sätt är det bättre med hans(Polismannens) uttalande <font color="blue"><b>än alla politiskt korrekta hycklare som uttalar sej i media.....efteråt</b></font id="blue">.

Att uttala sig i efteråt är väl iofs det enda man kan göra i såna här fall

Och att diskutera i förväg brukar ju inte vara så populärt det heller, den som gör det "beskylls" alltsom oftast för att försöka vara politiskt korrekt och/eller en soff-polis som inte har ngn kontakt med verkligheten

Jag tycker att det är mycket allvarligt att vi har en massa folk ute i samhället med denna typ av människosyn och uttalanden. Detta helt oavsett om det handlar om en landsortspolis, en moderatpolitiker i en valstuga, en sjuksyrra på akutmottagningen eller ett samtal kring fikabordet på jobbet.

Så länge sånt människoförakt odlas kommer jag att reagera och det hoppas jag att så många som möjligt av mina medmänniskor också gör. Politiskt korrekt eller ej

Tyvärr så har jag mycket svårare för det människoförakt som det innebär att kasta sten på andra människor, tända eld på allmän egendom och sedan kasta sten på brandmän och ambulanspersonal. Att hindra äldreomsorgen att ta hand om behövande.

Idioter som förnekar judeutroteelesen och andra bisarra dumheter kan jag ha överseende med. Däremot har jag inget överseende med människor som medvetet orsakar sina medmänniskor och omgivning skada. Dvs. våldsgärningsmänn och tjuvar!
Den Svenska modellen med tillrättvisning har ju visat sej overksam...

Fortfarande ingen kommentar om varför Polisen överhuvudtaget var tvungen att vara där. Det är tydligen en bisak mot hur en mindre bemedlad Polis uttrycker sej!!!

Som en kul (kul å kul )parantes så har jag väldigt många invandrarkamrater av dom flesta socialklasser och från dom flesta världsdelar.
Dom tycker jag uppriktigt synd om och dom skäms å sina landsmänns vägnar. Dom riktigt lider av det som händer runt oss och dom får åxå oförtjänt skit för sina landsmäns agerande.

Rosengård är ett enda stort socialt misslyckande, våra Stockholms problemområden är ju ren hälsohemmen i jämförelse även om Ronna är på god väg.

En idiot är en idiot oavsett färg, form eller sort!

05 Feb 2009, 15:03
Profile ICQ WWW

Quote:
200 kulturberikande ungdomar i Bro rustade till tänderna

Jag blir mer och mer uppgiven, beklämd och inte minst förbannad över resonemang som förs här på forumet. Alltfler medlemmar här inne uttrycker sig på sätt som gör att jag inte har det minsta intresse att diskutera gitarrer eller något annat med dem. Ännu mindre bistå med information och allra minst ha något med dem i verkligheten att göra. Det oroar mig dessutom än mer att det i flera fall rör sig om människor som är föräldrar, eftersom jag inser att dessa åsikter sprids vidare till nya generationer.

Begreppet i citatet ovan har jag hittills bara sett i rasist-forumet på Flashback och i ngt flygblad från Nationaldemokraterna. Därtill vet jag inte ens vad jag ska säga om idén om att man tycker sig ha rätt att använda våld mot medmänniskor som är pyskiskt sjuka bara just för att de är psykiskt sjuka och man tycker att de inverkar störande på ens liv. Det är obehagligt, och även där känner jag mig beklämd över att dessa människor uppfostrar barn och kommer föra vidare sådana åsikter. Minst lika beklämd som jag kan bli över att det finns människor som anser sig ha rätt att kasta sten på brandbilar. Det handlar om exakt samma djupa förakt för sina medmänniskor.

Dessa åsikter hos mig har inget att göra med min syn på grundproblematiken i ämnet som diskuteras här, eller orsaken till den situation som diskuteras. Det är dock säkert lätt att häva ur sig tirader om att jag med de åsikterna aldrig kan ha upplevt problematiken som orsakar synpunkter som den typ som framförs av vissa här. I mitt fall är en sådan slutsat dock direkt felaktig.
Jag känner bara en ohygglig avsmak över de grundläggande värderingar vissa människor här ger uttryck för.

/David

05 Feb 2009, 15:50
Profile ICQ WWW

Jga f*n ingen rasist!

Jag hatar alla lika mycket!

[;)]

05 Feb 2009, 16:02
Profile ICQ WWW

Få begrepp är väl så missbrukade som just rasism.

Jag tror inte att hudfärgen var det som utlöste uttalandet "rötäggen" emellan utan snarare uppviglarens beteende, hur han agerade.

I min bok är uppviglaren rötägget, oavsett härkomst.

