View unanswered posts | View active topics It is currently 07 May 2026, 10:02

Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Dubblagen vilket skit 
Author Message

Post Dubblagen vilket skit
Förutom att den förstör våra vägar, lacken på motorhuven, lyktglas och vindrutor så verkar den dessutom negativt på konsten att köra bil i halt väglag. 3 repor på en halkbana, på med dubbdäcken och du får åka ut i trafiken, statsmaktens syn på det hela skrämmer snudd på skiten ur mig och jag minns hur jag tuffade upp för backarna med lågprofils racingdäcken jag hade på Alfan medans andra stod och spann gropar i asfalten medans gnistorna yrde om dubben som tomtebloss den famösa halk-kaos-eftermiddagen i Fjollträsk -06
Och jag är tmf ingen jävla stjärna på att köra bil.
Har haft körkort i mer än 30 år vid det här laget och har upplevt ett och annat riktigt halkväder och det är absolut ingen skillnad på halkan mellan förr och nu. Förr åkte tom de flesta bakhjulsdrivet och både bil och däck teknologin har utvecklats under de 30 år som jag har åkt runt i trafiken. Eftersom jag gör vad jag kan för att inte byta däcken baffat lagen säger så har jag åkt de flesta säsongerna på bra sommardäck oavsett årstid och det har definitivt inte blivit halare på 30 år.

Bo-Conny Skruvlin

08 Nov 2008, 01:17
Profile WWW

När dubben lossnar är det som stenskott. Tycker att smäller för jämnan numera.
Kan se det på huven på "nya" bilar som kan vara helt prickiga.
Betyder även: Inga prickar = Inte vinterkörd, omlackad eller importerad. Kolla får du se.

Bo-Conny Skruvlin

08 Nov 2008, 02:01
Profile WWW

Har vi inte denna diskussion varje år?[:)]

Nå, för det första förstår jag inte riktigt rubriken. Det finns väl ingen lag som säger att man måste ha dubbdäck? Det är lag på vinterdäck vilket är något helt annat.

Så vad tycker jag då? Jag tillhör dem som kör ganska mycket. Mellan 5-6000 mil om året blir det. Jag tycker att det borde finnas en lag om dubbdäck. Det är det enda som hjälper i extremsituationer med blankis på vägen. Det är i de lägena som Svensson får bekymmer. Jag tycker dessutom att saltet är en välsignelse. Skit samma att bilen blir förstörd och att rutorna gror igen. Det räddar ett antal liv per år. Jag har dåligt samvete för den miljöpåverkan som saltet har men det är också den enda haken...

08 Nov 2008, 08:35
Profile

Nja.
Jag anser nog att det största dilemmat e alla dessa dårar som tror sig heta Fittipaldi i efternamn,å jag reagerar på det OFTA ute i trafiken.
(Ha då i tanke att jag ägnat större delen av mitt liv åt motorsport)

Folk kör oftast ALLT för fort i regn lr snö som underlag i ljuset av kunskapen de besitter.
(Å andra sidan åxå långt långt under kapacitet vid torrt).
Man blir lika lite duktig på att hantera en 1.5 tons projektil som en bil bara för att man har en som att man blir elitserie spelare i hockey bara för att man köper en klubba.

Igår vart en sån dag i Gbg.
Snorhalt som en effekt av att det saltats åsså kom regnet.
På vissa typer av asfalt blir det till en skridskobana.Såphalt.
På motorvägen ut till verkstan min vart det 3 olyckor på raken på ung 2km.
Ett ex när vinter å dubbdäck inte ger ett skit utan när det 100% handlar om omdöme.

Vi delar däremot uppfattning i att det med dubbdäck tex i områden som Gbg e det enda som gäller just pga de anledningar du skriver.Ngt annat ser jag som rent farligt generellt sett då "pöbeln" definitivt tror mer om sig själva som förare än vad de har bäring till.

Annars anser jag nog att Bernd lugnt sagt har en poäng han med.
Skiktar man igenom påståendet hans kan man säga att konsumenterna av nya bilar får mer å mer passiv hjälp i att BILEN skall klara X antal situationer.
Rena jävla tramset i min mening.
Bilkörning handlar om omdöme,å med det kommer man mycket mycket långt i trafiken.
FÖRAREN bär ansvaret.Inte X antal passiva system i bilen.

