View unanswered posts | View active topics It is currently 29 May 2024, 15:33



Reply to topic  [ 24 posts ] 
fyrverkeri für alle? 
Author Message
User avatar

Joined: 11 Aug 2002, 23:12
Posts: 8908
Location: Linköping
Post 
Josh D Ztorsion wrote:
Varför ska det vara tillåtet att fyra av fyrverkerier inom tätbebyggt område? Det är ju för faan livsfarligt och ställer till med några bränder, ett par döda, ett gäng avskjutna fingrar, några blinda osv varje år.


Det är i praktiken förbjudet i de flesta samhällen redan.

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.


30 Dec 2008, 23:00
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post 
Josh D Ztorsion wrote:

så var det dags igen med alla snorungar som ska skjuta raketer och alla halvfulla medelålders Svenssons som ska skjuta ännu fetare raketer i brist på naturliga avfyrningar[}:)]

Varför ska det vara tillåtet att fyra av fyrverkerier inom tätbebyggt område? Det är ju för faan livsfarligt och ställer till med några bränder, ett par döda, ett gäng avskjutna fingrar, några blinda osv varje år

Näe, kör ett kommunfyrverkeri istället och förbjud resten, åtminstone inom tätbebyggt område.

Förresten, förbjud försäljning till privatpersoner!

[}:)][}:)]


Image

ImageThe beat goes on and I´m so wrong



Ännu ett område som Japan piskar oss på[:)]
Skämt åsido.
De kör kommunala fyrverkerier då försäljning är förbjuden till privatpersoner pga dåliga erfarenheter. Personligen så gillar jag att de kör en tokfet fyrverkerishow (bekostad med skattemedel) med proffs som sätter upp det. Då blir det så där snyggt som det kan vara.

De som skjuter av sina egna fingrar/huvuden på fylla eller av idioti har jag ingen sympati för. Däremot alla djur, de som är drabbade av krigstrauman och egendom borde inte lida pga enskilda personers oansvar. Polarns far var med i Vietnamkriget och en annars hårdbarkad man går och gömmer sig i garedroben med hörselskydd varje nyår (efter snart 40 år sitter det fortfarande i).



Min Email:
Straponyourguitar(AT)hotmail.com


30 Dec 2008, 23:01
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 17 Mar 2007, 17:49
Posts: 1712
Location:
Post 
Jag tycker att lagarna vi har nu är bra som de är, om bara polisen brydde sig ett skit om dem så hade det kanske fungerat lite bättre.

Annars så hade "fyrverkeri licens" var något som hade kunnat fungera.

Ska man förbjuda fyrverkerier för att det är skadligt så ska man inte få sälja någon form av nikotin, alkohol, vapen eller matvaror med "e-ämnen" och aspartam.

<hr noshade size="1">
<u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u>
<h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6>


30 Dec 2008, 23:12
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 10 Jul 2008, 15:47
Posts: 325
Location:
Post 
Josh D Ztorsion wrote:

så var det dags igen med alla snorungar som ska skjuta raketer och alla halvfulla medelålders Svenssons som ska skjuta ännu fetare raketer i brist på naturliga avfyrningar[}:)]

Varför ska det vara tillåtet att fyra av fyrverkerier inom tätbebyggt område? Det är ju för faan livsfarligt och ställer till med några bränder, ett par döda, ett gäng avskjutna fingrar, några blinda osv varje år

Näe, kör ett kommunfyrverkeri istället och förbjud resten, åtminstone inom tätbebyggt område.

Förresten, förbjud försäljning till privatpersoner!

[}:)][}:)]


Image

ImageThe beat goes on and I´m so wrong



+1 [^]

Life is like a pubic hair on a toilet seat, sooner or later u get pissed off


30 Dec 2008, 23:12
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post 
notuern wrote:

Jag tycker att lagarna vi har nu är bra som de är, om bara polisen brydde sig ett skit om dem så hade det kanske fungerat lite bättre.

Annars så hade "fyrverkeri licens" var något som hade kunnat fungera.

Ska man förbjuda fyrverkerier för att det är skadligt så ska man inte få sälja någon form av nikotin, alkohol, vapen eller matvaror med "e-ämnen" och aspartam.

