View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2026, 00:21

Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Gringgubbe-tråd. Läs inte om du är konflikträdd.. 
Author Message

Gör dem inte som arbetsförmedlingen? Att man måste rapportera varje månadsslut vilka jobb man har sökt, och hur?
Om inte, varför gör de inte på det viset?

<hr noshade size="1">
<u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u>
<h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6>

16 Jan 2009, 20:33
Profile ICQ WWW

Josh D Ztorsion wrote:

På dagens nyhetssändning meddelas att var fjärde fuskar med A-kassan genom att påstå att man söker jobb fast man egentligen inte gjort det. Syftet är förstås att man vil behålla A-kasseersättningen

var det inte A-kassan som var så låg så den inte gick att leva på?.. Njae, inte för var fjärde arbetslös tydligen. Bekvämare att ligga på locket och lyfta bidrag[xx(]

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

Går att undkomma svensk skatt lagligt (till viss mån). Så slipper du bidra till något du inte tycker om[:)]

Min Email:
Straponyourguitar(AT)hotmail.com

16 Jan 2009, 21:02
Profile ICQ YIM WWW

Galanti wrote:

I Ulricehamns kommun är det ganska kört att "fabulera", frugan blev permitterad före Jul och har ett tufft arbete med att söka och redovisa arbetssökningar. Varje månad ska hon ha med sig ett 20-tal platsökningar och redovisa dessa antingen via e-postutskrifter eller skriva ner telefonkontakter med tid och datum samt vem hon talat med. Att fuska blir i det sammanhanget löjligt, man har ju redan gjort allt arbete så varför låta bli att lyfta luren [:D]

Stickkontroller ska arbetsförmedlingen göra hela tiden och om de inte gör det så blir det ju ganska meningslöst med de här systemen.

Jag tror inte fusket är så illa som att 25% fuskar, det är väl som vanligt politikersiffror inför några nya indragningar. Det är ju som att påstå att av 3000 uppsagda Volvoarbetare så kommer 750 personer att fuska... jag tror mer än så om folk.

Det är jäkligt tufft att leva på a-kassa så det är verkligen något man vill komma från så fort som möjligt. Sen att det alltid finns någon svartarbetare som fuskar får man nog räkna med hur jäkligt man än skruvar åt kontrollsystemen.

Josh D Ztorsion wrote:

notuern wrote:

Gör dem inte som arbetsförmedlingen? Att man måste rapportera varje månadsslut vilka jobb man har sökt, och hur?
Om inte, varför gör de inte på det viset?

<hr noshade size="1">
<u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u>
<h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6>

och visst var det säkert så att man måste rapportera. Problemet är ju bara att vid kontroll visar det sig att 25 % fabulerar i sin rapportering

gitarrmissbrukare och vänsterflummare

JAg tenderar att hålla med här.

Givetvis så är det så att politikerna medvetet försämrar allting för att sen kunna privatisera utan invändingar från folket (konspiration[:)]). Jag tror att både Socialdemokraterna och Moderaterna håller sjukvården och försäkringskassan i dåligt skick för att kunna privatisera när tiden är mogen.

Jag är inte för en stor statsapparatur men indrastrukturen bör vara i statlig ägo av diverse anledningar. Jag är iofsg inte negativ till att privata företag får försöka konkurera men jag ser staten som en bättre ägare av infrastrukturen.

Min Email:
Straponyourguitar(AT)hotmail.com

16 Jan 2009, 21:21
Profile ICQ YIM WWW

MEN FÖR HELVETE!!! [:D][:D][:D] Skoja bara[;)]! Men grinig som du e kan du väl för helvete stava de rätt åtminstone[:D][;)]? Eller är de den dyra snobbwhiskyn som redan ramlat ner i strupen[:D]? Skål på dig Josh![;)]
Mvh Daffyd (Mitt tangentbord missar lite bokstäver ibland[;)])

Först så lever man, sen dör man!