Själv har jag inga problem med höga hastigheter det minsta.
OM man ägnar sig åt det...på torrt underlag,sommar osv...
Men precis likadant så kan samma motorväg i det här landet vid omständighet kräva att farten hålls runt 30/40km...men så har vi ett antal pajasar som anser att "de minsann kan det här",å håller 80/90 vid samma tillfälle.
Gärna med mobiltelefon inklämd mellan axeln å skallen,med stereon dunkandes.
Skulle hellre än gärna se att dessa pajasar fråntogs rätten att köra bil helt ärligt.

Samma....blinkers spaken verkar ju bortopererad i moderna bilar?

08 Nov 2008, 11:32
Profile

Du vet...

"-WHAA....E det vita på backen halt i år igen?-"[:D]

08 Nov 2008, 11:35
Profile

En skillnad på snön här hos oss i Lappland och snön söder över är att våran är kall o torr vilket innebär att den inte är särskillt "hal".. Vi sätter ändå på dubbdäcken utan att klaga så fort vi vet att första snön är påväg. Det handlar ju inte i första hand om att köra på vinterväglag utan mer att kunna stanna! Och jag kan garrantera att ingen av er stannar med sommarballer på vinterväglag, lika bra som med dubbade vinterdäck.

"If you wanna know how to play the blues, get your self a woman."

08 Nov 2008, 17:20
Profile ICQ YIM WWW

T.A wrote:

En skillnad på snön här hos oss i Lappland och snön söder över är att våran är kall o torr vilket innebär att den inte är särskillt "hal".. Vi sätter ändå på dubbdäcken utan att klaga så fort vi vet att första snön är påväg. Det handlar ju inte i första hand om att köra på vinterväglag utan mer att kunna stanna! Och jag kan garrantera att ingen av er stannar med sommarballer på vinterväglag, lika bra som med dubbade vinterdäck.

I Lappland är det befogat med dubbdäöck, men knappast i Götaland eller Svealand söder om Uppsala

Jag kär en vända i Norrland varje vinter i hyrbil och då är det alltid XC90 eller XC70 med dubbdäck!

Men på Flemminggatan behöver man sällan dubbdäck..

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

Lappland?

//Patrik

08 Nov 2008, 20:48
Profile

pafal wrote:

Josh D Ztorsion wrote:

T.A wrote:

I Lappland är det befogat med dubbdäöck, men knappast i Götaland eller Svealand söder om Uppsala

Jag kär en vända i Norrland varje vinter i hyrbil och då är det alltid XC90 eller XC70 med dubbdäck!

Lappland?

//Patrik

Ja vårat landskap heter väl Lappland eller ska jag kalla det Sapmi? Nä lappland blir bra... [8D]

08 Nov 2008, 21:11
Profile ICQ YIM WWW

Josh D Ztorsion wrote:

T.A wrote:

Fleminggatan ska jag inte uttala mig om för jag har ingen aning om den. Men i allmänhet så tycker jag snarare tvärtom. Söder om Skelefteå så har ni is istället för torr snö som vägbana och stoppa på det du....... Som sagt, våran snö är torr och jag har kört flera år med mina sommardäck utan problem annat än då jag måste bromsa hårt. (4-hjulsdrivet hjälper till att köra men inte att bromsa)Men er snö lägger sig inte som snö utan ett islager. Absolut dubbdäck.

08 Nov 2008, 21:17
Profile ICQ YIM WWW

Läste som att det enbart var befogat i Lappland, my bad....

//Patrik

08 Nov 2008, 21:58
Profile

Josh D Ztorsion wrote:

T.A wrote:

Josh D Ztorsion wrote:

[quote="T.A"]

Fleminggatan ska jag inte uttala mig om för jag har ingen aning om den. Men i allmänhet så tycker jag snarare tvärtom. <font color="blue">Söder om Skelefteå så har ni is istället för torr snö som vägbana </font id="blue"> och stoppa på det du....... Som sagt, våran snö är torr och jag har kört flera år med mina sommardäck utan problem annat än då jag måste bromsa hårt. (4-hjulsdrivet hjälper till att köra men inte att bromsa)Men er snö lägger sig inte som snö utan ett islager. Absolut dubbdäck.

möjligen söder om Skellefteå om man snackar Umeå eller nåt, men i Sörmland har vi inte is speciellt ofta om vintern. JAg har klarat mig med dubbfria däck de senaste tio åren i Stockholm utan att köra fast eller krocka. Sedan att det är skitkul med dubbdäck är en annan sak. JAg hade en JEEP Cherokke förut (såld till fellow BOJer faellman fö) och den var extra kul att köra med dubbdäck. Fullt ös uppför hur halt det än var och desstum bra bromssträcka

[/quote]INte om natten heller? Isåfall så håller jag med till en viss del. Men har man isfläckar så borde inte en lag på dubbat va av större betydelse. Dubbat gör att du stannar fortare vid fara. Att det skulle bli en massa "stenskott" är nonsens, isåfall skulle alla våra bilar se ut som, ja jag vet inte vad...