<hr noshade size="1">
<u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u>
<h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6>


Du listar saker som man klarar sig utan.
Problemet är att någon tjänar stora pengar på det och politikerna brukar inte vara så förtjusta i att stoppa det. Sverige är väl inte riktigt på samma nivå som USA men EU är ungefär likvärdigt.

En annan aspekt på det är att du väljer att röka, du väljer att dricka (ja, alla har en fri vilja oavsett vad flumvänstern tycker[:)]), du väljer maten du äter etc. Du väljer inte att få ditt hus nerbränt av någon annans fyrverkerier, du väljer inte att bli dödad eller skadad av någon annans fyrverkerier etc. Ja, man väljer inte att bli påkörd av ett rattfyllo heller, vilket förövrigt polisen inte verkar bekymra sig om heller.

Väldigt många små barn springer runt med smällare och raketer ett par kvarter härifrån. Jag har sett barn som går på typ lågstadiet springa runt med fyrverkerier. Man undrar ju varför det inte krävs licens eller körkort för att få ha barn.


Min Email:
Straponyourguitar(AT)hotmail.com


30 Dec 2008, 23:25
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 17 Mar 2007, 17:49
Posts: 1712
Location:
Post 
Josh D Ztorsion wrote:

möjligen så

Men det är inte bara farligheten jag syftar på, snarare på irritationsmomentet


Det kan jag gå med på, men som lagarna ser ut idag så får man bara skjuta fyrverkerier på påsk och nyår, och då är det dessutom inte tillåtet i tätbebygt område.
Så som jag skrev tidigare, jag tycker snarare att polisen ska ta tummen ur röven och bry sig lite.

<hr noshade size="1">
<u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u>
<h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6>


31 Dec 2008, 00:53
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post 
Äsch, förbjud skiten helt! Varför ska Polisen behöva lägga ner resurser och skattemedel på något så helt onödigt?

Jag har aldrig förstått tjusningen med att bokstavligen bränna upp pengar och samtidigt riskera personskador, eldsvådor, halvt ihjälskrämda husdjur och övrigt obehag för helt oskyldiga varelser. Är det verkligen så jädrans kul att det smäller och blixtrar och har sig en liten stund, att det är värt kostnanden och riskerna?

Och vad får man kvar? Jo, om allt ändå går väl så har men kanske ett litet vackert minne av glittrande kaskader i natten, ett minne som snabbt förbleknar, särskilt om man samtidigt är påverkad av droger och natten kanske fortsätter med andra typer av "fyrverkerier" som tar över uppmärksamheten.
Om det inte går väl, ja då kan man ha kvar helt andra minnen som kanske aldrig förbleknar...

Ta bort skiten eller klassa det som sprängmedel med de lagar och regler som gäller för dem. (Som jag inte känner till, men som jag antar är betydligt striktare eftersom det handlar om arbetsuppgifter för en därför utbildad och organiserad yrkeskår.)
Jag tror att om någon nu för första gången skulle söka tillstånd att tillverka och sälja fyrverkerier, alltså om det inte fanns en tradition utan dök upp som en ny företeelse, så skulle det bli samma utslag som om det gällde introduktion av t.ex. alkohol eller tobak, ett blankt Nej! i alla tänkbara instanser i de flesta länder. Självklart!

Image

/Sixten


31 Dec 2008, 04:09
Profile WWW
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 11:26
Posts: 4579
Location: Västra Mälardalen
Post 
Josh D Ztorsion wrote:

så var det dags igen med alla snorungar som ska skjuta raketer och alla halvfulla medelålders Svenssons som ska skjuta ännu fetare raketer i brist på naturliga avfyrningar[}:)]

Varför ska det vara tillåtet att fyra av fyrverkerier inom tätbebyggt område? Det är ju för faan livsfarligt och ställer till med några bränder, ett par döda, ett gäng avskjutna fingrar, några blinda osv varje år

Näe, kör ett kommunfyrverkeri istället och förbjud resten, åtminstone inom tätbebyggt område.

Förresten, förbjud försäljning till privatpersoner!

