View unanswered posts | View active topics It is currently 17 May 2026, 23:04

Reply to topic  [ 46 posts ]  Go to page 1, 2  Next
XP vs. Vista 
Author Message

Jag kör f.n. med Vista men mina barn, som kan 10000000 gånger mer om datorer än jag, säger att det är bättre att gå tillbaks till XP, av flera anledningar.

Någon datakunnig som har en åsikt?

Image

10 Dec 2008, 15:33
Profile ICQ WWW

Jag kör f.n. med Vista men mina barn, som kan 10000000 gånger mer om datorer än jag, säger att det är bättre att gå tillbaks till XP, av flera anledningar.

Någon datakunnig som har en åsikt?

Image

Jag håller med ungarna! Har iof. sig inte så stor erfarenhet av Vista,men vet att det fungerar dåligt som DAW...
Och sen kan jag tycka det är märkligt att en 1 åring har barn?[:o)][;)]

Today is only Yesterday Tomorrow

10 Dec 2008, 17:14
Profile WWW

Uriah wrote:

Jag håller med ungarna! Har iof. sig inte så stor erfarenhet av Vista,men vet att det fungerar dåligt som DAW...
Och sen kan jag tycka det är märkligt att en 1 åring har barn?[:o)][;)]

Vista är mera effektivt vad gäller hantering av ram & cpu, så jag vill snarare påstå att vista är bättre som DAW.
Dock kräver det större mängder ram, men jag kan själv inte riktigt förklara HUR det är bättre, det är så bara(Finns förklaringar på nätet.).

Dock har jag fortfarande problem att mina grafikdrivisar kraschar och startar om hela tiden, säkerligen något lösbart problem, det är bara det att jag inte har orkat bry mig om att fixa det(Datorn startar ju om på några sekunder iaf.).

XP är bra mycket mera stabilt, men Vista är MYCKET snabbare(Och har DirectX 10.).
Så det är helt enkelt en fråga om vad man ska använda datorn till.

<hr noshade size="1">
<u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u>
<h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6>

10 Dec 2008, 17:41
Profile ICQ WWW

stämde delvis innan servicepack #1 kom till Vista

Numera fungerar Vista utmärkt, i alla fall jämfört med XP

Det där varierar nog med vad man kör det på, på min Thinkpad är det märkbart mer strul och hängningar med Vista inklusive service pack än på kollegans identiska dator med XP. Bäst funkar dock övriga kollegors lappisar som kör Linux... [;)]

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

10 Dec 2008, 18:07
Profile

Josh D Ztorsion wrote:

Det finns alltid de som hävdar att det var bättre förr, det har varit samma debatt varje gång MS har släppt ngt nytt. Den enda gång dessa bakåtsträvare hade riktigt rätt var väl när Windows ME släpptes..

Det är väl snarare ett fakta att alla nya Windows-utgåvor läcker som såll, och XP var ju helt oanvändbart tills SP1 kom, själv bytte jag från 2000 till XP först när SP2'an kom ut.

<hr noshade size="1">

10 Dec 2008, 18:25
Profile ICQ WWW

men vet att det fungerar dåligt som DAW...

Stämmer det där verkligen???
Cubase 4.5 fungerar utmärkt med Vista men det kanske är värre med konkurrenterna?

<font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss that guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">

10 Dec 2008, 18:49
Profile

I nådens år 2008 funkar VISTA perfekt till DAW och har
man 3 GB+ Ram så är det väldigt stabilt. Det viktiga
är att stänga av alla bakgrundstjänster som ligger och
tickar. Jag har testat de flesta DAW och har inte haft
några problem. Idag finns det fortfarande hårdvarutill-
verkare som skyller på VISTA när det egentligen handlar
om att de har en omodern produkt och inte har råd att
ta fram stabila drivrutiner...[8D]

10 Dec 2008, 21:23
Profile ICQ YIM WWW

Har samma erfa som Bjoel dvs att på vissa maskiner är Vista inte alls kul. Hänger sig oförklarligt mm mm.
Tom ME är NÄSTAN bättre.

Kör Linux!!