16 Jan 2009, 21:54
Profile ICQ YIM WWW

<font size="1">
På dagens nyhetssändning meddelas att var fjärde fuskar med A-kassan genom att påstå att man söker jobb fast man egentligen inte gjort det. Syftet är förstås att man vil behålla A-kasseersättningen

var det inte A-kassan som var så låg så den inte gick att leva på?.. Njae, inte för var fjärde arbetslös tydligen. <font color="red">Bekvämare att ligga på locket och lyfta bidrag[xx(]</font id="red">

</font id="size1">

Eller jobbar de svart oxå? Kanske är de med i någon mcklubb? Eller är de invandrare som sök 1200 jobb utan att få dem?

Kom igen!! Det är inte så fett at gå på A-kassa???

16 Jan 2009, 22:11
Profile WWW

[:(]..det är inge kul o vara arbetslös..[:(]

16 Jan 2009, 22:47
Profile ICQ WWW

A-Kassan är bara ett maskerat "socialbidrag" och tyvärr
ett nödvändigt sådant med tanke på det Svenska systemet
som inbjuder till att pösa med fast anställning och bo
i en villaförort. Kulturarbetare, musiker och annat löst
folk är tvungna att nyttja detta system för att överleva.
Självklart inbjuder detta till fusk och alla försök att
dra åt tumskruvarna föder bara aversion mot det förlegade
system vi envisas med att behålla. Sänk skatterna och låt
folk leva på vad de tjänar så minskar fusket radikalt...

16 Jan 2009, 22:49
Profile ICQ YIM WWW

Quote:
Men: kulturarbetare måste inte inte "utnyttja detta system
för att överleva". Överlever gör man genom att leva på sitt jobb tex.
Är man musiker och inte kan fösörja sig på musiken ska man
antagligen göra nåt annat en del av sin tid, så att man får mat
på tallriken

...Många av dessa människor har ju oftast också tre olika
inkomskällor samt stämplar på deltid. Att de inte får ihop
till pensionen eller ofta arbetar bra många mer veckotimmar
än anställda (som ju får allt serverat men ändå klagar) gör
att det fuskas i större utsträckning inom dessa led. Med
sänkta skatter och sänkt moms KAN man överleva som
heltidsmusiker eller teatermaskör utan att jobba ihjäl sig
och samtidigt ligga samhället till last i form av detta
omoderna "socialbidrag". Jag tror att dessa yrkesgrupper
kan behöva subventioneras så att inte landet utarmas
kulturellt (fast det vette fasiken om inte Sverige kan
behöva går under för att sedan återuppstå som den
fina nation det en gång var...)

16 Jan 2009, 23:30
Profile ICQ YIM WWW

Alla har rätt att leva sitt liv på sitt vis (inom lagens gränser och utan att skada någon annan förstås) men detta är INTE samma sak som att "samhället" i alla sammanhang skall träda in och ersätta när Ditt val inte går att leva på!
/H

16 Jan 2009, 23:36
Profile

...För mig är det skönt enkelt! Jag är för dålig musiker
för att leva på detta heltid. Det får bli tapetserande
och fasadmålning för det dagliga brödet och så får man
fyllerepa på helgerna och med lite tur genomföra 5-10
gig per år. Dock är det trist när inte ens populära
jävlar (pojkslynglar) som Håkan Hellström eller Lars
Winnerbäck kan leva fullt ut på vad de tjänar trots
att de verkar turnera som fasiken...

EDIT: Vad detta har med a-kassa etc vet jag inte.
Jag börjar tyvärr bli stupfull och drar mig tillbaka
för allas bästa... [:o)]

16 Jan 2009, 23:50
Profile ICQ YIM WWW

Josh D Ztorsion wrote:

OGF wrote:

Quote:
Men: kulturarbetare måste inte inte "utnyttja detta system
för att överleva". Överlever gör man genom att leva på sitt jobb tex.
Är man musiker och inte kan fösörja sig på musiken ska man
antagligen göra nåt annat en del av sin tid, så att man får mat
på tallriken