08 Nov 2008, 23:04
Profile ICQ YIM WWW

<i>Förutom att den förstör våra vägar, lacken på motorhuven, lyktglas och vindrutor så verkar den dessutom negativt på konsten att köra bil i halt väglag."]

Tja...folk som ligger ändan upp i röven o jagar omkörningar brukar ha väldigt mycke lacksläpp på huven. Det har ingen större betydelse om det är sommar eller vinter när det gäller den sortens skador!

Syns väldigt ofta på begagnade Bmw[:D]

09 Nov 2008, 01:36
Profile ICQ WWW

Tja...folk som ligger ändan upp i röven o jagar omkörningar brukar ha väldigt mycke lacksläpp på huven. Det har ingen större betydelse om det är sommar eller vinter när det gäller den sortens skador!

Fel, fel, fel, fel. För jag har testat. Smattrar dock inte lika mycket om man backar av en aning.

Bo-Conny Skruvlin

09 Nov 2008, 12:11
Profile WWW

Att man ens funderar över lyktglas och små sten/dubbskott på motorhuven när det kan handla om liv och död........................

Dessutom är jag nästan helt säker på att det i 99 fall av 100 är en typ 2cm STEN(!) som det sk. "sandar" vägarna med. Eller det faktum att inga bilar har stänkskydd nu för tiden leder också till detta. Där jag jobbar knallar jag omkring bredvid en väg flera timmar om dagen och det är inget ovanligt att det sprätter in sten med en sjujädrans fart, även på sommaren. Då an man förstå att det kommer sprätta lite mer sten när hela vägen är full med småsten.

Detta handlar inte det minsta om om man är bra på att köra bil eller inte. Det handlar om fysik och där skiter i alla fall jag i om det möjligen nöter lite mer på vägarna.

Jag kör dubbat, aldrig något annat under vintern. Dessutom skrämmer du mig lite fotogeno. Att köra sommardäck är dent idiotiskt när det handlar om att stanna. Att komma iväg från stillastående är inte varför man har dubbdäck.

09 Nov 2008, 12:39
Profile ICQ WWW

det hade varit lättare att ta dig på allvar om du inte skrivit felaktigheter redan i rubriken - det har aldrig varit lag på dubbdäck.

Det låter bra att just du kan köra så bra även i halka på sommardäck, men jag ser gärna att de jag möter i trafiken (som inte alla kör lika bra som du) har så bra däck och bilar som möjligt så de inte halkar ut i min fil och krockar med mig...

Min personliga erfarenhet är att det i 99% av trafiksituationerna jag har kört de sista åren (90% stadstrafik och större landsvägar/motorvägar, resten mindre vägar i Östergötland och Småland med tveksam snöröjning) funkar i praktiken lika bra med dubbfria vinterdäck som med dubbade (och i vissa väglag hjälper ju ingetdera) men att ha sommardäck på vintern och vinterdäck på sommaren är klart sämre än att ha rätt hjul för årstiden på bilen.

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

09 Nov 2008, 12:40
Profile

Fotogeno,

Min personliga erfarenhet är att det i 99% av trafiksituationerna jag har kört de sista åren (90% stadstrafik och större landsvägar/motorvägar, resten mindre vägar i Östergötland och Småland med tveksam snöröjning) funkar i praktiken lika bra med dubbfria vinterdäck som med dubbade (och i vissa väglag hjälper ju ingetdera) men att ha sommardäck på vintern och vinterdäck på sommaren är klart sämre än att ha rätt hjul för årstiden på bilen.

-------------

Exakt, och den där sista 1% eller kanske t.om. 0,01% kan ha alldeles för stor betydelse i trafiken.

Jag ahr haft kontakt med flera bilskollärare och frågat just detta och alla ha sagt samma sak. Kör dubbat.

