View unanswered posts | View active topics It is currently 07 May 2026, 08:59

Reply to topic  [ 218 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Next
Könsneutrala äktenskap 
Author Message

Jag hoppas att medlemarna här inte är homofober.
Nu är det snart 2009 och Sverige är fortfarande kvar i 1925 när det gäller homosexuellas rätt att gifta sig. Vad är problemet egentligen? (Ja, det är självklart de där förbannade Kristdemokraterna[;)])Vad de nu har i en sekulariserad stat att göra....

Men ärligt talat, vad är den bästa lösningen på problemet?
Som jag ser det så borde kyrkan tillåta det men inte tvinga prästerna som inte vill utan låta de präster som vill ställa upp på könsneutrala äktenskap viga dito. Någon som har en bättre lösning?

Min Email:
StraponyourguitarAThotmail.com

01 Nov 2008, 23:05
Profile ICQ YIM WWW

Jag har absolut inget emot att homosexuella gifter sig... men jag förstår inte varför. Det är som att vara svart och vilja vara med i KKK.

01 Nov 2008, 23:20
Profile ICQ WWW

_jesper_ wrote:

Jag har absolut inget emot att homosexuella gifter sig... men jag förstår inte varför. Det är som att vara svart och vilja vara med i KKK.

Nja, håller med och inte.
Självklart så finns det troende homosexuella.
Bibeln är ju vad man gör den till själv.
Men visst är det ironiskt till stor del.
Vill gärna lägga tyngd på "lika för alla".

Min Email:

01 Nov 2008, 23:28
Profile ICQ YIM WWW

Nu är jag själv inte troende, men det står på flera ställen i bibeln att det är en synd att vara homosexuell.
Därför tycker jag inte att homosexuella på något vis ska ha rätten att gifta sig i kyrkan, dock så tycker jag också att det innebär att kyrkan inte heller har rätt att ta skatt(Eftersom att det då är en "exklusiv förening".).

<hr noshade size="1">
<u>http://www.myspace.com/lastshoutofficial</u>

02 Nov 2008, 00:02
Profile ICQ WWW

Blotta tanken på homofila äktenskap är avstötande. Varför skapa en man och en kvinna och ge dem uppdraget att fortplanta sig? Bibeln är också klar vad gäller sådana saker.

Image <font color="green"><font size="1">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
<font color="blue">fenderbender (snabel) live se |<b> Carpe Diem </b></font id="size1"></font id="blue">

02 Nov 2008, 00:02
Profile ICQ WWW

notuern wrote:

Nu är jag själv inte troende, men det står på flera ställen i bibeln att det är en synd att vara homosexuell.
Därför tycker jag inte att homosexuella på något vis ska ha rätten att gifta sig i kyrkan, dock så tycker jag också att det innebär att kyrkan inte heller har rätt att ta skatt(Eftersom att det då är en "exklusiv förening".).

<hr noshade size="1">

Hela kristenedomen (och alla religioner) borde revidera sig lite och anpassa sig efter 2000talet.

Man får väl inte ens ha sex och måste sova med händerna på täcket om man är riktigt ortodox?

Kyrkan har skiljt sig från staten så jag förutsätter att den inte får pengar från skattekassan.

Min Email:

02 Nov 2008, 00:04
Profile ICQ YIM WWW

När två av samma kön gängar sig är det fel någonstans.
Hur svårt är det att fatta.

Basta.

Morgan

02 Nov 2008, 00:07
Profile ICQ WWW

MoFo wrote:

Basta.

Morgan

Sorglig inställning[xx(]

Min Email:

02 Nov 2008, 00:08
Profile ICQ YIM WWW

Ptja, jag känner flera kristna som lider av sjukdomen "avhållsamhet". [;)]
Det tycks inte vara alls ovanligt bland kristna(Framför allt inte bland tjejerna.).

