Nu är solförmörkelsen i stort sett över i Stockholm. Syntes mycket bra med mina dubbla och vinklade Polaroid-glasögon.
Det är lite speciellt det där fenomenet.
I augusti 1999 var det en solförmörkelse som var väldigt spektakulär här i Europa. Den var 100-procentig över södra England och ett stråk genom centraleuropa. I Stockholm c:a 70% och mindre ju mer norrut man befann sig i Sverige.

Jag jobbade då på Svenska Skolan i London och det blev en kuslig känsla när det mörknade (det blev inte "natt" men ett väldigt skumt ljus) och det blev dessutom markant svalare medan förmörkelsen varade (c:a 95-procentig förmörkelse där). Fåglarna tystnade (rena "landet" där skolan ligger) och det var som om tiden stod stilla ett tag. Riktigt häftigt.
Det hade samlats en mängd människor vid Stonhenge den där dagen men de blev lite besvikna för det var mulet där då. Även nere i Cornwall var det mulet där det samlats stora skaror för att "fira" vid de uråldriga monument som finns där.
<font size="1"> "Hellre äter jag själv, än ser mina barn svälta."</font id="size1">
[url="http://www.sirrealistic.se"]

[/url]