|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 2 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
Chopper
|
 Datorer...
Sedan 1990 har jag haft jobb som innebär att jag suttit huvuddelen av min arbetstid framför datorn. Mestadels med avancerade Cad-program men oxå helt vanliga standardprogram. Under den tiden har jag knappt lärt mej nånting om datorer. Jo, naturligtvis hur man sköter om dom när det gäller defragmentering, diskrensning och liknande. Men när det gäller hårdvaran och mjukvaran så har jag varit, och är, väldigt oengagerad. Jag betraktar datorer som stekpannor. Det är vad man gör med dom som räknas, i övrigt ska de bara finnas där och fungera. De ska bara torkas ur efter användning och till nöds skrapas rena. Ok, lite har jag väl varit tvungen att sätta mej in i det hela då jag var datoransvarig chef ett par tre år.[:D] Jag köpte min första PC 1998 när PIII kom. Den datorn har jag kvar och den har med diverse uppgraderingar fungerat tillfrdsställande tills för ungefär ett år sen. Eftersom jag inte är speciellt intresserad av prylarna och har tillgång till en riktigt bra bärbar och min kärlek oxå haft dator på jobbet så har jag inte brytt mej om datorn hemma. Tills nu då kvinnan i huset började prata om att skaffa en ny billig dator. Jag har som sagt ingen lust att lägga pengar på grejerna, så hur gör man då. För egen del lyckades jag få två stycken P4 2.4Ghz gratis. [:)] Formatterade och installerade program och gick och köpte en plattskärm till sambon samt en router så nu är allt frid och fröjd egentligen.
Men så kom iden om att göra en ren musikdator av den andra datorn och behålla min gamla burk för internet eller nåt.
Naturlligtvis vill jag bygga till en så liten penning som möjligt av begagnade prylar.[:I] Då gäller det helt plötsligt att sätta sig in i datorvärlden. Det första är för min del att försöka fatta hur de olika bitarna lirar ihop. Började läsa lite och insåg att klockfrekvensens betydelse inte är så stor. Men hur är det i övrigt? Vad det gäller minnenas klockfrekvenser, latency, storlekar osv. Ska de paras ihop med processorn och isåfall hur? Hur mycket betydelse har ett bra grafikkort för en musikdator? Hur viktigt är moderkortet? Är diskarnas snabbhet viktig eller av underordnad betydelse? Ett bra ljudkort med låg latency borde vara rätt viktigt...
Så hur är det? Finns det någon datorkunnig som vill förklara för en man med minimala kunskaper? Eller iallafall för lite...[8D] Det jag vill ha reda på är alltså hur jag på ett billigt sätt får en hyfsat snabb musikdator av det grundmaterial jag har.
Några data som jag kollat upp: Pentium P4 2.4Ghz Cache 512Mb, busshastighet 266MHz (tror jag) Minne 256Mb PC2100 DDR. Moderkortet klarar 2Gb minne uppdelat på 2 platser. Grafikkort inbyggt i moderkortet, liksom ljudkortet. Hårddisk: 20GB. Jag har oxå ett par andra diskar på 40Gb vardera samt en 80GB att sätta i, men det gör väl bara att lagringsutrymmet blir bättre.
Få se om det är nån som antar utmaningen att förklara begreppen.[:)]
|
| 01 Feb 2008, 16:17 |
|
 |
|
johanM
|
Tjena. Behöver du beg. prylar så får du gärna kolla in min annons på blocket (dock ganska utplockat): http://www.blocket.se/vi/14654365.htm?ca=10_s&last=1Good Luck! // / |-|: _| [] |-| /- ||
|
| 01 Feb 2008, 20:28 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 2 posts ] |
|