Jag tycker att denna debatten blir på ett ungefär som med scouterna och homosexuella i USA.
Jag anser att det är upp till organisationerna att ha vilka regler de vill, oavsett om de är "trångsynta"(Jag tycker att det är trångsynt att inte tycka så!).

Dock som jag tidigare skrev, bara man inte behöver betala skatt till skiten(Och jag syftade på skatteverkets inblandning i kyrkavgiften.).

<hr noshade size="1">

02 Nov 2008, 00:14
Profile ICQ WWW

Vad de nu har i en sekulariserad stat att göra....

Det finns två typer av samlevnad med juridiska konsekvenser i sverige, äktenskap (med långtgående konsekvenser) och samboskap (som är mildare). Registrerat partnerskap får i princip samma juridiska konsekvenser som äktenskap.

I ett samhälle där staten är skild från kyrkan känns det som det enda rätta är att skilja på det hela. Den juridiska delen av äktenskapet (det som påverkar arv, ägande etc) bör fixas med en registrering hos lämplig myndighet. Lämpligen bör detta kunna göras av vilka två myndiga personer som helst som bestämt sig för att leva tillsammans med gemensam ekonomi och juridik.

Om sen det gifta paret känner att de behöver välsignlse av en imam, präst eller någon annan religiös ledare så får de väl fixa det separat men det bör inte vara det som är den juridiskt bindande delen.

Som av en slump är det så här det funkar i Nederländerna om jag fattade min holländske vän rätt - jag träffade honom en torsdag, då hade han "registrerat äktenskapet" dagen innan och skulle ha kyrkceremonin helgen efter.

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

02 Nov 2008, 00:20
Profile

Haraldrig wrote:

MoFo wrote:

Basta.

Morgan

Sorglig inställning[xx(]

Min Email:

Nej. Ganska normal inställning till det hela skulle jag tro.
Mannen har en snopp som han vid festliga tillfällen stoppar in i kvinnans muff. Hux Flux så blir det ett barn....om man har tur.

Prova gärna hur länge som helst med en annan man om du vill. Tji fick du[8D]

Morgan

02 Nov 2008, 00:24
Profile ICQ WWW

Jag anser att det är upp till organisationerna att ha vilka regler de vill, oavsett om de är "trångsynta"(Jag tycker att det är trångsynt att inte tycka så!).

Hear, head! Så länge inte de där organisationerna försöker tvinga på sin världssyn på andra så...

-------------

02 Nov 2008, 00:24
Profile

Basta.

Morgan

hoMofobi?[;)]

/Bilton
"Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."

bilton[snabela]telia.com

02 Nov 2008, 00:36
Profile

[Mannen har en snopp som han vid festliga tillfällen stoppar in i kvinnans muff. Hux Flux så blir det ett barn....om man har tur.

Det är lite tråkigt att bara ha sex för att avla barn!
Jag tycker att det är lite väl ortodoxtatt bara betrakta sexlivet som avel, det är ofta ett uttryck för andra saker, bland annan känslor man delar med sin partner oavsett kön, hudfärg, religion eller annan livsåskådning.

Könsneutrala äktenskap är för mig lika självklart som att alla ska vara lika inför lag och ha samma värde! Allt annat är medeltid oavsett om man skyller det på religion eller något annat!

Jag är själv auktoriserad som vigselförättare och viger självklart oavsett kön!

/Bilton
"Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."

bilton[snabela]telia.com

02 Nov 2008, 00:44
Profile

Bra poäng bjoel, jag tänkte inte på det juridiska (är knappt medveten om det). Det är ju en anledning förstås.

Sen förstår jag fortfarande inte varför man skulle vara kristen som homosexuell... de (förvisso ganska få) kristna jag känner är väldigt trångsynta (ett par exempel ovan) och gammalmodiga. ... vilket kanske fler homosexuella kristna kan ändra på... men jag vet inte.. det förvånar mig att religionerna inte dött ut än.

