View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 05:57

Reply to topic  [ 12 posts ] 
Kontokortsoskulden väck till slut. 
Author Message

Post Kontokortsoskulden väck till slut.
Ja, nu har det hänt även mig.
Någon har handlat varor i en internetbutik för över 17.000:-, med ett av mina kontokort!
Ja, inte med kortet i sig eftersom jag har det i tryggt förvar, men tydligen med numret.
Jag använder kortet mycket sparsamt på nätet, men tydligen tillräckligt för att någon snappat upp numret. Eller hur nu sån't här går till?

Det verkar inte bli några problem att ordna till det, men det blir ju en del bök i alla fall. Kortet spärrat, måste in på ett bankkontor för att reklamera o.s.v.

Det slår mig att det kanske är idé att då och då spärra sina kort och få nya, innan någon hinner snappa upp koderna?

/Sixten

10 Oct 2008, 21:23
Profile WWW

Usch och fy...Jag klarade mig undan med 900 den gången det hände mig..

Antingen har de väl fått tag i kortnumret i en affär eller på nätet det brukar vara så de gör om jag fattat det hela rätt(för min del var det i en affär det är jag säker på)..
Vet ju inte vad du har för bank men jag använder ett ett E-kort som i och för sig är knutet till mitt vanliga kort men där jag får ett nytt tillfälligt kortnummer för varje köp jag vill göra och jag kan själv tidsbestämma kortet från en månad och uppåt.Jag har alltid använt mig utav detta när jag handlat på nätet och har ännu så länge klarat mig undan vidare olägenheter (ta i trä).

Men det är ju själve f.. att folk inte kan lära sig att ge tusan i andras tillgångar och prylar [:(!]

10 Oct 2008, 21:31
Profile ICQ WWW

Fy fxx va jobbigt[xx(][xx(]har aldrig hänt mig men
jag använder aldrig kort när jag handlar å nätet.
Hoppas att allt annars är väl med dig Sixten
jag hör av mig på mail i veckan[;)]
/Hannu

10 Oct 2008, 21:36
Profile ICQ WWW

Har hänt mig också, det var inköp för 16.000:- på Dustin, som fattade misstankar då inte leveransadressen var samma som kortinnehavarens (min alltså). Butikens bank ringde mig samma morgon och undra om jag verkligen gjort dessa inköp, och så var det avstyrt.

Tragiskt nog dumpade polisen detta brott, trots att dom hade leveransadress och namn!

I mitt fall är jag tämligen säker på att kortnumret registrerades vid en taxifärd. Vi var några på fyllan som åkte hem, och taxikillen bad att få dra mitt kort innan vi kom fram. Han snackade i telefon under tiden rätt länge. Tydligen inte ovanligt just med taxi, enligt polisen (som ändå inte orkade göra något åt det.)

Image

10 Oct 2008, 21:38
Profile WWW

Själv äger jag inga kontokort , undantaget mitt minutenkort.
Och det är på gott och ont som jag är utan , men jag litar inte på systemet för 5 öre , men de e klart vill någon ha mina pengar så fixar dom det nog ändå , men inte lika lätt som med dom förbaskade korten.

Jag kan tänka mig att ha ett konto/kontokort som jag via min internetbank fyller med dom penningar som en eventuell webaffär kräver , inte en krona till.

Jag vill inte vara märkvärdig på något vis , hoppas det inte uppfattas så.[:)]

Rookie på det mesta , men glad ändå.

10 Oct 2008, 21:52
Profile

Ja, nu har det hänt även mig.
Någon har handlat varor i en internetbutik för över 17.000:-, med ett av mina kontokort!
Ja, inte med kortet i sig eftersom jag har det i tryggt förvar, men tydligen med numret.
Jag använder kortet mycket sparsamt på nätet, men tydligen tillräckligt för att någon snappat upp numret. Eller hur nu sån't här går till?

Det verkar inte bli några problem att ordna till det, men det blir ju en del bök i alla fall. Kortet spärrat, måste in på ett bankkontor för att reklamera o.s.v.

Det slår mig att det kanske är idé att då och då spärra sina kort och få nya, innan någon hinner snappa upp koderna?

Tråkigt att höra!

Lyssna med din bank. De har säkert någon metod som skyddar.