10 Dec 2008, 22:43
Profile

Josh D Ztorsion wrote:

Däremot är ju detta en kalkyl från MS och inget annat. Man släpper en Beta ett knappt år för tidigt utan att kalla den beta och får på detta sätt en väldans massa gratishjälp på vägen. MS är inte dumma, de är smarta[;)]

Mjo, tyvärr är dem ju det.
Det värsta är ju att man inte kan köra DirectX 10 spel såvida man inte har Vista, vilket jag stör mig något otroligt på.
Dock antar jag att det inte finns allt för många spelintresserade här på forumet. ;P

<hr noshade size="1">

10 Dec 2008, 23:20
Profile ICQ WWW

Ursäkta mig, jag är bara musikintresserad, men vad är DAW ???!!!

Image

11 Dec 2008, 00:12
Profile ICQ WWW

Hur får jag servicepack #1 ?? Hur vet man om man redan har det??

Jag skojar inte, jag är helt seriös. Tyvärr....

Image

11 Dec 2008, 00:14
Profile ICQ WWW

Ursäkta mig, jag är bara musikintresserad, men vad är DAW ???!!!

Digital Audio Workstation, dvs när du kör en inspelningsstudio och/eller en bunt syntar i datorn. Dvs när du skapar musik i datorn. [:)]

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

11 Dec 2008, 00:30
Profile

Tack alla!

Nu vet jag vad en DAW är. Och jag som trodde att man spelade på instrument när man gör musik. Well, live and learn....

Fast det här hajar jag inte (heller):

1. Windows update tex (via Internet explorer, verktyg)

2. högerklicka på "My computer" och välj egenskaper så ser du vad du har installerat

Vaddå "högerklicka på My computer och välj egenskaper"??!! Missförstå mig inte, men du kan lika gärna skriva på swahili!!!??? Jag begriper inget.... Det är som att säga till en 3-åring att nu spelar vi nästa blues i A, eller tala om skillnaden mellan grönt och gult för någon som fötts färgblind[8D]

Jag plockar fram en av gurorna istället och har det lite trevligt. Datorer?? Pfftt...

Image

11 Dec 2008, 01:13
Profile ICQ WWW

Fast det här hajar jag inte (heller):

1. Windows update tex (via Internet explorer, verktyg)

Normalt sett så behöver du inte göra något. Uppdateringarna laddas ned och installeras automatiskt. Du märker det först när du ska stänga av datorn. Då kan du välja att installera uppdateringar.

Quote:
2. högerklicka på "My computer" och välj egenskaper så ser du vad du har installerat

Om du har svenska Vista finns det en ikon uppe till vänster på skärmen som heter "Dator". Placera muspekaren (pilen) på den och klicka (=tryck på) högra musknappen. Då öppnas en meny där posten Egenskaper står längst ned. Klicka på Egenskaper, då visas rutan Visa standardinformation om datorn. Om det står ServicePack 1 under Windows-utgåva (!!) så har du senaste versionen.

Klas

...all the times I've had to play while people sat there drunk...

11 Dec 2008, 10:44
Profile WWW

Äntligen någon som pratar så man förstår. Tusen tack klast!!

Jag har service pack #1 installerad[:)] Hur är det man säger; även blind höna hittar korn ibland......

Image

11 Dec 2008, 11:35
Profile ICQ WWW

klast wrote:

Normalt sett så behöver du inte göra något. Uppdateringarna laddas ned och installeras automatiskt. Du märker det först när du ska stänga av datorn. Då kan du välja att installera uppdateringar.

Mig veterligen så är automatiska uppdateringar avstängt "by default".
Jag har iaf. aldrig haft automatiska uppdateringar aktiverat, och jag har aldrig avaktiverat det heller.

<hr noshade size="1">

11 Dec 2008, 12:47
Profile ICQ WWW

Jag har iaf. aldrig haft automatiska uppdateringar aktiverat, och jag har aldrig avaktiverat det heller.

Tycks iaf vara så i Vista. Har inte aktiverat funktionen. Uppdateringar laddas ned automatiskt i bakgrunden. Det är först när jag ska stänga av som jag får möjlighet att "Installera uppdateringar och stänga av".