[}:)][}:)]


Image

ImageThe beat goes on and I´m so wrong



Användadet av fyrverkerier regleras inte i lag utan i sk "lokala ordningstadgor" som är unika för varje kommun.

I de flesta kommuner är det förbjudet att avfyra fyrverkerier utan tillstånd inom tätorten, detaljplanlagt område osv.

Problemet är att fyrverkerimoralen är lika låg som skattemoralen [;)] och att resurser att kontrollera efterlevnaden inte finns.[}:)]

/Bilton
"Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."

bilton[snabela]telia.com


31 Dec 2008, 10:32
Profile
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 11:26
Posts: 4579
Location: Västra Mälardalen
Post 
Josh D Ztorsion wrote:

Bilton wrote:

Josh D Ztorsion wrote:

så var det dags igen med alla snorungar som ska skjuta raketer och alla halvfulla medelålders Svenssons som ska skjuta ännu fetare raketer i brist på naturliga avfyrningar[}:)]

Varför ska det vara tillåtet att fyra av fyrverkerier inom tätbebyggt område? Det är ju för faan livsfarligt och ställer till med några bränder, ett par döda, ett gäng avskjutna fingrar, några blinda osv varje år

Näe, kör ett kommunfyrverkeri istället och förbjud resten, åtminstone inom tätbebyggt område.

Förresten, förbjud försäljning till privatpersoner!

[}:)][}:)]



ImageThe beat goes on and I´m so wrong



Användadet av fyrverkerier regleras inte i lag utan i sk "lokala ordningstadgor" som är unika för varje kommun.

I de flesta kommuner är det förbjudet att avfyra fyrverkerier utan tillstånd inom tätorten, detaljplanlagt område osv.

<font color="blue"><b>Problemet är att fyrverkerimoralen är lika låg som skattemoralen [;)] och att resurser att kontrollera efterlevnaden inte finns.[}:)]
</b></font id="blue">
/Bilton
"Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."

bilton[snabela]telia.com


Ett enkelt sätt vore ju att införa en lag (inte lokal förordning) om att fyrverkerier endast får inköpas av personer som kan uppvisa tillstånd från brandmyndigheten. Ett sånt tillstånd ska då endast ges till den som på ett trovärdigt sätt kan antas klara av uppgiften och även har en bra plats att skjuta från

Dessutom borde det inte vara tillåtet att sälja sprängmedel i var och varannan videobutik. Låt färghandlarna ta hand om detta, de har resurser och kunnande att ta hand om brandfarligt gods

Med dessa enkla åtgärder skulle missbruket antagligen i stort sett försvinna



ImageThe beat goes on and I´m so wrong



Jag tror att en sådan lag är på gång!

Vi beslutade att skjuta upp antagandet av en ny lokal ordningsstadga i min kommun i december just pga tillståndshanteringen för fyrverkerier. (Vi skulle förbjuda i hela kommunen och endast ge särskilda tillstånd från polisen, vilket polisen ville skjuta upp (!)[:)] beslutet om.)

/Bilton
"Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."

bilton[snabela]telia.com


31 Dec 2008, 12:16
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post 
Sustain wrote:

Äsch, förbjud skiten helt! Varför ska Polisen behöva lägga ner resurser och skattemedel på något så helt onödigt?

Jag har aldrig förstått tjusningen med att bokstavligen bränna upp pengar och samtidigt riskera personskador, eldsvådor, halvt ihjälskrämda husdjur och övrigt obehag för helt oskyldiga varelser. Är det verkligen så jädrans kul att det smäller och blixtrar och har sig en liten stund, att det är värt kostnanden och riskerna?

Och vad får man kvar? Jo, om allt ändå går väl så har men kanske ett litet vackert minne av glittrande kaskader i natten, ett minne som snabbt förbleknar, särskilt om man samtidigt är påverkad av droger och natten kanske fortsätter med andra typer av "fyrverkerier" som tar över uppmärksamheten.
Om det inte går väl, ja då kan man ha kvar helt andra minnen som kanske aldrig förbleknar...