02 Nov 2008, 02:07
Profile ICQ WWW

Bilton wrote:

Könsneutrala äktenskap är för mig lika självklart som att alla ska vara lika inför lag och ha samma värde! Allt annat är medeltid oavsett om man skyller det på religion eller något annat!

+1

Jag förstår dock att folk anser att det är en "sjukdom"(Jag föredrar att kalla det för en abnormalitet/defekt.), men även om så är fallet, så tycker jag inte att de är mindre människor än vad "vi" är.

Dock håller jag fortfarande samma åsikt som tidigare.
Vill homosexuella gifta sig i kyrkan, men kyrkan inte vill viga dem, då får de starta en egen kyrka.
Yttrandefrihet gäller ju åt båda hållen.

<hr noshade size="1">

02 Nov 2008, 02:11
Profile ICQ WWW

Haraldrig wrote:
Självklart så finns det troende homosexuella.
Bibeln är ju vad man gör den till själv.

Om det är okej att som kristen helt ignorera sådant som otvetydigt uttrycks i bibeln varför då bry sig om den över huvud taget?

Men jag anar att det här spårar ur, vi kanske ska spara det till en annan tråd.

02 Nov 2008, 02:14
Profile ICQ WWW

notuern wrote:
Jag förstår dock att folk anser att det är en "sjukdom"(Jag föredrar att kalla det för en abnormalitet/defekt.)

Varför är det en abnormalitet/defekt? För att det inte alstrar barn? På samma sätt är då någon som väljer att inte skaffa barn abnormal/defekt? På samma sätt är onani och allt annat som inte genererar barn abnormalt/defekt?

02 Nov 2008, 02:17
Profile ICQ WWW

_jesper_ wrote:

Varför är det en abnormalitet/defekt? För att det inte alstrar barn? På samma sätt är då någon som väljer att inte skaffa barn abnormal/defekt? På samma sätt är onani och allt annat som inte genererar barn abnormalt/defekt?

Det är en abnormalitet/defekt eftersom att 2/3 homosexuella män har en abnormalitet/defekt i x-kromosomen, samt att homosexuella bevisats reagera annorlunda än heterosexuella på feromoner.

<hr noshade size="1">

02 Nov 2008, 02:51
Profile ICQ WWW

Personligen kunde jag inte bry mig mindre om vad folk har för sexuell läggning eller preferenser.

Ingen urspårning nu...

"Den som har flest prylar när han dör vinner!" Image

02 Nov 2008, 03:19
Profile WWW

Oakman wrote:

notuern: Källa?

Personligen kunde jag inte bry mig mindre om vad folk har för sexuell läggning eller preferenser.

Ingen urspårning nu...

Tråden handlar ju om homosexuellt äktenskap inom kyrkan, så den har väl redan spårat ur. [;)]

Båda två har blivit nämnda i National Geographic, och jag tror även att det stod om x-kromosomen i Illustrerad Vetenskap(Liknande vetenskapstidning var det iaf.).

Googling får du stå för själv, för nu ska jag faktiskt gå och lägga mig.
God natt!

<hr noshade size="1">

02 Nov 2008, 03:31
Profile ICQ WWW

Det e väl ändå den som försöker visa en poäng som har bevisbördan... det lät som nåt väldigt påhittat, men vad vet jag [:p]

"Den som har flest prylar när han dör vinner!" Image

02 Nov 2008, 06:00
Profile WWW

sen så undrar jag; måste man vara troende för att gifta sig?
jag gifte mig i kyrkan bara för att jag ville det, inte pga av min tro. Och jag har ingen hoho!

Att sverige borde komma in i 2000 talet borde ju vara klart för alla. Fan det finns ju inte ens en lag att det är förbjudet att titta på barnporr!?! [}:)] Det är för mycket muppar som styr...

http://www.orangutanger.se
http://www.myspace.com/roselinegroup

02 Nov 2008, 10:25
Profile ICQ YIM WWW

vodooman wrote:

sen så undrar jag; måste man vara troende för att gifta sig?
jag gifte mig i kyrkan bara för att jag ville det, inte pga av min tro. Och jag har ingen hoho!