I mitt fall så genererar hustrun (som sköter stålarna) ett slags "engångskort" som jag kan använda för en enda affär och som sedan spärras på något sätt.

Klas

...all the times I've had to play while people sat there drunk...

10 Oct 2008, 22:57
Profile WWW

Gibson55 wrote:

Surt som f*n , lider med dig.
Och det är på gott och ont som jag är utan , men jag litar inte på systemet för 5 öre , men de e klart vill någon ha mina pengar så fixar dom det nog ändå , men inte lika lätt som med dom förbaskade korten.

Jag kan tänka mig att ha ett konto/kontokort som jag via min internetbank fyller med dom penningar som en eventuell webaffär kräver , inte en krona till.

Du litar inte på kontokort... men du litar på internetbanken... som bygger på att din dator är säker... vilket den sannolikt inte är :D

E-kort fungerar i övrigt precis som du skriver ovan. Det är bra prylar. Men inget sådant blir säkrare än vad datorn det körs ifrån är.

11 Oct 2008, 02:57
Profile ICQ WWW

Mina tre enkla råd till er som funderar:

1. Lämna aldrig ut numret till ditt bankkort (det kort som är anslutet till ditt lönekonto/sparkonto etc)

2. skaffa ett <b>kreditkort</b> ty Amex, Diners etc där du betalar mot faktura månaden efter. Detta kort använder du sedan till så många av dina kortköp som möjligt (bankkortet kan du begränsa till att ta ut kontanter på). Betalar du med kreditkortet är det inte dina pengar som bedragaren snor till sig, det är bankens vilket får din mage att må mycket bättre om ngt fuffens skulle drabba även dig

3. Paypal ansluter du till kreditkortet, inte till bankkortet.

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

Amen!

Just rådet att separera ekonomierna är viktigt!
Skulle man råka illa ut så är det som Josh säger bankens pengar fram till det tillfälle du betalat fakturan! Dessutom har man i regel minst 30 dagar på sig att reda ut saken!

Det dyker upp nya "säkra" lösningar hela tiden, och sås dyker det upp nya sätt att skinna oss på pengar......[}:)]

Försiktighet gäller!

/Bilton
"Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."

11 Oct 2008, 08:54
Profile

Gibson55 wrote:

Surt som f*n , lider med dig.

Du litar inte på kontokort... <font color="red">men du litar på internetbanken</font id="red">... som bygger på att din dator är säker... vilket den sannolikt inte är :D

E-kort fungerar i övrigt precis som du skriver ovan. Det är bra prylar. Men inget sådant blir säkrare än vad datorn det körs ifrån är.

<font color="red">Nej</font id="red"> , men är intvingad pga att jag inte kan beställa biljetter till olika Rockevenemang utan internetbetalning , plus att jag nu även betalar mina räkningar en gång i månaden sen ett halvår tillbaka , så jag blir sakta invigd i nymodernigheterna jag me.[:)]

Men jag tror iallafall att internetbank är säkrare än att ge sitt kort till någon indevid iform av te.x kypare , taxichaffis som kanske inte är seriös.

Men det är sant som du säger , man kan aldrig vara riktigt säker.

11 Oct 2008, 11:57
Profile

I det här fallet är det någon som handlat grejer på Komplett.se, en webshop som jag inte visste fanns.
Nu är transaktionen fortfarande inte helt genomförd, trots att köpet gjordes den 8:e, så det kan hända att Komplett anar ugglor i mossen.
Hur som helst så ska det inte vara något större problem för mig att få det ordnat.
Tjejen på Nordeas spärrtjänst lät verkligen inte förvånad, utan mer som att det här är vardagsmat.
Det är ett PlusGiro-konto det handlar om.

Det jag undrar mest är hur någon fått tag i mitt kortnummer, för det är inget jag slänger omkring med hur som helst. Det är inte heller det kort jag använder mest. Men det lär man aldrig få svar på förstås...

/Sixten

11 Oct 2008, 16:52
Profile WWW

Jag har inte råkat ut för det (än) men brorsan och många andra jag känner.

Det är tur att det finns uppmärksammande banker som stoppar konstiga transaktioner innan de hinner komma individer till skada.

12 Oct 2008, 22:08
Profile WWW
Reply to topic   [ 12 posts ]