Ta bort skiten eller klassa det som sprängmedel med de lagar och regler som gäller för dem. (Som jag inte känner till, men som jag antar är betydligt striktare eftersom det handlar om arbetsuppgifter för en därför utbildad och organiserad yrkeskår.)
Jag tror att om någon nu för första gången skulle söka tillstånd att tillverka och sälja fyrverkerier, alltså om det inte fanns en tradition utan dök upp som en ny företeelse, så skulle det bli samma utslag som om det gällde introduktion av t.ex. alkohol eller tobak, <font color="blue">ett blankt Nej! i alla tänkbara instanser i de flesta länder. Självklart!</font id="blue">

Image

/Sixten


Fyrverkerier är redan förbjudna i de flesta andra länderna.

Fyrverkerier borde förbjudas.

Min Email:
Straponyourguitar(AT)hotmail.com


31 Dec 2008, 14:19
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 16:00
Posts: 1182
Location: Uppsala
Post 
Naturligtvis var det ingen bojare som brände av smällare och raketer i sin ungdom, eller? Fast vi var ju kanske lite smartare än dagens ungdom som man inte kan lita på. Förutom våra egna barn som är trogna kopior av sina dygdiga föräldrar förstås [^]

--------------------------------------------------
http://www.myspace.com/voodoobean
Läs min (omusikaliska)blogg http://adhocibulgarien.blogspot.com/


31 Dec 2008, 15:11
Profile WWW
User avatar

Joined: 05 Jun 2004, 08:10
Posts: 1634
Location: Skellefteå
Post 
För mig får man gärma sluta sälja dem.

Apropå det, så försökte jag söka tillstånd av räddningsverket för att få tillverka tomtebloss med eleverna.. (Har säkert redan beklagat mig här?)fyllde i tre-fyra sidor , men de ville ändå ha mer information . Gruppstorlekar , ålder på eleverna , hur krutet förvaras , vad man skulle göra med överblivet krut ...... hallå när blir det krut ÖVER ??
Nu har jag redan gjort det i många år innan jag visste att det krävdes tillstånd ( fast då har vi gjort smällare [}:)]) . Men resultatet blir att ev. bara de elever som är över 16 får tillstånd , så ... då blir det inget [V]suck.
Undrar varför det är svårt att få elever intresserade av naturvetenskap om man bara får sitta med papper & penna,

Jag kan få åka och paddla kanot med 30 elever utan tillstånd..
Jag känner mig 100 % säkrare då jag tillverkar svartkrut med 15 st.

Avsluta alltid det arbete som du påbör


31 Dec 2008, 15:16
Profile WWW

Joined: 17 Mar 2007, 17:49
Posts: 1712
Location:
Post 
Ron Thomson wrote:

För mig får man gärma sluta sälja dem.

Apropå det, så försökte jag söka tillstånd av räddningsverket för att få tillverka tomtebloss med eleverna.. (Har säkert redan beklagat mig här?)fyllde i tre-fyra sidor , men de ville ändå ha mer information . Gruppstorlekar , ålder på eleverna , hur krutet förvaras , vad man skulle göra med överblivet krut ...... hallå när blir det krut ÖVER ??
Nu har jag redan gjort det i många år innan jag visste att det krävdes tillstånd ( fast då har vi gjort smällare [}:)]) . Men resultatet blir att ev. bara de elever som är över 16 får tillstånd , så ... då blir det inget [V]suck.
Undrar varför det är svårt att få elever intresserade av naturvetenskap om man bara får sitta med papper & penna,

Jag kan få åka och paddla kanot med 30 elever utan tillstånd..
Jag känner mig 100 % säkrare då jag tillverkar svartkrut med 15 st.

Avsluta alltid det arbete som du påbör


Våran lärare som absolut inte gör saker utan tillstånd fick iaf. göra bomullskrut, som vi sedan fick stoppa ner i små rör som man kunde använda som en kanon om man lade en kula i toppen.
Inte riktigt samma sak iof. men det var tillräckligt underhållande, eftersom att det brann och smällde, och man fick skjuta saker på folk! [:D][;)]

<hr noshade size="1">
<u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u>
<h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6>


31 Dec 2008, 15:27
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Jun 2004, 08:10
Posts: 1634
Location: Skellefteå
Post 
Tack för tipset.