...Många av dessa människor har ju oftast också tre olika
inkomskällor samt stämplar på deltid. Att de inte får ihop
till pensionen eller ofta arbetar bra många mer veckotimmar
än anställda (som ju får allt serverat men ändå klagar) gör
att det fuskas i större utsträckning inom dessa led. Med
sänkta skatter och sänkt moms KAN man överleva som
heltidsmusiker eller teatermaskör utan att jobba ihjäl sig
och samtidigt ligga samhället till last i form av detta
omoderna "socialbidrag". Jag tror att dessa yrkesgrupper
kan behöva subventioneras så att inte landet utarmas
kulturellt (fast det vette fasiken om inte Sverige kan
behöva går under för att sedan återuppstå som den
fina nation det en gång var...)

ja det där är ett dilemma. Jag är verkligen för kultur och tycker definitivt att vi ska kunna ha kulturabetare i vårt land. <font color="red">Men vilka av dessa kulturarbetare ska vi andra försörja? </font id="red"> Är det de som kallar sig kulturarbetare, kostnärer och musiker eller är det de som har ngt att leverera? Och vem ska i så fall avgöra det?

<font color="red">Svårt läge.. Om jag målar tavlor som ingen villha på väggen, är jag konstnär då?</font id="red"> KAnske. Men hur länge ska jag få bidrag?

</font id="size1">

Skillnaden på dej och flesta konstnärer jag känner är att de har långa utbildningar (ofta höskola) i ryggsäcken. Konst är inte bara till för att hänga på väggen hemma hos dej utan har till uppgift att skildra det samhälle som finns. Så har det funkat i alla tider.
Men det är kanske för att du inte har råd med både gitarrer och tavlor som du är så bitter??[;)]

Däremot har de flesta jag känner som gnäller på folk som försöker få ihop sin vardag ofta två V70, ny villa, tre plattv, resor thailand med familj etc etc. Men det är ju inte så tacksamt att sparka uppåt, eller??

17 Jan 2009, 09:40
Profile WWW

<font size="1">Det där får du gärna utveckla. <font color="red">Har jag kortare utbildning än dina kostnärsvänner? </font id="red"> och därmed inte rätt att yttra mig i ämnet? Är jag bitter för att jag inte tycker att samhället ska försörja alla som väljer att kalla sig konstnärer?

Och vem har påstått att det är fett att gå på A-kassa? Eller vem har gnällt på folk som försöker få ihop sin vardag? Inte jag i alla fall.

ImageThe beat goes on and I´m so wrong</font id="size1">

Ang utbildning, var det bara ett svar på "om jag målar tavlor ingen vill ha på väggen.....", jag vet förstås inte om du har läst på konstfack eller dyl i så fall ber jag om ursäkt. Och det är väl självklart att du får yttra dej, var har jag sagt att du inte får det.

Ja, jag tycker du är bitter som inte klarar av att samhället delvis försörjer konstnärer och musiker. Själv tycker jag det är betydligt mer upprörande att ge t ex friska arbetsföra politiker full pension efter att jobbat bara några få år av ett arbetsliv (Margot W 300000kr/mån).

Det andas i hela din attityd att du har en taskig människosyn enl mina värderingar.

over and out/

JV

17 Jan 2009, 12:15
Profile WWW

jag jobbar, mest natt och stämplar där imellan, så
jag är i någon slags gråzon, då jag bara vickar och inte
är anställd ... så för mig så kan jag tillgodose mig med
jobb - dock inte heltid ...

Jag ska skriva nått smart - När jag blir det.

18 Jan 2009, 02:58
Profile ICQ WWW

Josh D Ztorsion wrote:
ja det där är ett dilemma. Jag är verkligen för kultur och tycker definitivt att vi ska kunna ha kulturabetare i vårt land. Men vilka av dessa kulturarbetare ska vi andra försörja? Är det de som kallar sig kulturarbetare, kostnärer och musiker eller är det de som har ngt att leverera? Och vem ska i så fall avgöra det?

Svårt läge.. Om jag målar tavlor som ingen villha på väggen, är jag konstnär då? KAnske. Men hur länge ska jag få bidrag?