Att sverige borde komma in i 2000 talet borde ju vara klart för alla. Fan det finns ju inte ens en lag att det är förbjudet att titta på barnporr!?! [}:)] Det är för mycket muppar som styr...

http://www.orangutanger.se
http://www.myspace.com/roselinegroup

Att förbjuda tittande på barnporr kan bli lite knepigt.
Jag har stött på sånt en gång på nätet och anmälde det då MEN hade det varit illegalt att titta på så hade jag sällan anmält det för då hade jag riskerat mitt eget skinn.

Min Email:

02 Nov 2008, 11:38
Profile ICQ YIM WWW

"Det är möjligt att jag slutar vara bög nån gång i framtiden, men just nu känns det här som min grej och då vill jag inte dömas för det". Dom orden kommer från en homosexuell man jag talade med - och jag tänkte, vad i h-e är det här??? En "grej"??? [:0]

Men allvarligt, om vi lägger Bibeln och juridiken åt sidan, ponera att det är fullt accepterat att män ligger med män och kvinnor ligger med kvinnor. Vad skulle hända med mänskligheten då? [;)]

Människan skapades för ett enda syfte: <b>Fortplantning</b>. Sug på den ni! I rest my case! [:)]

Image <font color="green"><font size="1">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
<font color="blue">fenderbender (snabel) live se |<b> Carpe Diem </b></font id="size1"></font id="blue">

02 Nov 2008, 12:07
Profile ICQ WWW

Att förbjuda tittande på barnporr kan bli lite knepigt.
Jag har stött på sånt en gång på nätet och anmälde det då MEN hade det varit illegalt att titta på så hade jag sällan anmält det för då hade jag riskerat mitt eget skinn.

Ofrivilligt tittande kan aldrig bli straffbart och det behövs inte mycket till datakunskaper för att bevisa en "popupscreen". Så där behöver du nog inte vara orolig. Pedofili är nog den mest avskyvärda avarten inom sexuella avvikanden. Om dessa personer visste vilka skador de åsamkar de stackars barn de våldför sig på... Det måste röra sig om fullständigt samvetslösa människor!

02 Nov 2008, 12:12
Profile ICQ WWW

Men allvarligt, om vi lägger Bibeln och juridiken åt sidan, ponera att det är fullt accepterat att män ligger med män och kvinnor ligger med kvinnor. Vad skulle hända med mänskligheten då? [;)]

Människan skapades för ett enda syfte: <b>Fortplantning</b>. Sug på den ni! I rest my case! [:)]

Med det resonemanget borde du vara lika upprörd på de som väljer att inte skaffa barn, t.ex. munkar, nunnor och präster som lever i celibat. Eller?

-------------

02 Nov 2008, 12:18
Profile

Sug på den ni!

Intressant ordval förresten. [:D]

-------------

02 Nov 2008, 12:21
Profile

FenderBender wrote:

Med det resonemanget borde du vara lika upprörd på de som väljer att inte skaffa barn, t.ex. munkar, nunnor och präster som lever i celibat. Eller?

-------------

Celibatet bygger på en föråldrad syn på "renhet" och att vara "obefläckad", precis som Jesus och självaste Gud. Om man resonerar i termer om barnlösa förhållanden så måste man nog då även dra in ofrivilligt barnlösa som "syndare" [;)]. Jag tror att vi måste ha en viss form av anpassad verklighet - men därifrån till att tycka det är ok med sk könsneutrala äktenskap tycker jag är att gå lite väl långt.

02 Nov 2008, 12:32
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:

Sug på den ni!

Intressant ordval förresten. [:D]

-------------

Jag är glad att du plockade upp den där slamkryparen! [:D]

02 Nov 2008, 12:33
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 218 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Next