Klas

11 Dec 2008, 13:18
Profile WWW

klast wrote:

Tycks iaf vara så i Vista. Har inte aktiverat funktionen. Uppdateringar laddas ned automatiskt i bakgrunden. Det är först när jag ska stänga av som jag får möjlighet att "Installera uppdateringar och stänga av".

Ok, jag kör också Vista, men det fungerar inte så här. o,0

<hr noshade size="1">

11 Dec 2008, 13:39
Profile ICQ WWW

I nådens år 2008 funkar VISTA perfekt till DAW och har
man 3 GB+ Ram så är det väldigt stabilt. Det viktiga
är att stänga av alla bakgrundstjänster som ligger och
tickar. Jag har testat de flesta DAW och har inte haft
några problem. Idag finns det fortfarande hårdvarutill-
verkare som skyller på VISTA när det egentligen handlar
om att de har en omodern produkt och inte har råd att
ta fram stabila drivrutiner...[8D]

Lägger till tipset att ha ljudfilerna på en separat hårddisk, minskar helt klart risken för glitchar, när windows bestämmer sig för att göra något systemrelaterat som får högre prio än DAW:en.

Image

11 Dec 2008, 22:34
Profile WWW

klast wrote:

notuern wrote:

Klas

när Vista installeras och startas första gången får man frågan om man vill aktivera automatiska uppdateringar (precis som i XP). Denna funktion är således avstängd by default precis som notuern skriver

edit: däremot är det säkert så att väldigt många missar att de har godkänt detta och därför tror att det sker per automatik (precis som MS vill). Detta gäller för övrigt en massa skit som ¨många installerar utan att ha en aning om hur det blev så. Grundtipset är väl att alltid läsa vad som står i en dialogruta innan man klickar OK. Gjorde alla det skulle datoranvändandet te sig betydligt mer problemfritt tror jag [;)]

Sånt brukar jag inte missa. Vista var förinstallerat på min senaste "racer". Troligen har min hovleverantör aktiverat funktionen.

Klas

11 Dec 2008, 23:07
Profile WWW

Vista är skit. Så jävla krävande och så mycket brister, samt äckeldesign. Usch vad jag hatar skiten! När jag tänker på det så hatar jag fan XP också, men det är klart bättre än Vista än så länge i alla fall.

12 Dec 2008, 00:26
Profile ICQ WWW

Vista är skit. Så jävla krävande och så mycket brister, samt äckeldesign. Usch vad jag hatar skiten! När jag tänker på det så hatar jag fan XP också, men det är klart bättre än Vista än så länge i alla fall.

[:D][:D]

Känns det bättre nu?[:D]

12 Dec 2008, 00:46
Profile

Frisk wrote:

Så minimumkrav på 800mhz processor och 512mb ram är högt?
Eller tänker du på det rekommenderade hårdvarukravet på 1ghz och 1gb ram?

Idag är det trotts allt svårt att köpa en ny dator under 2,7ghz dualcore med 2gb synkat ramminne.

Annars kanske du tänker på att man alltid har ganska lite "ledigt" minne i Vista?
Det beror som tidigare nämnt på Windows nya minneshantering, som är bättre än den i XP.

Gillar du inte designen, byt skal!
Den funktionen fanns redan i Windows XP(Fanns fulhackar till tidigare versioner också.).

Däremot så tänker jag inte tala positivt om stabiliteten, jag har själv märkt att mitt operativ har blivit mer och mer instabilt de senaste dagarna(Datorn låser sig när jag startar/stänger av program mm.), men det ska tydligen vara väldigt beroende på hårdvara.

<hr noshade size="1">

12 Dec 2008, 01:46
Profile ICQ WWW

notuern wrote:

Frisk wrote:

Så minimumkrav på 800mhz processor och 512mb ram är högt?

Haha för att överhuvudtaget KUNNA använde det ja. Men kör du spark till jobbet om det är 5 mil dit?

Jag antar att du gör det, såvida du inte tycker det är jobbigt alltså [;)]

12 Dec 2008, 21:12
Profile ICQ WWW

helmik wrote:

Frisk wrote:

[:D][:D]

Känns det bättre nu?[:D]

Nej men XP duger i alla fall, vilket inte Vista gör! [:)]

12 Dec 2008, 21:14
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 46 posts ]  Go to page 1, 2  Next