Ja, håller med - det blir lite att ställa opera/balett emot rock´n`roll - ska vi sponsra kultur för ett fåtal eller för massorna - Bruno K.Öijer mot Adam Tensta.
Efter att ha sett ett program om BKÖs inspelningar med Bryn Settels är iaf jag övertygad om att det är den stora massans smak som ska råda, sedan kan man ifrågasätta om det är popsångaren Kalle Karlsson från Tibble eller Tomas Ledin som ska ha stöd.

När det gäller A-Kassan är jag övertygad om att de 25% fuskande, precis som med antalet påstådda fuskare i FK´s system ( det rörde sig om ett fåtal % - om det inte rent av var promille ), är betydligt överdrivet.

Sänk pensionsåldern till 55 år, det finns ju uppenbarligen pengar att ta ur pensionsfonderna till statskassan, så det är inga problem med ekonomin, resonemanget om att höja p-åldern är rent dravel som möjligen kan försvaras med att de stackars höga politikerna & deras allierade statsanställda generaldirektörer ska ha mer slantar än oss andra.

Sänk arbetstiden till 4 -6h/dag - när allt automatiseras/rationaliseras vore det väl konstigt om det skulle bli arbetstillfällen/timmar - det är iaf en matematik som inte jag får ihop.
Detta i syfte att åstadkomma fler arbetstillfällen för vår växande befolkning & alltså minska antalet arbetslösa.
Vem vet det kanske kan rå bot på en hel del psykisk/fysisk ohälsa p.g.a. stress, överbelastning etc.

Sedan borde även pensionerna ses över - de borde kanske vara helt behovsprövade, det finns ingen anledning till att man ska ha hög pension för att man tjänat mycket under sitt liv, då har man ju faktiskt haft chansen att spara en slant - oavsett om man är avdankad politiker eller generaldirektör.

18 Jan 2009, 12:33
Profile ICQ YIM WWW

Jag går på A-kassa, d.v.s. jag fyller i kassakorten för att jag inte har någon anställning men ändå jobbar jag i stort sett full tid som vikarierande fritidsledare.
Fuskar gör jag INTE men med de regler som gäller för deltidsarbeten så inbjuder det till fusk eftersom man bara får jobba deltid och "stämpla upp" en viss tid (om du inte känner till regeln läs mer här <b>https://www.internetkassan.nu/69/Index.aspx?id=137</b> ).
Denna idiotiska regel är tillkommen för att "stimulera arbetsgivarna att anställa folk på heltid".
Men hallå - det skiter väl arbetsgivarna i hur det går för knegarna. Titta bara på Volvo-chefens miljonbonus samtidigt som dom sparkar ett tusental... [}:)]

Läste nyligen om en tjej som fick rådet av både arbetsförmedlingen och a-kassan att säga upp sitt deltidsjobb för det skulle vara mer ekonomiskt fördelaktigt för henne...
Hon är inte ensam om det.

Jag skrev till Sven Otto Littorin i detta ärnede i våras och fick faktist ett svar [:0] (i augusti 2008) men jag är inte nöjd med det eftersom det inte hjälper folk att få arbete. Att vi klivit in i en krisperiod under/efter att jag skrev till honom gör inte saken bättre.

Sven Otto skriver bl.a. till mig att <i>"Tidigare kunde den som var deltidsarbetslös och arbetade 80 procent â€Â

18 Jan 2009, 15:19
Profile

Vad hade du väntat - vi norr om Dalälven går fortfarande & väntar på de 10 000 <i>nya"] jobb som skulle rasa in till Norrland efter EU-valet -94........Oh well...

Rock on !!!!

18 Jan 2009, 21:42
Profile ICQ YIM WWW

Vid EU-valet förutspådde en del nej-röstare att Sverige skulle invaderas avv 100.000-tals Portugiser som skulle ta våra jobb

Var det inte 20 000 tyska läderbögar [:D]

Edit: googlade och fann att det rörde sig om 10 000
källa http://se.youtube.com/watch?v=fzVRfUDEM9k

--------------------------------------------------
http://www.myspace.com/voodoobean
Läs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/

19 Jan 2009, 00:02
Profile
Reply to topic   [ 37 posts ]  Go to page 1, 2  Next