09 Nov 2008, 12:47
Profile ICQ WWW

He jäär tamäjfaen lika bra att förbjud dubbade däck så att man kånna ställ tå bilen under vinterhalvåret och transporter sig vä den kollektivtrafik som it finns. [:(!][:D]

Å om man tar bäschlutet att bara förbjud dubbdäck i södra sverige, så slipp ji oss norrländingar i södern unner halva åre! Tänk va hä schkull göra för rusningstrafiken!? [^][:D]

Image <font color="green"><font size="1">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
<font color="blue">fenderbender (snabel) live se |<b> Carpe Diem </b></font id="size1"></font id="blue">

10 Nov 2008, 01:30
Profile ICQ WWW

Jag bytte bil i februari i år och det följde med dubbfria vinterdäck......jäklars tänkte jag då blir det till att köpa nya vinterdäck (med dubb).
Men det var bara att inse att dubbfritt är det bästa jag har kört på hittills i vinterväglag (inklusive is).
Hur det ens är möjligt att det kan fungera så bra är för mig en gåta [?]
Så för mig blir det aldrig mer dubbat [:)]
(Bor i Södra Dalarna)

http://www.k-out.se
relicstrata [AT] telia.com

10 Nov 2008, 08:47
Profile ICQ WWW

Jag bytte bil i februari i år och det följde med dubbfria vinterdäck......jäklars tänkte jag då blir det till att köpa nya vinterdäck (med dubb).
Men det var bara att inse att dubbfritt är det bästa jag har kört på hittills i vinterväglag (inklusive is).
Hur det ens är möjligt att det kan fungera så bra är för mig en gåta [?]
Så för mig blir det aldrig mer dubbat [:)]
(Bor i Södra Dalarna)

http://www.k-out.se
relicstrata [AT] telia.com

Jag bor i Höga Kusten området och i min stad finns det många backar. Nästan alla hus har en infartsväg i uppförsbacke... Utan dubbdäck skulle jag inte ta mig någonstans! Jag testade dubbfritt en vinter, men det ångrade jag djupt. Ett tag tog jag mig inte ens upp från garageinfarten till huset vi bodde i då. [:(]

Image <font color="green"><font size="1">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
<font color="blue">fenderbender (snabel) live se |<b> Carpe Diem </b></font id="size1"></font id="blue">

10 Nov 2008, 11:25
Profile ICQ WWW

Jobbar som brandman & har som jobb att ta rätt på det som blir kvar när en bil inte får stopp i tid i en korsning PGA inga dubb. Tro mig, ett par hundradelar kan rädda liv. Tyvärr är det dom som tror sig köra bäst som man brukar få klippa ut [V]

10 Nov 2008, 23:00
Profile

Så det är dubb som flyger på andras bilar?

Det var något nytt!

Jag skulle nog påstå att det är de mjuka däcken som sväljer en massa småsten som flyger iväg vid tillfälle.

Jag bor i Stockholm och använder dubb i och med att jag brukar ofta vara långt norrut med bilen.
Frugans bil har vanliga friktionsdäck i och med att den rullar mest här i Solna.

För mig är det en säkerhetssak som jag inte vill tumma på.

10 Nov 2008, 23:19
Profile WWW

Jobbar som brandman & har som jobb att ta rätt på det som blir kvar när en bil inte får stopp i tid i en korsning PGA inga dubb. Tro mig, ett par hundradelar kan rädda liv. Tyvärr är det dom som tror sig köra bäst som man brukar få klippa ut [V]

Och om sommardäck på vintern säger du?

En bekant var för ett par år sen arbetslös och hade inte råd med nya sommardäck, så han ryckte dubben ur vinterdäck och körde halva sommaren - jösses, det var otäckt åka med den bilen. Tur han fick jobb snart så han hade råd med riktiga hjul...

-------------

10 Nov 2008, 23:46
Profile

Och om sommardäck på vintern säger du?

En bekant var för ett par år sen arbetslös och hade inte råd med nya sommardäck, så han ryckte dubben ur vinterdäck och körde halva sommaren - jösses, det var otäckt åka med den bilen. Tur han fick jobb snart så han hade råd med riktiga hjul...

Har inget att invända om vinterdäck på sommaren, det är just blixthalka utan dubb som skördar liv.

11 Nov 2008, 07:20
Profile

Dåligt omdöme, bristande vetenskap, kunskap och överskattning av sin egen förmåga alternativt ignorans är det som skördar liv i trafiken när det är halka. Som redan nämnts. Ville bara instämma.

11 Nov 2008, 14:37
Profile ICQ WWW

I dag känns dubbdäck här i den norra delen af Hufvudstaden trevligt [^]

Ska tydligen vara en god inovation även i den södraste delen av landet.

Tror faktiskt att en del av det senaste dygnets olyckskorpar instämmer.

22 Nov 2008, 11:26
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 36 posts ]  Go to page 1, 2  Next