View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2026, 00:21

Reply to topic  [ 13 posts ] 
Ipod el. MP3-spelare till en yngling? 
Author Message

Iriver Clix2 är en fin spelare med enkel navigering. Den är flashbaserad dock och har ett år på nacken (vilket borde göra den prisvärd).

01 Dec 2008, 13:03
Profile WWW

+ på Classicen - junior har en sådan, dyr förstås, men som det verkar driftsäker - har fungerat utan problem sedan i vintras.

Björn Rosengren (då näringsminister) : "Utvecklingen är här för att stanna !"

01 Dec 2008, 13:05
Profile ICQ YIM WWW

Tar väl de flesta ljudformat utom FLAC och spelar film, men man måste konvertera filmerna till 320x240 tror jag. Riktigt ljusstark och bra skärm.

"Jag existerar för att min skugga ska ha nåt att göra!"

01 Dec 2008, 14:01
Profile

Divx och avi funkar i clix2 efter konvertering. Har för mig att den medföljande mjukvaran för filöverföring klarar konverteringen, annars finns det tips, trix och länkar på iriver-forumet: http://forum.canman.se/forumdisplay.php?f=40

Själv använder jag programmet Iriverter för konvertering eftersom det funkar i GNU/Linux.

"Jag existerar för att min skugga ska ha nåt att göra!"

01 Dec 2008, 15:01
Profile

Jag röstar för Creative Zen.
RUSKIGT bra bild, och stödjer flera format, och är inte särskilt dyr.
Den har ingen vidare bra batteritid när man kollar på film/video, men det är iaf. en 4 timmars tittande, om inte lite till.
Musik har jag inte testat den till, men jag vet att brorsan har kört den ganska så länge till det(~8 timmar, vet inte om det är gränsen dock.).

Den är förövrigt billigare än irivern, men jag tror inte att den stödjer flac och andra "udda" filformat, och har inte lika mycket uttryme från start(Kan expanderas med alla möjliga typer av SD-kort.).

<hr noshade size="1">
<u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u>
<h6>notuern(SnabelA)hotmail.com</h6>

01 Dec 2008, 15:12
Profile ICQ WWW

Kör med Clix2 till mig och mina söner. Framför allt mycket bra ljud (bättre, egenutvecklat ljudchip) och verkar hålla bra. Föregångaren hade en egen USB-kontakt som inte höll, men byttes på garantin till Clix2.
Rekommenderas!

Image

01 Dec 2008, 22:43
Profile WWW

Josh D Ztorsion wrote:

nu är ju grabben 9 och VILL ha en MP3-spelare, men annars tycker jag att dom låter mer eller mindre skit allihop.. Har kört med 320kb/s MP3or men det duger inte ändå tycker jag. Viss musik låter helt enkelt inte bra när den har komprimerats. Vet inte varför men så tycker jag. Har nog avverkat ett tiotal MP3-spelare sen den första (1995 kanske?) Det var en Creative 32MB som kunde utökas med extra 32MB[8D] Sedan har det varit ett gäng olika sorter och fabrikat, inklusive ett par Apple. Alla mer eller mindre odugliga[xx(]

Har du kört med riktiga lurar då?
Jag själv klarar inte av hörlurar som inte når 40hz-19khz, och då tycker jag ändå inte att det låter riktigt bra(20hz-20khz är det som gäller!). [:p]

<hr noshade size="1">

02 Dec 2008, 00:11
Profile ICQ WWW

Josh D Ztorsion wrote:

Sorry för kladd i tråden, men jag tänkte bara meddela att jag har en iPod Nano (den gamla modellen) som är i nära nyskick, med presentkartong och allt. Inte ny men billig. Så nu när jag har dissat hela konceptet kanske du är intresserad av att köpa?[;)]

Är inte marcussss intresserad så kan jag vara det, om det är den förra lilla modellen dvs.

02 Dec 2008, 00:46
Profile ICQ WWW

Josh D Ztorsion wrote:

nu är ju grabben 9 och VILL ha en MP3-spelare, men annars tycker jag att dom låter mer eller mindre skit allihop.. Har kört med 320kb/s MP3or men det duger inte ändå tycker jag. Viss musik låter helt enkelt inte bra när den har komprimerats. Vet inte varför men så tycker jag. Har nog avverkat ett tiotal MP3-spelare sen den första (1995 kanske?) Det var en Creative 32MB som kunde utökas med extra 32MB[8D] Sedan har det varit ett gäng olika sorter och fabrikat, inklusive ett par Apple. Alla mer eller mindre odugliga[xx(]

Har du kört med riktiga lurar då?
Jag själv klarar inte av hörlurar som inte når 40hz-19khz, och då tycker jag ändå inte att det låter riktigt bra(20hz-20khz är det som gäller!). [:p]

<hr noshade size="1">

Håller med, med vettiga lurar blir det garanterat mycket bättre. De lurar som skickas med brukar vara crap! Även IRivers.
Typ SONY MDREX90LP, dämpar ljudet utifrån en hel del (bra/dåligt) eller Sennheisers lätta utanpåliggande (kommer inte ihåg modellen, typ 400-500SEK).

Nu tror jag ju inte att det är så himla nödvändigt för 9-åringen...

Image

02 Dec 2008, 00:57
Profile WWW
Reply to topic   [ 13 posts ]