En annan kul sak som smäller . AXE kanonen

Dra trådar från tändanordningen en tändare så man får en gnista att hoppa mellan kablarna. Gör ett hål i locket till en filmburk( såna man använde före digitalkameran) borra ett hål i en liten träbit, träd kablarna genom träet och locket ovan.. Skruva fast locket vid träbiten.
Spraya en dusch hårspray/ DEO i burken - tryck ihop på locket.
tryck på tändning. PANG.
Jag har byggt den som en liten kanon , med hjul och allt..
Burken flyger iväg över klassrummet. ca 8 m om det vill sig.

Avsluta alltid det arbete som du påbör


31 Dec 2008, 16:22
Profile WWW
User avatar

Joined: 19 Nov 2002, 12:11
Posts: 3087
Location:
Post 
Ett proffsfyrverkeri är alltid kul att se, annars är jag less på allt smällande. Fick rester av en fyrverkeripjäs i ögat inatt när grannarna drog iväg dom över vårat hus, inte direkt kul. Fick rusa in och skölja ögat fort som f-n, sen ut och vråla åt dom att skjuta åt nåt annat håll. På uteplatsen är det fullt av nån rödbrun smörja som är samma som jag fick i ögat. Som tur är gick det bra.

Micke

javelin70 [at] hotmail.com


01 Jan 2009, 16:13
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 11:26
Posts: 4579
Location: Västra Mälardalen
Post 
I dag har jag ett brännsår uppe på huvudet!

I natt gick vi ut för att titta på fyrverkerier som sköts i närheten. En lagom förfriskad herre ställde ut en stor platta med en massa rör som skjuter upp smällare i luften. Han ställde den ganska nära oss och dessutom rakt under ett stort träd med yviga grenar. de flesta smällarna studsade rakt ner mot marken och träffde oss.

Jag har ett litet sår uppe på huvudet och en av mina kamrater har ett bränt hål i sina byxor. Inget av alla våra barn gjorde illa sig men dom blev rejält skrämda.

/Bilton
"Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."

bilton[snabela]telia.com


01 Jan 2009, 18:45
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post 
Bilton wrote:

I dag har jag ett brännsår uppe på huvudet!

I natt gick vi ut för att titta på fyrverkerier som sköts i närheten. En lagom förfriskad herre ställde ut en stor platta med en massa rör som skjuter upp smällare i luften. Han ställde den ganska nära oss och dessutom rakt under ett stort träd med yviga grenar. de flesta smällarna studsade rakt ner mot marken och träffde oss.

Jag har ett litet sår uppe på huvudet och en av mina kamrater har ett bränt hål i sina byxor. Inget av alla våra barn gjorde illa sig men dom blev rejält skrämda.

/Bilton
"Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."

bilton[snabela]telia.com
Ytterligare ett bevis för att fyrverkerier måste förbjudas.
Vi behöver politiker med lite stake uppe i hönshuset i Stockholm.
Men fyrverkerier omsätter säkert en miljard eller två så ingen politiker vill väl talla i den godisskålen.


Min Email:
Straponyourguitar(AT)hotmail.com


01 Jan 2009, 19:25
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post 
SÅ här skulle ju fyrverkerierna kunna arrangeras iställer.
Myyyyycket snyggare än allt i en salig röra arrangerat av berusade människor.
http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyhete ... 4099285.ab
Alltid lika trevligt att vara med på såna här tillställningar.

Min Email:
Straponyourguitar(AT)hotmail.com


01 Jan 2009, 20:07
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 17 Mar 2007, 17:49
Posts: 1712
Location:
Post 
Haraldrig wrote:

SÅ här skulle ju fyrverkerierna kunna arrangeras iställer.
Myyyyycket snyggare än allt i en salig röra arrangerat av berusade människor.
http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyhete ... 4099285.ab
Alltid lika trevligt att vara med på såna här tillställningar.

Min Email:
Straponyourguitar(AT)hotmail.com


Jag fick syn på den tidigare idag, och har väntat på att den skulle hamna här sedan dess. [;)]

Själv tyckte jag att det såg för jaevla tråkigt ut med såpbubblor, men fyrverkerierna i Hong Kong var fräna!

<hr noshade size="1">
<u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u>
<h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6>


01 Jan 2009, 20:40
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 24 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.