Lät ju gott det där vinet, ska testa det nån gång. Älskar italienska viner (och mat). Kan tipsa om ett lite lättare, men ack så gott vin. Boira Sangiovese. Inte i samma prisklass alls, men ändå fantastiskt gott:
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/ ... kStrangar=Mmm, jag vill genast åka till Italien igen känner jag.
EDIT: Ja, det skulle ätas också. Jag skulle nog satsa på canelloni som går hyffsat snabbt, eller varför inte spaghetti alle vongole (eller blåmusslor funkar ju också prima). En krämig risotto är ju grymt, men tar ju lite tid att röra ihop, så annars kan man ju satsa på lufttorkad skinka med tillbehör.
Skulle jag göra nåt enkelt som bara är att röra ihop skulle jag fräsa på kycklingfilé i bitar i olivolja tillsammans med en liten hackad gul lök, massor av hackad vitlök och lite hackad chili. Runda av med grädde så att det blir lite sås, kör i nån god peppar, typ grön eller rosé samt lite kycklingbuljong/fond. Lägg i hela coctailtomater och bladspenat på slutet så att det blir lite varmt men inte söndekokt. Servera med spaghetti eller annan pasta, parmesan och flingsalt för lite "crunch". Har man färsk basilika så i med det också.
Annat snabblagat är ju att fräsa på lammkotletter med massor av rosmarin och vitlök, fast där skulle jag vilja ha råstekt potatis eller kanske gratäng, och det tar ju tid, och sen kanske man vill ha sås till också.