Image

05 Feb 2009, 16:10
Profile ICQ WWW

vägra floyd wrote:

Få begrepp är väl så missbrukade som just rasism.

Jag tror inte att hudfärgen var det som utlöste uttalandet "rötäggen" emellan utan snarare uppviglarens beteende, hur han agerade.

I min bok är uppviglaren rötägget, oavsett härkomst.

Image

Om uppviglaren är av utländsk härkomst så är man per automatik rasist vid ett eventuellt agerande. [V]

05 Feb 2009, 16:21
Profile ICQ WWW

Josh D Ztorsion wrote:

Tobbe z wrote:

<font color="blue"><b>Om uppviglaren är av utländsk härkomst så är man per automatik rasist vid ett eventuellt agerande.</b></font id="blue"> [V]

Nej inte om man hanterar det hela professionellt. Att använda uttryck som blattejävel reps apjävel är inte professionellt

För att driva frågan lite till. Blatte är ju nedlåtande(väntar på förbud mot det ordet).Skulle varit intressant med en inspelning av dom glada tillmälena från klientelet på utsidan.

Men Apjävel?
Hade det uttrycket skett mot en annan "kundgrupp" så tror jag inte ens att det hade blivit uppmärksammat.

05 Feb 2009, 16:37
Profile ICQ WWW

Vari ligger föreställningen om ens egen överlägsenhet i att fälla en negativ kommentar om någon i en situation där denne någon utför en handling som man själv anser vara fel, kanske rent av lagvidrig?
Jag ser det mera som en naturlig reaktion, det har inget som helst att göra med föraktfull syn på medmänniskor utan är en reaktion riktad mot en enskild person och dennes handling.

Om jag genom fönstret ser en unge kasta sten på min katt och jag rusar ut och skriker ungjävel, är jag per automatik barnahatare då?
Jag har ju tom skrikit det åt ungen personligen, ett kristallklart fall av hets mot åldersgrupp!
Om det händer är det kanske säkrare att stå kvar inne och mumla, då är man ju bara smygbarnahatare.

Om en äldre bilburen farbror kör rätt ut i en korsning där väjningsplikt råder varpå jag med foten på bromsen hötter med näven och skriker gubbjävel samtidigt som jag försynt testar om tutan fungerar, har jag något emot äldre personer då?
I det här fallet har farbrorn inte hört mitt ordval, kanske nåt för media att blåsa upp?

Image

05 Feb 2009, 17:38
Profile ICQ WWW

Tycker ju att det är lite galet att vi så ofta handikappar nödvändiga debatter med allmäna tillmälen. Handlar det om invandrar frågan så är man vips en rasist eller främlingsfientlig, gazaremsan så är man antingen nazist eller judehatare, jämnställdhet så är man mullig mansgris. Ny-nazist om man har en flaggstång. Kommer i stunden inte på fler. Men det finns.
Problemet är att man är fri att använda uttrycken som en anklagelse utan bevisbörda.
Du är fri att använda anklagelsen i omedelbar anslutning till det aktuellla ämnet. Sedan är det upp till den anklagade att försöka försvara sig.
Jodå idioter hittar man i alla kläder och jag varken anklagar någon eller försvarar någon. Jag beklagar bara att det inte ens finns plats för en konstruktiv debatt i syfte att försöka lösa problemen.
Vi kan hålla oss upptagna med att kalla varandra vid namn eller som så många gör, håller käften för att inte riskera att råka vara politiskt inkorrekta medans människor är så desperata, utan hopp och borta från samhället som vi upplever det så att de skiter i oss och i polisen. Om man inte har ett skit att förlora så kan man åtminstånne fjutta eld på grejer.

Kolla bara på detta forum där det mesta dryftas, nytt som gamalt.
Inte ett knyst om Gaza. Ingen annan än jag som tycker att det är konstigt???

Själv vågar jag tammefan inte gå längre än så här heller.

Bo-Conny Skruvlin

05 Feb 2009, 17:59
Profile WWW

För att ta ett bra exempel på hur jag anser att en polis ska agera, så tar vi ett exempel med finska poliser:

Harkla upp en munfull med snor och slem, och lägg loskan rätt i ansiktet på en finsk polis och han lär inte säga någonting, han kommer bara att knyckla ihop dig till en liten boll som sitter ihop med handbojor och köra in dig till stationen.

En polis ska vara tränad i att hantera kränkande situationer, en polis ska upprätthålla lagen, inte bryta den.

Jag håller absolut med om att Rosengård behövs rensas upp, men det betyder inte att man behöver agera på det viset.

<hr noshade size="1">
<u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u>
<h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6>

05 Feb 2009, 18:31
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 85 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next